توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله لوئیس‌ بریل‌، خالق خط نابینایان دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله لوئیس‌ بریل‌، خالق خط نابینایان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله لوئیس‌ بریل‌، خالق خط نابینایان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله لوئیس‌ بریل‌، خالق خط نابینایان :

تولد

متولد حوالی‌ پاریس‌
لوئیس‌ بریل‌ در 4 ژانویه‌ 1809 دریك‌ روستای‌دور افتاده‌ نزدیك‌ پاریس‌ به‌ نام‌ (كواپوری‌) چشم‌به‌ جهان‌ گشود پدرش‌ (سیمون‌ رن‌ بریل‌) ومادرش‌ (مونیك‌ بریل‌) بود. زندگی‌ مرفه‌ نداشتنداما همه‌ تلاششان‌ درجهت‌ ایجاد یك‌ محیط آرام‌و راحت‌ برای‌ فرزندانشان‌ بود. سیمون‌ در یك‌آهنگری‌ كار می‌كرد و نعل‌ اسب‌ می‌ساخت‌.خانه‌ای‌ سنگی‌ و كوچك‌ در روستا بنا كرده‌ بود وبعد از تولد لوئیس‌ مغازه‌ای‌ محقر در نزدیكی‌خانه‌اش‌ ساخت‌ وبه‌ نعل‌ سازی‌ مشغول‌ شد. اوشبانه‌روز كار می‌كرد تا بتواند خرج‌ خانواده‌اش‌ رادر بیاورد. برای‌ اعضای‌ خانواده‌ غذا وخوراك‌ وپوشاك‌ مناسب‌ تهیه‌ كند.

بطور كلی‌ مرد زحمتكش‌و مهربانی‌ بود. مادر لوئیس‌ نیز برای‌ همسایه‌هاخیاطی‌ می‌كرد و به‌ رفوگری‌ می‌پرداخت‌. آنهاخانواده‌ای‌ خوشبخت‌ بودن‌ تا اینكه‌ اتفاقی‌ناگوار زندگی‌ آنان‌ را تیره‌ و تار كرد.
لوئیس‌ سه‌ ساله‌ بود، او روزی‌ در خیابان‌ نزدیك‌خانه‌اش‌ بازی‌ می‌كرد كه‌ ناگهان‌ اسب‌ یك‌ درشكه‌رم‌ كرد و او را زیر گرفت‌ و لوئیس‌ به‌ گوشه‌ خیابان‌پرت‌ شد به‌ زمین‌ خورد. بر اثر این‌ تصادف‌، لوئیس‌مدتی‌ بیهوش‌ بود تا اینكه‌ بعد از مداوا و معالجه‌ به‌هوش‌ آمد اما بینایی‌ چشم‌ چپش‌ را از دست‌ داد.و پزشكان‌ اظهار داشتند امكان‌ دارد درطول‌زندگی‌اش‌ بینایی‌ چشم‌ راست‌ خود را نیز به‌ مروراز دست‌ بدهد.

به‌ هر صورت‌ لوئیس‌ سه‌ ساله‌ نمی‌توانست‌ باچشم‌چپ‌ مشاهده‌ كن‌ و از این‌ نعمت‌ محروم‌ شد.
مدتی‌ ر ا در انزوا به‌ سر برد ولی‌ با محبتهای‌ مادرمهربانش‌ اعتماد به‌ نفس‌ خود را به‌ دست‌ آورد وبار دیگر به‌ جمع‌ دوستانش‌ پیوست‌. لوئیس‌كوچولو علاقه‌ زیادی‌ به‌ كار پدر داشت‌، لذا پیش‌بندچرمی‌به‌ تن‌ می‌كرد و در برابر حرارت‌ آتش‌می‌ایستاد و به‌ كار پدر با دقت‌ تمام‌ خیره‌ می‌شد.درواقع‌ شاگرد پدرش‌ شده‌ بود.

متاسفانه‌ چشم‌ راست‌ وی‌ دچار عفونت‌ شد و به‌یك‌ بیماری‌ چشمی‌ خاصی‌ دچار شد. والدینش‌ اورا به‌ درمانگاه‌ روستایشان‌ بردند، اما پزشك‌دهكده‌ پیشنهاد كرد كه‌ هر چه‌ سریعتر لوئیس‌كوچولو را به‌ شهر پاریس‌ ببرند و در یك‌ بیمارستان‌مجهز بستری‌ كنند، اما استطاعت‌ مالی‌ خانواده‌لوئیس‌ اجازه‌ چنین‌ كاری‌ را نمی‌دهد. لوئیس‌شب‌ و روز از درد به‌ خود می‌پیچید و مادر وپدرش‌ در كمال‌ افسوس‌ و تاسف‌ شاهد زجركشیدن‌ فرزند دلبندشان‌ بودند و كاری‌ از دستشان‌برنمی‌آمد.

كم‌كم‌ فروغ‌ دیدگان‌ لوئیس‌ رو به‌ افول‌ رفت‌ وبینایی‌اش‌ را به‌ طور كامل‌ از دست‌ دادو نابینا شد.لوئیس‌ 5 ساله‌ از اینكه‌ در دنیایی‌ از تاریكی‌ فرورفته‌ بود رنج‌ می‌كشید و دچار افسردگی‌ شدیدشده‌ بود. پدرش‌ برای‌ اینكه‌ او را وارد اجتماع‌كند، از مدیر مدرسه‌ روستا تقاضا كرد كه‌ علیرغم‌كوری‌ لوئیس‌، او را در مدرسه‌ ثبت‌ نام‌ كند.
لوئیس‌ به‌ مدرسه‌ رفت‌ اما فقط صدای‌ معلم‌ رامی‌

شنید قادر به‌ نوشتن‌ و خواندن‌ نبود. سرودها واشعار را به‌ خوبی‌ حفظ می‌كرد ولی‌ از اینكه‌نمی‌توانست‌ همپای‌ دیگر همكلاسی‌هایش‌ درس‌بیاموزد غصه‌ می‌خورد. او به‌ پدر و مادرش‌می‌گفت‌: می‌دانم‌ آینده‌ام‌ گدایی‌ بر سر خیابان‌هاوكوچه‌ها است‌. زیر او بارها با كورهایی‌ روبه‌ روشده‌ بود كه‌ برای‌ امرار معاش‌ گدایی‌ می‌كردند ولوئیس‌ از این‌ مسئله‌ منزجر بود. او اهداف‌ بزرگی‌در سر می‌پروراند درحالیكه‌ كور شده‌ بو و همه‌راهها را برای‌ خودش‌ بسته‌ می‌دید. لوئیس‌ علاقه‌زیادی‌ به‌ تحصیل‌ داشت‌ اما نابینایی‌ سد راه‌ وی‌شده‌ بود. او هر روز از روز گذشته‌ ناامیدتر می‌شدو از دلسوزی‌ها و ترحمهای‌ دیگران‌ نیز خسته‌ ودلشكسته‌ بود.

عملی‌ شدن‌ آرزوهایش‌
پدر لوئیس‌ به‌ یك‌ موسسه‌ خیریه‌ در پاریس‌ نامه‌ای‌نوشت‌ و اوضاع‌ و شرایط خود و پسرش‌ را برای‌آنان‌ شرح‌ داد و از علاقه‌ لوئیس‌ به‌ تحصیل‌ برای‌آنها گفت‌.
پس‌ از یك‌ ماه‌ نامه‌ای‌ از موسسه‌ خیریه‌ به‌ در خانه‌لوئیس‌ آمد كه‌ زندگی‌ او را دگرگون‌ ساخت‌. نامه‌حاكی‌ از هزینه‌ تحصیل‌ برای‌ او در مدرسه‌شبانه‌روزی‌ نابینایان‌ درپاریس‌ بود. لوئیس‌ ازخوشحالی‌ فریاد می‌زد و د ر كوچه‌های‌ روستامی‌دوید. او به‌ آرزویش‌ رسیده‌ بود. می‌توانست‌تحصیل‌ كند و گدای‌ سر خیابانها نشود.

او به‌ همراه‌ پدرش‌ به‌ پاریس‌ رفت‌ و در مدرسه‌شبانه‌ روزی‌ مستقر شد. البته‌ محیط خوابگاه‌مدرسه‌ چندان‌ رضایت‌بخش‌ نبود. بوی‌ نم‌ و زباله‌وتعفن‌ فضای‌ خوابگاه‌ را پر كرده‌ بود.
لوئیس‌ به‌ یاد خانه‌ محقر و ساده‌ اما تمیز و پر از مهرو الفت‌ خود در روستا می‌افتاد و اشك‌ از گوشه‌چشمان‌ نابینایش‌ سرازیر می‌شد. چاره‌ای‌ نبود.لوئیس‌ 10 ساله‌ تصمیم‌ گرفته‌ بود با هر گونه‌مشكلات‌ كنار بیاید و به‌ تحصیل‌ بپردازد تا گدانشود.
معلمان‌ رفتار بسیار بدی‌ با دانش‌آموزان‌ داشتند.به‌ آنان‌ توهین‌ می‌كردند و با شلاق‌ كتك‌ می‌زدند.در صورتیكه‌ خطایی‌ از دانش‌آموزان‌ سر می‌زددرزندان‌ انفرادی‌ حبس‌ می‌شد. غذای‌دانش‌آموزان‌ كاسه‌ای‌ آب‌ بی‌ رمق‌ سوپ‌ و تكه‌كوچكی‌ نان‌ بود. البته‌ در آن‌ دوران‌ همه‌ مدارس‌چنین‌ رفتاری‌ را با دانش‌آموزان‌ خود داشتند.تنبیه‌ و ایجاد شرایطی‌ نامطلوب‌ برای‌ آنان‌ مرسوم‌بود. بریل‌ با همه‌ سختیها مبارزه‌ می‌كرد. او بادستهای‌ كوچكش‌ مجبور بود به‌ دوخت‌ دمپایی‌بود. 12 ساله‌ كه‌ شد در كارگاه‌ نجاری‌ در مدرسه‌مشغول‌ به‌ كار شد. او در كارها و تحصیل‌ علم‌جدیت‌ نشان‌ می‌داد و هیچگاه‌ شكوه‌ و شكایت‌نمی‌كرد.

چند دانش‌آموز نابینا كه‌ قصد فرار از مدرسه‌ راداشتند، توسط مسئولین‌ مدرسه‌ دستگیر شدندوبرای‌ تنبیه‌ به‌ معادن‌ ذغال‌ سنگ‌ و كارخانه‌های‌كنف‌ بافی‌ فرستاده‌ شدند.
لوئیس‌ دلش‌ به‌ حال‌ آنا

ن‌ می‌سوخت‌ و همیشه‌سعی‌ می‌كرد كاری‌ انجام‌ ندهد كه‌ مورد تنبیه‌ قرارگیرد.
لوئیس‌ درمدرسه‌ از طریق‌ لمس‌ حروف‌ برجسته‌خواندن‌ ونوشتن‌ را آموخت‌. البته‌ روش‌ بسیارسختی‌ بود. بچه‌ها مجبور بودند برای‌ نوشتن‌ یك‌خط جمله‌ حروف‌ را پیدا كرده‌ و كنار هم‌ بچینند تاجمله‌ای‌ را بسازند. بریل‌ نوجوان‌ در ذهنش‌ به‌دنبال‌ یافتن‌ راهی‌ ساده‌ برای‌ آموختن‌ و نوشتن‌بود. او اوقات‌ فراغتش‌ را به‌ برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌روش‌ و سیستمی‌ و ساده‌ برای‌ نوشتن‌ و خواندن‌می‌گذراند.

ابداع‌ خط
در سال‌ 1822 زمانیكه‌ لوئیس‌ 13 ساله‌ بود بایك‌سرباز به‌ نام‌ (كارل‌ باربیر) در مدرسه‌ آشنا شد. اوروش‌ (نوشتن‌ درشب‌) را ابداع‌ كرده‌ بود كه‌توسط ضربه‌هایی‌ كه‌ هر كدام‌ معنی‌ خاصی‌داشتند نابینایان‌ قادر به‌ نوشتن‌ جملات‌ بودند این‌روش‌ از روش‌ لمس‌ حروف‌ ساده‌تر بود. اما كامل‌نبود. در واقع‌ جرقه‌ای‌ در ذهن‌ لوئیس‌ زده‌ شد.او به‌ فكر ابداع‌ خطی‌ افتاد كه‌ حروفش‌ نقطه‌هایی‌برجسته‌

می‌باشد و نابینایان‌ با لمس‌ كردن‌نقطه‌های‌ برجسته‌ بر روی‌ كاغذ به‌ راحتی‌می‌توانند بخوانند. او بر روی‌ حروف‌ نقطه‌ای‌برجسته‌ شروع‌ به‌ كار كرد تا توانست‌ حروف‌امروزی‌ معروف‌ به‌ بریل‌ را ابداع‌ كند وكدهایی‌ رابرای‌ ریاضیات‌ و موسیقی‌ ترتیب‌ دهد تا نابینایان‌ به‌راحتی‌ بتوانند موسیقی‌ بیاموزند و بنوازند.
در سال‌ 1827 بریل‌ 18 ساله‌ اولین‌ كتابش‌ را به‌چاپ‌ رساند. البته‌ سیستم‌ و خط ابداعی‌ این‌نابینای‌ جوان‌ به‌ سرعت‌ مورد قبول‌ و پذیرش‌همگان‌ واقع‌ نشد و آموزش‌ این‌ خط در مدارس‌بی‌ارزش‌ و مسخره‌ نشان‌ داده‌ شد. اما بریل‌ امیدخود را از دست‌ نداد و به‌ طور پنهانی‌ به‌ دوستان‌نابینایش‌ خط ابداعی‌ خود را آموزش‌ می‌داد.

بریل‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ كتاب‌هایی‌ به‌ زبان‌ كودكانه‌به‌ خط خود كرد وبه‌ این‌ ترتیب‌ خط بریل‌ را میان‌كودكان‌ نابینا رواج‌ داد.
او با سعی‌ وتلاش‌ توانست‌ معلم‌ مدرسه‌ نابینایان‌شود و به‌ تدریس‌ و آموزش‌ خط خود بپردازد.
كم‌كم‌ خط بریل‌ میان‌ نابینایان‌ گسترش‌ یافت‌.یادگیری‌ این‌ خط بسیار راحت‌ و ساده‌ بود;به‌ ویژه‌كودكان‌ به‌ سرعت‌ این‌ خط را یاد می‌گرفتند ومی‌توانستند كتاب‌ بخوانند گویی‌ بینا شده‌ بودند.
لوئیس‌ بریل‌ مدرسه‌ای‌ ترتیب‌ داد و درمدرسه‌اش‌ به‌ تدریس‌ خط خود پرداخت‌. امامرگ‌ امانش‌ نداد. و در 6 ژانویه‌ سال‌ 1852 درسن‌ 43 سالگی‌ بر اثر بیماری‌ (توبركولیس‌) چشم‌از جهان‌ فروبست‌. خط بریل‌ تا به‌ امروز مورداستفاده‌ نابینایان‌ در سراسر جهان‌ قرار گرفته‌است‌.

یك‌ قرن‌ بعد از مرگ‌ لوئیس‌ یعنی‌ در سال‌1952، جسد وی‌ را كه‌ در دهكده‌اش‌ دفن‌ شده‌بود به‌ پانتئون‌ آرامگاه‌ بزرگان‌ و دانشمندان‌فرانسه‌ انتقال‌ دادند و هر ساله‌ در سال‌ مرگ‌ وی‌مراسم‌ باشكوهی‌ در مزار وی‌ برگزار می‌شود.
چندی‌ پیش‌ سایت‌ جستجوگر Google به‌ مناسبت‌سالگرد بریل‌ در 6 ژانویه‌ لوگویی‌ از خط بریل‌ برصفحه‌ اینترنت‌ منقوش‌ كرد تا همگان‌ به‌ یاد این‌بزرگ‌ مرد دانشمند باشند و از او به‌ خوبی‌ یادكنند

اولین عصای سفید

استفاده از عصا بعنوان وسیله کمکی در رفت و آمد نابینایان از قرن ها پیش متداول بوده است، ولی استفاده از عصای سفید بشکل امروزی و بعنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول برمی گردد.
در سال 1921 میلادی یک عکاس اهل شهر بریستول کشور انگلستان با نام جیمز بیگز که در اثر یک سانحه بینایی خود را از دست داد، برای در امان بودن از خطر وسائل نقلیه که در خیابان های اطراف محل زندگی وی در حال رفت و آمد بودند، ابتکار استفاده از عصا به رنگ سفید را که براحتی برای همگان قابل دید باشد را بکار برد.
پس از آن دو تن از برجسته ترین محققین‌ آمریكایی به نامهای دكتر ناول‌ پری، ریاضیدان و دكتر جاكوپس تن ‌بروك، حقوقدان توانستند قانونی‌ را در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب رسانند و این روز را به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند. در این قانون کلیه حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است؛ مواردی از این قانون به شرح زیر است:

‌‌‌‌‌‌ ـ نابینایان حق استفاده از كلیه امكانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان حق دارند از پیاده روها، خیابان ها، بزرگراه ها و وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل، كشتی، هتل، اماكن عمومی، مراكز تفریحی و مذهبی استفاده كنند. اگر در بعضی اوقات، محدودیتی برای استفاده از این تسهیلات و اماكن وجود داشته باشد باید فراگیر همه افراد جامعه باشد و اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد كند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می شود.
ـ رانندگان وسایل نقلیه موظف اند مراعات كامل نابینایان را كه هنگام عبور و مرور، از عصای سفید استفاده می كنند، بنمایند.
ـ دولت موظف است كه نابینایان را به مشاركت در امور دولتی تشویق كند تا آنان به كار مشغول شوند.
ـ مسئولان دولتی همه ساله باید روز 23 مهرماه / 15 اكتبر را به عنوان بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، به نحوی شایسته ارج نهند و از مردم بخواهند كه رفتار معقولانه ای با نابینایان داشته باشند و گامهای صمیمانه و موثری برای آنان بردارند.
ایران سفید
« ایران سفید» عنوان اولین روزنامه ویژه نابینایان به خط بریل در ایران و خاور میانه است؛ که تحت پوشش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند.

چند نکته در رابطه با چگونگی کمک به فرد نابینا:
– بهتر است قبل از انجام هر کمکی نظر فرد نابینا را در مورد کمک به او جویا شوید.
– در صورت کمک و راهنمایی در راه رفتن؛ اجازه دهید فرد نابینا بازوی شما را بگیرد و از هل دادن و گرفتن او خودداری کنید.
– هنگامیکه با فرد نابینا روبرو می شوید خود را به او معرفی کرده و بهنگام ترک محل به او بگویید که محل را ترک میکنید.

– مستقیماً با خود فرد نابینا حرف بزنید و برای صحبت با آنها شخص دیگری را واسطه قرار ندهید چرا که آنها قادر هستند بخوبی مفهوم کلام شما را درک کرده و پاسخ دهند.
– هیچگاه با فرد نابینا بلند صحبت نکنید چرا که آنها دارای حس شنوایی قوی هستند.
– بجای نابینا به نگاه کردن بپردازید و محیط اطرافش را برای او شرح دهید تا او نیز بتواند با محیط ارتباطی سازنده برقرار کند.
– بخاطر ضعف آنها در بینایی از اشتباهاتشان چشم پوشی نکرده و به آنها فرصت دهید تا اشتباه خود را جبران نمایند

;وپس از او
بررسی نشان داده که نابینایان در گذشته به صورت یک گروه منسجم کمتر با هم ارتباط داشته اند . آموزش رسمی نابینایان در سال 1784 میلادی با تأسیس آموزشگاه رسمی خاص نابینایان در پاریس و با نام مؤسسه ملی نابینایان جوان آغاز شد .
در ایران در سال 1299 شمسی توسط یک کشیش آلمانی به نام کریستوفر نخستین مرکز تربیتی و آموزشی نابینایان در تبریز بنا نهاده شد . سپس آقای دکتر خزائلی که خود از نابینایان بود مدرسه خاص نابینایان را در تهران تأسیس کرد که هنوز هم به همین نام به فعالیت های آموزشی خود ادامه می دهد .

وضعیت فعلی نابینایان در کشور ما نشانگر انسجام جدی گروه نابینایان برای حل مشکلات و ارتباط و تعامل با سازمان ها و انجمن های دولتی و مردمی در سطح کشور وحتی سطح بین المللی است . امروز لااقل ما یک روزنامه مخصوص نابینایان را می توانیم مشاهده کنیم که به نام ایران سپید اما با مشکلات و تأخیرفراوان به دست این قشر از جامعه می رسد . روزنامه سپید یکی از فعالیت های شاخص کشورمان در زمینه اطلاع رسانی به نابینایان است که به خطوط بریل نگاشته می شود .

بر اساس آخرین تخمین حدود 500 هزار تن دارای اختلالات بینائی در کشور ما زندگی می کنند . از این تعداد 150 هزار نابینای مطلق و بقیه کم بینا محسوب می شوند . نابینایان در بسیاری از رشته های تحصیلی موفق بوده اند و در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مثل موسیقی ،‌حفظ و قرائت قرآن ، کسب مقام های ورزشی در سطح جهانی پیشرفت چشمگیری داشته اند . البته از وضع سواد و سطح تحصیلات این گروه به دلیل عدم سرشماری و آمارگیری ، اطلاع دقیقی در دست نیست . اما با احتساب فعالیت مراکز آموزشی بریل

، تعداد نابینایان با سواد حداقل بیش از 50 هزار نفر برآورد می شود .
جامعه نابینایان کشور هنوز در بسیاری از زمینه ها دارای مشکلات فراوان و عدیده ای هستند و این مشکلات فقط با همراهی و انسجام این گروه حل خواهد شد . تعداد نابینایان بیکار بسیار بالاست و شاغلین نابینا به عنوان اپراتور تلفن سرگرم فعالیت هستند . سطح معیشت این گروه کلاً از متوسط به پائین طبقه بندی می شود . در حالیکه بیشتر نابینایان تحصیلکرده در شهرهای بزرگ مثل تهران ، اصفهان ، شیراز ،تبریز ، مشهد ، کرمان و ; زندگی می کنند . طبعآً نرخ بیکاری در زنان نابینا بیشتر از مردان است و این گروه تبعیض ها و محرومیت های مضاعف اجتماعی و حقوقی از جمله ازدواج را نیز تجربه و تحمل میکنند .

وضعیت کنونی جامعه نشان دهنده توجه جدی به امر گروههای استثنائی است . اگر چه در حال حاضر اکثر کودکان و نوجوانان معلول از جمله نابینایان در مراکز ویژه مشغول تحصیل هستند و افرادی در مکان های خاص با نام آموزشگاه استثنائی به امر آموزش این افرادی می پردازند . اما این شیوه نتوانسته جوابگوی نیازها و جوابگوی افراد استثنائی باشد .
نگرش جامعه ما نسبت به معلولیت و افراد استثنایی باید تغییر کند . در شهرسازی ، فضاهای عمومی ، ساختمان های مسکونی و اداری و غیره باید به وضعیت افراد استثنائی از جمله نابینایان توجه شود . مثلاً سازمان بهزیستی و آموزش پرورش استثنائی تابلوی راهنمای طبقات را به خط بریل تهیه و در محلی مناسب قرار دهند تا نابینایان براحتی طبقه مورد نظرشان را بیابند و این کار را در مناطقی که مراجعه نابینایان زیاد است انجام دهند .

همچنین کنار درب هر یک از واحدهای کارشناسی و یا اداری اداره ، نام واحد و افراد حاضر در آن واحد نیز به خط بریل نصب شود . این عمل و یا اعمال مشابه مانند راهنمای صوتی یعنی ایجاد فضای متناسب با وضعیت افراد که بتوانند با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند .
در این جا چند راه کار عملی که در مواجهه با دانش آموزان نابینا اهمیت دارد را متذکر می شویم .
• به محض ورود نابینا به یک جمع ، افراد خودشان را معرفی کنند .
• محیط از موانع غیرضروری پاک سازی شود .
• واضح صحبت کنید ( به جای استفاده از کلماتی مثل اینجا و آنجا ، به محل مکان با توجه به موقعیت فرد اشاره شود )
• نظم و ترتیب را به وی بیاموزید تا بداند اشیاء را در کجا می توان یافت .
• حس لامسه تقویت شود .

• در کارها از او کمک بخواهید .
• با کلام خود او را در جریان کارهایی که انجام می دهید قرار دهید .
• اجازه حرکت را در اطراف بدهید تا محیط را کشف کند .
• برای او داستان بخوانید و از او سئوال کنید .
• استفاده از رادیو ، ضبط صوت و تلویزیون را به افراد نابینا آموزش دهید .
• آموزش مهارت های خودیاری مانند : غذاخوردن – لباس پوشیدن – حمام کردن و غیره .
• استفاده از تلفن و تلفن های ضروری را به وی بیاموزید .
• به تربیت بدنی او توجه نمائید .

• از حس شنوایی نابینا بیشتر استفاده کنید .
در صحبت کردن با افراد نابینا برای توضح عمل دیدن از فعل مخصوصی به آن عمل همانند افراد عادی استفاده شود .

جهت استفاده نابینایان زیارت نامه به خط بریل در حرم مطهر رضوی تهیه شد
مشهد- خبرگزاری كار ایران

قرآن كریم و زیارت نامه به خط بریل در حرم مطهر رضوی تهیه شد.
به گزارش ایلنا ، نابینایان هم می‌توانند با امانت گرفتن كتاب های دعا و زیارت‌نامه به خط بریل، با حس نوك انگشتانشان ارادت خود را همچون دیگر زائران به پیشگاه ملكوتی حضرت رضا (ع) اعلام كنند.
در دارالانوار حرم مطهر رضوی، كتاب های زیارتی با خط بریل، قابل دسترسی است كه زائران نابینا می‌توانند با مراجعه به این مكان، كتاب‌های مورد نظر را امانت گرفته در كنار مضجع منور رضوی قرائت كنند.
گفتنی است دارالانوار در صحن مسجد گوهرشاد، پشت كفشداری 2 واقع شده است

رایانه ای به زبان بریل!

از: جام جم
امروزه با پیشرفت فناوری و الکترونیکی شدن بخشهای مختلف زندگی اجتماعی ، امکانات خوب و مناسبی برای قشرهای خاصی از جمله نابینایان فراهم می شود.
رایانه به عنوان یکی از ابزارهای بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه ، جای خودش را پیدا کرده و کنار آن طراحی ، تولید و ساخت سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری در خدمت نابینایان از حدود 10سال پیش در کشور راه اندازی شده است.
این سیستم با نام مجموعه برجسته نگار و رایانه ویژه نابینایان با دریافت دیپلم ها و نشان های معتبر، اولین کار درخصوص خط بریل فارسی است که در تمام دنیا راه اندازی شده است.
حضور موفق در یازدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی ، واحد تحقیق و توسعه نمونه کشور در سالهای 80و 82، دریافت 7گواهینامه ثبت اختراع و بهترین محصول R&Dواحدهای تولید نرم افزاری سال 81گواه بر این مدعاست.
پرسش این است که چرا با وجود چنین امکاناتی با پشتوانه های علمی نباید کتابخانه های ما یا دیگر نهادها در جامعه برای نابینایان تجهیز شده باشند!
گفتگو با مهندس سعید صادق پور یکی از مدیران طرح در ارتباط با این سیستم
ایده طراحی چنین محصولی که استفاده کننده های محدودی هم دارد، طی چه جریانی به وجود آمد و دنبال شد؟
در زمان دانشجویی در دانشکده برق دانشگاه شریف ، طرحی برای رفع اشکال و تعمیرات یک دستگاه چاپ بریل به مرکز تحقیقات الکترونیک دانشگاه آمد که تمام کتابهای درسی مدارس استثنایی نابینایان کشور با آن تولید و چاپ می شد.
آنجا بود که با بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات برای نابینایان آشنا شدیم و به طور جدی در یک تیم 4نفره آن را دنبال کردیم.

از سال 73، کلیه مکتوبات بریل فارسی در ایران اعم از کتب درسی در مدارس استثنایی و کتب عمومی در مراکز بهزیستی ، با محصولات سخت افزار و نرم افزار طراحی شده ما تولید می شود. تجهیزات زبان فارسی برای اولین بار در دنیا به وسیله گروه ما انجام شد.
در واقع با این کار استفاده از رایانه را برای نابینایان مهیا کردیم
به 2بخش نرم افزار و سخت افزار اشاره کردید. ویژگی های این بخشها را بیشتر توضیح دهید.
در واقع به کمک نرم افزارها و سخت افزارها توانستیم امکانات قابل قبولی را از قبیل پوشش کامل صفحات اینترنت ، فرهنگ لغات ، قرآن کریم ، کتابخانه ، ماشین حساب و حتی بازی و سرگرمی فراهم کنیم.

فارسی هم به صورت بریل و هم به صورت فایل صوتی برای نابینایان جایگزین مانیتور بینایی شد. رایانه ویژه نابینایان از 3بخش ورودی ، خروجی و نرم افزارها تشکیل شده است.
در قسمت ورودی ، 3نوع ورودی موجود است. برای نابینایان در هیچ جای دنیا نمی توان از موس استفاده کرد و تنها راه استفاده از صفحه کلید ماشین تایپ بریل است که شامل 6کلید است و نابینایان با آن آشنایی کامل دارند.

مشابه این صفحه کلید را روی برجسته نگار ساختیم که شبیه ماشین تایپ بریل باشد و در عین حال استفاده از آن هم راحت باشد؛ اما ورودی دوم در جایی که دستگاه برجسته نگار وجود ندارد، استفاده می شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir