توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تاریخچه پست دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاریخچه پست  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاریخچه پست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاریخچه پست :

چکیده
پست مستقیم یکی از محصولات (خدمات)پستی می باشد که به منظور برقراری ارتباط ما بین اجزاء مختلف جامعه پی ریزی شده و طی چند سال گذشته در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی از نرخ رشد بالایی برخوردار شده است .
پیشرفتهای ناشی از انفورماتیک ارتباطات و فن آوریهای اطلاعاتی ،اقتصاد جدیدی را خلق نموده اند که فرانسوی مرزهاست و تنها یک زبان مشترک دارد که حرف e کلیدی ترین واژه در آن بشمار می رود .

تجارت الکترونیکی ،مرسوله وپست الکترونیکی ،پرداخت و خرید الکترونیکی ،تمبر الکترونیکی و بیمه الکترونیکی واژه هایی هستند که در این محیط جدید مورد استفاده قرار می گیرند.
رشد سریع اقتصاد بر خط چالش ها و فرصت های زیادی را برای سرویسهای پستی که باید فعالیت خود را در یک بازار جدید و با تقاضاهای جدید از سوی مشتریان جدید هدایت نمایند،بوجود آورده است و در میان سرویسهای مختلف پستی ،”پست مستقیم” دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
در دو سه سال اخیر محافل اقتصادی،مقامات دولتی و رسانه های گروهی بهره فراوانی از تجارت الکترونیکی بوده و فعالی

تهای خود را در این زمینه متمرکز نموده اند .استفاده از اینترنت نسبت به تلفن و تلوزیون بسیار فراگیر شده بطوریکه که تعداد کاربران جهانی این شبکه هر صد روز دو برابر میشود و انتظار می رود تعداد مشتریان اینترنت در اروپا که در سال 1999 هفت میلیون نفر در سال بوده است تا سال 2004 به 131میلیون نفر برسد .در نبرد میان رسانه های دیجیتالی و رسانه های کاغذی،نامه های الکترونیکی از طریق اینترنت به خاطر جحم وسیع خود در ردیف غولهای ارتباطات آینده قرار خواهند داشت .در دهه 80،پست الکترونیکی و اینترنت موجب امیدواری

نسبت به یک دنیای نسبتا”مطلوب عاری از کاغذ گردید.اخیرا”مطالعاتی به عمل آمد که بر اساس آن بخش فزاینده ای از فعالیتهای تجاری الکترونیکی شرکت ها تاءثیر بسیار مستقیمی در پست فیزیکی دارد.همچنین طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکت مکینتل حجم فعالیتهای سنتی پست های برید(ترکیبی)در دنیای صنعتی از 80میلیارد مرسوله در سال 1998 به 145 میلیارد مرسوله در سال 2005 خواهد رسید.

یکی از اصلی ترین دلایلی که برخی از افراد در اعمال تجارت از طریق شبکه جهانی اینترنت تردید می کنند به جهت عدم اطمینانیست که آنان به امنیت و جفظ تبادل اطلاعات از این رسانه دارند.بنابراین امنیت مهمترین عامل موفقیت در تجارت الکترونیکی به شمار می آید و صحت و رعایت محرمانه بودن،شرایط اساسی برای تحقق معاملات در این فضای ارتباطی می باشند.

از قرنها پیش ادارات پست نقش مهمی در زمینه تسهیل تجارت و مبادلات ایفاء نموده اند.این ادارات به عنوان شخص ثالث مورد اعتماد میان خریدار و مشتری محسوب می گردند و به گونه ای رفتار می کنند که سفارشات،امانات ،صورت حسابها و یا هر گونه مکاتبه دیگر در امنیت کامل به مقصد برسد.

در میان سرویس های مختلف پستی “پست مستقیم” یکی از مهمترین سرویس های موجود ،جهت مقابله با موج الکترونیکی می باشد و این مسئله تا آن حد مورد توجه قرار گرفته است که به نظر کارشناسان ،تنها شرط بقای ادارات پست در قرن 20 روی آوردند به سرویس های نوین بر پایه فن آوری اطلاعات و به ویژه پست مستقیم می باشد.

آنچه مسلم است این است که پست مستقیم هنوز جزء یکی از برنامه های انتخاب شده توسط بازاریابان مستقیم میباشد و به جای برنامه های دیگر مانند ایمیل و اینترنت به کار می رود. با این وجود در برخی از کشورها،جایی که نیاز و امکانات بالقوه برای استفاده از این رسانه ی تبلیغاتی وجود دارد ،پست مستقیم در دسترس نبوده و صنعت بازاریابی مستقیم گسترش نیافته است؟،در صورتی که توسعه و رشد پست مستقیم شانس بسیار زیادی را برای کاربران پستی در این کشورها می تواند به دنبال داشته باشد و با استفاده از ابزارهای جدید،مشتریان می توانند جهت تبلیغ و فروش محصولاتشان از طریق کاربران پستی،تجارت پستی را افزایش داده و از رشد این صنعت حمایت نمایند.

با توجه به اهمیت پست مستقیم و رشد آن در دنیا و به جهت آشنایی کاربران و بازاریابان بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین لزوم آموزش دانشجویان بر آن شدم با استفاده ازمنابع در دسترس ،دست به تهیه پروژه حاضر بزنم تا شاید بتوانم قدمی در جهت معرفی این سرویس جهانی برداشته و دانش فنی کارگزاران و کاربران را ارتقاء دهم و نیز هدایت گر درونیم را که شوق و مسئولیت نگاشتن این پروژه راضی نمایم.

تاریخچه پست استان تهران
تا سال 1360 امور وفعالیت پستی استان تهران تحت عنوان مدیریت پست تهران و حومه مشتمل بر ادارات پست کشور و تجزیه و مبادلات و مناطق پستی تهران اداره می گردید .از سال 1360 با تفکیک،تجزیه و مبادلات و پست کشور اداره کل پست استان تهران با مجموعه ای شامل دفتر پست شهری ،روستایی،کارگزار مخابراتی و آژانسهای پستی به فعالیت خود ادامه داد تا سال 1360 کلیه امور مربوط به جمع آوری مرسولات و تخلیه صنادیق و همچنین توزیع مرسولات در شهر تهران به صورت متمرکز در منطقه 11 پستی واقع در خیابان امام خمینی انجام میگرفته که بر اساس برنامه ریزی و نظریه کارشناسان بلژیکی تهران به 8 منطقه پستی جهت تسریع در امر توزیع و رهسپاری مرسولات تفکیک گردید که بر اساس تقسیمات کد پستی هریک ازنواحی تهران را زیر پوشش پستی خود قرار داده اند .

با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و به وجود آمدن وسایل ارتباطی جمعی ،ارتباط افراد بسیار آسان و سهل گردیده ،در این میان پست به عنوان یکی از سازمان ها و نهادهای موثر در امر ارتباطات مردمی نقش به سزایی در جوامع مختلف ایفا می نماید.

تاریخچه پست در گشور ما به سالیان نه چندان دور برمی گردد به طوری که بر اساس کتاب تاریخ پست ایران پست در سال 1276 در زمان صدارت امیرکبیر به صورت خاص شکل نسبتا” رسمی به خود گرفت ولی در آن زمان صرفا” مخصوص ارسال نامه ها و فرامین سلطنتی بود.درسه سال بعد ،در زمان صدارت علی خان عین الدوله به شکل عمومی درآمده و برای مکاتبات و نامه های مردم عادی نیز این امر صورت میگرفته و سرانجام در پیچ و خم گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت،هم زمان با جامعه رشد یافته تا این که به شکل سامان مند امروزی در آمده است و اکنون نیز راهی بس طولانی به سمت آینده در پیش دارد.

دفتر خدمات ارتباطی عامل نیز به عنوان یکی از خادمین جامعه و جزء کوچکی از نظام پستی کشور در راستای طرح خدمت به ارباب رجوع خدمات و مشاورهای گوناگونی را در این طرح روی می دهد.

تعریف دفتر پستی
ادارات پست با توجه به نیازهای ضروری اقدام به تاسیس واحدهای پستی نموده چون خدمات پستی مورد نیاز را با سرعت در اختیار مراجعین قرار داده و از مسافرت های درون شهری و برون شهری جلوگیری نماید واحد پستی تحت عنوان دفتر پستی نامیده می شود یک دفتر پستی مشتمل بر چندین باجه پستی بوده که ارائه یک یا چندین نوع از خدمات پستی اختصاص داده شده است این دفاتر می توانند در سازمان ها،ادارات و سایر مکانها دایر گردند عمده ترین خدمات پستی قابل عرضه در این گونه دفاتر عبارتند از:
– باجه فروش تمبر و اوراق بهادار

-باجه های صدور قبض
-باجه های قبول (نامه-کارتهای پستی-مطبوعات-بسته کوچک-کیسه مخصوص-انواع امانات)
-باجه های توزیع
وظائف اجرایی دفتر پستی

-قبل از شروع کار اداری-آخرین بخش نامه و دستورالعمل های رسیده را مطالعه کرده و مفاد آنها را در خلال کار مد نظر داشته باشد.
-وسایل کار مورد استفاده خود را کنترل و بررسی کرده
.
موجودی کل تمبر واوراق بهادار خود را از جهت اطمینان از صحت موجودی بررسی کنیم .
-کسری تمبرهای فروخته شده در روز قبل را با توجه به نوع ارزش ومقدار مورد نیاز تامین و نگهداری کند .
نسبت به تهیه اوراق بهادار مانند کوپن رپنس و آیروگرام و ; اقدام نماید.

– سوشهای مورد استفاده خود را در مبنا دستوالعمل مربوط به کاربن گذاری کند و شماره اولین قبض از هر نوع از آنها را برای همان روز یادداشت نماید .
– مهرهای مورد استفاده خود را جهت اطمینان کنترل نماید.
– مهر تاریخ دار مورد استفاده را برای انجام کار به همان روز اصلاح نموده.
– آخرین مبلغ کارکرد دستگاه نقش تمبر را نیز یادداشت نمائید.

– نرخهای انواع خدمات پستی را به طور کامل مطالعه کرده و استفاده نمائید.
– متصدیان واحدهای قبول کم ترافیک که عمل ثباتی بعد از قبول را نیز راءسا” انجام می دهند لازم است ثبت های مورد نیاز بر حسب طبقه بندی مربوطه،این گونه ثبت ها را کاربن گذاری کرده و به مهر واحد قبول و تاریخ و شماره ثبت نمایند.
– در واحدهای قبول پر ترافیک که عمل ثباتی توسط متصدیان دیگر انجام می شود متصدی مربوطه ملزم به آماده سازی ثبت ها خواهند بود.

معرفی مرسولات پستی
قبول و جابجایی و تحویل هر نوع مکاتبات، تصاویر، کالا، اسناد و اوراق مالی و اعتباری، بیولوژیکی و ; را مرسولات پستی می نامند .که به 2 دسته تقسیم می شود.
1- مراسلات پستی
2- امانات پستی
1مراسلات پستی(پست نامه ها)

مراسلات که بخش اعظم مرسولات پستی را شامل می گردند و حاوی مکاتبات ،اسناد و اوراق مالی و اعتباری و تصاویر الکترونیکی و قسمتی از کالا و نمونه کالا هستند
عمده ترین انواع مراسلات پستی عبارتند از :
نامه :جزء مراسلات با اولویت و حاوی اسناد و مدارک و مکاتبات حال و کنونی و محرمانه و خصوصی بوده و بین اشخاص حقیقی و حقوقی مبادله می گرددو به جزءموارد پیش بینی شده در قانون اطلاعات ازمندرجات آن برای اشخاص به غیر از فرستنده و گیرنده منع گردیده و در صورت عدم رعایت مفاد قانونی مشمول تعقیب قانونی خواهد بود این نوع مراسلات عموما” داخل پاکتهای سر بسته ومستطیل شکل قبول ومبادله میشوند.
در صورتیکه حجم و یا شرایط بسته بندی نامه به شکلی باشد که امکان بروز اشتباه در تشخیص آن با سایر مراسلات پستی فراهم آید به کار بردن مهر،برچسب و یا نوشتن کلمه نامه در کنار نشانی فرستنده توصیه می شود.

آیروگرام (نامه هوایی)
ادارات پست مختارند کاغذ مناسبی به رنگ آبی کمرنگ که پس از تا خوردن و چساندن لبه های آن پاکت شکل مستطیلی به خود می گیرد را با چاپ کلمه paravion,aerogramme و همچنین درج مبلغ کرایه پستی در سرویس داخله و خارجه به جریان بگذارند در این صورت قسمت بدون لبه و صاف آن باید به منظور نوشتن نشانی گیرنده و فرستنده و درج مبلغ کرایه پستی و برچب های اداری اقتصاد یابد .

نامه هوایی جزء اوراق بهادار بوده و در سمت راست فوقانی آن کرایه پستی به صورت تمبر ثابت چاپی نقش گردیده در صورت تغییر نرخ ها برابر مقررات داخلی می توانند مشمول پرداخت اضافه نرخ گردند.

کارتهای پستی:
کارتهای پستی از نوع کاغذ مقاوم و به شکل مستطیل ساخته می شوند ممکن است یک طرف آن مصورباشد طرف دیگر جهت استفاده فرستنده و درج مطالب پیش بینی شده است در صورتی که کارت پستی مصور باشد درج عبارت کارت پستال برروی آن الزامی نمی باشد.

کارت پستی نباید به صورت برجسته و دارای برآمدگی باشد دلیل این امر جلوگیری از بوجود آمدن اشکال در اجرای عملیات پستی است.
نوشته مخصوص نابینایان نباید طوری بسته بندی گردند که محتوای مرسولات بقدر کافی محافظت گردد.ضمن اینکه بررسی محتویات آنها به سهولت و سرعت مقدور باشد.
توصیه گردیده که بر روی مرسولات نابینایان به نشانی گیرنده از علامت ویژه این نوع مرسولات به رنگ سفید و مطابق شکل زیر استفاده شود مرسولات ویژه نابینایان از نظر نرخ جزو مطبوعات (معاف از کرایه پستی)محسوب شده و میتوانند بصورت ثبتی هم قبول گردند.

شرایط قبول مراسلات پستی
1-لفاف
تعریف لفاف:

لفاف با پوشش وسیله ای است برای محافظت و نگهداری مرسولات پستی در برابر شرایط جوی مختلف-رطوبت-حرارت –برودت و ممانعت از آسیب دیدگی محتویات مرسوله در مقابل فشار و دست بدست شدنهای متعدد .علاوه بر اینها لفاف باید دارای محلی مناسب برای نوشتن نشانی فرستنده و گیرنده و همچنین عملیات پستی باشد .
-چون مرسولات پستی دارای اشکال و فرمهای گوناگونی هستند بنابراین لفاف آنها نیز نمیتواند یک شکل و یک اندازه تهیه گردد مععهذا لفاف بطور عمومی از هر جنسی تهیه شوند باید:
محکم-متناسب با وزن، شکل، حجم و ماهیت اشیاء تهیه گردند .بعلاوه لفاف یا پوشش باید متناسب با شرایط حمل و نقل ،مدت زمان سیر و نوع رهسپاری (هوایی،زمینی،دریائی) انتخاب گردند.

-لفاف از نوع لفاف بندی مرسولات پستی نباید موجبات آلوده و کثیف شدن سایر مرسولات پستی را فراهم نماید .
-لفاف نباید طوری انتخاب شود که باعث ایجاد خطر برای کارکنان پست و یا موجب صدمه زدن به تجهیزات پستی گردد.

انواع لفافها :
پاکت- پاکت پنجره ای-نوار آدرس- پارچه-چوب-فلز-پودرهای روغنی و سایر اشیا با استفاده ازدو جدار پیش بینی گردیده است.

آدرس نویسی
متصدیان باجه های پستی باید نحوه آدرس نویسی صحیح پستی را در هنگام مراجعه مشتریان ،به آنها آموزش داده و حتی المقدور یک نمونه آدرس نویسی فارسی و یک نمونه آدرس نویسی لاتین تهیه و جهت استفاده مشتریان در معرض دید آنها در محل مناسبی در باجه های پستی نصب نمایند.

پاکات
حداقل نصف سمت راست تحتانی جهت درج نشانی گیرنده اختصاص داده شود.
-نصف سمت چپ فوقانی برای نوشتن نشانی فرستنده در نظر گرفته شود .
-نشانیهای در جهت طولی پاکات نوشته شود مگر اینکه ابعاد پاکات استاندارد تجاوز نماید.
-نشانیها بسیار خوانا و کامل و دقیق نوشته شود و در صورتیکه در نشانی گیرنده، حروف یا شماره منطقه توزیع و یا کد پستی بکار برده شده این حروف و ارقام و شماره ;در نشانی ذکر شود.

مرسولات پستی تنها میتوانند دارای یک نشانی فرستنده باشد.

حدود و ابعاد مرسولات پستی
مراسلات پستی از نظر ابعاد به 2 دسته تقسم میشوند .
1-مراسلات استاندارد
2-مراسلات غیر استاندارد
حدود ابعاد مراسلات استاندارد:مراسلات استاندارد مراسلاتی هستند به شکل مستطیل که طول آنها حدود حاصلضرب عرض در رادیکال 2 (با اغماض 2 میلیمتر)

نامه
حداقل ابعاد 140*90 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری
حداکثر ابعاد 235*120 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری
با ضخامت حداکثر 5 میلیمتر و 20 گرم وزن
کارت پستی

حداقل ابعاد 140*90 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری
حداکثر ابعاد 235*120 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری
آیروگرام

حداقل ابعاد 140*90 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری
حداکثر ابعاد 220*110 میلیمتر با یک تقریب 2 میلیمتری

واگذاری خطوط

مقدمه
اولین قسمت اداری مخابرات كه هر شخص حقیقی یا حقوقی برای پیوستن به مشتركین مخابرات با آن روبرو می شود امور مشتركین و واحد واگذاری خطوط می‌باشد.واگذاری خطوط یكی از مهمترین واحدهای هر مركز تلفن می باشد كه در ارائه خدمات به مشتركین و ارائه اطلاعات دقیق آماری و كابلی در جهت توسعه تلفن شهری به واحدها و ادارات مرتبط نقش مهمی را ایفا می‌كند.واگذاری خطوط در واقع تعیین كننده وجود یا عدم وجود امكانات فنی و تسهیل كننده كسب این امكانات توسط متقاضی تلفن است كه پرسنل كوشای این واحد با

آگاهیهای لازم مشخصات كابلی و كافویی درخواستهای متقاضیان اعم از فیش یا فرم بررسی را بر روی نقشه ها بررسی می نماید،تا پس از معین شدن محدوده پست و كافویی آن از طریق واحد نوسازی و نگهدار شبكه كابل سیم كشی و تغییر مكان در اسرع وقت و از كوتاهترین مسیر ممكن انجام و ارتباط تلفنی متقاضی برقرار شود.واگذاری خطوط علاوه بر فعالیتهای فوق،كنترل سالیانه كافوها،پلاكبرداری،كابل برگردان و …. را عهده دار می باشد.

علائم استفاده شده در نمودار گردش كار
نشان دهنده واحدها و اشخاصیكه خارج از كادر اصلی مجری قرار دارند و گاهی قسمتی از كار با آنها آغاز میشود و پایان میگیرد.
نشان دهنده هر نوع اقدام مانند:نوشتن نامه، امضاء كردن، كنترل، تایپ و محاسبه.
نشان دهنده هر گونه سند،مدرك،نامه،پرونده و سوابق و ….(نام سند در داخل شكل نوشته میشود) .

نشان دهنده چند نسخه از یك سند(شماره ها، مشخص كننده شماره نسخه است) .
نشان دهنده بایگانی موقت .
گردش كار دائری فیش تلفن
1- واحد مشتركین و متقاضیات كارت سیم كشی (فیش)واگذار شده را به واگذاری خطوط ارسال میدارد.
2- واگذاری خطوط كارت های سیم كشی (فیش ها) رابراساس ردیف ودیعه در دفتر و دایع ثبت و مشخصات متقاضی را از نظر آدرس او درصورت نیاز بازدید از محل و از روی نقشه های موجود پست و كافو آنها را مشخص و بر روی كارت سیم كشی ثبت می نماید.

3- واگذاری خطوط درصورت عدم امكانات فنی مشخصات فنی و فیش را از روی سیم كشی در دفتر حق تقدم ثبت و در صورت رسیدن به حد نصاب در خواست طرح تقویت نموده و كارت سیم كشی را بعد از توضیح در دفتر و دیعه و با رعایت الویت بایگانی می كند.
4- واگذاری خطوط درصورت وجود امكانات فنی از اطلاعات موجود در كارتهای لیست رانژه تعیین بوخت و خط نموده و شماره فیش را در قسمت آبونه و مركزی لیست رزرو* می نماید
5- واگذاری خطوط پس از تكمیل مشخصات (كافو – بوخت و خط)در كارت سیم كشی آنرا جهت نگهداری و نوسازی شبكه كابل ارسال می دارد.

6- نگهداری و نوسازی شبكه كابلی با همكاری ناظر شبكه و پیمانكار محل مورد نظر را با رعایت اولویت و حق تقدم سیم كشی سپس كارت را تكمیل و آنرا به واگذاری عودت میدهد
7- واگذاری خطوط پس از بررسی لازم كارت سیم كشی را جهت تعیین شماره (از طریق دبیرخانه)به رئیس مركز ارسال می دارد.
8-رئیس مركز پس از تعیین شماره ، كارت سیم كشی را به واحد گذاری خطوط می فرستد.

9-واگذاری خطوط مشخصات كارت سیم كشی را در روی كارتهای شبكه وMDF ثبت می كند.
10- واگذاری خطوط با مراجعه به لیستهای رانژه شماره تلفن تعیین شده را جایگزین شماره و دیعه نموده و مشخصات فنی (بوخت و خط)را بر روی كارتها** درج می كند.
11- واگذاری خطوط قسمت دایری فرم سیم بندی را در دو نسخه تكمیل و یك نسخه از آنرا به همراه كارت ام،دی،اف به سالن دستگاه امتحان و كارت سیم كشی را بعد از تكمیل نمودن دفتر و دیعه و نوشتن شماره تلفن خط كابلی و تاریخ دایری به واحد مشتركین و متقاضیان و نسخه دوم فرم سیم بندی و كارت شبكه را بایگانی می كند.

12- سالن دستگاه پس از انجام اقدامات لازم و برقراری ارتباط فرم سیم بندی را تكمیل و آنرا جهت صدور فرم دائری به دبیرخانه مركز ارسال می دارد.
* در صورتیكه فیش تلفن همگانی باشد پس از رزرو خط فرم سیم كشی جهت عقد قرارداد به واحد مشتركین و متقاضیان ارسال و مراحل 4 به بعد تكرار می شود.
** در زیر نمونه ای از كارتهای مربوط به اطلاعات فنی مشتركین نشان داده شده است.

گردش كار تغییر نام و مكان – مكان *
1- واحد مشتركین و متقاضیان فرم بررسی امكانات را تكمیل كرده و به واگذاری خطوط ارسال می دارد.
2- واگذاری خطوط از روی نقشه های موجود امكانات را بررسی و تعیین پست و كافو نموده نتیجه را روی فرم بررسی امكانات منعكس می نماید.
3- واگذاری خطوط در صورت عدم امكانات فنی پاسخ را دردفتر حق تقدم ثبت و برروی فرم بررسی امكانات مشخصات فنی(پست،اتصال،كافوو…)را ثبت و تا زمان ایجاد امكانات (حداكثر یكسال)جهت نگهداری به واحد مشتركین و متقاضیان ارسال می نماید.

4- واگذاری خطوط در صورت وجود امكانات فنی (براساس اطلاعات موجود درنقشه و كارتهای لیست رانژه)درلیست رانژه رزرو خط كرده و اطلاعات فنی را پس از انعكاس روی فرم بررسی امكانات به واحد مشتركین و متقاضیان می فرستد.
5- واحد مشتركین و متقاضیان پس از هماهنگی با مشتركین و خریدار و اقدامات لازم فرم سیم كشی را در دو نسخه تكمیل و یك نسخه آنرا به همراه فرم بررسی امكانات به واگذاری خطوط ارسال میدارد.

6- واگذاری خطوط پس از بررسی لازم و درج مشخصات فنی جدید و قدیم بر روی فرم سیم كشی آنرا جهت انجام سیم كشی به نگهداری و نوسازی شبكه كابل می فرستد.
7-نگهداری و نوسازی شبكه كابل بر اساس مشخصات كابلی اعلام شده سیم كشی را انجام و فرم سیم كشی را تكمیل و به واگذاری خطوط ارسال می دارد.
8-واگذاری خطوط مشخصات مشترك جدید و تاریخ و علل تغییرات را دركارتهای شبكه و لیست رانژه اصلاح می كند.
9-واگذاری خطوط فرم سیم بندی را در دو نسخه تنظیم یك نسخه آنرا بایگانی و نسخه دیگر را به سالن دستگاه امتحان و فرمهای سیم كشی و بررسی امكانات را به واحد مشتركین و متقاضیان ارسال می دارد.

*در تغییر مكان فقط آدرس مشترك تغییر پیدا می كند.
**در صورت فراهم شدن امكانات واگذاری خطوط مركز موظف است فرمهای منفی مربوطه را با رعایت حق تقدم از واحد مشتركین و متقاضیان درخواست نموده تا بعد از بررسی مجدد و رزرو لیست به مدت یكماه امكانات در رزرو متقاضی (ضمن اطلاع به وی)می ماند و درصورت عدم
مراجعه به موقع امكانات نوبت بعدی قرار می گیرد.

گردش كار تعویض شماره
1- واحد مشتركین و متقاضیان فرم تعویض شماره تنظیم شده را به واگذاری خطوط می فرستد
2- واحد واگذاری خطوط كارت شبكه را از محل خود خارج و اقدام به صدور كارت جدیدی شبكه و MDF می نماید(مشخصات شماره تلفن جدید را در كارتها ثبت وشماره تلفن قدیم ، علت و تاریخ تعویض آن را درپشت كارتها یادداشت می كند)

3- واگذاری خطوط در لیست ها ، رانژه جدید را بجای شماره قدیم می‌نویسد و سپس اقدام به صدور فرم سیم بندی* در دو نسخه می كند(یك نسخه از فرم سیم بندی و كارت ام،دی،اف را به سالن دستگاه امتحان و نسخه دیگر را بهمراه كارت بایگانی می نماید)
* در صورتیكه مشترك بخواهد شماره اش در 118 ثبت نشود در زیر فرم سیم‌‌بندی باید قیدگردد.

كابل برگردان داخلی*
1-اداره كل طرح و مهندسی نقشه های مربوط به برگردان را تهیه و به واگذاری خطوط مركز مربوطه می فرستد.
2- واحد واگذاری خطوط نقشه های دریافتی رابا نقشه های قبلی جهت كنترل تعداد زوج كار كن ، رزرو و TOT‌هر كابل و تعداد مركزی هر كافو با هم تطبیق می دهد.
3-واحد واگذاری خطوط فهرستی ازتغییرات كه دربرگردان باید لحاظ گردد را تهیه می نماید.

4- واحد واگذاری خطوط سپس كارتهای مشتركین را كه در محدوده كابل برگردان هستند از روی لیستهای رانژه قدیمی شناسائی و از فایل خارج می نماید.
5- مسئول واگذاری خطوط،خطوط كابلی را مطابق فهرست تغییرات استخراج شده با رعایت اصل آرایش كافو تغییر می دهد
6- واحدگذاری خطوط برای كافوهای تغییر یافته لیستهای رانژه جدید ایجاد یا آنها را تغییر می دهد.
7- واحدواگذاری خطوط برای هریك از شماره ها از روی لیست جدید رانژه

كارت صادر می نماید (یا اطلاعات قدیمی را پاك كرده اطلاعات جدید را می‌نویسند)
8- واحد واگذاری خطوط براساس تغییرات جدید فرم سیم بندی را كه در آن به ترتیب شماره های تغییر یافته را در بردارد در سه نسخه تنظیم:یك نسخه را نزد خود بایگانی،یك نسخه رابه نگهداری و نوسازی شبكه جهت انجام سیم كشی و نسخه دیگر را به MDF‌ جهت بستن رانژه های جدید ارسال می نماید.
* هر نوع تغییر در مركز كافویی و تعویض بوخت تعدادی از شماره تلفنهای منصوبه یك مركز كه به دلایل فنی و یا توسعه شبكه ایجاد شود كابل برگردان داخلی تعریف می شود.
در ادامه به عنوان نمونه گردش كار كابل برگردان داخلی رسم شده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir