توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله عوامل گناه و راهكارهای پرهیز از آن دارای 72 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عوامل گناه و راهكارهای پرهیز از آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عوامل گناه و راهكارهای پرهیز از آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله عوامل گناه و راهكارهای پرهیز از آن :

عوامل گناه و راهكارهای پرهیز از آن

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذى جعل الکتاب هدى للمتقین، و الصلوه و السلام على من هو افضل‏الانبیاء و المرسلین، و على اهل بیته الطیبین الطاهرین.
اهمیت تقوا

یکى از امورى که در فرهنگ اسلامى و متون دینى از اهمیت فوق العاده‏اى‏برخوردار است و بلکه به حق مى‏توان گفت اساس تمام کمالات و ترقیات‏روحانى و معنوى انسان است، تقوا و پرهیزکارى و دورى از آلودگى‏ها و گناهان‏است، زیرا آدمى اگر بخواهد به راه راست و صراط مستقیم راه یابد و از تعالیم‏آسمانى و معارف قرآنى بهره‏مند شود، اساس آن تقواست که: ذلک الکتاب لا ریب‏فیه هدى للمتقین (1) ، و اگر بخواهد نزد پروردگار از کرامت و احترام بیشترى‏برخوردار شود، معیار و زیربناى آن، تقواى برتر است، که ان اکرمکم عند الله‏اتقیکم (2) ، و اگر بخواهد در کوران حوادث و بحران‏ها و

ظلمت‏هاى اوهام، حق‏را از باطل تشخیص داده و این دو را-در هر لباس و پوششى-از یک دیگر باز شناسد، مایه آن تقواست که: ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا (3) ، و اگر بخواهد ازاغواهاى شیطانى و وساوس نفسانى و تنگناهاى این جهان رهایى یابد و از شر این‏همه، جان سالم به در برد، پایه آن تقواست که: و من یتق الله یجعل له مخرجا (4) ;و اگر بخواهد از ارزاق خداوندى-چه مادى و چه معنوى-بهره و نصیبى داشته‏باشد، راه آن تقواست که: و من یتق الله;و یرزقه من حیث لا یحتسب (5) ;و اگربخواهد اعمال خویش را از بیهودگى و بى‏حاصلى در آورده و به مرحله قبول‏برساند، طریق آن تقواست که: انما یتقبل الله من المتقین (6) ;و در نهایت اگربخواهد در درگاه خدا محبوب و عزیز

باشد و عاقبتش ختم به خیر شود، ریشه‏اش‏تقواست که: ان الله یحب المتقین (7) ; و العاقبه للمتقین (8) .
بنابر این در بعد عمل، تقوا و پرهیز از گناه، اجتناب و دورى از محرمات، اساس هر خیر و زیر بناى هر سعادتى است و به همین دلیل، بر هر عملى مقدم است‏و انسان سالک پیش از آن که در انجام اعمال کوشش کند باید بر دورى از گناه‏اهتمام ورزد.رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم خطاب به ابوذر-علیه الرحمه-مى‏فرماید:
یا اباذر کن بالتقوى اشد اهتماما منک بالعمل ; (9) اى ابوذر!باید کوششى که درمراعات تقوا اعمال مى‏کنى از کوششى که در انجام سایر اعمال به خرج مى‏دهى‏بیشتر باشد.»
نیز بر همین اساس است که امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام مى‏فرماید: اجتناب السیئات اولى من اکتساب الحسنات ; (10) دورى از بدى‏ها بر کسب‏خوبى‏ها مقدم است‏».

پس اى عزیز!بدان همان گونه که فرد مریض بدون مراعات پرهیز، روى‏صحت و سلامتى را نمى‏بیند-گر چه از قوى‏ترین و مؤثرترین داروها استفاده کند-شخص دور افتاده از حقایق و بیگانه با معنویات نیز، بدون مراعات تقوا روى‏معرفت و سعادت را نخواهد دید، هر چند پر مشقت‏ترین و مشکل‏ترین اعمال راانجام دهد.از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روایت است که آن حضرت فرمود:
انکم لو صلیتم حتى تکونوا کالحنایا، و صمتم حتى تکونوا کالاوتار، ماینفعکم ذلک الا بورع ; (11) به درستى که اگر از کثرت نماز همچون کمان خمیده ودر اثر زیاد روزه گرفتن همچون زه کمان، باریک شوید، به حالتان مفید نخواهندبود مگر آن که تقوا پیشه کنید و از محرمات دورى کنید.»
مولوى گوید:

ما در این انبار گندم مى‏کنیم گندم جمع آمده گم مى‏کنیم مى‏نیندیشیم آخر ما به هوش کین خلل در گندم است از مکر موش موش تا انبار ما حفره زدست و زفنش انبار ما ویران شدست اول اى جان، دفع شر موش کن و آنگهان در جمع گندم جوش کن بشنو از اخبار آن صدر صدور لا صلوه تم الا بالحضور گرنه موشى دزد در انبار ماست گندم اعمال چل ساله کجاست؟ ریزه ریزه صدق هر روزه چرا جمع مى‏ناید درین انبار ما (12)
طبق ابیات فوق، مثل کسى که بدون اجتناب از معاصى، در به جا آوردن اعمال عبادى مى‏کوشد، مانند کسى است که بدون دفع شر موش دزد، گندم‏ها راذره ذره انبار مى‏کند، لذا همان طور که جمع گندم با وجود آفتى چون موش، جزرنج و زحمت‏حاصلى ندارد، به جا آوردن اعمال عبادى نیز-با ابتلاى به معاصى-جز خستگى و زحمت، حاصلى نخواهد داشت، زیرا گناهان مانند موش‏ها به‏جان گندم اعمال افتاده و همه را تباه و نابود مى‏سازند.

چگونه مى‏توان متقى بود؟
اکنون که با اهمیت و جایگاه تقوا و پرهیز از گناه و معصیت آشنا شدى، ممکن‏است‏بپرسى:چگونه مى‏توان متقى بود؟و چطور مى‏شود گناهان را از صحنه‏زندگى دور کرد؟و نیز ممکن است‏بگویى:من و امثال من هر گاه تصمیم‏مى‏گیریم که بر خود مسلط شویم و دست از معصیت‏برداریم و مواظب خود باشیم‏که دیگر گناه نکنیم، یکى-دو روز اول را نسبتا موفق هستیم، ولى چندى بعدشکست‏خورده و به حال اول بر مى‏گردیم.آیا راهى هست که بدان روى آوریم واز آن مدد جوییم تا در مسیر تقوا و پرهیز از گناه، مستقیم و استوار باقى بمانیم؟

در جواب گوییم:اى عزیز!بى‏شک گناه و معصیت را مانند دیگر امورممکن، اسباب و عللى است که تا آنها را نشناسى و آن گاه هر یک از آنها را باروشى مناسب از میان نبرى، به ترک گناه موفق نخواهى شد، لذا باید در مرحله‏نخست همت‏خویش را در شناسایى عوامل گناه مصروف دارى و بعد با روشى درخور، به رفع هر یک از آنها بپردازى تا کم کم بتوانى خود را از چنگال معاصى‏برهانى و گناهان را از وجودت دور سازى.

گناه .
قرآن .
((وگـنـاه را , چه آشكار باشد و چه پنهان , ترك گویید آنان كه مرتكب گناه مى شوند , به سزاى اعمال خود خواهند رسید)).
((این ستمگران را از عذاب بهره اى است همانند بهره اى كه یارانشان داشتند پس به شتاب چیزى از من نخواهند)).
((آرى , آنان كه مرتكب كارى زشت مى شوند و در گناه غرقه مى گردند, اهل جهنمند و جاودانه در آن )).
((و بـدانـیـد كـه پیامبر خدا در میان شما است اگر در بسیارى از امور از شما فرمان ببرد به رنج مى افتید ولى خدا ایمان رامحبوب شما ساخت و آن را در دلتان بیاراست و كفر و فسق و عصیان را در نظرتان ناخوش گردانید , اینان خود راه یافتگانند)).
ـ امـام عـلـى (ع ) : بـدانـیـد كـه گـنـاهان اسبان چموشى هستند كه گناهكاران بر آنها نشسته ولگامهایشان را رها كرده اند و گناهان آنان را در آتش فرو مى افكند.

ـ گناهان درد و دارو (ى آنها) استغفار است و شفایش به این است كه عود نكنند.
ـ پـیـامبر خدا(ص ) : از مستى گناه بپرهیز , زیرا گناه همچون شراب و بلكه شدیدتر ازآن مستى مى آورد خداى تعالى مى فرماید : ((كر و لال و كورند , پس آنان (از كفر به ایمان ) بازنمى گردند)) .
ـ امـام عـلـى (ع ) : اى انـسان ! چه چیز تو رابه گناه كردن گستاخ كرده و چه چیز تو را در مقابل پروردگارت به غرور وا داشته و چه چیز تورا به تباه كردن خویش خو داده است؟
ـ كـسـى كه با گناه به پیروزى دست یابد پیروز نیست و كسى كه با (توسل به ) بدى چیره گردد (در حقیقت ) شكست خورده است . .
ـ پیامبر خدا(ص ) : مبادا از روى مهر ومحبت به خانواده ات , طاعت خدا را واگذارى و به نافرمانى او روى آورى , زیـرا خـداى تـعـالى مى فرماید : ((اى مردم ! از پروردگارتان بترسید و از آن روزى بهراسید كه نه پدرى مى تواندبراى فرزندش كارى بكند و نه فرزندى براى پدرش )).

ـ امام كاظم (ع ) : در هر شب و روز ازجانب خداى عزوجل آواز دهنده اى ندا مى دهد : اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ایستید,بازایستید, زیرا اگربه خاطر حیوانات چرنده و كودكان شیرخواره و سالخوردگان خمیده پشت نبود , چنان عذابى بر سر شما ریخته مى شد كه ریزه ریزه مى شدید.

پرهیز از گناه .
ـ امـام عـلـى (ع ) : در شـگفتم از مردمى كه از غذا پرهیز مى كنند چون مى ترسند به سلامتى شان آسیب برساند , چگونه از گناهان كه آنها رابه آتش مى افكند پرهیز
نمى كنند!.
ـ امـام سجاد(ع ) : در شگفتم از كسى كه از خوردن غذایى كه برایش ضرر دارد پرهیز مى كند اما از گناه كه به او زیان مى رساند پرهیزنمى كند!.
ـ امـام بـاقـر(ع ) : تـعجب است از كسى كه به خاطر ترس از بیمارى از خوردن غذا پرهیز مى كند , چگونه از ترس آتش دوزخ از گناهان پرهیز نمى كند!.

ـ امام كاظم (ع ) : همانا خردمندان زیادى دنیا را رها كردند چه رسد به گناهان ! در حالى كه ترك دنیا فضیلت و ارزش است و ترك گناهان واجب .
ـ پیامبرخدا(ص ): هركه گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود كه دیگر هرگز باز نگردد.
ـ امـام على (ع ): اگرخداوند براى نافرمانى از خود بیم (آتش ) هم نمى داد باز واجب بود كه به پاس نعمتهایش نافرمانى نشود.
ـ اگـر خداوند سبحان به طاعت خود ترغیب هم نمى كرد باز به امید رحمت او واجب بود كه ازاو اطاعت شود.
دورى از گناه سزاوارتر از انجام كار خوب است .
ـ امام على (ع ) : دورى كردن از بدیها سزاوارتر از انجام خوبیهاست .
ـ تـلاش و كـوشـش كـنـید و اگر عمل نمى كنید گناه هم نكنید , زیرا كسى كه بنایى
مى سازد وویـرانـش نـمـى كـنـد , سـاخـتـمانش برافراشته مى شود و هر چند اندك اما كسى كه مى سازد و(سپس )ویران مى كند بنایش برافراشته نمى شود.
ـ امام باقر(ع ) : پرهیز از به خاك درافتادن بهتر است از این كه خواهش كنى بلندت كنند.
هشدار كه كارهاى بد چیره نشود.
قرآن .
((هر كسى كار نیكى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند و هر كه كار بدى انجام دهد تنها همانند آن كیفر بیند بى آن كه ستمى بر آنها رفته باشد)).
ـ امـام عـلـى (ع ) ـ از وصیت هاى آن حضرت به فرزندش حسن (ع ) ـ : در پذیرفتن توبه بر تو سخت نگرفته و به علت گناه تو را درتنگنا نینداخته و از رحمت خویش نومیدت نكرده است , بلكه خود دارى تو از گناه را حسنه به شمار آورده وگناهت را یك و حسنه ات را ده به شمار آورده ودر توبه و بازگشت را براى توگشوده است .

ـ امام سجاد(ع ) : بدا به حال كسى كه یك هایش بر ده هایش چیره آید.
كسى كه بانافرمانى خدا به دنبال كارى باشد.
ـ پیامبر خدا(ص ) : كسى كه با معصیت و نافرمانى خدا به دنبال كارى باشد از مطلوب خوددورتر و به آنچه از آن مى ترسیده است نزدیكتر گردد.
ـ امام صادق (ع ) : مردى به حسین , صلوات اللّه علیه , نوشت : مرا دو كلمه موعظه كن آن حضرت به او نوشت : هر كه با نافرمانى خدا كارى را بجوید , مطلوب خود را بیشتر از دست دهدو به آمدن آنچه از آن دورى مى كرده است بیشتر شتاب بخشد.
تظاهر به گناه .

ـ امـام رضـا(ع ) : كـسـى كـه گناه (خود) را آشكار كند خوار فروگذاشته شود و كسى كه گناه رامخفى و پوشیده بدارد آمرزیده شود.
ـ امام على (ع ) : آشكارا خداى سبحان را نافرمانى كردن , كیفرها را شتاب مى بخشد.
ـ از آشكار كردن فسق و فجور(خود) بپرهیز كه آن از بدترین گناهان است .
ـ كسى كه آشكارا گناه كند پرده در است .
ـ پیامبر خدا(ص ) : همه امت من بخشوده مى شوند مگر پرده دران , یعنى كسانى كه در شب كارى (خلاف ) انجام مى دهند و پروردگارشان آن را پرده پوشى مى كند اما صبح كه مى شودمى گویند : فلانى ! من دیشب چنین و چنان كردم .
ـ امام صادق (ع ) : من براى كسانى از این امت كه حق ما را بشناسند امید نجات دارم مگر سه كس : قدرتمند ستمگر , هواپرست و كسى كه آشكارا فسق كند.
بزرگترین گناهان .
ـ امـام عـلـى (ع ) : بـزرگـتـریـن گـنـاه نـزد خـداى سبحان , گناهى است كه گنه كار آن را كوچك شمارد.

ـ سخت ترین گناه در نظر خداى سبحان گناهى است كه گنه كار آن را ناچیز انگارد.
ـ بدترین گناه آن است كه گنه كار آن را سبك شمارد.
ـ پیامبر خدا(ص ) : بزرگترین گناه نزدخدا این است كه براى خدایى كه تو را آفریده است شریك قرار دهى و فرزندت را از ترس هزینه اش بكشى و با زن همسایه ات زنا كنى .
ـ در پـاسـخ بـه ایـن سؤال عبداللّه بن مسعود كه : كدام گناه بزرگتر است ؟
فرمود : این كه براى خـدایى كه تو را آفریده است شریك قرار دهى عرض كردم : بعد از آن كدام گناه ؟

فرمود : این كه فـرزنـدت را از تـرس خـرجـش بـكـشـى عـرض كردم : سپس كدام گناه ؟
فرمود : این كه با زن هـمسایه ات زنا كنى پس خداوند درتایید این فرمایش پیامبر این آیه را نازل كرد : ((و كسانى كه با اللّه خدایى دیگر را نمى خوانند)).
ـ امام باقر(ع ) : همه گناهان بدند وبدترین آنها گناهى است كه برآن گوشت و خون بروید.
ـ امام على (ع ) : بزرگترین گناه , به ناحق خوردن مال مسلمان است .
ـ بزرگترین گناه نزد خداوند , گناهى است كه مرتكبش بر آن اصرار ورزد.
ـ نادانى انسان به عیبهاى خویش ,از بزرگترین گناهان اوست .
ـ امام سجاد(ع ) : از شادمانى به گناه بپرهیز , زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتكاب آن است .
كثیف ترین گناهان .
ـ امـام صـادق (ع ) : كثیف ترین گناهان سه گناه است : كشتن حیوان بى زبان , ندادن مهریه زن ونپرداختن مزد كارگر.

گناهانى كه آمرزیده نمى شود.
قرآن .
((هـر آیـنـه خـدا گـنـاه كسانى را كه به او شرك آورندنمى آمرزد و گناهان دیگر را براى هر كه بخواهد مى آمرزد و هر كه به خدا شرك آورد , دروغى ساخته و گناهى بزرگ مرتكب شده است )).
ـ امـام عـلى (ع ) : از جمله حكمهاى قطعى خدا در قرآن حكیم این است كه بنده چنانچه بایكى از این اعمال خدایش را ملاقات كند و از آنها توبه نكرده باشد ـ هر چند (درانجام اعمال نیك ) خود را به زحمت انداخته و عملش را خالص كرده باشد ـ سودى نمى برد : درعبادت و پرستش خدا كه بر او واجب كرده است شرك ورزیده باشد , یا آتش خشم خویش رابا كشتن كسى فرو نشانده باشد , یا كارى را كه خود كرده است به دیگرى نسبت دهد (و او رابدان متهم سازد), یا براى رسیدن به نیاز و خواسته خود از مردم بدعتى در دین پدید آورد , یا بامردم دو رو باشد و یا دو زبان باشد.
ـ پـیـامبر خدا(ص ) : خداوند هر گنهكارى را مى آمرزد مگر كسى را كه دینى نو پدید آورد , یا مز

د كارگرى را ندهد , یا شخص آزادى رابفروشد.
ـ امـام سـجـاد(ع ) : كـسى كه شب سیربخوابدو در كنارش مؤمنى گرسنه و بى غذا باشد , خداوند عزوجل فرماید : اى فرشتگان من ! شما گواه باشید كه من این بنده را فرمان دادم و او نافرمانى من كـرد و از جز من فرمان برد, من او را به كارش واگذار كردم , به عزت و جلالم سوگند كه هرگز او را نمى بخشم .
ـ امـام عـلـى (ع ) : گـنـاهـان

سـه دسـتـه اند گناهى كه آمرزیده مى شود , گناهى كه آمرزیده نـمـى شـودو گـناهى كه براى مرتكب آن هم امیدواریم وهم بیمناك اما آن گناهى كه آمرزیده مـى شـود(گـنـاه آن ) بنده اى است كه خداوند او را در دنیا به كیفر گناهش رسانده است , پس خـداونـد بـاگـذشـت تر و بزرگوارتر از آن است كه بنده اش را دوبار كیفر دهد و اما گناهى كه آمـرزیده نمى شود , ستم كردن بندگان به

یكدیگر است و اما گناه سوم گناهى است كه خداوند آن را ازبـنـدگانش پوشیده داشته و توبه از آن را نصیب گنهكار كرده است و لذا از گناه خویش بـیمناك وبه پروردگارش امیدوار گشته است ما نسبت به این شخص همان حالى را داریم كه او نسبت به خود دارد (در بیم و امید به سر مى برد).
ـ پـیـامـبر خدا(ص ) : از گناهانى كه آمرزیده نمى شود بپرهیزید : خیانت در غنایم , زیرا هر كه در چـیـزى از غـنایم دست خیانت بردروزقیامت آن را باخود بیاورد و رباخوارى , زیرا رباخوار در روز قیامت چون كسى از قبربرمى خیزد كه بر اثر بسودن شیطان دیوانه شده است .

ـ امام صادق (ع ) : (اى پسر جندب ) هر گناهى آمرزیده مى شود جز نارضایتى همكیشانت (ازتو).
ـ امـام باقر(ع ) : از جمله گناهانى كه آمرزیده نمى شود این سخن انسان است كه بگوید : كاش جز به همین گناه باز خواست نشوم .
ـ پیامبر خدا(ص ) : هر گناهى توبه دارد مگر بداخلاقى , زیرا آدم بداخلاق از هر گناهى كه درآید (وتوبه كند) به گناهى دیگر مى افتد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir