توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله فعال‌سازی چشم سوم دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فعال‌سازی چشم سوم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فعال‌سازی چشم سوم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فعال‌سازی چشم سوم :

چشم سوم با اسامی مختلف از جمله چشم معرفت، چشم بصیرت، چشم دل، چشم درون، تیسراتیل و آجنا خوانده می‌شود و جایگاه آن در كالبد اثیری و منطبق بر پیشانی در جسم فیزیكی است.
برخی دانشمندان اعتقاد دارند كه چشم سوم محلی برای دریافت ادراكات فراحسی، الهام و اشراق و وسیله‌ای برای ارتباط موجودات با یكدیگر در جهان هستی می‌باشد. از طریق آنجا می‌توان با عوالم و موجودات ماورائی و همچنین با ورای ابعاد مكانی و زمانی ارتباط برقرار ساخت. همچنین با كمك آنجا می‌توان هاله‌ها را دید.

برای رؤیت هاله، لازم است كه تمرینات باز كردن چشم سوم را انجام دهید، تا چشم سوم خود را تحریك كرده، قدرت گیرندگی آن را افزایش دهید. این كار شما را قادر می‎سازد كه انرژی اطراف سوژه‌ را دریافت كنید. البته بدون انجام این كار هم دیدن هاله‎ی تك‌رنگ‌ ممكن است، اما اگر چشم سوم شما تحریك و باز نشده باشد، دیدن هاله‎ی یك موجود زنده بسیار مشكل خواهد بود.
به یاد بیاورید كه وقتی خیلی خیلی خسته و كاملاً فرسوده‌اید چه حالی دارید؟ به یاد بیاورید كه چه احساسی دارید وقتی برای روزها نخوابیده‎اید و به سختی می‎توانید چشمهایتان را باز نگه

دارید؟ به یاد بیاورید كه چه احساسی دارید وقتی چشمهایتان دست از تلاش برای بسته شدن بر نمی‎دارند؟ به یاد بیاورید كه چه حالی دارید وقتی كه با چشمهایتان می‎جنگید تا آنها را باز نگه دارید؟
تجسم این حالتها با تمركز و توجه كامل، در شما احساسی برمی‎انگیزد، مانند اینكه تلاش می‎كنید یك پرده‎ی خیالی سنگین را از پشت چشمهایتان بلند كنید. در چنین حالتی ماهیچه‎های چشمهایتان خوب پاسخ نمی‎دهند، بنابراین كار شما تقریباً بطور كامل ذهنی است.

چند لحظه صبر كنید تا این حالت را به خوبی مجسم كنید. كوشش برای باز نگه‌داشتن چشمان خسته، یك تحریك ذهنی قوی در چشم سوم ایجاد می‎كند و به تدریج باعث باز شدن آن می‎شود. اما چگونه؟
این فعالیت گشایشی ذهن ، آگاهی جسمی شما را در محل چشم سوم متمركز می‎كند. هنگامی كه آگاهی جسمی شما در یك قسمت از بدنتان متمركز می‎شود و شما آن ناحیه را تحت نفوذ ذهنی خود قرار می‎دهید، كالبد انرژی خود را در آن ناحیه به نحوی پویا تحریك می‎كنید. اگر این فعالیت ذهنی به اندازه كافی ادامه پیدا كند و تلاش ذهنی كافی صرف آن شود، چشم سوم شما شروع به باز شدن خواهد كرد.

اگر شما فعالیت گشایشی ذهن را هنگامی كه در حالت آرامش هستید و موضوعی در میدان دید شما قرار دارد ( و بطور مستقیم در حال نگاه كردن به آن نیستید ) انجام دهید، دید هاله‎ای خودبخود ایجاد خواهد شد.
فعالیت گشایشی ذهن كه در اینجا شرح داده شد، شبیه تكنیك‎های دیداری باز كردن چاكرا است كه توسط اكثر استادان كار با انرژی و پیشرفت قوای ذهنی تدریس می‎شود. فقط به مراتب قوی‌تر و مؤثرتر است. تمرینهای دیداری كار با انرژی به تنهایی ضعیف و كند هستند و یادگیری و استفاده از آنها مشكل است.
توصیه: مركز بین دو چشم (روی پیشانی) را به نرمی با ناخن بخارانید. این كار به شما كمك خواهد كرد كه این نقطه را با آگاهی جسمانی خود به دقت هدف بگیرید.

آگاهی جسمانی خود را به ناحیه بین چشمهای خود منتقل كنید. با تمركز كامل از این ناحیه آگاه شوید. این ناحیه را به صورت ذهنی بالا بكشید. چنان كه گویی تلاش می‎كنید پلكهایتان را به زور باز كنید. اما به ماهیچه‌هایتان در این ناحیه اجازه ندهید كه منقبض شوند یا به هر صورت دیگر پاسخ بدهند ( این تلاش كاملاً ذهنی است).
احساس خود را به دقت مورد توجه قرار دهید. تصور كنید كه چشمهایتان خیلی سنگین شده‎اند؛ به آنها اجازه دهید كه بسته شوند، و چند بار پلكهایتان را به‌هم بزنید. توجه كنید كه برای این كار از كدام ماهیچه‌ها استفاده می‎كنید.

همین فرمان عضلانی را از طریق آگاهی جسمانی ذهن خود در آن ناحیه به كار ببرید، اما دیگر به ماهیچه‌های پلكهایتان اجازه ندهید كه از فرمان اطاعت كنند.
این كار را دوباره و دوباره تكرار كنید ( بالا بكشید، بالا بكشید، بالا بكشید… ) چنان كه گویی یك وزنه‎ی خیالی سنگین را از پشت چشمهایتان بلند می‎كنید.
این كار را بارها تكرار كنید، اما به خودتان ( یا هیچ یك از ماهیچه‎هایتان ) اجازه‎‎ی انقباض یا پاسخ ندهید. این كار در آغاز كمی دشوار است، اما با كمی تمرین به راحتی در انجام آن مهارت و تسلط پیدا می‎كنید.

این فعالیت گشایشی ذهنی خیلی مهم است. اگر می‎خواهید به روشن‌بینی و سایر توانایی‌های روحی دست پیدا كنید، این تمرین اولین قدم برای یادگیری كنترل چشم سوم است.
در مراحل اولیه ممكن است احساس كنید كه ناحیه وسیعی از بالای ابروهایتان را بالا می‎كشید، حتی تمام پیشانی خود را . این مورد اشكالی ندارد و باز هم می‎تواند تأثیر لازم را برای باز كردن چشم سوم شما داشته باشد. با تمرین بیشتر خواهید توانست حوزه‎ی تمركز فعالیت ذهنی خود را كاهش دهید و آن را به ناحیه‎ی بین ابروها ( چشم سوم ) محدود كنید.

اگر این فعالیت گشایشی ذهنی را ادامه دهید، چشم سوم خود را تحریك كرده ، آن را فعال خواهید ساخت. تمركز یكنواخت و آرام شما روی یك شیئ، چشم سوم شما را با انرژی ساطع شونده از آن شیئ هماهنگ خواهد كرد. این انرژی به مركز بینایی مغز شما ارسال می‎شود و در آنجا بعنوان یك تصویر ( یك نوار روشن از نور رنگی ) تفسیر می‎‌شود.

توصیه: هر گاه در انجام این عملكرد گشایشی ذهنی، تمركز و تسلط كافی كسب كرده، آنرا بصورت ذهنی اجرا كنید، متوجه خواهید شد كه وزنه‎ی خیالی پشت چشمهای شما در یك سمت آسانتر از سمت دیگر بالا كشیده می‎شود،كه معمولاً سمت راست آسانتر است. اصولا‎ً این احساس ناشی از تفاوت بین دو نیمكره‎‎ی مغز شما است كه استفاده از یكی به مراتب آسانتر از دیگری است ( نیمكره‎ی غالب ). اگر این مورد برای شما ایجاد اشكال می‎كند، با یك فعالیت چرخشی ذهنی، در

جهت چرخش عقربه‎های ساعت در ناحیه‎ی بین ابروها، چشم سوم خود را تحریك كنید. منظور از جهت چرخش عقربه‎های ساعت این است كه صورت خود را به عنوان صفحه‎ی ساعت در نظر بگیرید و جهت صحیح چرخش را با آن بسنجید. برای این فعالیت چرخشی نیز از همان فرمان ذهنی عضلانی استفاده كنید كه قبلاً برای باز كردن چشمهای خسته به كار می‎بردید. اما اكنون آنرا برای چرخش به كار ببرید، چنان كه گویی با حركت چرخشی یك مداد، این ناحیه را تحریك می‎كنید. بهترین روش این است كه برای فعال كردن چشم سوم خود تمرین گشایشی اصلی و این تمرین چرخشی را یك در میان انجام دهید. فعالیت گشایشی ذهنی به هر حال برای هماهنگ كردن چشم سوم شما با هاله لازم است.

توجه: به یاد داشته باشید كه همه‎ی این تمرینهای محرك انرژی، به آگاهی جسمانی موضعی خصوصاً آگاهی موضعی در سطح پوست وابسته‎اند. برای اینكه این تمرینها مؤثر باشند، باید احساس كنید كه آنها واقعاً اتفاق می‎افتند.

معرفی به دوستان

نگرشی بر کف دست !

با سلام بر همه دوستان عزیزو گلم که مطالب این وبلاگ را دنبال می کنند . می خواهم قبل از اینکه مطلب امروز را بنویسم ، یک بار دیگر از محبت همه شما دوستان عزیزم تشکر و سپا س گذاری کنم .
دوستان ، مطلب امروز از نویسنده و محققی است فرانسوی که در سال 1886 با نام ، رنه ژان ماری گنون ، در حومه پاریس متولد شد و در سال 1951 با نام ، عبدالواحد یحیی ، در مصر فوت نمود .
دلایل عمیق گرایش رنه گنون به سیر و سلوک اسلامی همواره برای هموطنانش مبهم ماند وتغییر مذهب او موجب شگفتی جهان غرب شد .
مطلب امروز گرفته شده از فصلی از یکی از کتابهای او به نام ، اسلام و تائوئیسم ، است . فصلی با نام : نگرشی بر کف دست .

« ; بطن علوم سنتی برای غربیان غریب و دور از ذهن است و درک طبیعت حقیقی این علوم برای ایشان دشوار می باشد . امروزه اکثر علوم سنتی برای غربیان کاملا از دست رفته اند و از بقیه این علوم جز تفاله ای بی شکل و مسخ شده چیزی باقی نمانده است تا آنجا که به سطح دستورالعملهای تجربی و ” فن پیشگویی ” تنزل یافته اند و مسلما فاقد هرگونه ارزش اعتقادی هستند .

با یک مثال می کوشیم تا دور بودن برداشت غربی های کنونی را از واقعیت نشان دهیم . از اینرو اشاره ای چند به اسرار کف دست ( علم الکف ) در حکمت باطنی اسلام می کنیم .
اسرار کف دست هرچند برای کسانی که هیچ اطلاعی از این علم ندارند ، شگفت جلوه خواهد کرد ، در شکل اسلامی اش مستقیما به ، علم الاسماء ، وابسته است . قرارگیری خطوط اصلی در کف دست چپ شکل عدد 81 را می سازد و در کف دست راست 18 را که مجموع آنها 99 یعنی مجموع اسماء الهی است ;. و نام الله را پنج انگشت هر دست می سازد : بدین ترتیب که انگشت کوچک الف ، انگشت دوم لام ، انگشت میانی و انگشت اشاره لام دوم ، و انگشت شست ه را می سازد و استفاده از شکل دست در مراسم و سنن اسلامی به عنوان یک سمبول که در همه کشورهای اسلامی به کار می رود از اینجا ناشی می شود ;.
;. در کتاب ایوب باب سی و هفتم آمده است : دست هر انسان را مختوم می سازد ، تا جمیع مردمان اعمال او را بدانند . که به اعتقاد ما این مطلب بی ارتباط با نقش اساسی دست در آئین های تبرک و تقدس نیست ;. از سوی دیگر رابطه بین بخش های مختلف دست با ستارگان و کواکب عموما شناخته شده و در کف شناسی غربی نیز موجود است ، اما در حالی که کف شناس غربی در آن جز علائم قراردادی چیزی نمی بیند ، در علم الکف پیوندی واقعی بین کف شناسی و ستاره شناسی وجود دارد ;.

مطالعه دست چپ طبیعت فرد را نشان می دهد ، یعنی مجموعه تمایلات توانایی ها و استعدادها و در واقع شخصیت مادرزادی او را به ما می نمایاند . اما آنچه را که اکتسابی است در دست راست می یابیم که خطوط آن دائما در تغییرند ;.
این اشارات مختصر نشان می دهد که چگونه یک دانش سنتی نظام یافته کاملا به اصول اعتقادی یک دکترین وابسته و پیوسته است ;. »

نكته ها و رموز استغفار

بركات فراوان براى استغفار زیاد
با سلام خدمت دوستان گلم این مطلب یه کم طولانی شده نشد تو دو بحث بنویسم اگر خسته نمیشید خوب بخونیدش که خیلی عالیه شرمنده همه خوبان
از مجموع روایاتى كه در فضیلت استغفار روایت شده است ، استفاده مى شود كه آثار مادّى و بركات
معنوىِ استغفار براى كسى است كه زیاد و پى درپى، شب و روز، در هر حال و همه جا، از خدا عذرخواهى
كرده و آمرزش طلبد.
رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در سخن پربارى مى فرمایند:
أَكْثَرُوا مِنَ الإِسْتِغْفارِ ، فى بُیوتِكُمْ وَ فى مَجالِسِكُمْ وَ عَلى مَوائِدِكُمْ وَ فى أَسْواقِكُمْ وَ فى طُرُقِكُمْ وَ أَیْنَما كُنْتُمْ فَاِنَّكُمْ

لاتَدْرُونَ مَتى تَنْزِلُ الْمَغْفِرَهُ .(1)
زیاد استغفار كنید ، در خانه ها و مجالستان ، سر سفره ها و در بازارهایتان ، و در مسیر رفت و آمدهایتان
و هر جا كه بودید ( استغفار نمایید ) . چرا كه شما نمى دانید آمرزش خداوند چه زمانى نازل مى شود .
1 ـ مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 319 .
در بیان گوهر افشان و حكمت بار دیگرى خطاب به زن هاى مسلمان مى فرمایند:
یا مَعاشرَِ النِّساءِ تَصَدَّقْنَ وَ أَكْثِرنَ الإِسْتِغْفارَ ، فَاِنّى رَأَیْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النّارِ .(1)

اى بانوان صدقه دهید و زیاد استغفار كنید كه من بیشترِ اهل آتش را از شما زنان دیدم .
علاوه بر این ، در روایات ، فضایل خاصّى براى این ذكر شریف وارد شده است كه خود عامل مهمّى براى
زیاد گفتن استغفار است ، ما نمونه هایى از آن را زینت بخش این فصل كتاب قرار مى دهیم.
پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در سخن زیبایى استغفار را برترین دعا شمرده اند:
ما مِنَ الدُّعاءِ شَىْءٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفار .(2)
هیچ دعایى برتر و با فضیلت تر از استغفار نیست .
امیرالمؤمنین (علیه السلام) اضافه بر این ، از آن به عنوان پربركت ترین دعا در دنیا و آخرت ، یاد فرموده اند:
أَىُّ دُعاء أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفار وَ أَعْظَمُ بَرَكَهً مِنْهُ فِى الدُّنْیا وَالآخِرَهِ .(3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مستدرك الوسائل ، ج 14 ، ص 309 .
2 ـ مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 318 .
3 ـ مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 188 .
چه دعایى از استغفار ، با فضیلت تر ، و بركت آن در دنیا و آخرت از طلب آمرزش ، بزرگتر و بیشتر است .

در سخن زیباى دیگرى آن حضرت ، اجر و پاداش این ذكر مبارك را بزرگترین پاداش دانسته و از آن به عنوان سریع ترین عامل براى دست یافتن به ثواب خداوند یاد نموده اند:
الإِسْتِغْفارُ أَعْظَمُ أَجْراً وَ أَسْرَعُ مَثُوبَهً .(1)
استغفار بزرگترین اجر و پاداش و سریع ترین مزد و ثواب را دارد .

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در گفتار حكیمانه اى آن را سلاح گنهكار، براى دفاع از خویشتن در برابر دشمن ( گناه و عقوبتش ) شمرده اند :
سِلاحُ الْمُذِنْبِ ، اَلإِسْتِغْفارُ .(2)
اسلحه گنهكار ، طلب آمرش از خداوند است .
همچنین آن حضرت استغفار را وسیله خوبى براى شستوشوى گناهان دانسته اند:
نَعْمَ الْوَسیلَهُ ، اَلإِسْتِغْفارُ .(3)
( براى از بین بردن آثار شوم گناه ) استغفار خوب وسیله اى است.
در سخن پر بار دیگرى ، آن پیامبر رحمت از گناهان به عنوان درد و
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و 2 ـ مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 122 .
3 ـ مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 124 .

مرض یاد كرده و دواى آن را استغفار معرفى كرده اند :
اَلذُّنُوبُ داءٌ وَالدَّواءُ الإِسْتِغْفارُ وَالشَّفاءُ أَنْ لاتَعُودَ .(1)
گناهان درد و مرض هستند و دواى آن استغفار است ، و شفا یافتن از آن به این است كه دیگر به سوى آن ها برنگردى .
باز پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله وسلم) در دو كلام نورانى، استغفار را بهترین عبادت و دعا معرفى كرده و فرموده اند:

خَیْرُ العِبادَهِ الإِسْتِغْفارُ .(2)
استغفار بهترین عبادت است .
خَیْرُ الدُّعاءِ الإِسْتِغْفارُ .(3)
بهترین دعا ، طلب آمرزش از خداوند است .
افزون بر این ، در بعضى از روایات كه در زمینه آثار و بركات استغفار رسیده است ، به صراحت و روشنى اثرهاى یاد شده ، براى زیاد استغفار كردن ذكر گردیده است.
به نمونه هایى از آن ها توجّه كنید:

* امام صادق (علیه السلام) حدیثى را از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت مى كنند كه آن حضرت فرمودند:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 129 .
2 ـ كافى ، ج 2 ، ص 567 .
3 ـ كافى ، ج 2 ، ص 504 ; وسائل الشّیعه ، ج 7 ، ص 176 ; بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 190 .
عَلَیْكُمْ فى شَهْرِ رَمَضانِ بِكَثْرَهِ الإِسْتِغْفارِ وَالدُّعاءِ ، فَأَمَّا الدُّعْاءُ فَیَدْفَعُ بِهِ عَنْكُمْ البَلاءَ وَ أَمَّا الإِسْتِغْفارُ فَیَمْحى ذُنُوبَكُمْ .(1)
بر شما باد كه در ماه رمضان زیاد استغفار و دعا كنید ، كه دعاى زیاد ، بلا و گرفتارى را از شما دور مى سازد ; و استغفار زیاد، گناهان شما را نابود مى كند.

* نضر بن كثیر گوید: بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم در حالى كه سفیان ثورى هم همراه من بود . امام صادق (علیه السلام) سفارش هایى كردند ، از جمله فرمودند:
إِذَا اسْتَبْطَأْتَ الرِّزْقَ فَأَكْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ .(2)
هرگاه روزیت به كُندى آید و به سختى به تو رسد ، زیاد استغفار كن

:
مَنْ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضیق مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ .(3)
هر كس زیاد استغفار كند، خداوند نسبت به هر غصّه و اندوهى ، گشایشى برایش قرار دهد و از هر تنگنایى راه خروجى پیش پایش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشّیعه ، ج 10 ، ص 309 ; من لایحضر الفقیه ، ج 2 ، ص 608 .
2 ـ بحارالأنوار ، ج 66 ، ص 407 .
3 ـ بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 281 .
گذارد و از جایى كه گمان ندارد او را روزى دهد .
از مجموع سخن در این بخش نتیجه مى گیریم :
همانگونه كه در گفتار قبل عنوان گردید ، در پاره اى آیات و روایات ، آثار و بركات عظیمه اى براى ذكر استغفار بیان شده كه هضم آن براى همگان آسان نیست ; و این خود باعث تشكیك در اصل مطلب مى شود كه چگونه ممكن است ، كسى عمرى گناه كند و سپس با درخواست بخشش از پروردگار خویش ، آمرزش خداوند شامل حالش شود و یا با گفتن یك استغفار به چنین آثار و بركاتى دست یابد ؟!
پاسخ این سؤال ، به صورت پراكنده در مكتب وحى و سخنان اهل بیت (علیهم السلام) آمده است ، چكیده اش این است :

اولاً : همانگونه كه در فصل هاى گذشته یادآور شدیم ، استغفار ، تنها لغلغه زبان نیست ،بلكه حقیقت آن ، ندامت قلبى گوینده و پشیمانى باطنى او از گذشته و تصمیم جدّیش به ترك گناه و رو آوردنش به سوى خدا و احكام نورانى اسلام است .
ثانیاً : قوام توبه و استغفار به اینست كه اگر واجباتى از او فوت شده ، آن ها را جبران سازد ، به این صورت كه قضایش را بجا آورده ، كفّاره اش را بپردازد و یا به گونه دیگر آن را تدارك كند.
ثالثاً : اگر گناه او حق الناس است ، آن را پرداخته و یا صاحب حق را راضى كند ، بگونه اى كه هنگام گفتن استغفار هیچ حقى از مردم به عهده او نباشد.

رابعاً : گناهى كه از آن توبه كرده و برایش استغفار مى كند گناهى باشد كه قابل گذشت و بخشش باشد ، نه آن كه توبه در مورد آن مفهومى نداشته و
قابل گذشت و آمرزش نباشد . مثل اینكه ، آئین جدیدى پدید آورده و یا بدعتى در دین خدا گذارده و بدین واسطه جمعى را گمراه و از آغوش دین خدا جدا ساخته باشد. زیرا كسانى كه بر دین اختراعى او باقى مانده ، بدعتهاى او را پذیرفته ، بدان عمل كرده و بر آن عقیده مرده اند ، قابل بازگشت نیستند.

بى شك ، چنین گناهى توبه اى ندارد ، مگر آن كه تمام كسانى را كه گمراه ساخته ، به صراط مستقیم باز گرداند ; و این كار نیز براى او امكان پذیر نیست.
آخرین سخن در پاسخ به سؤال مذكور ، كه از روایات گذشته استفاده مى شود این است:
آمرزش خداوند و سایر بركات استغفار براى كسى است كه علاوه بر شرایط یاد شده ، زیاد و پى در پى استغفار گوید نه آنكه عمرى گناه كند و سپس با گفتن یك استغفار همه گناهانش آمرزیده شود! همچنانكه اگر پى در پى استغفار كند ، ولى تصمیم جدّى بر ترك گناه نگیرد و گذشته تاریك خویش را جبران نكند ، از استغفار خویش سودى نمى برد!

پس زیاد استغفار كردن ، مصمم بر ترك گناه بودن و گذشته خویش را جبران كردن از مهمترین شرایط پذیرش توبه و مهمترین عامل پدیدآورنده آثار و بركات استغفار ، مخصوصاً آمرزش خداوند است.
از سوى دیگر ، گاهى سؤال مى شود زیاد گفتن استغفار به چه شكل صورت مى پذیرد و بر چه گفتنى اطلاق مى گردد؟
پاسخ این سؤال نیز در سخنان نورانى اهل بیت (علیهم السلام) به صورت اجمال آمده است . خلاصه جواب این است :
زیاد گفتن استغفار به این است كه هر كسى در روز صد مرتبه و در شب

هفتاد بار استغفار گوید . علاوه بر این ، به مقدارى كه وقت و توان دارد ، استغفارهاى وارده را تلاوت كرده ، بخصوص در اوقات نماز و ساعات استجابت دعا از خدا آمرزش بخواهد . در این صورت ، بى تردید گناهش بخشیده شده و آثار و بركات آمرزش خواهى را خواهد دید .
بنابراین ، با وجود این همه مدارك محكم و روشن ، نباید از رحمت و مغفرت خداوند مأیوس بود و از توبه و استغفار دست شست . همچنانكه ، نباید به یاوه سرایى عده اى گوش فرا داد ، كه سر و كار چندانى با دین ندارند و از تحقیق در آیات و روایات ـ معتبرترین مداركِ مفاهیم دینى ـ بویى نبرده و تنها با خطور اشكالى به ذهن خویش ، تیشه به ریشه مقدسات مذهبى زده و دوستان

امیرالمؤمنین (علیه السلام) را از بازگشت به سوى خدا و امام زمان (علیه السلام) باز داشته و از آمرزش خداوند مأیوس مى سازند.
اثر نوشتن استغفار روى انگشتر
محبوبیّت استغفار ، پیش خداوند به حدّى است كه نوشتن جمله « أَسْتَغْفِرُاللّهَ » به ضمیمه دو ذكر دیگر ، روى نگین انگشتر ، و همراه داشتن آن ، نیز داراى آثار و بركاتى است. تا چه رسد به این كه این ذكر
ورد شب و روز انسان باشد! از جمله آثارى كه براى نوشتن این جمله روى نگین انگشتر ذكر گردیده است ، رهایى از فقر و تنگ دستى است.
محمد بن ابى عمیر ، در حدیثى از امام صادق (علیه السلام)روایت مى كند:
مَنْ كَتَبَ عَلى خاتَمِهِ « ما شاءَ اللهُ لا قُوَّهَ إِلاّ بِالله أَسْتَغْفِرُاللهَ »
أَمِنَ مِنَ الْفَقْرِ الْمُدْقِعِ .(1)

هر كس روى انگشترش این عبارت را بنویسد:
« آنچه خدا بخواهد ( همان مى شود ) ، هیچ نیروى نیست مگر به كمك خداوند ، از خدا طلب آمرزش مى كنم » .
از فقرى كه او را خوار و سر افكنده سازد ، در امان مى ماند .
گفتنى است : ظاهر حدیث این است كه براى دست یافتن به اثر یاد شده ، باید متن عربى اذكار نوشته شود.
اثر دیگر نوشتن این اذكار روى انگشتر عقیق ، اینست :

اگر كسى تربت قبر مطهر امام حسین (علیه السلام) را با آدابى كه امام باقر (علیه السلام)براى جابر ذكر مى كنند، بردارد و سپس آن را با انگشتر عقیقى كه ذكر شریف « ما شاءَ اللهُ لا قُوَّهَ إِلاّ بِالله أَسْتَغْفِرُاللهَ » ، روى آن نوشته شده است ، مهر كند ; چنین تربتى باعث شفاى هر مرضى خواهد بود.(2)
سیّد الاستغفار
پیامبر و اهل بیت پاكش (علیهم السلام) با بیانات وحى گونه خویش راه عذرخواهى از خدا را به شیعیان آموخته اند و در فرصت هاى مختلف ، نسخه هاى گوناگونى از استغفار را به آنان یاد داده اند كه هر یك در جاى خود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشّیعه ، ج 5 ، ص 102 .
2 ـ بحارالأنوار ، ج 98 ، ص 138 ، ح 83 . در این حدیث امام باقر (علیه السلام) آداب برداشتن تربت قبر امام حسین (علیه السلام) را براى جابر بن یزید جعفى بیان مى كنند كه شایسته دقت و تأمّل است.
داراى آثار و بركات خاصّى است . در میان نسخه هاى استغفار به بعضى
از آن ها با عناوین برگزیده اى اشاره شده است كه داراى مزیّت و شرافت بیشترى است ، و البتّه سرّ آن براى ما فاش نشده است و تنها با رمز و
اشاره بیان گردیده است. بسیار به جاست كه راهیان ك

وى دوست ، با دقّت
و تأمل بیشتر ، نكات آن را دریابند و از فیوضات و بركاتش بهره مند
گردند.
یكى از رموز یاد شده ، عنوان سیّد الاستغفار است كه پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله وسلم) ، در سخن زیبایى بدان اشاره مى كنند .
جابر بن عبدالله انصارى گوید: رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند:
تَعَلَّمُوا سَیِّدَ الإِسْتِغْفارِ .

آقاى استغفار را بیاموزید ( و آن را تلاوت كنید ) .
سپس این عبارت را بیان فرمودند:
اَللّهُمَّ أَنْتَ رَبّى لا إِلـهَ إِلاّ أَنْتَ خَلَقْتَنى وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ عَلى عَهْدِكَ وَ أَبْوءُ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ وَ أَبُوءُ لَكَ بِذَنْبى فَاغْفِرْ لى إِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ .(1)
خدایا تو پروردگار منى ، هیچ معبودى جز تو نیست ، تو مرا آفریده اى و من بنده توام و بر عهد و پیمان باقى ام ، به كمك نعمتى كه به من دادى زندگى مى كنم و به گناه خویش اقرار دارم، ( خدایا ) مرا ببخش كه جز تو كسى گناهان را نمى بخشد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 317 .
نماز استغفار
یكى از دستوراتى كه در كلمات نورانى پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) ، براى رهایى از مشكلات و نجات از سختى ها ، بدان سفارش شده است ، خواندن نماز استغفار است كه داراى آثار و بركات فراوانى است و كیفیّت آن بدین صورت است :
دو ركعت ، و در هر ركعت بعد از حمد سوره قدر خوانده مى شود و پس از آن پانزده مرتبه استغفار گفته مى شود، و سپس به ركوع رفته و بعد از ذكر ركوع ده مرتبه استغفار و پس از برخاستن از ركوع و قبل از رفتن به سجده همین ذكر ده مرتبه، و پس از ذكر سجده ده مرتبه ، و بعد از

برخاستن از سجده اول ده مرتبه ، و در سجده دوّم بعد از ذكر سجده باز ده مرتبه ، و پس از برخاستن از سجده دوم نیز ده مرتبه استغفار گفته مى شود. ركعت دوم نیز به همین صورت به جا آورده مى شود.
این نماز شبیه نماز جعفر طیّار است با این تفاوت كه دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد سوره قدر تلاوت مى شود و به جاى تسبیحات
اربعه ، در هر جا به تعداد خاصّى كه ذكر گردید، استغفار گفته مى شود .
پیغمبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در فضیلت این نماز مى فرمایند:
إِذا رَأَیْتَ فى مَعاشِكَ ضیقاً وَ فى أَمْرِكَ إِلْتِیاثاً فَأَنْزِلْ حاجَتَكَ بِاللهِ تَعالى وَ جَلَّ ، وَلاتَدَعْ صَلاهَ الإِسْتِغْفارِ .
هر زمان در روزى خود تنگى و سختى دیدى و در كار خویش
پراكندگى و از هم پاشیدگى مشاهده كردى، كه كار را بر تو مشتبه ساخت ; حاجتت را با خدا در میان گذار و نماز استغفار را رها مكن.
سپس نماز را به همان صورت كه كه گذشت توضیح دادند و فرمودند:
( اگر این نماز را بخوانى ) خداوند كار تو را اصلاح مى كند انشاءالله.(1)
گفتنى است : براى استغفار در این نماز ، صورت خاصّى ذكر نشده است . بنابراین هر یك از نسخه هاى استغفار را كه در بخش آخر این كتاب آمده است ، به عنوان ذكر نماز استغفار مى توان گفت ، هر چند مختصر باشد .
زمان استغفار

سؤالى كه به ذهن بعضى ممكن است خطور كند این است :
پس از انجام گناه ، فرصت استغفار و عذرخواهى از خداوند ، تا چه زمانى براى انسان باقیست؟
باید بگوییم: توبه و بازگشت به سوى خداوند واجب است و وجوب آن فوریست . به این معنى كه شخص گنهكار بلافاصله باید از كردار زشت خویش استغفار كند و از گناهانش دست بكشد و تصمیم جدّى بر ترك آن بگیرد . ولى این هرگز به معناى محدودیت زمانى براى استغفار نیست ، از مداركى استفاده مى شود : كسى كه گناه كند و مدّت زمانى بر آن بگذرد و از توبه كردن غافل شود ، هر زمان كه از گناه خود پشیمان شود و تصمیم بر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 306 .
ترك گناه بگیرد و دیگر به سوى آن برنگردد و سپس استغفار كند ، خداى مهربان او را مى بخشد و از سر تقصیرش در مى گذرد.(1)
از سوى دیگر از بعضى روایات استفاده مى شود: از زمانى كه انسان گناه مى كند ، تا هفت ساعت بیشتر براى استغفار و عذرخواهى از خداوند مهلت ندارد و چنانچه استغفار نكند ، گناه در نامه عملش ثبت مى شود.(2)
جمع بین این دو دسته روایات ، به این است :
مهلت هفت ساعت براى این است كه گناه در نامه عمل انسان ثبت نگردد . یعنى اگر قبل از هفت ساعت استغفار و توبه كند اصلاً گناهى در نامه عمل او نوشته نمى شود. ولى چنانچه توبه و عذرخواهى نكند ، گناه نوشته مى شود و اگر بعد از هفت ساعت توبه كند و اصرار در طلب آمرزش از خدا نماید امید مى رود كه آنچه برایش نوشته شده است از نامه عملش پاك گردد. امام صادق (علیه السلام) در حدیثى مى فرمایند:

مؤمن بعد از گذشت بیست سال به یاد گناهش افتاده و از آن استغفار مى كند و خدا او را مى بخشد . در حالى كه كافر همان ساعتى كه گناه مى كند ، گناه خویش را از یاد مى برد.(3)
از همین روست كه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، از استغفار به عنوان وسیله اى براى پاك كردن نامه عمل یاد مى كنند :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشّیعه ، ج 16 ، ص 71 ، باب 86 .
2 ـ كافى ، ج 2 ، ص 434 ; وسائل الشّیعه ، ج 16 ، ص 64 .
3 ـ كافى ، ج 2 .
تعجّب از كسى است كه از آمرزش خداوند ناامید گشته است ، در حالى كه با او وسیله پاك كننده است .
شخصى سؤال كرد : پاك كننده چیست؟
امام (علیه السلام) فرمودند: استغفار .(1)

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) نیز به استغفار خاصّى اشاره كرده و مى فرمایند:
هر كسى هر روز بعد از نماز عصر ، روزى یك بار آن را تلاوت كند ، خداوند به دو ملك مأمور او دستور مى دهد ، نامه عمل زشت او را ، هر چه هست پاره كنند.(2)

گفتنى است : هر چه استغفار انسان به گناهش نزدیكتر باشد، سریع تر به آمرزش خداوند دست مى یابد و چنانچه قبل از هفت ساعت استغفار و توبه كرده باشد ، از عقوبت هاى گناه در دنیا نیز در امان مى ماند. در حالى كه اگر هفت ساعت بر او گذشت و توبه و استغفارى نكرد ، گناه در نامه عملش ثبت مى شود و چنانچه بعد از گذشت زمانى رو به توبه و استغفار آورد ، ممكن است بعد از دیدن بلاهایى در دنیا از قبیل فقر، مرض، قرض و ناراحتى هایى از این قبیل ، توبه اش پذیرفته و گناهش آمرزیده شود.

پس چه بهتر كه اگر گناهى از ما سر زد ، بلافاصله توبه و استغفار كرده و ندامت خود را به خداى خویش اظهار كنیم ، تا هم گناهى در نامه عملمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشّیعه ، ج 7 ، ص 177 .
2 ـ مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 120 . متن این استغفار را در بخش « انواع استغفار و بركات آنها » در همین كتاب صفحه 238 ، ملاحظه فرمایید.
ثبت نگردد و هم علاوه بر مصونیت از عذاب هاى حتمى خداوند در آخرت ، از عقوبت ها و بلاهاى احتمالى او در دنیا ، نیز محفوظ بمانیم.

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در سخنى زیبا و نورانى مى فرمایند:
خوشا به حال بنده اى كه از گناهى استغفار كند كه كسى جز خودش از آن با خبر نیست . به راستى مَثَل استغفار به دنبال گناه ، مَثَل آبى را ماند كه روى آتش ریخته مى شود و آن را خاموش مى كند .(1)
استغفار بهترین هدیه براى اموات

اموات و كسانى كه دستشان از این عالم خاكى كوتاه گشته ، سخت در انتظارند كه هدیه اى براى آن ها از سوى دوستان و بستگانشان فرستاده شود . و هیچ هدیه اى شادى بخش تر از طلب آمرزش براى آنان نیست . آرى ، استغفار بهترین هدیه و برترین سوغاتى براى مردگان است كه همچون نسیم خنك و دلپذیرى ، در صحرایى سوزان و بى آب و علف ، بر پیكر خسته انسانى از پا افتاده مىوزد و روحى تازه به او مى بخشد. طلب آمرزش براى گناهانِ اموات به سان آب سرد و گوارایى است كه جگرِ سوخته لب تشنگان را مرهم مى بخشد و جان از دست رفته آنان را به ایشان باز مى گرداند.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) حدیث زیبایى را از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در این زمینه روایت مى كنند كه آن حضرت فرمودند:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ وسائل الشّیعه ، ج 12 ، ص 124 . ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّهٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَهٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ .(1)
هیچ چیزى به شخص مرده هدیه نمى گردد و هیچ سوغاتى براى او برده نمى شود كه برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد! .
همان گونه كه انسان از هدیه دوستان و بستگان خویش شادمان مى گردد ، اموات و مردگان نیز از استغفار براى آنان شاد و خوشحال مى شوند.
رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در تشبیه زیبایى به این نكته اشاره مى كنند :
إِنَّ الْمَیِّتَ لَیَفْرَحُ بِالتَّرَحُّمِ عَلَیْه وَ الإِسْتِغْفارِ كَما یَفْرَحُ الحَىُّ بِالْهَدِیَّهِ تُهْدى إِلَیْه .(2)

به راستى ، كه ترحّم بر مرده و آمرزش طلبیدن براى او باعث خوشحالى او مى گردد همان گونه كه انسان زنده از هدیه اى كه برایش برده مى شود خشنود مى گرد .
این بدان جهت است كه علّت اساسى گرفتارى مؤمن در عوالم بعد از مرگ ، گناهان و اعمال ناشایست اوست. و یكى از دعاهاى مستجاب ، دعا در حقّ برادر یا خواهر مؤمن است ، مخصوصاً كه استغفار ، خود نیز جامع ترین و بهترین دعاى مستجاب شمرده مى شود و به مجرّد این كه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ الجعفریات ، ص 288 .
2 ـ عوالى اللئالى ، ج 2 ، ص 53 .

شخصى براى آمرزش شیعه گنهكارى كه از دنیا رفته است ، دعا مى كند ، خداوند گناه او را مى بخشد و از عقوبتش صرف نظر مى كند و این خود باعث نجات مؤمن از گرفتارى هاى عالم برزخ است. پس هیچ هدیه اى براى او بالاتر از این نیست كه كسى با دعا و استغفارش بلاها و عذاب هاى سخت آن عالم را از او دور كند و مقدمات آسایش ، امنیّت و ورود به بهشت را برایش فراهم سازد ، به همین خاطر پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)مى فرمایند:
قَدْ اُمِرْتُ اَنْ اَسْتَغْفِرَ لاَِهْلِ البَقیعِ .

به من دستور داده شده است كه براى ساكنانِ در بقیع استغفار و طلب آمرزش كنم .
آرى رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در لحظات آخر عمرشان با گامهایى لرزان در حالى كه با یك دست به امیرالمؤمنین على بن ابیطالب (علیه السلام) تكیه كرده بودند و دست دیگرشان را بر فضل بن عباس نهاده بودند ، خود را به بقیع رساندند و بر خفتگان آن دیار سلام دادند ، سپس برایشان استغفار كرده ، و مدّتى طولانى از خدا براى آنان طلب آمرزش و بخشش نمودند.(1)
از این فرمان خداوند به برترین پیامبر خویش و عمل آن حضرت ، آن هم در آخرین مرض آن بزرگوار كه منجر به رحلت جان سوز حضرتش گشت ، استفاده مى شود كه استغفار براى مردگان و دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام)مخصوصاً در قبرستان مسلمین ، سنّت مؤكّدى است كه براى همه دوستداران حضرتش ، شایسته پیروى است . و بركات فراوانى را براى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ ارشاد القلوب دیلمى ، ج 1 ، ص 33 .
استغفار گویان و مردگانى كه برایشان طلب آمرزش مى شود ، به ارمغان خواهد آورد.
استغفار براى پدر و مادر
یكى از حقوقى كه پدر و مادر بر فرزند خویش دارند این است كه در زمان حیات و بعد از مرگشان ، براى آن ها استغفار كند.
خداوند براى بیان اهمیّت این مطلب به استغفار پیامبر اولوالعزم خویش ، حضرت ابراهیم (علیه السلام) ، براى پدر و مادرش ، اشاره مى كند:
( رَبَّنَا اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الحِسابُ ) .(1)
پروردگارا ! من و پدر و مادرم و تمام مؤمنین را روزى كه همه در برابر تو براى حساب مى ایستند ، ببخش و بیامرز .
در جاى دیگر خداوند طلب آمرزش پیامبر بزرگ خویش حضرت نوح (علیه السلام) را براى پدر و مادرش، چنین بازگو مى كند:
( رَبِّ اغْفِرلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ ) .(2)
اى پروردگارم ، من و پدر و مادرم و هر كس كه با ایمان ( به تو ) داخل خانه ام مى شود و همه مردان و زنان با ایمان را ببخش و بیامرز .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ سوره ابراهیم ، آیه 41 .
2 ـ سوره نوح ، آیه 28 .
از این آیات و مدارك بسیار دیگرى استفاده مى شود :
استغفار فرزند براى پدر و مادر ، مخصوصاً بعد از مرگ آنان ارزش والایى در پیشگاه خداوند دارد و باعث آمرزش و نجات آنان از گرفتارى هاى عالم برزخ و قیامت مى شود ، و بركات فراوانى را براى خودِ انسان به ارمغان مى آورد.

حقّ پدر و مادر به قدرى عظیم است كه ترك استغفار براى آنان بعد از مرگشان شدیداً نكوهش شده است و چنانچه با علم و آگاهى باشد ، به عاق والدین منجر مى گردد.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) مى فرمایند:
إِنَّ الرَّجُلَ یَكُونَ بارّاً بِوالِدَیْهِ وَ هُما حَیّانِ فَإِذا ماتا وَ لَمْ یَسْتَغْفِرْ لَهُما كُتِبَ عاقّاً لَهُما ، إِنَّ الرَّجُلَ یَكُونُ عاقّاً لَهُما فى حَیاتِهِما فَاِذا ماتا وَ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارَ لَهُما كُتِبَ بارّاً .(1)

به راستى ، مردى در زمان حیات پدر و مادرش فرزند نیكوكارى است و به آنان احسان و نیكى مى كند ، ولى زمانى كه ( پدر و مادرش ) مى میرند و برایشان استغفار نمى كند ، نام او در زمره كسانى ثبت مى شود كه عاقّ والدین و آزار دهنده پدر و مادرشان بوده اند . و شخصى در زمان حیات پدر و مادرش آنان را آزار مى داده است ، امّا بعد از مرگشان فردى نیكوكار نوشته مى شود ، زیرا براى والدین خود زیاد استغفار كرده و آمرزش طلبیده است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ كافى ، ج 2 ، ص 163 .
استغفار براى مردان و زنان مؤمن
یكى از دعاهاى مستجاب ، دعا براى آمرزش برادران و خواهران مؤمن به ویژه كسانى است كه حقى بر گردن انسان دارند . طلب آمرزش براى دوستان و شیعیان امیرمؤمنان (علیه السلام) ، علاوه بر اینكه درخواستى است قرین اجابت ، بركات فراوانى نیز براى دنیا و آخرت دعا كننده به همراه دارد . بى جهت نیست كه در سحرگاهان ، ـ ساعت استجابت دعا و مهم ترین وقت استغفار ـ ، سفارش اكید بر طلب آمرزش براى چهل مؤمن در قنوت « نماز وتر » شده است .

همچنین در مورد كسى كه بر گردن انسان حقّى پیدا كرده ـ مثل آنكه دانشى را به انسان آموخته باشد ـ ، و یا توسّط انسان حقّ او ضایع شده ـ مثل اینكه غیبت كسى را كرده و رضایت طلبیدنِ از او مفسده انگیز باشد ـ به آمرزش خواهىِ براى آنان به خصوص دستور داده شده است .
این ها بدان خاطر است كه حق مؤمن عظیم است و رعایت حرمت او لازم و دعا ، باعث اداء برخى از حقوق فراوان او مى گردد .
و چنین است كه یكى از صفات شایسته بندگان صالح خدا ، دعا براى آمرزش برادران و خواهران مؤمن شمرده شده است .
خداوند زبان حال آنان را این گونه بیان مى كند :
( رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لاِِخْوانِنا الَّذینَ سَبَقُونا بِالإیمانِ وَ لاتَجْعَلْ فى قُلوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَحیمٌ )(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ سوره حشر : آیه 10 .
پروردگارا ! ما و برادرانمان را كه در ایمان بر ما پیشى گرفته اند ، بیامرز ، و در دل هایمان حسد و كینه اى نسبت به مؤمنان قرار مده . پروردگارا ، تو دلسوز و مهربانى .
دعا براى آمرزش مردان و زنان مؤمن آنقدر با ارزش و پر بركت است كه فرشتگان آسمان نیز بدین واسطه به خدا تقرّب مى جویند . خداوند ، حال آنان را چنین توصیف مى فرماید :

( الَّذینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَىْء رَحْمَهً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذینَ تابُواْ وَاتَّبَعُواْ سَبیلَكَ وَقِهِمْ عَذابَ الْجَحیمِ )(1)
فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گرداگرد آن ( طواف مى كنند ) تسبیح و حمد پروردگارشان را مى گویند و به او ایمان دارند و براى مؤمنان استغفار مى كنند ( و مى گویند ) : پروردگارا ! رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته ، پس كسانى را كه توبه كرده و راه تو را پیروى مى كنند بیامرز ، و آنان را از عذاب دوزخ نگاه دار .
در زیارت جامعه ائمّه المؤمنین (علیهم السلام) ، از این مطلب با صراحت و روشنى بیشترى یاد شده است . در فرازى از آن مى خوانیم :
« بَلْ یَتَقَرَّبُ اَهْلُ السَّمآءِ بِحُبِّكُمْ وَبِالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْدآئِكُمْ

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir