توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش زنان مسلمان در جبهه دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش زنان مسلمان در جبهه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش زنان مسلمان در جبهه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش زنان مسلمان در جبهه :

نقش زنان مسلمان در جبهه

الف ـ مشاركت زنان صدر اسلام در جنگ
زنانی كه در جبهه شركت كرده اند فراوانند و تاریخ نام چند نفر از آنان را به این عنوان ثبت كرده است . اینك به چند مورد از آنان اشاره می شود .
1 امّ عطیّه :
وی از زنان انصار بود و علاقه شدیدی به شركت در جنگ و حضور در جبهه ابراز می كرد . امّ عطیّه در هفت غزوه شركت كرد و مداوای مجروحان از جمله خدمات وی در جبهه به شمار می آید .

2 نسیبه دختر كعب ، مشهور به امّ عماره :
وی از زنان فداكار و شجاعی است كه رشادتهای وی در غزوه احد معرف شخصیت او می باشد . فداكاری نسیبه ، به اندازه ای حساس و ضروری بود كه پیامبر اكرم (ص) به فرزند او عماره فرمود : «امروز مقام مادر تو از مردان جنگی ـ نام دوتن از مردان دلیر را می برد ـ والاتر است» زیرا آن دو از ترس جنگ و كشته شدن ، پیامبر خدا را تنها گذاشته ، فرار كردند ؛ ولی نسیبه با احساس خطر نسبت به پیامبر (ص) وظیفه عادی خویش را رها كرد و همگام با سایر رزمندگان ، از وجود گرامی پیامبر (ص) به دفاع پرداخت .
عماره فرزند نسیبه گوید : « در جنگ احد ، بازوی چپم زخمی شد. مردی به تنومندی درخت خرما ضربتی به بازویم زد و بی توجه به راه خود ادامه داد . خون همچنان سرازیر بود و باز نمی ایستاد .

پیامبر اكرم (ص) فرمود زخم را ببند . آنگاه مادرم آمد و با پارچه هایی كه آماده كرده بود آن را بست . پیامبر می نگریست . پس از بستن زخمها ، مادرم گفت :« پسرم ! بپا خیز و جنگ كن»

3 امّ ابیه
وی ، یكی از شش نفری بود كه عده ای زیر نظر وی به معالجه مجروحین جنگی در جبهه ها اشتغال داشتند. امّ ابیه با همراهانش راهی خیبر شدند . پیامبر اسلام (ص) با اطلاع از آمدن ایشان ، فردی را فرستاد و با احضار آنان فرمود : «به دستور چه كسی به اینجا آمده اید ؟» امّ ابیه گوید : «چون آثار غضب را برچهره آن حضرت مشاهده كردیم ، گفتیم : یا رسول الله ! ما با مقداری دارو به منظور مداوای مجروحین آمده ایم . آنگاه حضرت با ماندن ما موافقت فرمود . شغل ما در این جنگ مداوای مجروحان و پختن غذا و طعام بود .
4 امّ ایمن

یكی دیگر از زنانی كه نامش زینت بخش تاریخ جنگهای اسلام شده ، امّ ایمن است . وی زنی بسیار شریف و مؤمن بود . همواره در كنار زنان مجاهد در راه خدا ، در جبهه جنگ به مداوای مجروحان می پرداخت .
5 حمنه دختر جحش

حمنه از زنان بسیار صبور و مقاومی بود كه در جنگها افتخار حضور داشت با اینكه دایی و برادر و شوهرش در جنگ احد شركت كدند به فوز عظیم شهادت نایل آمدند ، خود نیز با كمال رشادت وشهامت ، همگام با سایر رزمندگان به مداوای مجروحان می پرداخت و به آنان آب می رساند .
6 ربیع دختر معوذ
وی از زنان انصار و بسیار محترمه و از صحابه پیامبر اكرم (ص) به شمار می رفت ، همراه حضرت (ص) در جنگها شركت داشت و مجروحان را درمان می كرد .
7 امّ زیاد

وی از خاندان اشجع و از جمله شش نفری بود كه به سرپرستی عده ای از زنان به خیبر رفته بودند.
8 امیه دختر قیس
امیه از جمله زنانی بود كه پس از هجرت به مدینه مسلمان شد و با پیامبر (ص) بیعت نمود و در جنگ خیبر شركت كرد .
امیه گوید : « با عده ای از زنان بنی غفار به حضور پیامبر اسلام (ص) رسیده ، عرض كردیم : یا رسول الله مایل هستیم در خدمت شما برای معالجه مجروحان و كمك به رزمندگان ، به سوی خیبر حركت كنیم

پیامبر (ص) به نشانه رضایت و موافقت فرمود: با عنایات الهی حركت كن .»
9 لیلای غفاریه
وی شیر زنی بود كه در خدمت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در جنگها شركت می كرد و به پرستاری و یاری مجروحان می پرداخت . عبدالله بن عمر ، از لیلای غفاریه نقل كرده است كه می گفت :«من زنی بودم كه با پیامبر (ص) برای مداوای مجروحین به جنگ می رفتم.»
10 امّ سلیم
وی در جنگ اخد شركت داشت و به تشنگان آب می داد و مجروحین را درمان می كرد . در جنگ حنین با اینكه حامله بود از شركت در جنگ خودداری نكرد.
11 معاذه غفاریه

به تعبیر اعلام النساء ، وی از زنان دانشمند عصر خویش به شمار می رفت و با محضر پیامبر (ص) انس داشت در جنگها شركت می كرد وبیماران را پرستاری و مجروحین را معالجه می كرد .
12 ام سنان اسلمیه
وی زنی با محبت ، دوستدار اهل بیت عصمت و در جهاد با كفار ، صاحب همت و شجاعت بود ، هنگامی كه رسول خدا (ص) عازم خیبر بود ، به حضور پیامبر (ص) آمد و عرض كرد : « یا رسول الله دوست دارم با شما حركت كنم و در میدان جنگ به معالجه مجروحین و مداوای بیماران و یاری مجاهدان پرداخته ، از وسایل ایشان محافظت نمایم و تشنگان را سیراب كنم .» حضرت فرمود : رواست ؛ با زوجه من امّ سلمه حركت كن .
ب ـ پرستاری بیماران

دومین مسئولیتی كه زنان عهده دار آن بودند ، وظیفه پرستاری از بیمارن جبهه است . پیامبر اكرم (ص) همه نیروهای كار آمد را در جبهه به كار می گرفت و زنانی چون : ام عطیه ، معاذه غفاریه ، لیلای غفاریه ، و
ام سنان را به جبهه می برد تا علاوه بر مسئولیت معالجه مجروحین ، وظیفه پرستاری بیماران را نیز عهده دار باشند .
ج ـ تداركات و پشتیبانی جبهه

یكی از مسایل حساس جبهه ، وجود سازمان قوی و منظمی است كه تأمین كننده نیازهای تداركاتی جبهه باشد هنگامی كه مردان مشغول رزمند ؛ زنان می توانند بدین مهم اقدام كنند ؛ همچنان كه در جنگهای صدر اسلام با تمام تلاش خویش و به خوبی انجام وظیفه كردند. اینك مواردی از مشاركت زنان در تأمین نیازهای تداركاتی و پشتیبانی جنگهای معصومین علیهم السلام را می آوریم .
1ـ انتقال و حمل آب و غذا به جبهه

در جنگ احد ، بسیاری از نیروهای مسلمانان فرار كرده بودند . و پیامبر اسلام با تنی چند از یاران نزدیك خود ، در برابر هجوم دشمن مقاومت می كرد . وضعیت سختی پیش آمده بود كه چهارده تن از زنان مسلمان برای یاری رزمندگان روانه جبهه احد شدند .
واقدی می نویسد : «محمد بن مسلمه ، همراه زنان به جستجوی آب پرداختند . اینان چهارده نفر بودند كه فاطمه(س) دختر پیامبر اكرم (ص) نیز با ایشان بود. زنان آب و غذا را بر شت خویش می بردند وبه درمان مجروحان می پرداختند و به آنان آب می دادند.
عمربن الخطالب درباره ام سلیط گوید : كه وی در جنگ احد مشكهای آب را برای ما حمل می كرد .
2ـ آبرسانی

در متون تاریخی نام شش تن از زنان مسلمان به عنوان ساقیان رزمندگان به چشم می خورد كه علاوه بر درمان مجروحان عهده دار آبرسانی و سقایت رزمندگان جبهه نیز بوده اند . اینان عبارت بودند از : ام ایمن ام سلیم ام كثیر ، ربیع دختر معوذ ، حمنه و نسیبه .

نسیبه دختر كعب و مادر عماره و همسر عزیه بن عمر ، به همراه شوهر و دو پسر خویش ، در جنگ احد شركت كرد. در آغاز نبرد ، مشك آبی را برداشت و مجروحین را سیراب می كرد . آنگاه با وضعیت استثنایی جنگ به نبرد پرداخت و دوازده زخم از شمشیرها و نیزه های دشمن بر او وارد آمد.
ام كثیر ، از دانشمندان عصر خود بود كه در نبرد قادسیه شركت كرد. وی می گوید:«چون از مراحل پایانی جنگ اطلاع یافتیم، چادرها را به كمر بستیم و چماقها و چوبدستیهای خود را به دست گرفتیم و به خطوط مقدم جبهه شتافتیم . هر یك از مجروحان را كه می یافتیم آب می دادیم و از زمین بلند می كردیم و می نشاندیم ..»
3ـ آشپزی
تهیه غذای گرم برای رزمندگان ، یكی از بهترین خدماتی بود كه توسط زنان قهرمان صدر اسلام ، در جبهه های نبرد حق انجام می شد و پیامبر اكرم (ص) هم هیچگونه مخالفتی با شركت آنان نكرد .
ام عطیه گوید :« با رسول خدا در هفت جنگ شركت كردم و یكی از وظایفم تهیه غذا برای رزمندگان بود»
4ـ نگهداری وسایل رزمندگان :

هنگامی كه رزمندگان اسلام ، به سوی دشمن حمله ور می شوند ، حفاظت و نگهداری اشیاء و وسایل آنان باید به عهده افرادی گذاشته شود . در صدر اسلام ، گروهی از زنان با پیشنهاد خودشان ، همراه پیامبر اسلام در جبهه حضور می یافتند و انبارداری و كارهای دیگر جبهه را بر عهده می گرفتند .
ام عطیه گوید:« در هفت جنگ شركت كردم و یكی از وظایف من حراست از وسایل سربازان اسلام بود»
ام سنان اسلمیه نزد پیامب

ر آمد و به منظور شركت در جبهه و كمك به رزمندگان و محافظت از وسایل آنان تقاضای موافقت حضرت برای شركت در جنگ را كرد و پیامبر پذیرفت .
5ـ تهیه دارو
تهیه دارو از كارهای بسیار ارزشمند و حیاتی زنان بود كه در صحنه جنگ انجام می شد . ام ابیه گوید:«یكی از كارهای ما در جنگ خیبر تهیه دارو و برای معالجه رزمندگان مجروح بود»
6ـ رسانیدن مهمات به رزمندگان

یكی دیگر از وظایفی كه تاریخ برای زنان قهرمان صدر اسلام ثبت كرده ، رسانیدن مهمات به خطوط مقدم نبرد است . ام ابیه ضمن بر شمردن فعالیتهای خود در جنگ خیبر ، گوید :
« و نناول السهام » یعنی تیرها را برای رزمندگان فراهم می كردیم . همچنین گوید : « نرد لهم السهام » یعنی تیرها را به آنان باز می آوردیم .
در جمله اول ، سخن از آوردن تیرها و مهمات برای رزمندگان اسلام به خطوط مقدم است ؛ ولی در جمله دوم ممكن است جمع آوری تیرهای پرتاب شده از سوی دشمن منظور باشد ، تا جنگجویان تیرهای دشمن را علیه خود او به كار گیرند.
7ـ تعمیر تجهیزات آسیب دیده

یكی از مسایل پشتیبانی ، تعمیر تجهیزات آسیب دیده است . وجود یگانی به منظور راه اندازی مجدد ابزار و تجهیزات آسیب دیده و از كار افتاده ، موجب برتری توان رزمی نیروهاست .
ام سنان اسلمیه یكی از زنان قهرمانی است كه در جنگ خیبر حضور یافت . هنگامی كه از حركت پیامبر اكرم (ص) به سوی خیبر آگاه شد ، نزد رسول خدا امد و گفت :«ای پیامبرخدا! بسیار مایلم كه در این نبرد در معیت شما باشم تا مشكهای آسیب دیده را تعمیر و اصلاح كنم ..»
ام سلیط از زنان انصار است كه در جنگهای مختلف شركت داشت .در جنگ احد به تعمیر وسایل و تجهیزات لشكریان اسلام می پرداخت .
8ـ انتقال مجروحان به پشت جبهه

زنان مسلمان ، در جنگهای صدر اسلام ، مسئولیت انتقال مجروحان را نیز به عهده داشتند.آنان مجروحان را از صحنه درگیری به پشت جبهه می رساندندو اگر نیاز بیشتری به درمان و استراحت داشتند ، آنان را به مدینه انتقال می دادند .
ربیعه دختر معوذبن عقراء از زنان متعهدی است كه چنین مسئولیتی را عهده دار بود. وی گوید:«آنگاه كه با رسول خدا در جنگی شركت می جستیم به رزمندگان خدمت كرده ، آنان را سیراب می كردیم و مجروحان را به مدینه انتقال می دادیم» و نیز درباره حمنه دختر جحش آورده اند كه وی از زنان مهاجر بود ودر جنگ احد حضور یافت . تشنگان را سیراب می كرد و حمل مجروحان و معالجه آنان را بر عهده داشت .

9ـ تخلیه شهدا
یكی دیگر از وظایفی كه زنان مسلمان در صدر اسلام عهده دار بودند تخلیه شهدا بود. آنان به هنگام درگیری و یا در پایان نبرد ، به انتقال پیكرهای پاك شهدا مبادرت می كردند . در انجام این مسئولیت ، با اینكه مكن بود هر لحظه با پیكر پدر یا فرزند یا همسر یا برادر خویش روبرو شده ، مضطرب شوند ، ولی با كمال رشادت و شجاعت ، شهدا را به پشت جبهه انتقال می دادند . حتی برخی از زنان ، با اطلاع از شهادت عزیزان خود ، با كسب اجازه از محضر رسول خدا ، پیكرهای آنان را برای خاكسپاری به مدینه حمل می كردند.
ربیعه دختر معوذ می گوید : «با رسول خدا عازم نبرد می شدیم … و شهدا را به مدینه انتقال می دادیم »
انسیه با كسب اجازه از محضر پیامبر اكرم (ص) فرزند شهدیش را از جبهه احد به مدینه حمل كرد و او را در آنجا به خاك سپرد.
برخورد زنان قهرمان با فراریان

از بهترین و شیرین ترین یادگارهای تاریخ درباره زنان قهرمان صدر اسلام ، برخورد خشن آنان با مردان فراری است . این برخورد ، گاهی به اندازه ای خشن بود كه فراریان را تحت تأثیر قرارداده . آنان را به جبهه جنگ باز می گردانید .
روایات زیر بیانگر چگونگی این برخوردهاست.
1ـ صفیه
او دختر عبدالمطلب و از زنان فداكار و قهرمانی است كه در جنگ احد شركت داشت. شجاعت و شهامت و صبر و مقاومت وی در تاریخ جنگهای صدر اسلام از درخشش خاصی برخوردار است . هشام از پدرش نقل می كند كه وقتی صفیه به محل درگیری و زخمی شدن پیامبر اسلام رسید مسلمانان را در حال فرار دید. این منظره برای صفیه دور از انتظار بود . از این رو ، نیزه ای برداشته آن را به صورت فراریان می زد و می گفت «از پیامبر خدا فرار كرده اید؟»
2ـ برخورد خشن نسیبه به هنگام فرار فرزند خویش

یكی از كسانی كه در جنگ احد در كنار رسول الله ماند و استقامت كرد نسیبه دختر كعب مازینه بود . به دنبال فرار مسلمانان و خالی گذاردن میدان درگیری ن فرزند نسیبه نیز اراده فرار كرد ؛ ولی در همان حال با عكس العمل شدید مادرش روبرو شد . نسیبه با حمله كردن به او گفت :« أی فرزند كجا فرار می كنی ؟ آیا از خدا و رسولش گریزانی؟» و بدین ترتیب وی را از فرار منصرف كرد و به سوی نبرد برگردانید. در همین حال ، مردی به فرزندش حمله كرد و او را كشت . نسیبه بدون كوچكترین سستی ، شمشیر فرزندش را گرفت و قاتل فرزند خویش را با یك ضربت سخت بر رانش از پای در آورد و به هلاكت رسانید .
3ـ نسیبه در جنگ حنین
هنگامی كه مسلمانان در جنگ پا به فرار گذاشتند ، نسیبه خاك بر می داشت و به صورت فراریان می پاشید و می گفت : «فرار می كنید؟ آیا از خدا و رسولش می گریزید؟»
4ـ ام سلیم

دختر ملحان ، به منظور سیراب كردن رزمندگان و درمان مجروحان ، در جنگ احد شركت داشت . همچنین با وقوع جنگ حنین شمشیر به كمر بست و با اینكه عبدالله فرزند ابو طلحه را حامله بود ، آماده نبرد با دشمن شد.
ام سیلم ، وقتی اهداف خود را نسبت به شركت در جنگ و مسلح شدن بر می شمارد ، می گوید :« ..و آنانی كه از ترس كشته شدن شما را تنها گذاشتند و فرار كردند ، به همانگونه كه تو(أی پیامبر) كفار را می كشی آنان را به قتل می رسانم زیرا آنان سزاوار چنین عقوبتی هستند.»
5ـ ام حبیب

یكی از زنان مجاهدی است كه محضر مبارك پیامبر اسلام(ص) را ردك كرد و در جنگ یرموك حضور فعال داشت و رزمندگان را به جنگ تشویق می كرد . وقتی سپاه اسلام به فرماندهی عمروبن العاص با لشكر روم روبرو شد ، عمرو و نیروهایش تا اردوگاه خودی عقب نشینی كردند. در این هنگام ، زنان از روی تپه به طرف اردوگاه آمدند و با چوبدستیهایی كه در دست داشتند به صورت مردها می زدند. یكی از آنان ام حبیت بود. وی درحالی كه پیشاپیش مسلمانان حركت میكرد ، به مردان فراری گفت:«خداوند چهره آن مرد را زشت گرداند كه در برابر همسرش از جبهه نبرد فرار نمایدو خداوند زشت گرداند چهره آن مردی را كه از

خانواده اش فرار كند» مسلمانان به دیدن زنان و گفتار آنان به خط مقدم باز گشتند و با تجدید سازمان به سوی دشمن حركت كردند و به نزدیك مواضع قبلی خویش برگشتند ودر آنجا مستقر شدند.

نقش زنان مسلمان در تشویق رزمندگان
یكی از مسئولیتهای سرنوشت ساز زنان مسلمان در جنگهای صدر اسلام تشویق و بسیج نیروها به سوی جبهه های نبرد ، حتی در قالب ایراد خطابه ها و شعرهای شورانگیز بوده است. تأثیر عمیق این تشویقها به اندازه أی بود كه موجب می شد شنوندگان ، عواطف و علقه های شخصی و خانوادگی را كنار گذارند و مردان را به رزم با دشمنان بكشانند. برخی از اینان ، با شعر و خاطبه ن رزمندگان اسلام را به رزم با دشمن ترغیب می كردند و برخی دیگر با تشویق آنان در صحنه های نبرد . اینك به طور مختصر ، مطالبی پیرامون تأثیر سخن و رفتار آنان می آوریم .

الف) خطابه ها و اشعار شورانگیز
1ـ بكاره هلالیه
وی یكی از بانوان شجاع و قهرمانی بود كه در جنگ صفین به جانبداری از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و بر ضد معاویه خطبه های آتشینی ایراد می كرد و مردم را قهرمانانه به تهاجمات و حملات وسیع دعوت می كرد . بكاره دوران كهولت را می گذرانید . یكی از روزها ، در حالی كه با همراهی و كمك دو خدمتكار خود راه می رفت ، بر معاویه وارد شد و بر او به عنوان خلیفه سلام كرد. معاویه پاسخ او را به گرمی گفت و اجازه نشستن به وی داد .
مروان بن حكم و عمروبن عاص نزد معاویه نشسته بودند و شاهد ورود بكاره بودند . از این رو وقت را مناسب دیدند كه با یادآوری اقدامات بكاره در جنگ صفین معاویه را تحریك كنند.
ابتدا مروان گفت: « ای امیرالمؤمنین! این زن را می شناسی؟» معاویه گفت: « این زن كیست؟» مروان پاسخ داد «وی همان زنی است كه در صفین مردم را بر ضد ما تحریك می كرد و اشعار مهیج می سرود»

آنگاه ، یكی پس از دیگری ، سخنانی درباره وی گفتند و ساكت شدند.
بكاره لب به سخن گشود و گفت : « یا معاویه! سگهایت به یكباره هجوم آوردند و هر یك به نوبت پارس كردند. به خدا سوگند! فرد مورد نظر اینان من بودم و حرفهایشان را هرگز تكذیب نمی كنم . پس ، هركاری كه می خواهی انجام ده ، زیرا پس از شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) هیچ خوشی در زندگی یافت نمی شود »
2ـ ام الخیر

از یاران حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بود . معاویه وی را از كوفه به شام احضار كرد و پرسید :« هنگام كشته شدن عماربن یاسر چگونه سخن می گفتی؟» ام الخیر پاسخ داد : « معاویه ، به خدا سوگند! من آن سخنان را هرگز آماده نكرده بودم و پس از آن ، تاكنون نیز آنها را یادآور نشده ام و به خاطر ندارم . آنها هنگامی بر زبانم جاری شد كه سیلی بر صورتم نواختند . بنابراین ، اگر از من سخن دیگری را می خواستی می گفتم» معاویه به اطرافیان خود گفت:« كدام یك از شما سخنان این زن را به یاد دارید؟» مردی از آنان گفت: «امیر من

برخی از سخنانش را به یاد دارم » معاویه خواست آن سخنان را بازگو كند . وی گفت : «گویا اكنون می نگرم كه وی در بین دوقطعه لباس بسیار درشت بافت بود و بر شتر خاكستری نشسته و تازیانه أی كه نك آن مانند موهای بافته از هم باز شده بود در دست داشت و مانند شتر نر دمادم نعره می زد می گفت أی مردم! از خدایتان بهراسید زیرا قیامت امر بسیار بزرگی است وخداوند متعال حق را برای شما روشن فرموده و دلیل و راهنما را آشكار كرده است و راه را ارائه داده و نشانه ها را بر سر راهها گذارده است و هرگز شما را در گمراهی و جهالت تاریخ رها نساخته است . پس كجا می روید ؟ درود خدا بر شما باد . آیا از خدمت امیرالمومنین علیه السلام فرار می كنید و یا میدان جنگ را خالی كرده پشت به دشمن می

كنید یا از دین اسلام رویگردان شده اید و یا از جبهه سرپیچی نموده وادی تاریك ارتداد را پیش گرفته اید ؟! آیا فرمان حضرت حق جلت عظمه را نشنیده اید كه فرموده :«همواره شما را در بوته آزمایش می گذاریم تا مجاهدان و بردباران شما را باز شناسیم و بهترین شما را به بلا و امتحان خویش گرفتار كنیم » آنگاه سر به سوی آسمان بلندكرد و گفت : پرودرگارا! دیگر كاسه صبر لبریز شده ، یقین رو به ضعف نهاده و رغبت و علاقه به جهاد و مبارزه در راهت كم شده و فروكش كرده است. پروردگارا! اینك جمع كردن اراده های آهنین و زمام دلها به دست توست. بار الها! همه مسلمانان را بر محور تقوی قرارده و دلها را به هدایت الفت بخش و حق را بر اهل آن بازگردان .

ای خدایتان شما را در رحمت خویش غرق فرماید؛ به سوی امام عادل و مورد خشنودی خدا و پرهیزگار و بزرگترین شاهد و صدیق اكبر این امت روی آورید . بدانید كه این جنگ معلول كینه هایی است كه دشمن از جاهلیت و نبردهای بدر و احد به دل گرفته است و امروز ، معاویه از غفلت مردم استفاده كرده به خونخواهی فرزندان عبدالشمس ت كه در جنگهای بدر و احد به دست مسلمانان و بالاخص حضرت علی بن ابی طالب كشته شده اند ، دست یازیده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir