توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد زلزلة 17 آگوست ، سال 1999 در ازمیت تركیه (4/7 ریشتر) دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد زلزلة 17 آگوست ، سال 1999 در ازمیت تركیه (4/7 ریشتر)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد زلزلة 17 آگوست ، سال 1999 در ازمیت تركیه (4/7 ریشتر)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد زلزلة 17 آگوست ، سال 1999 در ازمیت تركیه (4/7 ریشتر) :

زلزله 17 آگوست ، سال 1999 در ازمیت تركیه (4/7 ریشتر)

مرور كلی :
زلزله ای 45 ثانیه ای به بزرگی 4/7 ریشتر ، روز سه شنبه 17 آگوست سال 1999 در ساعت 3:01 صبح به وقت محلی تركیه رخ داد . كانون زلزله در 7 مایلی جنوب شرقی ازمیت یا 11 كیلومتری آن قرار داشت . این شهر صنعتی تقریباً در 56 مایلی شرق استانبول یا 90 كیلومتری آن قرار دارد . این زلزله آنقدر شدید بود كه شهرهای شرقی دور مثل آنكارا را هم به لرزه درآمدند . آنكارا در حدود

200 مایلی (320 كیلومتری) این شهر قرار دارد . میزان تلفات بین 30000 تا 40000 نفر تخمین زده شده است . افراد بسیاری در زیر و داخل ساختمان های تجاری و مسكونی ویران شده ، جان خود را از دست دادند و زخمی شدند . ارتفاع آنها از 4 تا 8 طبقه بودند دو روز بعد از زلزله ،‌ تیم جهانی EQE متشكل از 7 مهندس (3 نفر از كالیفرنیا ، 3 نفر از بریتانیا ،‌ 1 نفر از بلغارستان) به زمین های

زلزله زده رفتند و خسارات ناشی از آن را مورد بررسی قرار دادند و حمایت خود را از افراد زلزله دیده نشان دادند ،‌همچنین تلاش داشتند تا خسارات مصیبت بار زلزله آینده را پیشگیری كنند . این گزارش بیانگر مطالب مهمی در مورد اثرات زلزله بر مردم ، ساختمان ها و كشور تركیه می باشد . EQE در مرحله تهیه و تنظیم اطلاعات بیشتر از جمله ویدئو و تصویر است كه از طریق سایت : http://www.eqe.com/. مشاهده می شود .

زلزله :
این زلزله ، شدیدترین زلزله غرب تركیه بود و بعد از زلزله های سال 1906 سانفرانسیسكو و سال 1923 در توكیو بیشترین خسارات را به زمین های صنعتی و نوین زده است . زلزله در عمق كم ، حدود 5/10 مایل (17 كیلومتر) رخ داد و در مسیر خلیج ازمیت یا دریای مرمر به سمت شرق آداپازری ، لرزه های شدیدی (و سرعت متوسط تا سرعت بالا) ایجاد كرد . در مسیر شمالی

سواحل آناتولی شمالی ، هم لرزه ای بوجود آمد كه از سال 1939 تا بحال ، 7 زلزله به بزرگی 7 ریشتر رخ داده است . سیستم گسله‌ آناتولی شمالی از بهترین و مهمترین سیستم های جهان می باشد . این زلزله ، گسله جانبی در 37 مایلی سیستم (60 كیلومتری) بوجود آورد . تیم ما در مسیر گلچوك كه در طول خلیج ازمیت است ، شاهد بیش از 8 فیت (5/2 متر) تعدیل بود . همچنین آنها شاهد دماغه های عمودی در مسیر سیستم بودند . دماغه های قائم در اطراف كاخانجات جدید ماشین آلات ، حدود 6 فیت ( 2متر) بود . این كارخانه ها در شرق گلچوك قرار دارد .

زمینهایی كه به سمت شمال گسل قرار دارند ، با توجه به زمینهای گسل جنوبی كاهش یافتند . حركت قائم یا ابتدا به ساكن و حركت زمین های جانبی در خاك های نرم باعث ایجاد سیل گسترده و ثابت درمسیر ساحلی شد. عكس ذیل نشان دهنده ناطق سیل زده در مسیر ساحل گلچوك می باشد .
یكی از چشمگیر ترین ابعاد زلزله ،‌خساراتی است كه به ساختمانهای تحت فشار مستقیم گسله وارد می آید . این زلزله ، اولین زلزله ای بود كه از طریق گسله اصلی در مناطق پرجمعیت رخ داد .
صدها ساختمانی كه در مسیر گسله قرار داشتند ، نابود شدند چون پایه و زیر بنای ساختمان ها از هم گسست و بدون شك صدها نفر مصدوم بر جا گذاشت .
خصوصاً كه زلزله در كالیفرنیا بسیار مهم تلقی می شود چون خیلی مشابه به زلزله سال 1906 در سانفرانسیسكو می باشد . زلزله سال 1906 در مسیر خلیجی سانفرانسیسكو ، گسله ای در حدود 15 فیت (5/4 متر) داشت . اگر چه كیفیت بنا در مناطق مصنوعی پائین تر از كیفیت بنای ژاپن و آمریكا بود ، اثر زلزله ازمیت بر محیط های ساختگی در فهم خطرات زلزله و خسارات وارده به مناطق پرجمعیت دنیا ، مناطقی با زیر بنای جدید ، صنعت و ساختمان های جدید از اهمیت بسیار برخوردار است .

این مناطق در حوالی سیستم های گسله اصلی قرار دارند .

ساختمان ها :
چندین هزار ساختمان در زلزله ویران شد . اگر چه اخیراً گزارش های متفاوتی به گوش می رسد ، می توان تخمین زد كه حداقل 20000 ساختمان ویران شد یا خسارات سنگینی به آن وارد آمد . بیشتر ساختمان ای تجاری مسكونی از بتون آرمه ساخته شده اند . بیشتر آنها هم به ظاهر مثل بتون آرمه هستند و سفت كاری های نا مستحكم دارند . درصد بزرگی از ساختمان های ویران شده در حدود 6 تا 8 طبقه بودند . این ساختمان ها در چند سال اخیر ساخته شدند یا در دست ساخت هستند .

این ساختمان ها همانند بناهای جدید تركیه طبق اصولی مشخص طراحی و ساخته می شوند كه در برابر زلزله مقاومت لازم را دارند . این اصول با قوانین ساختمان سازی در كالیفرنیا مطابقت دارد . بنابراین بیشتر ساختمان های ویران شده از این پس ضد زلزله ساخته می شوند .

1ـ بیشتر ساختمان ها ،‌قوانین اصولی را رعایت نكردند و ضد زلزله هم نبودند . این ساختمان ها از فولاد مستحكم افقی و عمودی و فولاد صیقلی تشكیل شده اند . (در مقایسه با فولاد ناقص)
2ـ مهندس طراحی ساختمان كه كارفرمای پیمنكار می باشد ، بنای در دست ساخت را بازرسی و كنترل نمی كند و نمی فهمد كه پیمانكار ، ساختمان را طبق چه طرحی می سازد . این عدم رسیدگی باعث شد تا اصطلاحاتی صورت گیرد و ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم شوند .(بدون تعادل و كنترل)

3ـ بیشتر ساختمان ها از مصالح ساختمانی نامناسب و بی كیفیت تشكیل شدند و كیفیت ساخت پائین بود .
4ـ بیشتر ساختمان ها در گسله های فعال و میعان بالا ساخته می شد .
5ـ بیشتر ساختمان ها طرح ریزی نشده بودند ولی طبق تجربیات گذشته ساخته شدند.
نگران كننده ترین ابعاد خسارات وارده به ساختمان های بتون آرمه

مسكونی تجاری این بود كه صدها یا هزاران ساختمان مدرن ویران شدند . ساختمان های دیگر تا حدودی از هم گسست و ریزش داشتند . تنا دو طبقه اول بود كه بیشترین ریزش و خرابی را همراه داشت . بررسی ها نشان می دهد كه جدیدترین ساختمان ها بیشترین ریزش را به همراه داشت . این ریزش ، نشان دهنده خرابی كیفیت طرح ، بنا و كنترل ساختمان جدید درتركیه با وجود اصول

ساختمان سازی و بناهای ضد زلزله و جدید می باشد . بررسی ها در مورد چند پروژه EQE در تمام قاره های دنیا نشان دهنده این است كه عملكرد موفق در بسیاری كشور ها متداول نیست .

تسهیلات صنعتی :
مركز زلزله در تركیه ، مناطق صنعتی و مناطق صنایع سنگین می باشد . این مراكز مثل كارخانجات پتروشیمی ، سازندگان ماشین ، شركتهای لاستیك سازی ، كاغذ سازی ، تولید فولاد ، سیمان سازی ، دارو سازی و سایر صنایع كه مورد كنترل مهندسین قرار میگیرد .
بیشترین خسارات تبلیغاتی در پالایشگاه توپراز واقع در كورفز رخ داد . پالایشگاه مذكور در حدود نفت تریه را تأمین می كند و تأمین كننده مهم بیشتر صنایع محسوب می شود . در سال 1960 ، شركت نفت با همكاری آمریكا ، كارخانه را طراحی كردند و ساختمان را تشكیل دادند .
پالایشگاه 5/2 میلیارد دلاری ، سنگ زیر بنای برنامه خصوصی سازی تركیه محسوب می شد و در اوایل سال 2000 ، خصوصی سازیمورد انتقاد قرار گرفت .

آتش مخزن از كنترل خارج شد و از ترس انفجار به شعاع 3 مایلی برده شد . بخاری یا گرمكن بتون آرمه 300 فوت (90 متر) ، واحد نفت خام را ویران كرد و به تجهزیات و لوله ها صدمه زد و سرانجام باعث انفجار شد . آتش پالایشگاه مورد بحث چند ماه آینده می باشد .
این بررسی ها در تسهیلات پتروشیمی در مناطق زلزله خیز از اهمیت خاص برخوردار است . هیچ پالایشگاهی در

دنیا از سال 1964 و زلزله همان سال در ژاپن تا بحال این زلزله شدید تركیه را به یاد ندارد .
یكی از عجیب ترین ابعاد زلزله تركیه ، مقدار و شدت خسارات وارده به ساختمان های جدید و تجهیزات در صنعت به خصوص با توجه به حركت نسبی زمین در بخش پائین می باشد .
این خسارات شامل ریزش برج ،خرابی جرثقیل،ریزش ساختمان، ریزش
ساختارهای فولادی ، خرابی انبار ، خسارات وارده به بندر و خرابی تجه

یزات و صدمات غیر ساختاری می شود .
در طول یك هفته ، عملكردها آغاز شد و در طول 2 یا چند ماه تسهیلاتی صورت گرفت . میزان فركانس و مدت زمان طولانی لرزه با شدت خسارات مرتبط است .

آتش :
یكی از مهمترین مشكلات پس از زلزله ، آتش سوزی می باشد . زلزله منجر به آتش سوزی پالایشگاه توپراز شد . (به بخش تسهیلات صنعتی رجوع كنید) همچنین در ساختمان های ویران شده ، چند سیستم احتراق مشاهده شد. اگر چه به دلیل وجود ساختمانهای بتون آرمه و مصالح ساختمنی ، آتش فراتر از ساختمان اصلی منتشر نشد ،‌آتش وزی پس از زلزله ، خطر چندانی در تركیه محسوب نمی شود . البته استانبول مستثنی از این قاعده است چون ساختمانهای چوبی و قدیمی استانبول در معرض خطر آتش سوزی پس از زلزله قرار دارند .

زیر بنا :
خطوط حیاتی :
انرژی الكتریكی :
كل كشور تركیه پس از زلزله ، نیرو و انرژی خود را از دست داد چون به ایستگاههای مركزی kv 380 در آداپزاری خسارات بسیار وارد شد . اثرات ایستگاهای kv 154 ناچیز بودو هیچ شركت برقی در مناطق زلزله خیز قرار نداشت ، بنابراین انرژی الكتریكی در بیشتر مناطق آسیب دیده ذخیره شد به استثنای منطقه ای كه سیستم های توزیع به دلیل ساختمان های بی كیفیت آسیب دید .

بنادر :
پایگاههای دریایی تركیه در گلچوك ویران شد و صدها نفر از كاركنان نظامی از جمله افسران ارشد در ساختمانها جان باحتند . جابجایی گسله در حد 2 تا 3 متر با جابجایی عمودی 30 cm همراه شد . بار اندازهای اصلی در پشت سد از طریق گسله ویران شد و از تلفیق نفت در زیر ساختارها و ریل ها دو جرثقیل نابود شد . همچنین تسهیلات دیگر بندر در مسیر خلیج ازمیت با شكست روبرو شد .

ذخایر آب :
بیشتر مناطق شهری در خلیج ازمیت از طریقپروژه جدید آب ازمیت (IWP) تأمین می شوند . این پروژه از طریق تایمز واتر طراحی و ساخته شد . IWP از دریاچه مصنوعی 60000 متر مكعب تأمین می شد و در سد 40 متری ذخیره می شد . سیستم های توزیع محلی در گلوچوك ، ازمیت و مناطق دیگر از طریق IWP به دلیل نقص لوله محلی ، عمل نمی كرد . مردم ،‌آب مورد نیاز خود را از مخازن تهیه میكردند . البته كشتی های نظامی هم به همان اندازه تأمین كننده آب خالصی و تصفیه شده بودند .

شبكه راه :
بزرگراه اصلی بین استانبول و آنكارا از ازمیت و آداپازاری می گذرد و در چند منطقه از طریق گسل قطع می شود . آسیب های وارد شده به بزرگراه اصلی محدود به ریزش پل مجزا در عبور گسله می شد . اكثریت پل ها ، بزرگراه ها و جاده های محلی ساختار خوبی داشتند ولی پس از زلزله نابود شدند .

اثرات بعدی صنعت بیمه :
در حدود GNP در تركیه در مناطق مصنوعی تولید می شود . بیش از 1/1 میلیون بیمه آتش سوزی و بیش از 600000 بیمه زلزله در تركیه به چشم می خورد . كل مبلغ بیمه در تركیه بیش از 100 میلیارد دلار است . در مناطق مصنوعی ، بیش از 26000 بیمه با بیش از 7 میلیارد دلار تحت پوشش است . پالایشگاه به خودی خود متحمل خسارت 1 میلیارد دلار می شود .

مجل لندن تایمز (99/21/8) نقل می كندكه تنها 10 درصد خسارت مربوط به بیمه است .
خسارات اصلی وارد شده به ساختمان ، میزان و زیر بنا در محلی كه اصول آن شامل ساختمان ای ضد زلزله می شود ،‌نگرانی بیمه كننده می باشد . ما به اطلاعات موثق و ازاد در مورد كیفیت

ساختار طرح ساختمان و اصول ساختمان محلی نیاز داریم . بیمه در مورد اختلافات بین ساختارهای ویران شده و ساختمان های برجا اطلاعات بدست می آورد و در مورد تضمین مالی، تخفیف خسارت و استراتژی های حوادث ، تجربه كسب می كند . اثرات زلزله به تركیه و مناطق جغرافیایی نفوذ می كند سرمایه گذاری و زیر بنای ساختمان در مناطق زلزله خیز دیده می شود .

نتایج :
زلزله ازمیت شاخه های گسترده ای در علم زلزله ، مهندسی زلزله ، توسعه اصول ساختمان سازی و مناطق زلزله خیز ، كیفیت ساختمان ، كنترل خطر بیمه دارد . به چند مورد از آنها می پردازیم : صدمات جانی و ریزش ساختمان اجتناب ناپذیر است . نمی توان جلوی خسارات زلزله و مرگ و میرهای ناشی از ریزش ساختمان را گرفت . این مسأله در مورد ساختمان های دهه قبل صدق می كند . تركیه دارای اصول مدرن برای طرح زلزله است كه مشابه اصول كالیفرنیا می باشد . شدت لرزه در این زلزله ، متوسط است . درواقع ساختار ساختمانهای جدید ناقص است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir