توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله علل مفاسد اجتماعی دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله علل مفاسد اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله علل مفاسد اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله علل مفاسد اجتماعی :

پیشگفتار
از زمانی كه غرب در رویارویی با انقلاب اسلامی با شكست رو به رو شد و سنگرها و مواضع محكم و كهنسال استعمار و استثمار پس از خیزش با صلابت امّت مسلمان ایران فروریخت تهاجمات پنهان و آشكار دشمنان اسلام و ایران به صورت مختلف در ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی برای جلوگیری از تحقق آرمانهای والای نظام اسلامی در سراسر جهان آغاز شد.

دشمن مكّار تمامی نیروها و امكانات پیشرفته ی خود را هم اكنون در جبهه های سیاسی اقتصادی و به ویژه اجتماعی متمركز كرده است . امروزه اندیشه و روان مردم این سرزمین مقدّس اسلامی با نوارها، عكس ها، فیلمها، كتاب ها، مجلّه های مبتذل به نشانه گرفته شده است .

گفتن این مطالب دلیل بر این نیست كه ملّت مسلمان ایران مواضع دفاعی استوار و محكم خود را فروریخته دانسته و به اعمال و اقدامات انفعالی دست بیازد، بلكه ایجاب می نماید كه با وحدت، همدلی و سخت كوشی مقابله ای همه جانبه و جدّی، سریع و فراگیر صورت گیرد تا قبل از سست شدن باورها، اعتقادات و اندیشه های متعالی دینی مردم جلوی نفوذ فرهنگ بیگانه سد گردد.
چكیده ی تحقیق

به اعتقاد ما اساسی ترین و زیربنایی ترین عنصر یك جامعه فرهنگ آن است چرا كه سایر شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی حقوقی یك جامعه از فرهنگ آن ناشی می شود و بر مبنای تفكّر اسلامی فرهنگ روح و جان تمدن است .
نهاد خانواده اوّلین و مؤثّرترین مرحله در انتقال میراث فرهنگی و مقاوم سازی در برابر فرهنگ غیرخودی است به طوری كه سطح سواد و آگاهی والدین و نقش الگویی آنان در ابعاد مختلف رفتاری از جمله : مدل لباس، آرایش، گذراندن اوقات فراغت و . . . می تواند تأثیرات مثبت یا منفی برجای بگذارد.

بعد از خانواده نهادهای اجتماعی از جمله مدارس نقش بسیار مهمّی در اجتماعی كردن و ارتقاء رشد فرهنگ نسل آینده را دارند.
مدارس تنها مكانهایی هستند كه با بهره گیری از شیوه ها و برنامه های مدوّن و تعلیم و تربیت به طور هماهنگ زمینه های فرهنگی را فراهم می سازد . علاوه بر موارد فوق نظام سیاسی هر جامعه، سیستم های امنیتی، الگوهای رهبری، رسانه ها و . . .
هر یك می تواند فرآیند فرهنگ سازی را یاری نموده و جامعه را در ابعاد مختلف رشد و توسعه كمك نمایند.

با توجه به رشد سریع جوامع و نقش ارتباطات و تأثیر بین عناصر انسانی همواره سؤالاتی برای پژوهشگر مطرح بوده كه آیا در قبال این توسعه، فرهنگ اصیل جامعه نیز پایدارتر خواهد ماند؟ علل فساد در اجتماع چیست؟ با چه روشها و سیستمهائی می توان روحیه ی مقاوم سازی در برابر فساد اجتماعی را گسترش داد؟ نقش خانواده، مدرسه، صدا و سیما ، مطبوعات و . . . در فساد تا چه اندازه است ؟ لذا تحقیق حاضر تحت عنوان (علل مفاسد اجتماعی )صورت گرفته است و

هدف از این تحقیق دستیابی به عواملی است كه زمینه ساز گرایش به مفاسد اجتماعی می شود .
در این تحقیق عناصر تأثیرگذار بر نگرش دانش آموزان نسبت به مفاسد اجتماعی از جمله: سطح سواد والدین، بضاعت مالی خانواده ها، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، استفاده از ویدئو، ماهواره و . . . منابع محدود كننده ی مظاهر فرهنگ بیگانه و . . . به عنوان متغیر محسوب شده است . كه با كنترل، حذف و اصلاح هریك می توان بر نگرش آزمودنیها نسبت به پدیده ی شوم از خود بیگانگی تأثیر گذاشت .
بیان مسئله
یكی از مباحث مهم اجتماعی در جامعه ی امروز ما بحث مفاسد اجتماعی است. مسئولین فرهنگی، سیاسی، اجتماعی كشور ما مدّت هاست زنگ خطر را به صدا درآورده اند و نسبت به هجوم و شبیخون دشمن علیه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی هشدار داده اند .
توزیع هزاران دستگاه ویدئو، به گونه ای كه اینك بی اغراق یكی از منابع اصلی تغذیه اجتماعی به حساب می آیند، پخش میلیونها نسخه از فیلم های ویدئویی، انتشار میلیونها نسخه از مجلات و كتب ادبی و فرهنگی كه در زمره ی مصادیق بارز«كتب ضلال» به حساب می آیند،آن هم در بین كودكان و نوجوانان بی خبر از همه جا، چاپ و توزیع عكس و پوستر بسیاری از بازیگران سینمایی با مبدّل ساختن جامعه های كودكان و نوجوانان به تابلوهای تبلیغاتی سیّار، توزیع انواع مواد مخدّر، و مشروبات الكلی از نمونه های بارز فساد هستند كه همگی نوعی تهاجم فرهنگی بشمار می آیند. و می تواند باعث فساد اخلاقی، تقلید كوركورانه، انحراف فكری و . . . شود.

تعریف تهاجم فرهنگی :
تهاجم فرهنگی حركتی است مرموزانه، حساب شده همراه با برنامه ریزی دقیق با استفاده از روشها و ابزار و امكانات متعدد برای سست كردن باورها، دگرگونی ارزشها، تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاكم بر یك جامعه .

خصوصیات و ویژگی های تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی دشمن دارای ویژگیها و خصوصیاتی است كه در نوع خود قابل توجه است.
همه جانبه بودن و دارای ابعاد گسترده
این هجمه ی فرهنگی و شبیخون، همه جانبه و دارای ابعاد گوناگون و گسترده است و به تعبیر بهتر یك جنگ تمام عیار در همه ی ابعاد است و دشمن برای تحمیل و ادامه سلطه و حاكمیّت خود بویژه حاكمیّت و سلطه فرهنگ منحط خود از همه حربه ها و شیوه ها بهره می گیرد

.
امروزه غیر از تهاجم نظامی تهاجم فرهنگی نیز سابقه ی خوبی دارد و جامعه ی اسلامی باید در مقابل این تهاجم زنده، هوشیار، آسیب ناپذیر، پر امید، آماده ی ضربه زدن و همچون یك موجود زنده باشد و مقاومت كند.
نامرئی و غیرمحسوس بودن
برای اهداف تهاجم فرهنگی نیاز به ساز و برگ و تجهیزات و هزینه های نظامی نیست زیرا این همه هجمه نامرئی و بسیار غیرمحسوس است و غیر مستقیم ارزشها، آرمانها، اخلاق، هنر، فرهنگ و سیاست را آماج قرار می دهد و سلاح او فیلم، مصاحبه، چاپ و نشر، عكس، شعر و قصّه، نوار، مواد مخدّر و . . . است و چه بسا سربازان او از میان خودیها و دوستان باشند .

تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده و بی سر و صداست و در حقیقت بخشی از جنگ سرد است و خاصیت آن این است كه هر چند تأثیر نظر گیرد فعی ندارد و به مرور زمان آثار عمیق و پایانی به جا می گذارد در عین حال این تهاجم تجسّم خارجی ملموسی پیدا نمی كند،از این رو است كه مبارزه با آن با ابزارهای عادی ملموس نیست .

ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت توجه به مسئله ی مفاسد اجتماعی بر كسی پوشیده نیست . رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی بارها در گفته های گرانقدر خود به آن اشاره داشته و آن را مشابه شبیخون فرهنگی خوانده اند و غارت فرهنگی را قتل عام فرهنگی دانسته اند .
با توجه به اینكه اثرات مفاسد اجتماعی به شكلهای مختلفی قابل مشاهده است و این مسئله تقریباْ اكثر جامعه ی دانش آموزی را فراگرفته . و تأثیر آن بر آینده ی كشور از طریق دانش آموزان كه نسل آینده ی جامعه بشمار می روند زیاد است . لازم است توجه چشم گیری برای جلوگیری از این پدیده ی شوم انجام گیرد تا از نفوذ بیشتر آن در باورها و اعتقادات جوانان و نوجوانان كاسته شود و با آگاهی از نظرات دانش آموزان نسبت به مقاوم سازی و مقابله با فساد اجتماعی نگرش آنها را

نسبت به عواملی كه باعث فساد می شود تغییر داد . و در این راستا تلاش جهت مصونیت نسل پرورش یافته در دامن نظام مقدس جمهوری اسلامی كه متكی بر آرمانها و ارزشها و اصول عالیه اسلام و حاكمیت ولایت فقیه می باشد بر اهل قلم و دانش پژوهی مسلم می باشد . زیرا اگر شور و احساس جوانی با شعور عمیق دینی و سلاح توانای الهی تجهیز شود سعادت نسل جامعه و سلامت جامعه تضمین خواهد شد .

سابقه تاریخی تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی پدیده ای نو و تازه متولد شده نیست . كه در قرن بیستم و با پیروزی انقلاب اسلامی به منصه ی ظهور و بروز رسیده باشد . بلكه همه ی جنگهای تاریخ در واقع جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی و ارزشها بوده است. مبارزه ی پیامبران الهی با مظهر استكبار و طاغوتها در طول تاریخ ، در واقع نبرد دو فرهنگ بوده . فرهنگ متعالی حق و فرهنگ منحط باطل . فرهنگ حق مبلّغ و مروّج بینش توحیدی و اعتقادی كه آزادی و آزادگی انسانها از غل و زنجیر معبودهای بیرونی (طاغوتها)خدایان درونی (هوا و هوسها و شهوت)و برپایی قسط و عدل در جهان بوده، و فرهنگ باطل مدافع شرك و دوگانه پرستی ، بردگی و بندگی انسانها و اسارت دربند بتهای چوبی و سنگی و گوشتی و متابعت از هواهای نفسانی و حاكمیت ظلم و زور بوده است .
بنابراین تهاجم فرهنگی چیزی نیست كه امروزه به عنوان شیوه ای جدید بكار رود بلكه در طول تاریخ بشری در اشكال مختلف علیه انبیای الهی و حركت های انقلابی مورد استفاده قرار گرفته است .
انواع تهاجم
تهاجم ها گاهی جسمی یا بدنی است و در آن مقصود این است كه جسم طرف مقابل را ضعیف كرده و در اختیار خود قرار دهد و یا توان زور آزمایی و حركت را از او سلب كند
گاهی تهاجم فكری است ودر آن به جای محاربه ی تن به تن، می كوشد فكر و اندیشه ی طرف مقابل را تحت استیلا در آورد و او را به احساس ضعف و كهتری و اعتراف به عجز وا دارد .
نوعی از تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگی است و غرض از آن تسلط فرهنگ جامعه ای نسبت به جامعه ی دیگر و خطر و بلای آن از دیگر تهاجم ها به مراتب بیشتر است .

سه خط در تهاجم سیاسی و حتی نظامی، دشمن روبرو ی ماست و ما می دانیم كه با چه كسی و با چه ظرفیتی، روبرو هستیم . چنین تهاجمی امری شناخته و جدید نیست. سابقه ای طولانی دارد . اسلام در صدر خود با آن مواجه بوده و قوم یهود آن روزگار، مانند صهیونیستهای عصر ما از این طریق به كارشكنی پرداخته ، سعی داشتند مسلمین را از درون تهی كنند .
هوشیاری رسول اللّه (ص)،بیداری مسلمین و نفوذ و حركت قرآن در جامعه، مانع حركت و رشد و پیشرفت آنان بود مقاوم سازی نسل تحت هدایت پیامبر و عملكرد خانواده ها نگذاشت كه آنها به اهداف خود دست یابند .
ابعاد تهاجم فرهنگی
در یك نگاه كلی ابعاد تهاجم فرهنگی را می توان در دو بعد خارجی و داخلی مورد توجه قرار داد در بعد خارجی تمامی تلاش و كوشش دشمن صرف مغشوش نشان دادن چهره ی اسلام ناب محمدی(ص)بطور عام، و ارائه ی تصویر مسخ شده از انقلاب اسلامی بطور خاص می گردد .
در بعد داخلی با ترویج افكار و اندیشه های غیر اسلامی و گاه ضد اسلامی ، تبلیغ افكار التقاطی، تقدس زدایی از مقدسات و سست نمودن پایه های اعتقادی جوانان نسبت به برخی از اصول و آرمانهای تجددگرایی ، بی اعتبار نشان دادن علوم و معارف اسلامی به دلیل عدم تطابق با دانشهای نوین بشری ، طرح چهره های فاسد ، مسئله دار و متأثر از فرهنگ غربی به عنوان الگوی نسل جوان و ترویج افكار و آثار این گروه از روشنفكران و شبه روشنفكران غربگرا در نشریات متعدد و حتی در پاره ای از كتب درسی دانشگاه ها . به هر حال در این بعد استراتژی ، سیاست استكباری ، در هم شكستن دو عنصر اخلاقی و اعتقادی ، یعنی نقطه ی اصلی اتكای انقلاب است .

علل مفاسد اجتماعی (هجوم فرهنگی )
تهاجم علل گوناگونی دارند از جمله :
ـ علل سیاسی : مثل سركوب یك حكومت ،ریشه كن كردن یك انقلاب ، به زانو در آوردن یك نظام و پشیمان كردن مردمی كه به نظام خاصی ا ز زمامداری رأی داده اند .
ـ علل فرهنگی : و آن نابود كردن ذخیره های فكری جامعه و سست كردن بنیانهای مقاوم آن، و مستقر كردن ذخایر جدیدی است كه مناسب با خط خودشان بوده ، منابع آنان را صیانت كند .
ـ علل اقتصادی : كه در قالب تخدیر و از خود بیگانه كردن مردم و مهمانپذیر شدن آنهاست كه در آن صورت مهمان مهاجم گستاخ قادر می گردد ذخایر آن جامعه را غارت كند

ـ علل اجتماعی : و آن سست بی رونق كردن توان اجتماعی و ازمیان بردن توان تحرك یك ملت است كه در سایه ی تخدیر ها و تضعیف كردن ها ، نسل تماشاچی و ناتوان در دفاع بسازد.
ـ نوجوانی مرحله ی گذر از كودكی و ورود به بزرگسالی است . چنان كه والدین به این مفهوم توجه نكنند و در صورتی كه این مرحله از رشد به شكل رضایت بخش مورد ملاحظه قرار نگیرد ، احتمالاْ منجر به مشكلات عاطفی و رفتاری در دوره ی بزرگسالی می شود .

ـ نوجوانی دورانی است كه نوجوان می كوشد هویت شخص و حس خودمختاری خود را بروز دهد كه گهگاه منجر به بروز اختلافات كلی یا جزئی ، موقتی یا دائمی با والدین ، پرستاران و معلمان می شود .
از نظر شناختی ، نوجوانی زمانی است كه در اصطلاح پیاژه جوانی باید به مرحله ی عملیاتی برسد . این بدان معنی است كه آنها باید قادر به استدلال و منطقی و انتزاعی با ملاحظه امكانات مرضی و شركت در فعالیت های با هدف حل مشكلات باشند .

آنها باید قادر باشند در فعالیتهای فرا شناختی كه منعكس كننده فرآیندهای شناختی آنان است شركت كنند ،در عین حال آنها تمایل دارند خود را با همسالان خود و با آنچه كه معیار آرمانی خود می دانند مقایسه نمایند این مقایسه گاهی منجر به بروز كمرویی در نوجوان می شود و تأثیر نامطلوبی بر عزت نفس آنان دارد . بخصوص اگر فقدان جاذبه جسمانی در خود را دریابند .
عزت نفس كم ممكن است در بروز مشكلات خاصی همانند افسردگی ، تنهایی ، خودكشی ، بی اشتهایی و اختلالات رفتاری دخیل باشد .

ـ جستجوی تازگی ، به درجات مختلف نزد هر نوجوان وجود دارد و گواه نیاز وی به شكستن قالبهای موجود ، فاصله گرفتن از موجودی كه پیش از آن بوده و از آن پس می خواهد باشد و نیاز به فاصله گرفتن از محیط و والدین است . نو جویی و نیاز به نوشدن به اشكال گوناگون بروز می كند . مثلاْ در شیوه ی لباس پوشیدن ، در طرز رفتار ، در استعمال دخانیات و اصطلاحات مخصوص ، در خط ، در افكار و . . .

ـ نوجوان خود را متفاوت از آنچه بوده حس می كند و هم چنین خواهان آن است كه متفاوت از دیگران ، یعنی بزرگسالان باشد .البته در خصوص رفقای همسن ، مطالب به كلی متفاوت است زیرا به خصوص ازطریق دوستان و از دید آنان است كه در مورد ارزشها ی گوناگون داوری می كند و این نیز ممكن است به مرور موجب فساد شود .

ـ البته عدم توجه به مسایل و مشكلات دوره ی نوجوانی نیز ممكن است باعث ایجاد فساد شود . مثلاْ در دوره ی نوجوانی مشكلات جسمانی كه شامل خستگی بدن ، ناشیگری ، تغییر صدا و جوش صورت است باید مورد توجه قرار گیرد تا نوجوان با آرامش خیال بتواند این دوره را از رشد را كه سریع انجام می گیرد پشت سر بگذارد . اگر به این مورد توجه نشود رشد نوجوان با توقفهایی همراه خواهد شد كه برای هر نوجوانی نگران كننده است و دچار اختلال رفتاری خواهد شد .
ـ همچنین یكی از مسائل عمده ای كه نوجوان با آن رو به رو می شود مسئله ی شكل گیری هویت فردی اوست و این بدان معناست كه او باید به سؤالهایی نظیر «من كیستم»،«به كجا می روم»،پاسخ بدهد .

جست و جوی هویت شخص متضمن این است كه نوجوان تشخیص دهد كه برای او چه چیزهایی مهم و چه كارهایی ارزشمند است و نیز متضمن این است كه نوجوان معیارهایی را تنظیم كند كه بتواند براساس آنها رفتار خود و دیگران را هدایت كند ، علاوه بر اینها ، این جستجو ، تكوین احساس خود شكوفایی و شایستگی را نیز در بر می گیرد و احساس هویت شخصی در نوجوانان بتدریج بر پایه همانند سازی های گوناگون كودكی تكوین می یابد .

ـ اگر نوجوان از طرف بزرگسال درك نشود و بزرگسال احساس همدردی نسبت به نوجوان نداشته باشد و نتواند به شكل راهنمای خوب با او برخورد نماید ، تضاد و دوگانگی بوجود آمده كه این تضادها ممكن است مبدل به عصیان و سركشی و در نتیجه فساد می شود .
ـ یكی دیگر از مسائلی كه عدم توجه به آن باعث ایجاد فساد می شود مسئله ی بحث و مبادله ی زبانی است . نوجوان علاقه ی زیادی به استقلال دارد و این علاقه به صورت بحث و مبادله ی زبانی بین نوجوان و والدین و نوجوان اولیاء نیز ظاهر می گردد و مشكلات و درگیریها را بوجود می آورد . نوجوان با قدرت استدلال خود ، اغلب به انتقاد از اوضاع خانه ، مدرسه و گاه اوضاع اجتماعی می پردازد و موجبات ناراحتی اطرافیان را فراهم می سازد .
ـ گسترش بیكاری در جوامع سبب افزایش فقر و ناتوانی و در نتیجه ازدیاد فساد و فحشاء می گردد در مورد اوقات فراغت یادآوری این نكته ضروری است كه چگونه گذراندن اوقات فراغت می تواند دو اثر متضاد بر جای بگذارد . اگر فراغت جوانان بدون برنامه و هدایت نشده شود آسیبهای فراوان روانی ، اجتماعی و حتّی سیاسی به همراه دارد و چنانچه كه كنترل شده باشد می تواند زمینه ی شكوفایی استعدادها و بالندگی شخصیت را فراهم كند .

ـ بین عمل به احكام دینی و قرآن و دعا و نیایش و مصونیت از فساد ارتباط وجود دارد تا جایی كه 93% دبیران مرد و زن اظهار داشته اند كه با ضعف بینش اعتقادی و عمل نكردن به احكام دینی از سوی والدین در خانه موجبات پذیرش فساد و فحشاء را در جوانان و نوجوانان خود فراهم می كنند . كه می توان این را هم عامل بروز فساد در جوانان و نوجوانان دانست . گفته شده است كه ضعف ایمان علّت اصلی گرایش به مفاسد اجتماعی به ویژه فرهنگ عرب است .

ـ از دیگر عوامل ایجاد فساد گرایش به سوی فرهنگ بیگانه است . از عواملی كه باعث گرایش به سوی فرهنگ بیگانه می شود وضعیت مالی خانواده هاست .بین گرایش به فرهنگ بیگانه با وضعیت مالی خانواده ها تفاوت معنی داری وجود دارد .لذا وضعیت مالی بسیار بالا و از طرفی وضعیت مالی بسیار پایین خانواده ها می تواند عاملی برای گرایش به فرهنگ بیگانه باشد. وضعیت مالی بسیار بالا بعضاْ موجب توسعه ی روحیه مصرفی، تجمّل گرایی و مدگرایی در گرایش به

فرهنگ بیگانه بطور مستقیم شود . وضعیت مالی بسیار پایین نیز احتمالاْ به جهت عدم ارضاء نیازها و انطباق با سطوح بالاتر موجب همانندسازی می گردد كه این عمل می تواند به صورت تقلیدی بوده ، بدون توجه به ارزشها و باورهای اصیل جامعه ی خود .

ـ بین امكانات و گرایش به فرهنگ بیگانه نیز رابطه ی معنی داری با 95% اطمینان وجود دارد . یعنی هر چه نوجوانان از امكاناتی مانند ویدئو ، ضبط ، كامپیوتر ، ماهواره و . . . بیشتر برخوردار باشند ، گرایش به فرهنگ بیگانه تشدید می یابد .
امكانات فوق می تواند مفید یا مضر باشند . در صورتی كه متناسب با توان ، نیاز و تعالی افراد نباشد ، موجبات تباهی و گمراهی فرد و در نهایت از خود بیگانگی را به دنبال خواهد داشت .
ـ همچنین بین منابع محدود كننده (نیروی انتظامی ، مدرسه ، پدر و مادر) و گرایش به الگوهای نفی شده (الگوهای بیگانه) در نوجوانان رابطه ی معنی داری وجود دارد . یعنی هر چه قدر كه از سوی منابع در مورد الگوهای نفی شده محدودیت اعمال شود ،

گرایش به فرهنگ بیگانه را در نوجوانان تشدید می كند . به جای اینكه زمینه های ارضاء نیاز های متناسب با سطوح سنی در شرایط مناسب و توأم با آگاهی از پیامدها را فراهم كنیم ، با توسل به زور می خواهیم سد ایجاد كنیم كه این عملكرد لجاجت ، مخالفت ، مقاومت و در نهایت طرفداری از فرهنگ و ارزشها ی بیگانه را به دنبال خواهد داشت چرا كه اگر نوجوان طعم و رنگ زیبائیها ی فرهنگ اصیل خود را بچشد و ببیند هرگز به دنبال غیر خود نخواهد رفت و این وظیفه ای است بس حساس برای والدین ، مسئولین و برنامه ریزان و بخصوص معلمین كه بیشتر ارتباط را با نوجوانان دارند .

ـ دختران كه در آینده بعنوان زنان و مادران در خانواده و جامعه ایفای نقش می كنند اگر با فرهنگ و ارزشهای اصیل جامعه ی خود آشنا و هماهنگ نباشد خود می توانند عامل ترویج فرهنگ بیگانه به فرزندان و نسل آینده نیز باشند و مثل همین مطلب در باره ی پسران نیز صدق می كند . بنابراین هر چه جامعه ی ما در طراحی و برنامه ریزی و حتی اجراء بدین امر مهم توجه همه جانبه نماید قطعاْ می تواند پایه ها و اساس فرهنگ خودی را استحكام بخشد و موجبات رشد و تعالی فردی و اجتماعی را فراهم سازد .
ـ 5/61% دانش آموزان مسئله ی كمبود و گرانی كتابهای مفید را از عوامل مهم تهاجم فرهنگی دانسته اند.
ـ 5/52% دانش آموزان عدم كنترل و هدایت صحیح برخی برنامه های فرهنگی و اجتماعی و شیوه های تبلیغاتی كه در رسانه های گروهی انجام می گیرد را در گرایش جوانان و نوجوانان به فرهنگ عرب موثر دانسته اند .
ـ 5/43% نقش مربیان تربیتی و برنامه های پرورشی را در جلوگیری از پذیرش فرهنگ عرب موثر دانسته اند .

ـ از دیگر نتایج بدست آمده اینكه كمبود امكانات فرهنگی و تبلیغی و همچنین ضعف بینش اعتقادی و عدم احكام مسائل دینی و تبلیغات رسانه های غرب و پوشش نامناسب خواهر و مادر در محیط خانواده از عوامل موثر در گرایش جوانان و نوجوانان به فرهنگ غرب است . خلاصه ی مطلب عواملی كه پیش از این گفته شد باعث گرایش دانش آموزان به تهاجم فرهنگی می شود . و همانطور كه

پیش از این گفته شد یكی از مهم ترین عوامل ایجاد فساد تهاجم فرهنگی است . همه این عوامل می توانند بتدریج باعث قطع ارتباط نسل جوان از هویت معنوی و ملی خود گردد و با سلب اعتماد به نفس آنان دنیای رنگین غرب را بسان مدینه ی آرمانی در چشمانشان جلوه گر می سازد و طبیعی است كه در صورت موفقیت این سپاه مهاجم نیازمند شلیك حتی یك گلوله نیست زیرا كه از سوی جبهه هیچگونه مقابله ای صورت نخواهد گرفت .

زمینه های تهاجم فرهنگی
1- آسوده شدن خیال مردم و مسئولین پس از جنگ و غفلت از دشمن
2- نداشتن برنامه ی مناسب فرهنگی ، تبلیغی در دوران سازندگی
3- افت شدید فرهنگی و هنری در سطح جامعه و دانشگاه
4- عدم طرح صحیح مسئله تهاجم فرهنگی از جمله : ابزار احساسات تند و دادن شعارها
5- منزوی شدن عناصر مؤمن و خودی
6- ضعف سیاسی ، نظامی و اقتصادی به عنوان یكی از عوامل مؤثر در پذیرش فرهنگ مهاجم است .
7- پدیده ی دگر اندیشی كه تازه شكل می گیرد و می خواهد تقوی و صداقت را از مردم بزداید .
8- ایجاد حس ناكامی در طبقات متوسط تحصیلكرده ناشی از فقدان مشاركت سیاسی .
9- فروكش كردن نوآوری در اندیشه ی اسلام
10- نادیده گرفتن زمینه های جهل و بی فرهنگی

11- عدم دفاع جدی از اصول مسلّم اسلامی (مثل حجاب)
12- ضعف فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها
سیاستهای دشمنان ما در تهاجم فرهنگی
1) تضعیف ولایت فقیه در ابعاد مختلف
2) القای اینكه خط امام به انحراف كشیده شده
3) بدبین كردن مردم نسبت به روحانیت
4) بدبین كردن عامه ی مردم خصوصاْ نسل جوان نسبت به مدیران و كارگزاران اصلی نظام
5) ترور شخصیت و تخریب چهره های اصیل و ارزشمند

6) القای تعارض بین دین و سیاست ، علم و حكومت
7) اتّهام ضدیّت نظام اسلامی با آزادی ، دموكراسی و حقوق بشر
8) جداكردن نسلهای رو به رشد از دین و معنویت
9) ترویج فساد
10) تحقیر و منزوی كردن جریان ادب و فرهنگ انقلابی كشور
11) نفوذ گسترده ی دشمن در مراكز تبلیغی و فرهنگی حتی حوزه های علمیه
12) ایجاد جریان های روشنفكری وابسته

13) ایجاد تفرقه و ترویج فرقه گرایی و طائفه گری
14) نوشتن كتابهایی از قبیل آیات شیطانی پس از شكست در جبهه ی سیاسی و نظامی
15) ربودن مغزها
16) ممانعت از انتقال تكنولوژی به ایران
17) همسویی مجامع بین المللی با اهداف شوم عرب
18) القای تعارض تخصص با تعهد
19) تربیت نخبگان برای اداره جامعه
20) بت ساختن از چهره های فرهنگی وابسته به غرب

راه ها و ابزارهای تهاجم
این كه دشمن از چه راههایی وارد می شود و از چه ابزار و وسایلی در این راه استفاده می كند سؤالی است كه برای آن پاسخهای گوناگونی وجود دارد

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir