توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله كــودكــان استثنائی دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله كــودكــان استثنائی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله كــودكــان استثنائی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله كــودكــان استثنائی :

مقدمه
وقتی كلمه استثنایی به گوش می رسد هر كسی به اندازه توان ذهنی و معلومات خویش از آن برداشتی دارد. انسانهای اهل علم و بصیرت با این كلام برخوردی منطقی و عاقلانه دارند. اما افرادی هم هستند كه متاسفانه برخوردی غیرمنطقی و غیرانسانی با این كلام دارند و كودك استثنایی را برای خود چنان تعبیر می كنند كه گویی نعوذ با . . . این كودك بنده خدا نیست.

برایش همان تعبیری را می كنند كه برای بندیان تیمارستان اطلاق می شود و این دور از انصاف است.
طبیعت با همه زیبایی اش هزاران پدیده را در خود جای داده است، پستی ها، بلندی ها، زیبایی ها، زشتی ها، گل ها، خارها، كه اگر عاقلانه تعمق شود همه زیبایی است. پس چگونه می توان انتظار داشت كه در یك جامعه انسانی تفاوتی به چشم نخورد، بله تفاوت ها وجود دارد اگر با این تفاوت ها كه منظور تفاوت های فردی – ذهنی – جسمی است برخوردی انسانی و خداپسندانه كرد و به آن ارزش داد آنگاه باید گفت كه اجتماع، اجتماع انسانی است. بله كودك، كودك است اما با تفاوتها، خالق او همان است كه دیگران مخلوقش هستند ولی خوب بنابر دلایلی خاص كه شاید خود او هیچ تقصیری هم نداشته و مقدر خالقش هم چنین نبوده باعث شده او یك انسان نرمال نباشد. همانگونه كه برای یك كودك تیزهوش و نابغه سنگ افتخار به سینه زده می شود در حالیكه او هم به دنبال خود كلمه استثنایی را یدك می كشد پس منصفانه نیست كه برای هم نوعش كه دارای معلولیتی هست این كلام را خودخواهانه تعبیر كنیم.

معلم خوب، پدر مهربان، مادر گرامی، مسئول محترم، هموطن عزیز بیائیم ابتداء با این كلمه و كودك برخوردمان را اصلاح و با این درد صادقانه تر برخورد كنیم و از هر طریق ممكن، آن افكار غلط را از بعضی اذهان پاك كرده و بر این باور باشیم كه اگر بخواهیم و دست خلوص نیت به هم بدهیم در چند سال آینده شاید بسیار از تابلوهای مدارس استثنائی از سر دیوارها كنده شود و به جایش

تابلو مدارس عادی كوبیده شود. و اما بر ماست كه در درجه اول این طفلان معصوم را از حقوق اجتماعی و انسانی خویش محروم نكنیم و تا آنجا كه در توان است و بیش از این به وضعیت رفاهی – آموزشی و غیره این عزیزان برسیم و دوم آنكه آگاهی های اجتماعی را بالا ببریم و به مردمان بقبولایم كه اگر درست و صحیح عمل شود هرگز كودكی با این خصوصیات پا به عرصه هستی نمی گذارد كه پیشگیری بهترین راه درمان است. آری هم وطن عزیز بیا و شناختی كلی تر از

این مسئله پیدا كن تا شاید با اجرای صحیح آن در زندگی شخصی هرگز نوگلی پژمرده نگردد.
همواره یكی از دلایل اینكه ما نمی توانیم اطلاعات كاملاً مربوط و جامعی در مورد كودكان و دانش آموزان استثنائی بدست بیاوریم این است كه معمولاً وقتی با كودك استثنائی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن از غیرعادی بودن ذهنی یا جسمی كودك پیشداوری می نماید و غالباً ویژگی خاصی كه كودكان استثنائی (از قبیل نابینائی، ناشنوائی، عقب ماندگی . . . . ) دارند مشخصه اصلی در زندگی آنها می گردد و متاسفانه علیرغم آنچه كه مطرح شد فقط بواسطه این ویژگی ها است كه این كودكان شناخته می شوند و والدین، مربیان با این پیشداوری و مشاهدات ظاهری به امر قضاوت می نشینند.

تعریف كودكان استثنائی
كودك استثنائی اول یك كودك است ( انسان است با همه خصوصیات و صفاتی كه دیگر انسانها دارند) و بعد كودكی است با خصوصیات، تفاوتها، و ویژگیهای انسانی نسبت به همه كودكان دیگر
در حقیقت همه افراد از نقطه نظر خصوصیات مختلف جسمانی (بیولوژیكی) ذهنی، روانی، عاطفی، سازگاری اجتماعی و غیره یكسان نبوده نسبت به همدیگر تفاوتهای خاصی را دارا می باشند. بنابراین كلمه “استثنائی” بطور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود و به تمام افراد بشر می توان گفت هر كدام برای خود یك استثناء می باشند.

و به عقیده ساموئل كرك
(( دانش آموز X بخوبی با همكلاسهای خود فرق دارد از اوعقب مانده تر یا پیشرفته تر است ))
ممكن است كودك استثنائی دارای هوش برتر و یا پائین تر از دیگران باشد و به خوبی دیگران نشنود و یا نبیند، بخوبی دیگران تحرك نداشته باشد، در تكلم به اندازه دیگران رشد نكند و یا بالاخره نسبت به همسالان خود رفتاری متفاوت داشته باشد كرك این گونه تفاوتها را تفاوتهای بین فردی می داند به این معنی كه كودك به نحوی با دیگران فرق دارد.
عامل دیگری كه كودكان استثنائی را از كودكان دیگر مشخص می نماید تفاوتهای درون فردی است و بعضی را عقیده بر این است كه كودك استثنائی مثل كودك عادی است فقط در بعضی جنبه ها انحراف دارد بهرحال این تفاوتها یا انحرافات را با توجه به مشكلاتی كه برای كودكان فراهم می كند به 5 دسته طبقه بندی می كنند.

1 – اعمال هوشی : اشخاص ممكن است براساس كیفیت اعمال هوشی یعنی وقتی نتوانند تكالیفی را كه جامعه بعنوان نشانه هایی از پیشرفت هوش تعیین كرده است انجام دهد در این گروه قرار دارد.
2 – اعمال حركتی: وقتی شخصی در فعالیت های حركتی (( فعالیت عضلانی كه بنوعی حركت منجر می شود)) ممكن است بعنوان استثنائی و این امر بستگی به انحراف از یك فرد عادی دارد.
3 – اعمال حسی: وقتی شخصی در یكی از اعمال یا زمینه های حسی (بینایی. شنوایی. لامسه. چشایی و یا بویایی) نواقص داشته باشد.

4 – اعمال شخصیتی: شخصی كه رفتارش فرمهای اجتماعی را نقض می نماید.
5 – اعمال اجتماعی : وقتی فردی در سازگار و تطبیق خویش در موقعیتهای اجتماعی با مشكلاتی روبر می شود طبقه بندی فوق به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر اجتماعی كه فرد در آن زندگی می كند قرار می گیرد و جنبه اجتماعی شرایط استثنائی دو عامل را در بر می گیرد. 1 – عامل شدت
2 – عامل گسترش (مجموعه اثری كه شرایط استثنائی بر دیگر افراد می گذارد) كه كودكان تیزهوش را در بر می گیرد.

B = تیز هوش
بهر حال عده ای استثنائی را در مورد كودكان تیزهوش و سرآمد بكار می برند و برخی دیگر این واژه را برای كودكانی كه غیرعادی بوده و نوعی انحراف دارند.
و وان می گوید: 1 – وقتیكه انحراف جسمی یا صفات رفتاری او چنان ماهیتی داشته باشد كه باعث پیشرفت یا ناتوانی زیاد در یادگیری شود.
2 – وقتیكه از طریق برنامه های آموزشی خاص بتوان تطبیق و سازگاری اجتماعی و پیشرفت آموزشی بسیار بیشتری در برنامه های آموزشی خاص نسبت به برنامه های آموزش معمولی داشته باشد.

شناسایی و درصد كودكان استثنائی
تاخیر در راه رفتن، تاخیر در حرف زدن، عدم استقرار و سكون، عدم توانائی در انجام امور در حد سن خود و مانند آن زنگهای خطری هستند كه وجود كودك غیرطبیعی را اعلام می دارند.
خانواده در آغاز مسئله را غیرجدی تلقی نموده و سعی می كنند با توجیهاتی هر چند سطحی خود را راضی كنند ولی بعد از مدتی اختلالات بارزتر می شود و خانواده دیگر قدرت توجیه را از دست می دهد و كندی رشد ذهنی كودكش یا دیگر اختلال را حدس می زند، پدر و مادر از داشتن چنین

كودكی بشدت رنج می برد. گاه خود را سرزنش می كند و یا با نهایت ملاطفت حداكثر كوشش خود را بطور مادی و معنوی به پای كودك می ریزد، گاه خود را مقصر می داند و یا آنكه هر طرف دیگری را مقصر می داند و خانواده از هم می پاشد و یا آنكه از اطرافیان و دوستان كم كم جدا می شوند و خود را با كودك زندانی خانه می كنند، و گاه علت را عقوبت الهی و یا آنكه شانس به خود می دانند و چه بسیارند خانواده های كه از هر مكانیسمی برای توجیه خود استفاده می كنند جز آنكه علت را ریشه یابی و حل مشكل كنند!

درصد و آمار افراد با داشتن اختلالات خاص (استثنائی)
مطابق آمار تائید شده یونسكو در هر جامعه 10 الی 15 درصد افراد استثنائی تشكیل می دهند. براساس آمارهای موجود حدود 5/2 تا 4 درصد كل جمعیت را عقب ماندگان ذهنی تشكیل می دهند و اگر جمعیت ایران حدود 50 میلیون نفر باشد در حدود 1 میلیون و دویست هزار نفر عقب مانده ذهنی داریم و از این گروه حدود 75 تا 80% آنها عقب ماندگان سطحی با هوشبر (50 تا 70) كه قادرند تا حدی با برنامه های خاص آموزش و پرورش نیازهای اولیه خود را برآورده سازند.
و بقیه كه حدود 20 تا 25% معلولین ذهنی كه براساس آمار ما دویست و پنجاه هزار نفر می باشند عقب ماندگان ذهنی شدید كه هوشبر (50 به پائین) دارند كه منحصراً پناهگاهی و عموماً بستری هستند و بطور كلی طبق نظر كارشناسان استثنائی بطور متوسط حدود 12 درصد از كودكان و دانش آموزان سنین مدرسه رو (7 الی 18 سال و یا 6 الی 17 سال) بشرح زیر نیاز به بهره گیری از برنامه های آموزش استثنائی دارند.
1 – گروه ناسازگاران اجتماعی و هیجانی حدود 2 درصد
2 – گروه عقب ماندگان ذهنی حدود 5/2 درصد
3 – گروه كودكان سرآمد و تیزهوش حدود 2 درصد
4 – گروه نابینایان (نیمه بینا و نابینا) حدود 2 درصد
5 – گروه معلولین جسمی حدود 5/1 درصد
6 – گروه ناشنوایان و سخت شنوایان حدود 5/1 درصد
7 – كسانی كه دارای ناتوانی های تكلمی هستند حدود 2 درصد
8 – دانش آموزانی كه دارای اختلالات خاص یادگیری هستند. حدود 1 درصد
9 – گروهی كه دارای بیماری های ویژه ای هستند چون صرع . قند
حدود 5/1 درصد

عوامل موثر (علل به دنیا آمدن) در پیدایش فردی همراه با معلولیت
بطور كلی این عوامل به سه دسته مهم طبقه بندی می شوند.
1 – علل قبل از تولد 2 – علل هنگام تولد
3 – بعد از تولد (بیماریها) = وراثت و محیط

1 – عوامل قبل از تولد
1 – اختلال ژنتیكی:
گروهی از كودكان بدلیل اختلالات ژنتیكی حاصل از وراثت پدر مادر با نقصی به دنیا می آیند كه می توان اشاره به ازدواجهای فامیلی نمود و گروه كودكانی كه دارای اختلال ژنتیكی می باشند می توان اشاره به سندرم دان (منگول) و یا بیماری فنیل كتوناریا یا P.k.a (نارسایی در سوخت و ساز بدن) و بیشتر اختلالات ژنتیكی به علت وجود ژن های مغلوب می باشد تا ژن های غالب.
2 – عامل همخونی ار هاش Rh
این عامل در ایجاد ناهنجاری های هوشی تاثیر فراوان كه بیشتر در ازدواجهای فامیلی به چشم می خورد و چنانچه Mendel بیان كرده: بیماری های مستعد كه در نسلهای گذشته ظاهر نشده اند در اثر پیوند دو هم خون به احتمال قوی ظاهر و بارز می شود.
و از طرف دیگر حدود 85 درصد از مردم دارای ار هاش مثبت هستند و عده كمی حدود 15 درصد دارای عامل ار هاش منفی هستند. اگر زن و شوهری هر دو دارای عامل Rh + یا هر دو دارای Rh – باشند و یا اگر زن دارای عامل Rh + باشد و عامل Rh مرد منفی باشد هیچ اشكالی پیش نمی آید.

و زمانی كه عامل ار هاش مرد مثبت و عامل Rh زن منفی باشد مشكل و ایجاد اشكال برای جنین پیش می آید و عامل خونی معمولاً بیماری یرقان شدید كه بر مغز جنین اثر می گذارد مسمومیت برای مادر و فرزند بعدی بوجود می آورد كه امروزه خوشبختانه با مشاوره ژنتیكی این مشكل قابل حل و درمان است.

3 – سیفلیس ارثی
ابتلاء والدین یا یكی از آنها به بیماری سیفلیس موجب ابتلا جنین به این بیماری می شود كه برای جنین بسیار خطرناك است كه سرایت این بیماری به جنین علاوه بر نارسائی های هوشی در كودك: ناهنجاری های حسی و حركتی بالاخص كوری و فلج و صرع را سبب می گردد و گاه سبب می گردد و گاه سبب سقط جنین و یا مرگ طفل در رحم می شود.
4 – تاثیر الكل و مواد مخدر

اعتیاد والدین به مشروبات الكلی موجب مسمومیت شده و بوسیله ژن مسموم تولید نقص هوشی و ضعف عمومی در رشد طبیعی و ناهنجاری های حسی و حركتی می شود. مصرف مواد مخدر و حتی استعمال دخانیات توسط والدین بخصوص مادر از جمله عوامل موثر در ركود هوشی كودك می باشد و تاثیر نیكوتین حاصل از استعمال سیگار باعث بوجود آمدن كودك ضعیف یا نارس می شود.
5 – داروها و مواد شیمیایی
داروها، مواد صنعتی، هورمونی و عوامل شیمیایی دیگر در دوران بارداری كه بوسیله مادر مصرف شود تاثیر سو بر جنین می گذارد.
6 – مسمومیت ها
مسمومیت مادر در دوران بارداری كه بخصوص سبب بیهوشی مادر شود باعث اشكال در جنین می شود.
7 – سوء تغذیه و اختلالات خود داخلی
كمبود ویتامین ها و نرسیدن مواد لازم و كافی بر روی جنین اثر نامطلوب خواهد گذاشت و نارسایی در فعالیت غده تیروئید بر روی رشد طبیعی جنین اثر دارد.
8 – ضربه ها

ضربه و هرگونه فشار و زمین خوردگی مادر در دوران بارداری برای جنین مضر خواهد بود.
9 – اشعه X و پرتوهای رادیو اكتیو
قرار گرفتن مادر در دوران بارداری بخصوص ماه های اول در معرض اشعه X باعث اختلال شدید در جنین خواهد شد و كودكان میكروسفال (سركوچك) یا اشكال و نقض اندامی را باعث خواهد شد.
10 – سرخچه و بیماری های عفونی
سرخچه و دیگر بیماری های عفونی مادر چنانچه همراه با تب و وخامت شدید، در دوران بارداری مادر بخصوص در سه ماهه اول باعث عوارض ناگوار و شدید بر جنین است كه معمولاً مادر باردار مبتلا به سرخچه باید سریعاً سقط جنین نماید.
11 – عوامل هیجانی و روانی
اضطرابها، عصبانیت ها و هیجانات شدید و ناگهانی و مستمر مادر در دوران بارداری موجب ایجاد تحولات و تغییرات و احتمالاً اختلالاتی در غدد داخلی مادر می نماید و اثر نامطلوب بر جنین خواهد گذاشت.
2 – عوامل مربوط به هنگام تولد
بسیاری از اختلالات حسی و حركتی و هوشی كودكان حاصل شرایط نامطلوب زایمان و یا بر اثر اشتباهات پزشكی بهنگام تولد است.

زایمان های سخت و پیچیده ، بیهوشی طولانی مادر، خونریزی شدید داخلی، پیچیدگی ناف به دور گردن دشواری استنشاق، استفاده از وسایل جراحی، مشكلات تنفسی نوزاد، تولد زودرس و مشكلات دیگر باعث مختل ساختن سیستم مركز عصبی عقب ماندگانی ذهنی و یا نقیصه ها و ضایعات دیگر می گردد.

عوامل موثر در ایجاد اختلال بعد از تولد
ابتلا كودك به بعضی از بیماری ها در بدو ولد و یا در سنین اولیه و در دوره های مختلف رشد باعث بروز مشكلاتی برای رشد كودك خواهد شد از جمله:
1 – انواع مننژیت 2 – مسمومیت ها 3 – ضربه های وارده بر مغز كودك
4 – اختلالات غدد داخلی كودك 5 – كمبود غذا و سوء تغذیه
6 – خستگی های جسمی و روانی و اختلالات عاطفی 7 – عوامل محیطی و عدم امكانات
طبقه بندی عقب ماندگان ذهنی
علمای تعلیم و تربیت با دیدگاه آموزش و پرورش افراد عقب مانده ذهنی را معمولاً به چهار گروه تفكیك می كنند .
1 – گروه دیرآموز (فردی) I.Q = 74 – 88
2 – گروه افراد عقب مانده ذنی آموزش پذیر I.Q = 55 – 89
3 – گروه افراد عقب مانده تربیت پذیر معمولاً بهره هوشی I.Q = 40 – 55
4 – گروه افراد عقب مانده پناهگاهی و كاملاً متكی I.Qحداكثر 25
تذكری پیرامون مسائل ذكر شده قبلی

كه معمولاً افرادی كه دچار این معلولیت های اشاره شده باشند نیاز به توان بخشی دارند یا بازتوانی كه عبارت است از بكارگیری و حداكثر استفاده فرد معلول از توانایی های خود در جهت كاهش ناتوانی ناشی از معلولیت. معلولیت بیماری نیست بلكه عموماً آثار بعد از بروز عارضه روی موجود زنده است. بیماری باید درمان شود یا در غیر این صورت به گونه ای پیش رونده موجب آزار و اذیت و نهایتاً هلاكت بیمار می شود در صورتیكه معلولیت این طور نیست. معلولیت در شخص باقی می ماند و فرد معلول می داند كه باید به همان وضعیت به زندگیش ادامه دهد و بنابراین ناچار

است بنحوی با وضعیت موجود خود كنار بیاید. همین كنار آمدن با معلولیت و به زندگی ادامه دادن خود اولین اقدام در جهت بازتوانی است كه توسط خود معلول انجام می گیرد و ریشه آن را در انگیزه (( صیانت ذات)) یا میل زیست كه خصیصه اصلی ادامه بقاء هر موجود زنده است می توان یافت و ذكر این نكته لازم است كه در گروه كودكان استثنائی گروه كودكان تیزهوش و سرآمد هم مدنظر می باشند كه این كودكان معمولاً از نظر بهره هوشی به بالا I.Q = 120 دارند و گاه این كودكان

ناشناخته می مانند در صورتی كه كودكی دارای اختلال است زودتر به چشم می آیند و كودكان تیزهوش و سرآمد هم نیاز به آموزش و پرورش ویژه دارند و بایستی امكانات لازم جهت پیشرفت و شكوفایی استعداد آنها فراهم شود.
و بطور اجمالی می توان اشاره نمود كه كودكانی كه دارای بهره هوشی 120 به بالا هستند و دارای یك یا چند جنبه زیر باشند:
1 – با استعداد از نظر اجتماعی
2 – با استعداد از نظر مكانیكی
3 – با استعداد از نظر هنری
4 – با استعداد از نظر فعالیت های بدنی
5 – با استعداد از نظر علوم زبانی
6 – با استعداد از نظر پیشرفت های تحصیلی و علوم

كه در این تحقیق فقط اشاره ای اجمالی به این گروه شده است و برای هدف تحقیق یكی از موضوعات كودكان استثنائی را انتخاب نمودم و مفصلاً توضیح دادم و به بقیه مسائل بطور نكته ای پرداختم. تا از زیاد پردازی خودداری كنم. لذا یك موضوع را انتخاب نمودم و تشریح خواهم نمود.
موضوع: سندرم دان (منگولیسم)
(( این بیماری ناشی از اختلال ژنتیكی می باشد.))
رشد و نمو كودك از لحظه تركیب سلول دو ماده (اسپرماتوزوئید و اوول) با بسته شدن نطفه آغاز می گردد. این سلول جدید كه تقریباً به در ازای اینچ است با سرعتی عجیب و در عین حال منظم مراحل گوناگون رشد را طی می كند. رحم مادر اولین و مناسب ترین محیط رشد جنین است و پس

از 9 ماه جنین به نوزادی كه بطور متوسط در حدود 3 كیلو وزن و 50 سانتی متر قد دارد تبدیل می شود. و اساسی ترین و حیاتی ترین تجزیه و تركیبات برای تبدیل سلول بسیار كوچك به نوزاد انسان درون رحم مادر صورت می گیرد باید در نظر داشت كه در اكثر موارد این فعل و انفعالات متحیر كننده كه دانشمندان را به تعجب واداشته بطور طبیعی و نظم خاصی صورت می گیرد اما گاهی برخی از عوامل باعث غیر طبیعی شدن نوزاد می گردد كه مهمترین این عوامل عبارتند از :
1 – عوامل مربوط به پیش از تولد 2 – عوامل مربوط به لحظه تولد
3 – عوامل مربوط به بعد از تولد 4 – عوامل ناشناخته

از عوامل پیش از تولد یكی از اختلالات ژنها می باشد همان گونه كه گفته شد حیات هر انسان با تركیب سلول نو و ماده آغاز می شود. تركیب سلول را تخم بارور شده یا زیگوت می نامند. تخم بارور شده در هسته خود 46 رشته كوچك و بزرگ دارد كه به كروموزوم موسوم است. كه این كروموزومها 23 جفت را تشكیل می دهند و 23 كروموزوم از مادر و 23 كروموزوم از پدر با هم جفت می شوند و تشكیل سلول تخم یا موجودی جدید را می دهند و سلول تخم بوجود آورند كه دارای 23 جفت

كروموزوم باشد. حال اگر تخمك دارای 24 كروموزوم باشد و عمل لقاح با یك اسپرم معمولی انجام شود در نتیجه تخم بارور شده دارای 47 كروموزوم (23 دانه از سلول جنسی و 24 تا از سلول دیگر) خواهد بود یعنی یك جفت از كروموزوم ها بجای 2 كروموزوم دارای 3 كروموزوم است و به آن Ti.somy گویند. چنانچه این اختلال در گوره هفتم در جفت 21 اتفاق افتد كودك به ناراحتی سندرم دان (منگولیسم) دچار می شود سلولی با 47 كروموزوم یك كروموزوم اضافی كه این اختلال اولین بار در سال 1866 توسط لنان جی دان پزشك انگلیسی شرح داد و شناخت.
چگونگی تشكیل سلول تخم

ذكر این مسئله لازم می باشد كه به عقیده عده ای از دانشمندان و كارشناسان به تعداد هر كودك استثنائی موضوع و طبقه بندی قرار دارد. زیرا هر فرد بشر چه عادی و چه استثنائی برای خود چه از لحاظ درونی و چه از لحاظ بیرونی با سایر افراد تفاوت دارد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir