توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کاراموزی شرکت قند شیروان دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کاراموزی شرکت قند شیروان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاراموزی شرکت قند شیروان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کاراموزی شرکت قند شیروان :

کاراموزی شرکت قند شیروان

تاریخچه شركت :

شركت تـولیدی قند شیروان در تاریخ 31/3/1337 تاسیس و تحت شماره 331 دراداره ثبت مشـهد وشماره 8839 در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است .
شركت تا سال 1355 در مـالكیت آقـای محمد ولی مهروی قرار داشته و در سال مذبور قسمت عمده سهام شركت توسط آقای هژبر یزدانی خریداری وشركت تاتاریخ 15/9/1357 توسط نامـبرده اداره می شده است .در سال 1370 به موجب صورتجـلسه تنظیمی كـارخانه از تـاریخ 3/6/70 به بنیاد مستضعفـان وجانبازان تحت عنوان شركت تولیدی قند شیروان ، قوچـان ،بجنورد تحویل گردیده است.

 

سایر اطلاعات شركت :

تعداد كاركنان رسمی در فروردین ماه : اداری = 120 نفر
كارخانه = 494 نفر

تعداد سهام این شركت 10947538 می باشدكه ارزش اسمی هرسهام آن 000/1ریال می باشد .
تعداد اعضاء هیئت مدیره 6 نفره بوده و حق امضاء با مدیر عامل شركت می باشد.
حسابرسان داخلی ، زیر نظر مدیر عامل شركت می باشد.

موضوع فعالیت شركت :

فعالیت شركت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از:

الف : انجام كلیه امور تولیدی مربوط به صنعت قند سازی و تصفیه و
استخراج شكر

ب : مبادرت هر گونه عملیات و معاملات مجاز به طور مستقیم و غیر مستقیم
برای انجام فعالیتهای مذكور در بند الف ضروری یا مفید باشد .

ج : مشاركت در سایر شركتهایی كه موضوع آنها با فعالیت در بند الف منطبق
ومرتبط باشد.

مقدمه
تعریف سیستم :
سیستم مجموعه ای از اجزاء به هم پیوسته است كه در جهت نیل به یك یاچند هدف با هم پیوسته اند به طـوری كه یك یا چند داده وارد آن شـودیك یـا چند داده از آن خارج مـی شـود و سیـستم از اجزاء كوچكتر تشكیل شده است . سیستم حقوق و دستمزد یكی از سیستمهای مهم موجود در داخل سیستم كلی موسسات است كه نقش با اهمیتی درایجاد رابطه مناسب بین كاركنان، كارفرماو ادارات دولتی ایفا می كند .

اهمیت سیستم حقوق و دستمزد :
هزینه حقوق و دستمزد نشـان دهنده سهم نیروی كــار در تـولید محصولات
وارائه خدمات بوده و یكی از مهمترین هزینه های عمـلیاتی اغلب موسســات
است.وظایف حســابداران در مورد هزینه حقوق و دستمزد از سـاده ترین و
در عین حال با اهمیت ترین آنها است .محــاسبه و پرداخت درست و مناسب
حقوق و دستمزد یكی از عوامل مـــوثر در ایجاد رابطه مطلوب بین كاركنان

(كارگران ) و كارفرما می باشد .
مدارك سیستــم حقوق و دستمزد كـه به درستی تهیه وبه آسانی قابل فهم
باشند نیز یكی دیگر از عوامــل با اهمیت دربرقــراری رابطــه منـاسب بین
مدیریت مـوسسات، كاركنان و مقامات قانــونی از قبیل ادارات كــار ، بیمه ،
مالیاتها و ……… است.

تعریف سیستم حقوق و دستمزد :
درمــوًسسات مختلف پرداخــت حــقوق و دستمــزد به هــر یك از كــاركنــان
می تواند بر اساس ســاعات كار به صورت دستمزد روزانه یا هفتگی ویا حقوق ماهانه باشد .هنگام پرداخت حقوق و دستمزد اطلاعــات مربـوط به دریافتـی هر یك از كــاركنان بایستی همــراه با ریز محـاسبات و مبتنـی بر مـدارك كـاركرد وی پردازش و ارائـه شــــود.

بنابراین می توان سیستم حقوق و دستمزد را به صورت زیر تعریف نمود :

سیستم حـقوق ودستمزد مجموعه ای از اجزاء بهم پیوسته در داخل یك موسسه اســت كه داده هــای مــربوط به سـهم نیروی كاردرتولید محصولات و یا ارائه خدمات را به صورتها و اطلاعات حقوق و دستمزد تبدیل می كند.داده های مربوط به سـهم نیروی كــار عبارتند از : نـام كــارمند ، شماره تا مین اجتماعی، ساعات كاركرد،نرخ ودستمزد ،اضافه كاری ، كسورات بهینه ومالیات و;;.

كنترل داخلی سیستم حقوق ودستمزد :
كنترل داخلــی منــاسب برای سیستم حقــوق ودستمزد مانند سایر روشهای كنترل داخلی كه شامل تقسیم دقیق وظایف ومسئولیتها در سیستم حقوق ودستمزد است .

در اغلب موسسات وظایف ومسئولیتهای حقوق ودستمزد دردوایر زیر تقسیم شده است:
1 دایره كار گزینی
2 دایره ثبت اوقات كار
3 دایره حقوق ودستمزد
4دایره پرداخت

كنترل داخلی موثر بر سیستم حقوق ودستمزد شامل تفكیك دقیق وظایف بالا از یكدیگر ، انجام هر یك از وظایف توسط دایره مربوط به صورت جداگانه و عدم تداخل این وظایف با یكدیگر است. در ادامه وظایف هر یك از دوایر مذكور به طور خلاصه بررسی می شود.

1دایره كارگزینی :

وظیفه عمده این دایره از سیستم حقوق ودستمزد ، تامین نیروی كار لازم برای قسمتهای مختلف موسسه است .دایره كار گزینی علاوه بر انجام وظیفه بالا ،آئین نامه های استخدامی را تهیه وبرنامه های آموزشی ،شرح وظایف وارزیابی مشاغل را انجام می دهد .استخدام كاركنان جدید ممكن است برای جایگزینی با كاركنان دیگر ویا برای توسعه فعالیتهای موسسه صورت گیرد .این دایره با هماهنگی مسئولین سایر دوایر،شرایط وتعداد كاركنان كه باید استخدام

شوندراتعیین كرده وبارعایت مقررات استخدامی موسسه اقدام به استخدام
كاركنان مورد لزوم می نماید. مقررات استخدامی مورد عمل در موسسه علاوه بر مطابقت با مقررات خاص داخلی آن موسسه بایستی با قوانین ودستورالعملهای وزارت كاروامور اجتماعی ،سازمان تامین اجتماعی وسایر موارد قانونی هماهنگی ومطابقت داشته باشد.پس ازاستخدام كارمند جدید وانجام مراحل مختلف استخدام توسط دایره كارگزینی این دایره سوابقی كه نشان دهنده تاریخ استخدام،نرخ حقوق ودستمزد تصویب شده وكسور مربوطه رابه دایره حقوق ودستمزد ارسال می كند .تغییر نرخ حقوق ودستمزد واحیاناخاتمه كار (قطع رابطه شغلی با موسسه)كاركنان بایستی سریعا به دایره حقوق ودستمزد اطلاع داده شود تا موضوع را هنگام محاسبات وتنظیم سیستم های مربوط در نظر داشته باشند.

2 دایره ثبت اوقات كار :

نگهداری مداركی كه نشان دهنده اوقات كار هر یك ازكاركنان دردوره های مشخص هفتگی یا ماهانه باشد،اولین ومهمترین مرحله از مراحل جمع آوری دادهای مربوط به تقسیم حقوق ودستمزد است .
برای انجام درست این موضوع از وسایل ومدارك زیر استفاده می شود:
1_كارت ساعت :
كارت ساعت محكمترین و گویاترین مدرك حضور كاركنان در محل كار خود از ساعت ورود تا ساعت خروج می باشد .كارت ساعت در دایره ثبت اوقات كار كنترل و جمع آوری می گردد.چون دریافتهای هر یك از كاركنان مبتنی بر كارت

ساعت بوده واز طرفی پس از امضاء كارت ساعت توسط فرد مسئول،محاسبه وپرداخت نهایی صورت می گیرد،كارت ساعت ودقت وصحت آن نقش بسیار با ارزشی در رابطه بین كاركنان و كارفرما ایفا می كند .در بیشتر اوقات طرز برداشت كاركنان جدید از وضعیف كنترل داخلی در یك موسسه به دقت در انجام وظیفه دایره ثبت اوقات كار بستگی دارد .كارت ساعت شامل نام وشماره استخدامی هر یك ازكاركنان بوده وهر كارت ساعت معمولا یك دوره پرداخت حقوق و دستمزد را در بر می گیرد .یك كارت ساعت تكمیل شده نشان دهنده ساعت شروع به كار و خاتمه كار هر یك از كاركنان را در هر روز ویا نوبت كاری ومیزان ساعت اضافه كاری را نشان می دهد.

2_ماشین ساعت زن :
ماشین ساعت زن وسیله ای برای ثبت و انعكاس اوقات حضور كاركنان در محل كار بر روی كارت ساعت می باشد .در یك سیستم مناسب حقوق و دستمزد ،یك شماره كارت ساعت برای هر یك از كاركنان اختصاص داده می شود . شماره كارت ساعت ذكر شده بعنوان شماره شناسایی كارمندان در لیست حقوق و دستمزد می باشد .معمولا مسئولین اوقات كار هنگام تعویض كارت ساعت ویا ورود وخروج كاركنان در نزدیكی محل ماشین ساعت زن برای تسریع ورود و خروج كاركنان و حصول اطمینان از نحوه صحیص ثبت ساعات كار بر روی كارتهای ساعت مستقر می شوند .

در برخی از قسمتهای این شركت از سیستم دستی برای كنترل حضور و غیاب و تعیین ساعات كاركنان استفاده می شود .در این قسمتها كارت اوقات كار معمولا توسط سرپرستان و افراد مسئول ومورد اعتماد تكمیل می گردد.
روشهای دستی از قبیل روش ذكر شده از دقت و صحت روش استفاده از كارت ساعت و ماشین ساعت زن برخوردار نمی باشند.كارتهای ساعت پس از تكمیل وامضاء شدن در دایره ثبت اوقات كار برای محاسبه و تنظیم سیستمهای حقوق و دستمزد به قسمت حقوق و دستمزد ارسال می شود .

3 دایره حقوق ودستمزد :

محاسبه وتعیین حقوق ودستمزد ناخالص دریافتی هر یك از كاركنان وتهیه وتنظیم لیست حقوق ودستمزد بر اساس كارتهای ساعت ارسال شده از دوایر ثبت اوقات كار،در دایره حقوق ودستمزد انجام می شود.وظایف وعملیات این دایره به وسعت وحجم عملیات مشترك بستگی كامل دارد در چندسال پیش در این شركت دایره حسابداری حقوق ودستمزد،توسط یك یا چندكارمندمحاسبه وتهیه لیست حقوق ودستمزدبه صورت دستی انجام می شد.

بدون توجه به وسعت ونوع سیستم پردازش حقوق ودستمزد،دایره حقوق ودستمزد مسئولیت محاسبه وثبت وطبقه بندی لیست حقوق ودستمزد را به عهده دارد. این دایره بر اساس ساعات كار انجام شده،ناخالص حقوق ودستمزدهر یك از كاركنان را محاسبه ودرلیست حقوق ودستمزد ثبت وكسورات مربوطه را تعیین وخالص پرداختی را مشخص می كند.دایره حقوق ودستمزدمدارك مربوط به هر یك از كاركنان را به تفكیك نگهداری وچكهای حقوق ودستمزد را تنظیم وبا سایرمدارك لازم برای پرداخت به دایره پرداخت ویا مسئول پرداخت حقوق ودستمزد ارائه می نمایند.

بنا براین ،داده های به دایره حقوق ودستمزد شامل گزارش ساعت كار،نرخ حقوق ودستمزد وكسورات بوده وپس از پردازش ستاده ها شامل موارد زیر خواهد بود:

الف) لیست حقوق ودستمزد به عنوان مدارك موسسه برای ارسال به سازمان
تامین اجتماعی واداره مالیات حقوق .
ب) سوابق ومحاسبات انفرادی درآمد وكسورات هر یك از كاركنان.

ج) صدور چك حقوقی.

4دایره پرداخت حقوق ودستمزد (شیوه های پرداخت حقوق و
مزایا و معایب آنها) :
بهترین روش پرداخت حقوق ودستمزد ،پرداخت توسط چك ازحساب جاری بانكی است در صورتی كه به دلایل مختلف پرداخت حقوق توسط چك امكان پذیر نبوده و به شكل نقدی انجام می شود ،به میزان جمع مبلغ مورد نیاز برای پرداخت خالص لیست حقوق ودستمزد وجه نقد از بانك دریافت وبه محل فعالیت موسسه بوده ودر اختیار دایره پرداخت حقوق و دستمزدویا مسئول پرداخت قرارداده می شود.

دراین حــالت مبلــغ خـالـص حقوق ودستمــزد هر یك از كار كنان در پاكتهای مخصوص كه بر اســاس شماره كارمند ویاحروف الفبا مرتب شده اند قرار داده می شود.پس ازكنترل جمع مبا لغ پاكتها وموازنه آن با جمع خالص قابل پرداخت لیست حقوق ودستمزد نسبت به پرداخت واحذامضاء از كاركنان اقدام می شود .

در مواردی كه پرداخت حقوق ودستمزد از طریق چك صورت می گیرد ،صدور چكها ی پرداخت حقوق و دستمزد امكان دارد كه از حساب جاری خاصی كه فقط برای پرداخت حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده و یا از طریق حساب جاری بانكی موسسه انجام شود .در صورتیكه تعداد كاركنان موسسه زیاد باشد ،استفاده از یك حساب بانكی خاص برای پرداخت حقوق و دستمزد روش مناسبی است .

دراین روش برای پرداخت حقوق و دستمزد معادل جمع خالص پرداخت لیست حقوق ودستمزد طی یك فقره چك از حسابجاری بانكی شركت برداشت وبه حسابجاری خاص پرداخت حقوق ودستمزد واریز می شود .

مسئول پرداخت برای هریك از كاركنان از این حساب جاری خاص یك فقره چك معادل خالص قابل پرداخت صادر وتسلیم وی می كند.در بعضی از اوقات برای سهولت ودقت درپر داخت حقوق ودستمزد حساب بانكی برای هر یك از كاركنان درنزد یكی ازبانكهای نزدیك محل شركت افتتاح كرده ودرزمان پرداخت حقوق ودستمزد یك فقره چك معادل جمع قابل پرداخت لیست حقوق ودستمزد در وجه بانك مربوطه صادر وهمراه لیست حقوق ودستمزد كه شماره حساب بانكی كاركنان در مقابل نام هر یك از آنان ثبت شده به بانك ارسال می كنند و بانك مبلغ قابل پرداخت به هر یك از كاركنان را به حساب بانكی وی واریز می نماید .

 

حسابداری هزینه حقوق و دستمزد :
هزینه حقوق ودستمزد متشكل از جمع مبالغ پرداختی به كاركنان موسسه به صورت روزانه هفتگی یا ماهانه است .به غیر از دستمزد ثابت (پایه) كه برمبنای ساعات كاركرد با میزان انجام كار ویا محصول تولید شده ،محاسبه میگردد .

هزینه حقوق ودستمزد شامل موارد دیگری از قبیل اضافه كاری ،فوق العاده پرداختی ثابت كار در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، پاداش افزایش تولید، عیدی، سهم از ســود موسسه و… نیز محـاسبه وبه كاركنـان پرداخت می شود .
گذشته از موارد بالا مزایای نقدی شامل حق مسكن و خواروبار ،حق اولاد (عائله مندی) واز این قبیل و مزایای غیر نقدی دیگری شامل مسكن و اتومبیل كه توسط موسسه در اختیار كاركنان قــرار می گیرد و سایر موارد مشابه نیز در محاسبه هزینه حقوق و دستمزد مـنظور مـی گردد . كلیه این مــوارد به موجب قانون كار حق السعی نامیده می شود .

درآمد كاركنان :
میزان دستمزد روزانه یا نرخ ساعتی حقوق ودستمزد بر اساس توافق كاركنان وكارفرما مشخص می شود كه مربوط به ساعات كار عادی وقانونی است كه این توافق نبایستی كمتر از حداقل دستمزد كه همه ساله توسط شورای عالی كار تعیین می شود،باشد .انجام كار بیش از ساعات قانونی ، اضافه كار نام داردكه شرایط و نرخ آنرا قانون كار تعیین میكند. به موجب قانون كار ، ساعات كار كارگران در موسسات مختلف به جز مواردی كه قانون مذكور استثناءكرده است ،از 8ساعت در روز و44ساعت درهفته نباید تجاوز كند. انجام كار اضافه بر ساعت كار عادی (8ساعت درروزو44ساعت درهفته) با توافق كارگر وكارفرما وبا رعایت شرایطی كه قانون كار قید نموده صورت می گیرد .به موجب قانون كار برای هر ساعت كار اضافی انجام شده 40%(چهل درصد)اضافه برمزد ساعات كار عادی محاسبه وبه كاركنان پرداخت می شود.

پاداش:
یكی دیگر از موارددرآمد كاركنان كه در اغلب موسسات وشركتها نیز برای تشویق وافزایش كارایی كاركنان علاوه بر حقوق ودستمزد وسایر مزایای ذكرشده،محاسبه وپرداخت میشود ،پاداش است .میزان پاداش بر اساس افزایش تولید ،كاهش ضایعات ،میزان سود شركت طی دوره مالی وسایر موارد محاسبه میشود .در قراردادی كه مطابق آیین نامه وزارت كارواموراجتماعی بین كاركنان وكارفرما درمورد پاداش منعقد می گردد، مبنای محاسبه پاداش قید می گردد .

هر یك از موارد زیر می تواند مبنای محاسبه پاداش واقع گردد :

الف)سود قبل از كسرمالیات بر درآمد وپاداش
ب)سود قبل از كسر مالیات بر درآمد و پس ازكسر پاداش
ج)سودپس از كسر مالیات بر درآمد وقبل از كسر پاداش
د)سودپس از كسر مالیات بر درآمد وپاداش
از آنجا كه مبلغ پاداش در هر یك از حالات فوق تفاوت زیادی با یكدیگر دارد،توجه ودقت در مورد مبنای محاسبه پاداش وقید آن درقرار داد منعقده بین كاركنان وكارفرما اهمیت فراوانی خواهد داشت .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir