توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله خانه های قدیمی ایرانی دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خانه های قدیمی ایرانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خانه های قدیمی ایرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خانه های قدیمی ایرانی :

مقدمه
مسكن به عنوان محل سكونت و آسایش، یكی از نیازهای اولیه بشری و از نخستین مسائلی است كه انسانها همیشه به دنبال یافتن پاسخی مناسب و منطقی برای آن بوده اند. بنابراین هنگامی كه به معماری گذشته ایران می پردازیم مسكن نیز جائی در بحث هایمان خواهد داشت. اما به دلائل مختلف از جمله عدم استحكام خانه ها در قدیم و عدم توجه به حفظ و نگاهداری آن خانه ها در ادوار قبل از صفویان در اصفهان باقی نمانده اند.

در دوران صفویه معماری نیز همچون دیگر هنرها مورد توجه قرار گرفت و در كنار كاخها و پلها و بازارها و مساجد، خانه های باشكوه ساخته شد و اصفهان به شهر پنجره های رنگین در جهان مشهور شد اما با اضمحلال صفویان و انتقال پایتخت و افول شهر اصفهان شور و شوق عصر صفویه كه بسیاری آن را دوران طلائی معماری و سایر هنرها نامیده اند. به شدت نقصان گرفت و مهاجرتها و عدم امنیت ناشی از انتقال قدرت بین سلسله ها باعث شدند زمینه های تخریب خانه های باشكوه و مجلل فراهم گردد. بطوری كه امروز در شهر اصفهان

خانه هائی كه متعلق به دوران صفویه باشد بسیار كم هستند و این مطلب علاوه بر مسائلی كه مورد اشاره قرار گرفتند ناشی از تحولاتی است كه در قرن نوزدهم زمان حكومت قاجارها در جهان به وقوع پیوست و مواردی همچون افزایش جمعیت، گسترش تجارت خارجی، تورم قیمت ها و تماس فزاینده با كشورهای اروپایی بر ساختار قدرت داخلی، ارزش ها و اندیشه ها تاثیر نهادند و شهر اصفهان كه خسارتهای بیشماری را متحمل شده بود از حكومت ظل السلطان به بعد دچار تغییراتی شد كه در كالبد شهر به خوبی احساس می شود.
در بررسی هائی كه متخصصین و پژوهشگران در باره واحدهای مسكونی اصفهان به عمل آورده اند این نكته مشخص می شود، كه در هر دوره ای تدریجاً نوعی از معماری و نوسازی جدید انجام می گرفته كه بیشتر تحت تاثیر عوامل فرهنگی و اقتصادی بوده است.

امروز شهر اصفهان در نوسازی ها و ساخت و سازهای برق آسا بسیاری از خانه ها و منازل مسكونی باشكوه خود را از دست داده، بطوری كه بناهای ناهمگونی كه به سرعت قد كشیده و بر افق نیلگون اصفهان اثر گذاشته اند، رنگین كمانهای شیشه ای خانه های قدیم شهر را از جلوه واقعی عاری كرده اند، خوشبختانه در سالهای پس از پیروزی انقلاب سازمان های ذیربط همچون سازمان میراث فرهنگی و سازمان مسكن و شهرسازی و سایر نهادها احیاء این میراث ها را در برنامه كار خود را قرار دادند و با استفاده از استادكاران متخصص

بعضی از آنها را بازسازی و مرمت كرده و با اعطاء كاربری های مناسب از زوال آنها جلوگیری كردند، بطوری كه چند خانه جالب از دوران صفویه و قاجاریه احیاء شده اند.
بهرحال قبل از آن كه به معرفی چند خانه بپردازیم برخی ویژگی های اختصاصی خانه های قدیمی اصفهان را ذكر كرده و تاكید می كنیم كه این ویژگی ها در بیشتر شهرها یكسان بوده و تنها در برخی استانها به دلائل آب و هوا و عوامل جوی تفاوتهائی در نحوه ساخت آنها می بینیم.
ویژگی های خانه‌های قدیمی

از جمله خصوصیات خانه های قدیمی در اصفهان و بیشتر شهرها مساحت زیاد آن است. سبك معماری آنها نیز به این صورت است كه از دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده است. این خانه ها از قسمت های ذیل تشكیل می شده اند:

1- سردر ورودی 2- در ورودی 3- هشتی ورودی 4- راهروی ورودی 5- ایوان ها 6- حیاط و اتاقهای اطراف آن 7- حوض 8- زیرزمین 9- سرویس ها
سر در ورودی :‌ سر در ورودی معمولاّ طوری ساخته می شد كه در زمستانها مانع از ریزش برف و باران بود و در تابستانها نیز مانعی برای تابش مستقیم آفتاب به شمار می رفت. در بالای سردر آیاتی از قرآن كریم یا عبارات مذهبی نوشته می شد تا هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآنی یا روایات و عبارات دینی عبور كنند.

در ورودی : خانه های قدیمی اصفهان معمولاّ دارای دو لنگه در چوبی بودند و كوبه های چكشی و حلقوی برای مراجعین مرد و زن در لنگه درها تعبیه می شدند.
هشتی : پس از ورودی به فضای هشتی می رسیم. این فضا معمولاّ 8 ضلعی است و عموماّ سكوهائی برای نشستن در آن طراحی شده است. هشتی برای انشعاب قسمت های مختلف خانه و گاه برای دسترسی به چند خانه ساخته می شد.

دالان (راهرو) : دالان راهروی باریكی بود كه با پیچ و خم وارد شونده را از هشتی به حیاط خانه هدایت می كرد. پیچ و خم دالان برای رعایت حریم خصوصی خانه بود تا عابر نتواند سریعاً فعالیت های جاری در حیاط را متوجه بشود.

حیاط : حیاط در خانه های قدیمی مركز و قلب ساختمان بود. در تمام خانه های سنتی حیاط مركزی وجود داشت. البته این امكان وجود داشت كه حیاط از نظر هندسی مركز خانه نباشد اما از نظر زندگی و انجام فعالیت ها و ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف خانه، تعبیه دید و سایر مسائل مركز خانه محسوب می شد.
حوض و باغچه : در حیاط سازی خانه های قدیمی حوض و باغچه معتبرترین عناصر حیاط سازی به شمار می رفت.

تالار: این عنصر عموماً فضائی بود با تزئینات بسیار زیبا و پركار كه در كنار اتاق های ساده زندگی در خانه های سنتی كاملاً مشهود بود. تالار با گچبری، آئینه كاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و با نقاشی روی چوب تزئین می شدند. جبهه رو به حیاط تالار با ارسی های 5 دری یا 7 دری به حیاط خانه مربوط می شدند. تالار برای پذیرایی از مهمانان محترم و مخصوص مورد استفاده قرار می گرفت.

نشیمن: نشیمن،‌ اتاق هائی بود كه از تالار اهمیت كمتری داشتند و از اتاق های ساده مهمتر بودند نشیمن، محل تجمع افراد خانواده ومهمانهای بسیار نزدیك به حساب می آمد این عناصر از نظر تزئینات بسیار ساده بودند.
فضاهای خدماتی اعم از آشپزخانه (مطبخ)،‌ انبار و دستشویی در تمامی خانه های سنتی طراحی می شدند و عموماً‌ دارای شكل خاص هندسی بودند كه دارای دسترسی مستقیم و نورگیری از حیاط نبودند.

جهت خانه ها :‌ در اكثر قریب به اتفاق خانه های سنتی، محور اصلی بنا، محور شمالی جنوبی بودند و فضاهای اصلی زندگی نیز در دو سمت شمالی و جنوب ساخته می شدند و فضاهائی كه اهمیت كمتری داشتند،‌ به خصوص فضاهای خدماتی در دو سمت شرق و غرب ساخته می شدند.
با این مقدمه به معرفی چند خانه موجود در اصفهان كه مربوط به دوره های صفوی و قاجار هستند،‌ می پردازیم. ذكر این نكته ضرورت دارد كه با برنامه هائی كه موسسات ذیربط در دست اجراء دارند بزودی شاهد بازسازی و احیاء خانه های بیشتری خواهیم بود كه علاوه بر ارائه جاذبه های جهانگردی به گردشگران بتوانند كاربری هائی نیز داشته باشند. انشاا;
انگورستان ملك

در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوری كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد. معمار سازنده این بنام استاد حسین چی است و تاریخ وقف نامه آن سال 1341 هجری قمری است.

در طول زمان قسمت های مختلفی از این انگورستان تخریب شد و بخش هائی از آن در سال 1333 هجری شمسی در تعریض خیابان ملك از بین رفت.
آنچه از این بنا باقی مانده است یك حیاط وسیع است كه در شمال واقع شد و یك سفره خانه كه مساحت تقریبی آن با حیاط یكی است. این سفره خانه تمامی جبهه حیاط را در بر می گیرد.

فضای سفره خانه بوسیله یك ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی باز می شود. بعدها حیاط خانه نیز مسقف شده بطوری كه از ارسی های سفره خانه و حیاط سرپوشیده و پشت بام و فضاهای سه جبهه ساختمان برای تعزیه استفاده می شده است.

در سقف حیاط یك نورگیر زیبای 8 ضلعی به همراه پنجره های سراسری بالای دیوار حیاط روشنائی فضای تعزیه را تامین می كند. تالار پنج دری زیبائی كه در جبهه شمالی حیاط سرپوشیده قرار دارد محل دفن مرحوم ملك التجار و همسر اوست كه بنا به وصیت وی در این محل به خاك سپرده شده اند.

مجموعه فضاهای حیاط سرپوشیده، سفرخانه، اتاق مقبره و دیگر اتاقهای اطراف حیاط دارای تزئینات فراوان گچبری، آینه كاری و كاشیكاری هستند.

ستون هائی كه در وسط فضای سفره خانه و حیاط هستند دارای روكش های چوبی می باشند اما پایه و سرستونها دارای تزئینات می باشند. در زیر فضای سفره خانه زیرزمینی وجود دارد كه نورگیری های مشبك نور آن را از حیاط جنوبی تامین می كنند. در گوشه جنوب شرقی بنا حمامی واقع شده است كه سقف گنبدی بسیار زیبائی دارد و سكوهائی در اطراف آن تعبیه شده اند.

انگورستان ملك از بناهای بسیار زیبای دوران قاجاریه است كه در حال حاضر در اختیار سازمان اوقاف می باشد و به برگزاری مسابقات قرائت قرآن و تعزیه و عزاداری اختصاص دارد. تزئینات این بنا بیانگر هنر گچبری و آینه كاری و كاشیكاری هنرمندان خلاق و مبتكر اصفهانی می باشد.
انگورستان ملك نیز با زیبایی و جاذبه های خاص خود می تواند به صورت یكی از دیدنی های نفیس اصفهان مورد بازدید گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

انگورستان ملك در خیابان شریف واقفی – خیابان ملك محله شیخ یوسف قرار دارد.
ازاره جبهه شمالی و شرقی این خانه دارای نقوش حجاری هستند. خانه سرتیپی اصفهان نمونه دیگری از خانه های قدیمی اصفهان است كه به دلیل وجود ویژگی های هنری و معماری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این خانه می تواند برای گردشگران ایرانی و خارجی جالب توجه باشد. بازگشت
خانه قزوینی ها (محل فعلی میراث فرهنگی)

در محله شهشهان و در ضلع جنوب شرقی میدانی كه بقعه شهشهان درآ ن قرار دارد،‌ خانه ای قرار گرفته كه از بناهای دوران ناصرالدین شاه قاجار است. این خانه كه تا اوائل دهه 1350 در مالكیت افراد بوده و بصورت خانه مسكونی مورداستفاده قرار می گرفت به نام (خانه قزوینی ها) معروف بود.
ورودی فعلی خانه در انتهای بن بستی به شكل دالان قرار گرفته كه ابتدا و انتهای آن سرپوشیده است. در طول این دالان طویل دیوار خانه كهكشانی قرار دارد كه به صورت مشبك آجری بازسازی شده است. اگر چه قدمت خانه كهكشانی با خانه قزوینی ها یكی است، اما معماری این خانه و تزئینات آن به ظرافت خانه قزوینی ها نمی رسد. خانه كهكشانی دارای دو ورودی است كه یكی در میدان شهشهان و دیگری در انتهای راهرو ورودی خانه قزوینی ها قرار گرفته است.

از مقابل همین ورودی به خانه قزوینی ها وارد و از طریق راهروی دهلیز مانند به زیرزمین و حیاط خانه مرتبط می شویم. زیرزمین این خانه در سه جانب شمالی، شرقی و غربی حیاط اندرونی قرار گرفته است. این زیرزمین وسعت بسیاری دارد،‌ مخصوصاً‌ در جبهه شمالی كه محوطه وسیعی به صورت یك فضا با سقف تخت وجود دارد.
خانه قزوینی ها دارای یك ورودی اصلی است كه در كوچه امام جمعه قرار دارد. از این در كه در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد و دالانی طویل با فضاهای مختلف خانه ارتباط برقرار می شود.

پس از عبور از این دالان طویل در سمت راست به حیاط خلوت می رسیم. این حیاط خلوت با راهروئی كه دارای 2 خم است، حیاط خلوت را به حیاط خانه مربوط می كند. در انتهای این راهرو هشتی بسیار زیبا و ساده ای خودنمائی می كند كه از سمت راست به حیاط اندرونی مربوط می شود. قسمت اصلی این خانه اندرونی است كه با حیاط بزرگ و ساختمان هائی كه در چهار طرف آن قرار دارند بیشترین فضای این مجموعه را اشغال كرده اند.

سالن اصلی خانه یا شاه نشین دارای پنجره ارسی و سه در بسیار نفیس است كه شیشه های رنگی و مشبك ریزنقش از عناصر اصلی و زیبای آن محسوب می شوند. طاق این سالن با مقرنس های گچبری شده پوشش داده شده است. در طرفین سالن درهائی است كه به اتاق های بزرگ مجاور راه دارند. این درها نیز دارای شیشه های رنگی هستند. اتاق های سالن به صورت طاق و تویزه ساده و فاقد تزئینات هستند.

در غرب خانه یك سالن پنج دری ارسی است كه دارای تزئینات آئینه كاری و گچبری است و طرفین آن با دو ایوان كوچك و دو اتاق سه دری فضای جبهه غربی را كامل می كنند. در مقابل جبهه غرب و در سمت شرق فضاهای قرینه با جبهه غرب ساخته شده است. تنها تفاوت این جبهه در تزئینات اتاق است كه فاقد آیینه كاری و نقاشی است. اما درب ارسی آن كامل و زیباست.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir