توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کربو هیدارتها و پوسیدگی دندان دارای 86 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کربو هیدارتها و پوسیدگی دندان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کربو هیدارتها و پوسیدگی دندان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کربو هیدارتها و پوسیدگی دندان :

کربو هیدارتهاو پوسیدگی دندان

دندانپزشکان معمولاً در مورد آثار مضر کربو هیداتها و به خصوص قندها ی ساده بر دندان به بیماران خود هشدار می دهند یکی از مشکلات اثبات شده که مستقیماً با دریافت کربو هیدارتها ارتباط دارد پوسیدگی دندان یا حفره های دندانی است .

در زمان تشگیل دندان (دندان از طریق خون تغزیه می شود)مواد غذایی کربوهیداتی اثر کمی روی کیفیت دندان دارند اما اگر کربو هیدات موجود در غذا جانشین مواد مغذی لازم برای تشگیل دندان نظیر ویتامینها گردد ممکن است نتایج نامطلوبی بر روی دندان ،قبل از ظاهر شدن دندان به جای گذارد .
پس از ظاهر شدن دندان ، کربوهداتها ساده و به خصوص ساکارز (شکر) اهمیت زیادی دارند .پوسیدگی دندان هنگامی بروز میکند که باکتریهای موجود در دهان کربو هیراتها رژیم را برای تولید اسید به کار برند . این اسید می توتند مینا و ساختار زیرین دندان را حل نماید

 

کر بو هیدارتها ی ساده و خصوصاً ساکارز ،منبه غذایی سریع مورد استفاده توسط این میکروبها است هر نوع غذای حاوی کربو هیدارتها که به دندان ها بچسبد .

کربو هیداتها و بیماریهای قلبی –عروقی

رژیمهای سرشار از غلات کامل یا سبوس دار و فیبر حاصل از غلات به کاهش خطر بیماری های قلبی –عروقی کمک میکنند دلایل احتمالی مختلفی برای این اثرات مفید وجود دارد .رژیمهی سرشار از غذاهای پر فیبر دارای مقدار فراوانی ریز مغذی و مواد کیاهی مفید (فیتو کمیکال ها)هستند که برخی از آنها می توانند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند .
چنین الگوی غذایی نسبتاً فاقد کربو هیدراتها های ساده است . قندهای ساده می توانند سبب کاهش سطح (کلسترول خوب) در خون گشته و بنابراین خطر بیماری های قلبی –عروقی را افزایش دهد .

مطالعات نشان می دهد که فیبرهای محلول از قبیل آن چه در حبوبات ،برنج –سبوس جو دو سر ،پکتین و تخم کتان وجود دارد در کاهش سطوح کلسترول خون موثرتر از فیبرهای نا محلول از قبیل سبوس گندم است . کاهش سطوح کلسترول خون توسط فیبرهای محلول ممکن است به دلیل توانایی فیبر های محلول برای اتصال به کلسترول و اسیدهای صفراوی در مجرای گوارشی باشد . اسیدهای صفراوی ( حاوی کلسترول ) مترشحه به مجرای گوارشی به طور طبیعی جذب شده است و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند . با اتصال اسیدهای صفراوی و کلسترول به فیبر این مواد به جای آن که جذب شوند ،از طریق مدفوع دفع میشوند

تغذیه و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی .
در اوایل دهه 1960 محققین افزایش کلسترول خون را به همراه کشیدن سیگار و فشار خون بالا به عنوان عوامل خطر عمده بیماریهای قلبی و عروقی شناسایی کردند .آنان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی و کلسترول باعث افزایش کلسترول خون می گردد سطوح بالای کلسترول در خون باعث ایجاد تصلب شایین می شود . تصلب شایین منجر به بروز بیماریهای سرخرگی و اغلب باعث بروز حمله های قلبی می شود .

در ایران از هر 800 مرگ روزانه ،300 مورد آن بر اثر بیماریهای قلبی اتفاق می افتد .34/8 درصد مرگ و میر در ایران 22/5 درصد سالهای از دست رفته عمر ناشی از بیماریهای قلبی _ عروقی است در مناطق شهری از هر 1000 مورد مرگ اتفاق افتاده 14/3 مورد و در مناطق روستایی از هر 1000 مورد مرگ 13/7 مورد به دلیل این بیماری بوده است .

چاقی و فشار خون از عوامل عمده خطر افزایش رو به رشد این بیماری است که مستقیماً با الگوی غذایی و تغذیه مرتبط است . غذاهای چرب ، سرخ شده ،سسهای چرب ، نوشابه هی گاز دار ، غذاهای شور ، روغنهای جامد همه افزایش دهنده خطر هستند . گرایش به مصرف غذاهای خارج از خانه مثل انواع ساندویجها ، برگرها ،پیتزاها با پنیرهای چرب و غذاهای سرخ شده و سو خاری ، سیب زمینی خلال و چیپس همراه با انواع نوشابه ها ی گاز دار افزایش یافته و همین الگوی تغذیه خصوصاً اگجر با زندگی کم تحرک همراه شود احتمال ابتلا افراد خصوصاً جوانان را به بیماریهای غیر واگیر افزایش میدهد و احتمال این که نسل کنونی در سنین پایین تر از نسل قبل خود به این بیماریها مبتلا شوند افزایش میابد .

ید و اهمیت آن (تاثیر ید بر رشد جسمی و ذهنی افراد ):
ید یک عنصر مورد نیاز برای زندگی است که باید به طور روزانه مصرف شود گواتر حداقل اختلافی است که در اثر کمبود ید به وجود می آید بزرگی غده تیرو ئید را گوارتر می نامند فرد مبتلا به گواتر فعالیت کمتری نسبت به افراد طبیعی دارد اختلالات مهم دیگری که در اثر کمبود ید بروز می کند عقب ماندگی های جسمی و ذهنی اختلالات عصبی و روانی ، مرده زایی لوچی چشم و کر و لالی است این عوارض در مناطقی که کمبود ید شدید است شیوع دارد . ید به خصوص در اوایل دوران کودکی ، بلوغ ،حاملگی و شیر دهی بیشتر مورد نیاز است و دریافت مقدار کافی آن اهمیت حیاتی دارد جنینی که در رحم مادر در حال رشد است برای رشد و تکامل طبیعی مغز و جسم به مصرف مداوم ید نیاز دارد و این مادر است که می توتواند ید مورد نیاز او را مانند مواد دیگر تا مین کند اگر مادر کمبود ید داشته باشد جنین او نیز از عنصر حیاتی و ضروری محروم می شود چنان چه مادر در معرض کمبود شدید ید قرار گیرد

کودک دچار عقب مانگی رشد مغزی و جسمی به طور شدید و دائمی می شود کمبود ید باعث بروز اختلالاتی در راه رفتن ، صحبت کردن ، فکر کردن ، فکر کردن و کارکردن می شود اگر مادر دچار کمبودخفیف هم باشد باز کودک او تحت تاثیر قرار می گیرد گر چه ممکن است کودک طبیعی به نظر آید اما بعداً در مدرسه قدرت یادگیری او کاهش میابد و یا عقب مانده و وابسته به دیگران خواهد بود . کمبود ید از چند طریق مانع توسعه و پیش رفت جامعه می شود :جمیعت ساکن مناطقکمبود ید از نظر رشد روانی و جسمی دچار اختلال گردیده واز کار ایی کافی برخوردار نیستند بنابراین تولید و بازده کمتری دارند . موجب کاهش آموزش پذیری و فراگیری کودکان می شود و هزینه های صرف شده برای جبران اختلال یادگیری موثر نبوده و به هدر می رود باعث افزایش تعداد عقب مانده و وابسته به دیگران
میشود

مسئله کواتر ساده در دوران بلوغ
تیرو ئید غده ای است که در جلوی گردن بر روی نای به شکل سپری قرار دارد در حالت عادی قابل تشخیص نیست اما در هنگام بلوغ بعضی جوانان به ویژه دختران ممکن است بزرگ شود بزرگی غده ی تیرو ئید را کواتر ساده می نامند مارتین در سال 1924 نشان داده است که بزرگی این غده در دوران بلوغ مربوط به رژیم غذایی افراد که کمتر از حد معمول ید دارد زیرا درهنگام بلوغ کار غده ی تیرو ئید افزایش یافته هورمن بیشتری می سازد و چون در بدن این افراد دید به حد کافی در اختیار غده تی رئید قرار نمیگیرد فعالیت بی ثمر غده باعث

بزگی آن می شود بدون آن که بتواند هورمن بیشتری تهیه کند ضمناً مصرف غذاها وداروهای گواتر نیز چنان چه زیاد باشد ممکن است موجب بروز این بیماری گردد مثلاً انواع کلمها شلغمها مولد گواتر هستند و دارویی به نام بو تازو لیدن که به صورت قرص و آمپول برای معلجه رماتیسم به کار میرود اثر گواتر زایی دارد لذا بیماران فوق باید از مصرف داروها و غذاهای نام برده پرهیز نمایند و به عکس از محصولات
دریا یی که ید بیشتری دارند استفاده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند
ویتامینها

کمبود ویتامین A و بیماریهای پوستی.
در بدن انسان کمبود ویتامین A موجب خشکی و پوسته شدن جلد ، خشکی مو ریزش مو ایجاد کورک در نقاط مختلف مخصوصاً فرق سر میشود .
گاهی کمبود ویتامین A باعث ایجاد نقطه های سیاهی (به نام کو مدن Gomedon )در صورت انسان می شود که در اثر فشار آنها توده چربی کوچکی از آ« خارج می گردد در بعضی از بیماران برجستگی های خشن و پنبه مانندی به عرض 5 میلیمتر در پوست ظاهر می شود . تمام ضایعات فوق با تجویز ویتامین A بهبود حاصل می کند ولی باید توجه داشت که چنان چه مقدار زیاد ویتامینA (50000 واحد) در روز به مدت طولانی مصرف شود اثرات مسمومیت در بدن ایجاد خواهد کرد .

کمبود ویتامین B2 (یپو فلاوین)
علائم کمبود این ویتامین در سه قسمت از بدن خود نمایی می کند 1-پوست 2-دهان 3- چشم
1-اثر نقصان ویتامین B2 در پوست معمولاً باعث شده (دریافت سبوره یک ) و پوسته پوسته شدن می گردد این ضایعات در سر ، صورت و ناحیه ی تناسلی یبشتر است 2-علائم دهانی نقص ویتامین B2 عبارتند از :تورم لب –ترکیدن لبها ، زخم گوشه ی لب ، تب خال ،ایجاد زخمهای ریز و زاویه دار در دهان تورم زبان ، زبان چسبناک و ارغوانی .
3-علائم چشمی که در اثر نقص ویتامین.B2 بروز میکند ممکن است به صورت تورم پلاکها و پوسته ی لبه آزاد پلاک ها جلوه گر شود.

کمبود پرو تتیئن .
پرو تین موجود در پلاسمای خون انسان مخصو صاًآلبو مین خاصیت ویژه ای( اسو نیک) به جدار رگ ها می دهد که مانع می شود آب از جدار رگ ها خارج گردد . به طور کلی هر عامل که باعث شود آب از جدار رگ ها خارج گردد . به طور کلی هر عامل که باعث شود البو مین خون از 5/2 گرم در 100 سانتی متر مکعب پایین تر آید منجر به ایجاد ورم در بدن خواهد شد از طرف دیگر به طور تجربی ملاحظه شده است چنانچه پرو تئن خون انسان برای مدت طولانی پایین تر از حد طبیعی باشد تغییرات وسیعی در پوست بدن به وجود می آید که عبارتند از :خشکی و پوسته پوسته شدن ، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست ، خاکستری و تیره شدن رنگ پوست و بلاخره منظر پیری به ویژه در صورت ، کله های قهوه ای ممکن است .

مشکلات روحی.
افسردگی چیست ؟(قسمت اول ).
افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد . این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است .

افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تمام سنین و همه نژادها ، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود . افسردگی بیماری ساده ای نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر می شود که ما عمو ماً آنها را افسردگی نم شناسیم . افسردگی پس از آنگه در مان شد غالباً باز می گردد .
افسردگی مسائل گوناگونی به همراه دارد غیر از مسائل پزشکی و اندوه که بسیار شایع است فرد مبتلا به افسردگی خود را در کارها مورد تبعیض و از نظر اجتماعی مطرود و حتی منفور خانواده خودش می بیند . گاهی انزوای همراه افسردگی ، بیمارانی را که وضعی درمان پذیر دارند به دوری از مردم یا به سوی مرگ سوق میدهد . در باره ی افسردگی خبرهای خوشی نیز وجود دارد :بیشتر انواع افسردگی قابل درمان اند.

Depression که غالباً افسردگی بالینی اختلالات خلق و خوی یا اختلالات عاطفی نامیده می شود ، بیمار را دچار آشفتگی اندیشه ، آشفتگی عاطفی تغییر رفتار و بیماری های جسمانی می کند .
افسردگی بالینی از دیدگاه عملکرد های اجتماعی بیش از دیگر بیماریهای مزمن بیمار را ناتوان می کند افسردگی کبیر بیش از بیماریها ی مزمن ششی التهاب مفصل و دبابت ، ناتوان کننده است . افسردگی یک نشانگان (Syndrom) یعنی مجمو عه ای از علامات مرضی (Symptoms)مختلف است

ملا کهای تشخیص افسردگی عبارتند از :
1-افسرده بودن خلق و خوی در بیشتر روزها . تقریباً هر روز .
2-کاهش آشکار علاقه یا میل به هر نوع فعالیت در زندگی .
3-کاهش یا افزایش قابل توجه وزن بر اثر کاهش یا افزایش اشتهای غذا خوردن

4-بی خوابی یا پر خوابی در غالب شب ها
5- افزایش یا کاهش اعمال روانی حرکتی یا فعالیتهای ذهنی .
6-خستگی یا کاهش انرپی .
7-احساس بی ارزشی یا کناهکار بودن .
8- کاهش توان اندیشیدن یا تمرکز ذهن و تصمیم گیری .

9-اندیشیدن به مرگ (نه ترسیدن از آن ) و به خودکشی ، بدون داشتن طرحی برای آن ، یا اقدام به خودکشی با طرحی از پیش ریخته .
داشتن حداقل پنج علامت یاد شده برای ابتلا به افسردگی کبیر کافی است ولی علامت مرضی یک و دو باید جزء آن علامت باشند افسردگی نمیتواند واکنش معمولی مرگ یک عزیز باشد همه افراد مبتلا به افسردگی تمام علامات مرضی این بیماری را ندارند وشدت علامات مرضی در افراد مختلف متفاوت است .

افسردگی اقسام گوناگون دارد ، شایع ترین آن افسردگی کبیر است که افراد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و موقتاً فعال می شود . نوعی از افسردگی کبیر به افسردگی مالیخولیایی است که بیمار هیچ گاه از چیزی دلخوش نمی شود در حدود 15 در صد مبتلا یان به افسردگی کبیر دچار افسردگی اوهام اند که معمو لاً با خلق و خوی اندو هگین همراه است . مثلاً خود را کناهکار و غیر قابل بخشش تصور می کنند . در حدود 15 درصد مبتلایان به افسردگی کبیر نیز دچار روان پریشی می شوند .

نوع دیگر از افسردگی وجود دارد به نام “افسردگی غیر معمول ” که بر خلاف اسمش شایع است . علامات مرضی آن عکس علامات مرضی افسردگی معمولی است که مبتلایان کم میخوابند و کم می خورند . مبتلایان به افسردگی غیر معمول زیاد میخوابند و زیاد می خورند و به سرعت اضافه وزن پیدا می کنند . به قول یکی از متخصصان برجسته بیماری افسردگی ( دونالد کلاین ) ، افسردگی غیر معمول “مزمن ” است نه دوره ای . از بلوغ آغاز می شود و بیماران نسبت به همه امور کم توجه اند .

نوع دیگر افسردگی ، روان رنجوری است که عموماً حدود دو سال طول می کشد و علامات مرضی آن خفیف تر از افسردگی کبیر است ولی همواره احساس ناراحتی میکنند .
شیوع افسردگی در قرن بیستم به خصوص بعد از دو جنگ جهانی بیشتر شده است علت آن را افزایش استرس و کاهش اشتغال گفته اند .علت دیگر افزایش افسردگی تغیرات اساسی اجتماعی است . گروهی از روان شناسان بر این باورند که جامعه کنونی ، کانونی ناسالم در درون افراد به وجود آورده و آنها را بیش از اندازه به رضایت خاطر و شکست وابسته کرده است .

آنچه گفته می شود جنبه نظری دارد ولی بعضی از پژو هشگران در باره جنبه علمی علتها اظهار نظر کرده اند . بر اساس پژوهش های آن ها تلویزیون منشا ء عمده ی افسردگی است paul kottl روان پزشک مرکز پزشکی پنسیلوانیا کشف کرده است که ارتباط تنگاتنگی بین دسترسی مداوم کودکان به تلویزون و افسردگی کبیر در 24 سالگی وجود دارد kottl می نویسد :اثرات اجتماعی برنامه های چند ساعته ی تلویزیونی باید از دلایل شروع زود رس افسردگی کبیر در نو جوانا ن به حساب آید هزاران ساعت تماشای تلویزیون ، کو دکان ما را در معرض خشونت های ابلهانه مکرر قرار می دهد و آنها را هر چه بیشتر از تماس های اجتماعی با همسالان و خانواده دور می کند .

افسردگی کبیر بیشتر در دهه های سوم و چهارم زندگی ظاهر می گردد و در غالب افراد بین شش ماه تا یک سال حتی بدون درمان رفع شود بعد از چند هفته از بین می رود . بازگشت افسردگی در بیش از نیمی از افراد ظرف دو سال از رویداد نخستین رخ می دهد . خطر افسردگی با تعداد بازگشتها افزایش می یابد بدین معنی که بعد از دو بازگشت ،هفتاد درصد و بعد از سه بازگشت به نود درصد می رسد .

 

عوامل زیر خطر بازگشت افسردگی را افزایش میدهند .
اگر نخستین افسردگی بیش از بیست سالگی رخ داده باشد و سابفه خانوادگی موجود باشد .
اگر نخستین افسردگی شدید باشد و دیر به درمان اقدام شده باشد . اگر بیماری روانی دیگری نیز وجود داشته باشد . اگر فرد نسبت به استرسها با دیگر عوامل اجتماعی آسیب پذیرتر باشد

اگر فرد از افسردگی قبلی کاملاً بهبود نیافته باشد . اگر افسردگی در اواخر عمر رخ داده باشد .

افسردگی مشکلی در بین جوانان (قسمت اول)
اغلب افارد جامعه جوانان را انسانهایی مضطرب و نگران تصور میکنند . بعضی افرادی با نوسانات عاطفی و هیجانات شدید و ناگهانی جوانا ن با بسیاری از برخوردهای جدید و فشارهای روانی خصوصاً در اوج دوران بلوغ رویه رو هستند و به این دلیل بعضی از آنان دچار مشکلات زیادی
می گردند .

بیشتر مردم به برداشت های شخصی ، نوسانات عاطفی جوانان را جزئی از تغییرات عادی و بخشی از دوره بلوغ می دانند. با وجود این مشخص گردیده که تمامی این نوسانات عاطفی نمی تواند ناشی از رشد و پیشرفت در دوره یبلوغ و نوجوانی باشد . در حقیقت برای بسیاری از جوانان نشانه هایی مانند ناخوشایند بودن زندگی ، نارضایتی ، سر در گمی ، تنهایی و انزوا احساس بی ارزش بودن و رفتارهی ضد اجتماعی و ;. ممکن است و یا میتواند نشانه هایی از افسردگی باشد .
سالها تصور می شد که کودکان و نو جوانان به افسردگی مبتلا نمی شوند . اما در حال حاضر مشخص و تاکید شده است که جوانان هم مانند دیگر افراد ممکن است به بیماری افسردگی مبتلا گردند .

افسردگی حالتی است که به طور آشکار و مشخص با عواملی مانند : نوع زندگی روزانه ، انواع مشاغل اجتماعی ، عادی بودن زندگی روزمره و خوش و بشاش بودن بستگی دارد . متاسفانه در سی سال گذشته سرعت خو دکشی در جوانان سه برابر شده است . از سویی دیگر میتوان چنین برداشت نمود که افسردگی جوانان به در مان و برنامه های در مانی به شکل رضایت بخش جواب می دهد . به همین دلیل و برای آگاهی از انجام کمکهای ضروری باید پدرها و مادها ، آموزگاران و افراد جامعه را به شناختن بیماری افسردگی در مراحل مختلف زندگی تشویق تمود .

اگر شما نوجوانی را میشناسید و حدس می زنید که از افسردگی رنج می برد ، در بهترین موقعیت کمک کردن به او قرار دارید ، اما متاسفانه و در بیشتر مواقع تشخیص این که نوجوانی افسرده خیلی مشکل است .

گاهی نو جوانان و جوانان نسبت به روابط خود با دیگران بی احساس هستند و چهره ای غمگین دارند و یا از دیگران مایوسند و خود را بی یاور می بینند . این را بدانیم که در این حالت ، در ابتدا این گونه جوانان نیاز به فردی دارند که به سخنان آنان گوش دهد نه این که به نصیحت بپردازند . این یک نوع مهارت است که باید مورد توجه فرد کمک کننده قرار گیرد . در همین راستا باید جوان افسرده را به زندگی کردن تشویق و امیدوار نمود ، زیرا بلا فاصله بعد از شروع برنامه های درمانی امکان دارد که جوان افسرده زندگی روشن و امیدوار کننده ای را در پیش روی خود داشته باشد .

تعریف افسردگی :
تقریباً هر فرد و در هر سن و سال (جوان یا سالمند ) احتمال دارد که به طور موقت احساس یاس و ناامیدی کند این احساس جزئی از روند زندگی است که ممکن است در برخی از موارد و بدون درمان بر طرف شده و یا بهبود یابد ، از سویی دیگر فردی که از بیماری افسردگی رنج می برد نباید انظار بهبودی خود به خود داشته باشد . بیماری افسردگی می تواند قدرت عمل فرد را به گونه ای مختل سازد که از زندگی کردن بیزار شود و در شدیدترین و بدترین موارد ، افسردگی می تواند منجر به خودکشی گردد . این نکته بسیار مهمی است که به افسرده این اطمینانت داده شود که آنها دیوانهنیستند و هیچ گاه نباید از این که افسرده شده اند احساس شرمندگی نمایند چرا که افسردگی یک بیماری معمولی است و گرفتاری های درمانی ناشی از آن بیشتر از درمان سرماخوردگی نیست

 

افسردگی در سنین بین 13 تا 19 سالگی .
افسردگی میتواند همه افراد را در هر سن وسال ودر هر کشور و در هر مرحله از زندگی مبتلا نماید . آن دسته از افرادی که در دوره ی نوجوانی و جوانی و یا در دو ره ای از زندگی شان به بیماری افسردگی مبتلا شده اند آمادگی بیشتری برای افسرده شدن دارند گرچه در دوره ی بلوغ و نوجوانی به افسردگی آنان توجه کمتری شده است . بر طبق پژو هشهای انجام شده معمولاً افسردگی در سنین بین 15 تا 19 سالگی برای اولین بار تظاهر می نماید . مشخص شده است که در اواخر قرن اخیر افسردگی به طور چشمگیری در جوانان رو به افزایش بوده است . برخی بررسی ها نشان داده است که بیت درصد دانش آموزان به طور عمیق دچار غم زدگی یا دچار بعضی از انواع دشواری های روانی و یا اختلالات روانی می باشند .

دنیای که ما در آن به سر می بریم و زندگی می کنیم ، میزان کشمکش هایش افزایش یافته و بسیاری از جوانان آمادگی برخورد و سازش با این فشارهای روانی ندارند .
به هر حال در پاسخ به این پرسش که چرا بعضی از نوجوانان و جوانان دچار افسردگی می گردند جوابهای ساده ای وجود ندارد . زیرا بروز افسردگی تقریباً و همیشه در رابطه با علل و عوامل متعددی شروع می گردند .

علائم افسردگی در جوانان چیست ؟
تشخیص بسیاری از علائم و نشانه های افسردگی در جوانان خصوصاً آنهایی که ممکن است افسردگی پنهان و در نتیجه علائم پنهان داشته باشند کار دشواری است . با وجود این میتوان
نشانه های افسردگی جوانان را مشابه نشانه های افسردگی در دیگر افراد دانست .
به طور عادی افسردگی در جوانان بر روی عواطف ، افکار ، رفتار و رابطه با دیگران تاثیر می گذارد . جوان افسرده و غمگین به نظر میرسد . اغلب قیافه ای در هم و در فکر فرو رفته دارد . از زندگی لذت نمی برد و انگیزه فعالیت در انجام دادن کارهایش را ندارد از اجتماع و رابطه گروهی و خانوادگی دوری می کند . در افکارش تغییراتی به وجود می آید که نمی داند در ست است یا خیر ، به دلیل افکار و اندیشهاهای منفی که دارد نمی تواند خودش را به درستی بشناسد و در نتیجه آینده خود را مبهم و سر در گم احساس می کند و در مدرسه معمولاً نتایج تحصیلی خوبی ندارد .

اضطراب که اغلب ناشی از احساس خطری نادانسته و ناشناخته است معمولاً در نوجوانان و جوانان همراه افسردگی و به طور یکسان آشکار می گردد . همنچنین ممکن است نوعی ترس مبهم (ترس مرضی) بروز نماید که در وضیعت های خاصی به سراغ فرد می آید ، مانند ترس از رفتن به مدرسه و ;;
هنگامی که افسردگی شدت بیشتری میابد ، احساس بی ارزشی بودن ، نا امیدی ، شک و بد بینی ( به این گونه که مورد اذیت و آذار دیگران قرار گرفته است ) به سراغ افراد افسرده می آید . آن گونه که دیده شده است . در بعضی مواقع افسردگی با حالات بی قراری بیش از حد فعال شدن و رفتارهای ضد اجتماعی خود نمایی می کند و در نوجوانان موجب اختلالات یادگیری ، پرخاشگری و بعضی از رفتارهای مخاطره آمیز می شود .

در بعضی از تحقیقات چنین حدس زده شده که بیت درصد افسردگی در جوانان به شکل حالات افسردگی و سرخوشی تظاهر می نماید که این شکل عواطف ، حالات پراکندهای دارند . یک روز افسرده ، غمگین ، گیج و مبهوت و یک روز هیجان زده و حتی سر زنده و شاد به نظر می رسند . همچنین در افسردگی پنهان با شکایت های جسمی و با بیماری جسمی که فرد ذکر میکند نمی توتند ارتباط منطقی داشته باشد – از جمله : تغییرات اشتها ، پرخوری عصبی وبی اشتهایی عصبی که بیشتر جنبه ی روانی دارند روبرو هستیم .

بی اشتهایی عصبی گاهی به هدی است که هیچ میلی به غذا خوردن ندارد . در بعضی مواقع احساس خستگی به حدی است که مدتها می خوابد و باز هم کمبود خواب مینماید و معلوم نیست به چه میزان به خواب احتیاج دارد . بر عکس یعضی از آنان دچار کم خوابی می شوند و از سر دردهای مزمن و دردهای دستگاه گوارش ( معده و روده ) شکایت دارند

خطر خو دکشی

خودکشی در حال حاظر دومین علت مرگ در سنین بین پانزده تا بیست سالگی بعد از حوادث رانندگی است . خودکشی در افراد جوان در سی سال اخیر در مرحله سوم قرار گرفته است . بررسی هایی که در مورد خودکشی انجام گرفته نشان داده است که در چهل درصد دانش آموزان مدارس ، فکر به خوکشی به مراتب بیشتر از سایر افراد اجتماع است .
اگر جوانی را میشناسید که از خودکشی حرف می زند بهترین کار این است که از او به شدت مراقبت نمایید .
آیا فردی را می شناسید که چنین نشانه هایی را دارد :

• انرژی و تحرک لازم را بای زندگی کردن از دست داه است .
• از کار کناره گیری کرده است .
• غمگین و نا امید است .
• در گفت و گو هایش یک نوع سر درگمی احساس می شود .
• از گرفتاریها ی زندگی شکایت دارد .

• در تحصیل شکست خورده است .
• احساس بی ارزشی دارد .
• زندگی کردن برایش اهمیت ندارد .
• احساس گناه می کند .
• به الکل و دارو و; اعتیاد دارد .
• با بزرگترها ، دبیران و ; مشکل ارتباطی دارد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir