توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش استرس در سلامت فرد دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش استرس در سلامت فرد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش استرس در سلامت فرد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش استرس در سلامت فرد :

نقش استرس در سلامت فرد

مقدمه: نقش استرس در سلامت و بیماری به اثبات رسیده است و قبول این مسئله كه استرس با بروز بسیاری از بیماریها در ارتباط است، روز به روز جنبه علمیتری پیدا می كند. برخی مطالعات نشان داده هر واحد افزایش در استرس با 03/55 گرم كاهش در وزن نوزاد و 3 روز كاهش در سن موقع تولد نوزاد ارتباط دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط استرسهای دوران باردای با وزن و سن موقع تولد نوزادان در اصفهان انجام شده است.

روشها: این تحقیق یك مطالعه توصیفی تحلیلی است. كه به طور مقطعی انجام شده است. نمونههای این پژوهش را301 خانم مراجعه كننده به بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان تشكیل دادهاند.
اطلاعات مورد نظر با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه و مطالعه پروندههای زایمانی جمعآوری و پرسشنامهها تكمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آنالیز واریانس و رگرسیون استپ داون استفاده شده است.

نتایج: یافته هـای پژوهش نشان داد استرسهای دوران بارداری با وزن موقع تولد (P=0/004) و سن موقع تولد نوزاد
(P=0/041) ارتباط دارد.
بحث: با توجـه به نتایج پژوهـش، ارتقاء سطـح آگاهی جامعـه در خصـوص اهمیت بهداشت روانی خانمهـای باردار ضروری به نظر میرسد. با حمایت روحی روانـی مادران باردار و ارائه راهكارهای مناسب جهت كاهش استرسهای دوران بارداری همچنین آموزش روشهای مناسب واكنش در مقابل استرس میتوان در جهت ارتقاء سلامت جامعه گام برداشت.
واژه های كلیدی: استرس، استرس در دوران بارداری، وزن نوزاد، سن موقع تولد نوزاد.

مقدمه:
واژه استرس در دهه1930توسط سلیه (Selye) وارد حیطه روانشناسی و پزشكی شد. او استرس را به صورت واكنش ارگانیسم به تهدید یا فشار تعریف كرد (1). استرسزاها سیستم نورآدرنرژیك مغز را فعال می كنند و سبب رهاسازی كاتكولامینها از دستگاه عصبی خود مختار میشوند. مطالعات نشان داده كه عامـل آزاد كننده كورتیكـوتروپین (CRH) گلـوتامات و گاماآمینـوبوتیریك اسیـد همگی نقش های مهمی در پاسخ به استرس و یا تعدیل و تغییر سایر دستگاههـای پاسخ دهنده به استرس بازی میكنند (2). استرس امری اجتناب
ناپذیر است و افراد در مراحل مختلف زندگی

 

در معرض آن قرار میگیرند.
بارداری یك موقعیت خاص در زندگی خانم ها است كه به دلیل ایجاد تغییرات قابل ملاحظه در وضعیت فیزیكی, روانی و فیزیولوژیكی، استرس های جدید را به زندگی اضافه میكند. از طرفی جنین نسبت به محركهایی نظیر استرس مادر آسیب پذیر بوده و در برابر آنها واكنش نشان مـیدهد، زیرا هورمونهای مادر از راه جفت عبور كرده و سبب ایجاد اثرات ثانویهای در نوزاد میشود.

مـحققین نشان دادهانـد مـیزان CRH خـون
خانمهای بارداری كه در معرض استرس زیاد قرار
كارشناس ارشد مامایی(مربی) دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه ع. پ اصفهان.
Email: Beigi@nm.mui.ac.ir

گـرفتهاند بالاتر از حد طبیعی است و از آنجا كه CRH ارتباط مستقیمی با شروع زایمان دارد (3)، در بیان عواملـی كه میتواند اثرات نامطلوبی بر رشد جنین بگذارد و در بروز زایمان زودرس و عقب افتادگی رشد جنین دخیل باشد از استرسهای جسمی و روانی نام برده شده است.

سازمـان بهداشت جهانـی وزن 2500 گرم یا كمتر و سن 37 هفته یا كمتر را به عنوان معیارهایی برای كم بودن وزن زمان تولد و نارس بودن نوزاد تعیین كرده است (4)، و میزان موالید نوزادان نارس و كم وزن یكی از شاخصهای مهم بهداشتی در كشورهای مختلف جهان میباشد زیرا نوزادان نارس و كم وزن بسیار آسیبپذیر هستند به گونهای كه 60 تا 80 درصد مرگهای 4 هفته اول عمر متعلق به آنهاست و در معـرض خطر بیشتر برای عقب افتادگی ذهنی و سایر اختلالات حسی و ادراكی در مقایسه با نوزادان طبیعی قرار میگیرند. مراقبت از این نوزادان مشكلات درمانی و اقتصادی فراوانی ایجاد میكند (5). لذا از آنجا كه وزن و سن موقع تولد نوزاد از فاكتورهای بسیار مهم زیستی است كه اساس بسیاری از ارزیابیهای سلامت و بهداشت را تشكیل میدهد، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط استرس های دوران بارداری با وزن و سن موقع تولد نوزاد انجام شده است.
مواد و روشها:

این پژوهـش، یك مطالعه توصیفـی, تحلیلی است كه به طور مقطعـی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل خانم هایی است كه جهت زایمان به بیمارستانهای شهید بهشتی و دكتر شریعتی شهر اصفهان مراجعه كردهاند. تعداد نمونههـای مورد نظر 301 نفر و انتخاب افراد براساس نمونهگیری آسان صورت گرفته است. انتخاب بیمارستان به صورت تصادفی و حجم نمونهها با میزان اعتماد 95 درصد بوده است.

شرایط پذیرش نمونه شامل: انجام مراقبتهای دوران بارداری از هفته 12 حاملگی تا پایان دوران بارداری و شرایط عدم پذیرش نمونه شامل: كلیه فاكتورهای شناخته شده زایمان زودرس و عقب افتادگی رشد جنین در مادر و نوزاد، به جز متغیر مورد نظر یعنی استرس مادر مـیباشد. فاكتورهای شنـاخته شده عبـارتند از: سابقه اعتیـاد در دوران بارداری، وجود پرهاكلامپسی، خونریزی، عفونت، پلی هیدروآمنیوس، الیگو هیدروآمنیوس در حاملگی فعلی، سابقه زایمان زودرس، سقط و مرگ جنین، وجود IUD، آنومالیهای رحم و سرویكس نارسا و سابقه برش جراحی روی رحم، پیوند كلیه، وجود بیماریهای مزمن در مادر، وجود آنومالی در جنین، چندقلویـی و اریتـروبلاستوزیس، دخـالت كادر درمانـی در شروع زایمان، فاصله كمتر از سه ماه بین زایمان قبلی و حاملگی فعلی، پارگی زودرس كیسه آمنیون، اصـابت ضربه به مادر، كم جثهای وراثت، كمخونیهای شدید مادر و ابتلاء مادر به بیماریهای روانی شدید (6).
در این مطالعه ابزار گردآوری داده

ها عبارتند از پرسشنامه، پرونده مراقبتهای دوران بارداری، پرونده زایمان و روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبه، مطالعه مدارك پزشكی و مشاهده بوده است.
استرسهای ناشی از وقایع زندگی بوسیله چك لیست هولمز و راهه تعیین شده است كه با جمع بندی امتیاز واحدهای مورد پژوهش از چك لیست فوق الذكر میزان استرس و آسیب پذیری آنها تعیین گردید (7).

علاوه بر نمره خام استرس، میزان تأثیر واقعه بر وضعیت روحی روانی فرد با معیارهای بیتفاوت، كم اثر، اثر متوسط و اثر زیاد با احتساب ضرایب 1 الی 4 برای هر واقعه سنجیده شده است و مجموع نمرات به دست آمده به عـنوان «نمره استرس با ضریب» مورد بررسی قرار گرفته است.
برای كسب اعتبار علمی از اعتبار محتـوی و جهت آزمون اعتماد علمی ابزار گردآوری دادهها، مطالعه راهنما انجام شده است دادههای پژوهش از طریق روشهای آماری توصیفی و تحلیلی (آنالیز واریانس و رگرسیون استپ داون) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج:

نتایج پژوهش نشان می دهد در گروه كم استرس بیشترین فراوانـی در نوزادان 3499-3000 گرم، (12/44) درصد و در گروه پر استرس بیشترین فراوانـی در نوزادان زیر 2500 گـرم (40 درصد) می باشد.

پس از تجزیه و تحلیل آماری با روش رگرسیون مشخـص شد بین دو متغیر استرس هـای دوران بارداری و وزن نوزاد ارتبـاط آماری معنـیداری وجود دارد (018/0=P).
پس از در نظر گـرفتن ضریب عكس العمـل مـادر نسبت به استرس، نتایج نشان مـیدهد كه بین متغیرهای وزن نوزاد و استرس ناشی از وقایع زندگی با ضریب، ارتباط آماری معنیدار و قویتری وجود دارد (004/0=P) (جدول شماره 1).

جدول 1: جـدول توزیع فراوانـی میزان استـرس(با ضریب) و وزن نوزاد در واحدهای مورد پژوهش.
جمع كل پر استرس استرس متوسط كم استرس میزان استرسوزن نوزادبر حسب گرم
درصد درصد درصد درصد

64/8 29/14 74/5 84/7 كمتر از 2500
58/26 27/27 23/26 47/26 2999-2500
18/46 45/45 72/46 08/46 3499-3000
95/15 69/11 85/18 69/15 4000-3500
66/2 30/1 46/2 92/3 بالای 4000
100% 100 100 100 جمع كل

F=8.618 P=0.004 df=1,298

پس از در نظر گرفتن ضریب عكسالعمل مادر نسبت به استرس بین متغیرهـای سن تولد نوزاد با استرس هـای دوران بارداری نیز ارتباط آماری معنیدار بدست آمده (041/0=P) (جدول شماره2).
جدول 2: جدول توزیع فراوانـی میزان استرسهای ناشی از وقایع زندگی (با ضریب) و سن موقع تولد نوزاد بر حسب روز
جمع كل پر استرس استرس متوسط كم استرس میزان استرسسن موقع تولد
درصد درصد درصد درصد

99/2 79/7 46/2 94/2 كمتر از 259 روز
59/23 68/24 13/22 51/24 274-259
11/68 64/63 67/69 61/69 297-275
32/4 90/3 74/5 94/2 بالای294
100% 100 100 100 جمع كل
F=4.232 P=0.041 df=1,298

بحث:
طبق نتایج حاصل از پژوهش، میزان استرسهای ناشی از وقایع زندگی پس از تعیین ضریب نحوه
واكنش فرد نسبت به استرس تغییر میكند.

نكته مهم در تشخیص استرس ها و تنش ها نه شدت استرس، بلكه واكـنش مشخص نسبت به آن میباشد.
بنابراین، به دلیل غیر قابل اجتناب بودن بروز بسیاری از استرس ها در دوران بارداری، افزایش آگاهی جامعه بخصوص زنان باردار با روشهای مقابله با استرس ضروری به نظر می رسد.
نتایج مطالعه وادوا (Wadhwa) در سال1993 نشان داد كه بدون ارتباط با خطرات طبی، هر واحد افزایش در استرس های ناشی از وقایع زندگی با 03/55 گرم كاهش در وزن نوزاد و 3 روز كاهش در سن موقع تولد نوزاد ارتباط دارد (8). در این رابطه جنارو وهنسی (Genaro and Hennessy) مینویسند: استرس باعث افزایش كورتیكوتروپین ری لیزینگ هورمون (Corticotropin-releasing -hormone) و نهـایتاً افزایش انقباضات رحمی میشود و بعلاوه استرس باعث افزایش محصولات سیتوكین (Cytokin) میگردد كه منجر به زایمان زودرس میشود (9).

هیزینك(Huizink)نیزمعتقداست تجربیات معلـوم كرده كه اسـترس مـادر در دوران بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس و كاهش وزن تولد نوزاد ارتباط دارد.
این محـقق در مطالعـهای نشان داد كـه استـرس دوران بارداری یكی از معیارهـای ثابت تأخـیر رشد حركتـی و مغـزی در نـوزادان است و میتواند ریسك فاكتوری برای سایر مشكلات رشدی نوزاد باشد (10).

در یكی از شهرهای كانادا 1300 نفر كودك كه در یكسال متولد شده بودند، در سن دبستان همگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه بررسیهـا نشان داد استرس مادر در دوران بارداری، رشد بدن و رفتار كودك را تحت تأثیر قرار داده است (11).

نتـایج پژوهش حاضر نیز نشان مـیدهد بین استرسهای دوران بارداری و وزن تولد نوزاد ارتباط آماری معنیدار وجود دارد و پس از در نظر گرفتن ضریب عكس العمل فرد، این ارتباط قویتر میشود در این مطالعه بین استرس های دوران بارداری با سن موقع تولد نوزاد رابطه آماری معنیدار بدست نیامد ولی پس از تأثیر ضریب عكس العمـل فرد نسبت به استرس این ارتباط معنیدار شد. پیشنهاد میگردد با توجه به اهمیت وضعیت روانی مادران در دوران بارداری، با افزایش آگاهی افراد خانواده بخـصوص همـسران خانم هـای باردار از نقـش حمایتهای روانی، در كاهش استرس كوشیده و بهداشت روانی مادر و برخورداری از نتایج مطلوب آن تأمین گردد. انجام مراقبت ویژه جهت مادرانی كـه در دوران بـارداری تحت فشارهـای روانـی مختـلف قرار گرفتهاند و فراهم نمودن امكاناتـی جهـت كاهش احتمـال زایمان زودرس یا انجام زایمان در مراكز پزشكـی مجهز، مـیتواند مورد توجه قرار گیرد.

با توجـه به یافتههـای پژوهش ارتقـاء دانش پرسنل بهداشتی, درمانی در زمینه بهداشت روانی و توجه ویژه به بهداشت روانی دوران بارداری در دورههـای آموزشـی و آمـوزش ضـمن خـدمت ضروری به نظر میرسد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir