توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله زن و رسانه ها و مطبوعات دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زن و رسانه ها و مطبوعات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زن و رسانه ها و مطبوعات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زن و رسانه ها و مطبوعات :

زن و رسانه ها و مطبوعات

مقدمه:
اصولاً هنر رسانه ها دارای خصوصیاتی است كه گوشه هایی از حالات، اوضاع و رفتار افراد را نمونه برداری می كند و به نمایش می گذارد.
ارسطو برای اولین بار مفهوم ارتباطات را مورد توجه قرار می دهد و به عنوان یك عنصر اجتماعی هسته اصلی آن را (تبادل افكار متعدد) معرفی می كند.
او عناصر جریان ارتباطات را (فرستنده) (پیام) (مخاطب) و هدف فرستنده از ارسال پیام را، متقاعد نمودن مخاطب می داند. وظیفه پیوند دادن اجزای این اجتماع به عهده رسانه ها است.
دكتر الهه كولایی معتقد است كه ما به عنوان زن ایرانی باید با توجه به شرایط داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب ظرفیت ساز می كنیم.

شخصیت زن:
نحوه انتخاب، توانایی درك ایمان و عشق، آموختن از تجارب زندگی و نیز قبول تعهد است كه به شخصیت زن شكل می بخشد.
بسیاری تصور می كنند كه شخصیت پردازی از زن منوط به اعطای نقش های بسیار بالا به اوست و گروهی نیز می پندارند زن می تواند نقشی را به خوبی ایفا كند كه در خانواده به عنوان (مادر، همسر و دختر) به صورت ذاتی در نهاد او وجود دارد.
گروه اول زن را (ماشین) و گروه دوم زن را حیوان تلقی كرده اند پس نگاه انسانی و منطقی به شخصیت زن كجا رفته است؟
نگاهی كه به زن به عنوان یك انسان هویت بخشد.

زن به عنوان جنس دوم
نظر نشریات زنان در مورد زنان در رسانه ها به عنوان جنس دوم را می توان به سه دسته تقسیم كرد.
1-حضوری حاشیه ای و بی رنگ و غیرجدی.
2-در قالب موجودی ساده، تسلیم و سرشار از محبت و از خود گذشتگی
3-حیله گر، گستاخ و از بند رها شده و عصیانگر.

موقعیت فرهنگی – اجتماعی زن
زن كارمند، زن معلم، زن پزشك و ; در فیلم های موجود، شخصیت های مهمی هستند و در واقعیت همه این شخصیت ها در اقلیت قرار گرفته اند. در نگاه نخست آنچه وضعیت فرهنگی و اجتماعی را ترسیم می كند، حال همان واقعی بودن امور است. دیدگاه فرهنگی اجتماعی جامعه زن رام وجودی غیرمستقل می داند و شخصیت او در كنار مرد تكمیل می شود. اما در رسانه ها این امر با شدت بیشتری ترسیم شده است و در واقع بهتر بود كه در جهت تضعیف این دیدگاه غیرمنطقی قدمهایی برداشته می شد.

پوشش
به نظر می رسد كه (حجاب) به عنوان ارزش اساسی در سیما و سینمای امروز مورد بی مهری قرار گرفته است.
آیا پوشش هنرپیشگان زن در سیما و سینمای امروز ما واجد خصوصیاتی هستند كه هدف حجاب مطلوب اسلامی را برآورده سازد.
آیا صرف پوشانیدن بخشی از سر و بدن، هرگونه پوشیده شود و هرگونه به نمایش درآید حجاب محسوب می شود؟ تكلیف بخش های ناپوشیده چه خواهد شد؟ در چه قالب هایی قابل نمایش اند؟ بدون آرایش؟ با آرایش؟
هرچه گیراتر بهتر!
حجاب سنتی و كاملی چون چادر در سیما و سینما بدست فراموشی و تغافل سپرده شده و یا بطور غیرناشایسته و نازیبا و نابجا بكار گرفته شده داست كه ناخودآگاه به عنوان یك لباس غیر ارزشی در ذهن مخاطب جا می گیرد.
تأثیر رسانه ها بر مخاطبین زن
در ابتدا می توان به آسیب پذیری بیشتر زنان و دختران اشاره نمود كه به دلیل روح حساس خود، بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تهاجمات و حملات قرار می گیرند، دیگر اینكه وقت بیشتری در منزل و صرف استفاده از رسانه ها می كنند.
میان زن شهری و روستایی و عشایری تفاوت هایی وجود دارد كه همه اینها نمی توانند در معرض پیام های یكسان از سوی رسانه ها قرار گیرند. اگر تاثیر رسانه های جمعی را فراتر از مرز ملتها، اقوام، تمدن ها و فرهنگها در نظر بگیریم می توانیم از تاثیر این رسانه ها در ایجاد تعرض در فرهنگ، شكستن مرزهای فرهنگی و تهاجم فرهنگی سخن بگوییم و عمده تریم اقشاری كه در معرض این تهاجم قرار می گیرند به دلایلی كه ذكر شد زنان و به خصوص دختران جوان و نوجوان می باشند. در حالی كه می توان از طریق رسانه ها فرهنگ سازی نمود و با تهاجم فرهنگی مبارزه كرد.

تعداد شاغلین در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تفكیك شغل و جنس در سال 1379
شغل زن مرد
تهیه كنندگان تلویزیونی 60 240
تهیه كنندگان رادیویی 31 143
كارگردان فیلم 4 70
كارگردان نقاشی متحرك 5 2
كارگردان ویدئو 44 207
فیلمانه نویس 2 13
هنرپیشه رادیویی 2 13
هنرپیشه رادیویی 7 10
نوازنده – 50
تصویربردار 4 214
صدابردار 29 128
فیلمبردار – 70
نورپرداز 1 23

گوینده 36 64
گوینده خبری 5 8
خبرنگار 2 33
گزارشگر 20 108
دبیر 40 165
پژوهشگر 76 154
مدیران 17 590
مأخذ: سازمان صدا و سیما و سینمای جمهوری اسلامی ایران

راهكارها
-زنانی كه دارای ذهنی آماده تر هستند (متخصصان و تحصیل كرده) شرایط رشد، پرورش و تعالی سایر زنان را تامین كنند.
-هدف از فعالیت زنان و مشاركت در كلیه رسانه ها بالا بردن موضع گیری زنان در امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و شناساندن شخصیت واقعی زن باشد.
-مبارزه با طبقاتی شدن اطلاعات و فرهنگ

-تبادل اطلاعات و چاره اندیشی برای رفع تبعیض و خشونت علیه زنان در رسانه های گروهی بخصوص سیما و سینما
-حضور فعال زنان در رسانه های گروهی و نظارت در برنامه ریزی سیاسی رسانه ها در سطح جامعه
-ایجاد شرایط لازم و یكسان جهت مشاركت فعال زنان و مردان در عرصه هنرهای تصویری و مطبوعات
-توجه كامل به رهنمودهای دینی و احكام الهی به طور طبیعی و عمیق و نه صوری و مصنوعی

-ضعیف كردن نقش زنان به عنوان ابزار سرگرمی، آگهی های تبلیغاتی و تجاری و ارائه تصویر منفی از زنان در رسانه ها
-عدم تبعیض جنسی در رسانه ها
-عدم تبعیض جنسیتی در عرصه اشتغال هنری
-برنامه ریزی جهت افزایش آگاهیهای افراد جامعه در زمینه حقوق انسانی زنان

تعداد زنان شاغل در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 78-1375 به تفكیك شغل
سال و رده شغلی 1376 77-1376 1378
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد
تولیدی 598 5/33 605 40 664 5/34
خبری 185 4/10 186 3/10 182 5/9
اداری و مالی 645 2/36 678 7/37 716 6/37
خدماتی 45 5/2 13 7/0 – –

آموزشی 34 9/1 – – 37 9/1
برنامه ریزی 75 4 226 6/12 – –
پژوهشی 116 5/6 – – 214 2/11

فنی و مهندسی 86 8/4 89 5 94 5
جمع 1784 100 1797 100 100
مأخذ: سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

زن نه صرفاً به قصد برابری با مرد كه باید به عنوان موجودی زنده، بیدار و مشغول كه خداوند نیز به قدر توانایی اش بر او تكلیف می كند «لایكلف الله نفسا الا وسعها» خود را دریابد و بر اساس اراده خویش منشا حركت فكر و عمل گردد.
برای پرداختن به این مهم ابتدا لازم است كه حضور زنان در اجتماع به ضرورت، گسترش یابد تا نقش موثر آن در صحنه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به اثبات رساند.

لازمه حضور زن توسعه ظرفیت فكری و علمی او می باشد، تا بتواند در موقعیت های مختلف ضمن تشخیص جایگاه خویش، در اداره و رهبری محیط پیرامون خود از قوه تشخیص و اراده اش به خوبی بهره گیر و با توانمندی هرچه بیشتر ایفای نقش نماید.

كارآفرینی زنان در ایران
كارآفرنی به عنوان یك پدیده نوین در اقتصاد نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی كشورها یافته است.
زنان حدود نیمی از جمعیت كشور و بخش قابل توجهی از جمعیت فعال اقتصادی را به خود اختصاص داده و نسبت آنان در جامعه تحصیلكرده همچنان رو به تزاید است اما هنوز سهم شایسته ای در اقتصاد ملی به دست نیاورده اند. كارآفرینی فرآیند خلق ابتكارات و نوآوریها و ایجاد كسب و كاری جدید در شرایط پرابهام و خطرخیز از طریق كشف فرصت های محیطی و بسیج منابع است. مطالعات نشان می دهد كه محدودیتهای مشتركی در میان آنان وجود دارد كه با ابتكار و خلاقیت توانسته اند مسیر كارآفرینی خود را طی نمایند.
به طور كلی موانع عنوان شده را در سه بخش كلی میتوان برشمرد.

1-موانع فردی كه ناشی از محدودیتهای خانوادگی و كاستی های علمی آنان است.
2-موانع سازمانی كه مبعث از محیط درون كسب و كار است.
3-موانع محیطی كه متأثر از محیط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی است.

موانع فردی
منظور از موانع فردی محدودیتهایی است كه متأثر از خانواده و یا ماستی های علمی و مهارتی است. محدودیتهای خانوادگی عموما از طرف اعضاء نزدیك خانواده و خاصه همسر آنان در شروع كسب و كار اعمال شده است. همچنین مراقبت و نگهداری فرزندان بویژه در سننی كودكی همزمان با مشغله های كاری دغدغه جدی دیگر آنان میباشد.
زنان كارآفرین برای رفع و یا تقلیل موانع خانوادگی راههایی هم چون مدارا و گفت و گو، جلب همكاری محارم، تشكیل تیم با همسر و اثبات موفقیت را برگزیدند.

موانع سازمانی
با آنكه این دسته از موانع برای كلیه كارآفرینان اعم از زن و مرد میتواند مطرح باشد، اما برای زنان به دلیل سهم حضور كمتر آنان در عرصه های اقتصادی بویژه در ایجاد كسب و كار و مشاغل مدیریتی مشهودتر است. به طور كلی زنان كارآفرین مورد مطالعه در محیط سازمانی خود با چهار مانع كمبود مالی، فیزیكی (امكانات نرم افزاری و سخت افزاری)، فروش و منابع انسانی مواجه بوده اند. از نظر منابع مالی مشكلات همچون فقدان یا كمبود سرمایه، طولانی بودن فرآیند دریافت وام و سهل الوصل نبودن تسهیلات بانكی بر سر راه آنان قرار داشته است. مهمترین موانع مطرح شده در زمینه ی مدیریت منابع انسانی ناباوری نسبت به توانایی زنان است. عموم زنان كارآفرین در فضای كسب و كار خود محیطی عاطفی ایجاد كردند كه كاركنان از احساس صمیمیت و محبت و جدیت برخوردار باشند.

موانع محیطی
كارآفرینان مورد مطالعه با موانع محیطی نیز مواجه بوده اند این موانع متاثر از محیط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میباشد. موانعی كهن صرفاً با كوشش فردی آنان قابل رفع نیست بلكه نیازمند اصلاحات و تحولات تدریجی ارزش آفرین در محیط است. به عبارتی نیازمند نوعی فرهنگ سازی است.
نقش زنان در توسعه فرهنگی
امروزه در فرآیند توسعه اقتصادی – اجتماعی ایران، تحقیقات وسیعی در باره جایگاه زنان در این فرایند آغاز شده كه هدف عمده آن ها، یافتن راه های مشاركت اقتصادی – اجتماعی بیش تر زنان از طریق بهبود شرایط آموزشی و ایجاد موقعیت شغلی ، و در نتیجه بالا بردن نرخ اشتغال زنان به منظور استفاده بهینه از این بخش از نیروی انسانی كشور می باشد. از دستاوردهای مهم این بررسی ها توجه و ترغیب به جمع آوری و تدوین آمار و اطلاعات مربوط به زنان در ابعاد گوناگون، و تعیین شاخص های متعددی است كه مجموعاً وضعیت و پایگاه اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی زنان را ترسیم می نمایند. بررسی این اطلاعات و آمار موجب گسترش آموزش عالی و ارتقای كیفیت تحصیلات تكمیلی و در نتیجه، دگرگونی نقش زنان در جامعه گردیده است، به طوری كه زنان كشور ما در بسیاری از مشاغل صنعتی، علمی و اداری مملكت به كار گرفته شده اند.

 

نتیجه
1-تقاضای سطح آموزشی و فرهنگی زنان جامعه و ایجاد امكانات آموزشی مساوی از سطوح پایین تا سطوح عالی برای زنان، موجب افزایش آگاهی و شناخت آنان از خویش و جامعه می گردد.
2-تحقیق و پژوهش هسته و محور اساسی توسعه و رشد جامعه می باشد و باید به كلیه پژوهشگران اعم از زن و مرد امكانات مساوی تخصیص یابد.
3-به منظور جلوگیری از چند باره كاری در فعالیت های تحقیقاتی در باره زن و خانواده، مركز اطلاعات و مدارك علمی كلیه اطلاعات مربوط به طرح ها و گزارش های تحقیقی و مقالات ارائه شده را در بانك اطلاعات جامع خود، گردآوری و در اختیار محققین كشور قرار دهد. نتایج تحقیقات خاص زنان محقق را نیز به صورت بانك اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان گذارد تا از این رهگذر كارایی و توانایی های زنان محقق شناخته شود و موجب تشویق و ترغیب پژوهشگران زن گردد.

4-گردآوری مدارك مربوط به نتایج تحقیقات زنان سبب هدایت صحیح آن ها در رفع تنگناهای موجود می گردد. جدول شماره (1) افزایش درصد كادر آموزشی از 92/9 درصد در سال 69-1368 به 31/18 در سال 75-1374 نشان می دهد. هم اكنون زنان متخصص ما با استفاده از دقت نظر، نظم و تربیت در امور، شكیبایی و قدرت تحمیل بالا و دیگر استعدادهای ذاتی كه لازمه امور تحقیقاتی است، به شیوه ای مؤثر و مناسب سهم چشمگیری از امور پژوهشی كشور را بر عهده دارند.

جدول 1-مقایسه تعداد كادر آموزشی به تفكیك عنوان دانشگاهی و جنس در سال های 1369 تا 1374
عنوان دانشگاهی سالهای تحصیلی
69-1368 70-1369 71-1370 72-1371 73-1372 74-1373 75-1374
زن جمع زن جمع زن جمع زن جمع زن جمع زن جمع زن جمع
استاد 21 661 43 709 19 664 34 693 72 895 34 761 39 844
دانشیار 44 1150 88 1367 81 1314 90 1467 128 1695 118 1679 119 1666

استادیار 376 5327 753 6118 805 6599 977 7143 1151 8194 1198 8375 1323 9267
مربی 694 6697 1388 7168 1778 8584 1960 10187 2035 11430 2247 11837 2558 13258
مربی آموزشیار 131 519 262 1027 206 1148 348 1184 370 2250 367 1247 356 1358
سایر مدرسین 757 6057 1515 6987 1396 6899 2140 9589 2044 8480 2526 12431 2837 13109
جمع كل 2024 20411 4048 23376 4285 25208 5539 30262 5800 32934 6490 36366 7232 39502

نقش محوری زنان در روند توسعه
زنان به عنوان عضو مؤثر جامعه به خودباوری برسد تا بتوانند مردان را به پذیرش انسان بودن خویش، متقاعد كند؛ بدین معنا كه می تواند در روند توسعه – در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی – مانند مردان عمل كند. رسیدن به چنین دیدگاه و جایگاهی، نیازمند اقدام های عملی و مبارزه با نمادها و نمودهای عقب ماندگی است. قرآن در (س رعد / 11) در یان باره می فرماید: «ان الله لا یغر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم».

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir