توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش جنگل در اقتصاد و کشاورزی ایران دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش جنگل در اقتصاد و کشاورزی ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش جنگل در اقتصاد و کشاورزی ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش جنگل در اقتصاد و کشاورزی ایران :

نقش جنگل در اقتصاد و کشاورزی ایران

رشد روز افزون جمعیت جهان ، و تامین غذا و بهداشت به عنوان اولین نیازهای میلیاردها انسان از مهمترین مشکلات قرن اخیراست.
درحال حاضر میلیونها انسان درجهان از گرسنگی رنج می برند و درعین حال هر ده سال یک میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده می شود.
از طرفی ناکامی بشر برای یافتن محیط زیستی مناسب در سایر کرات منظومه شمسی باعث شده تا تلاش برای تامین غذا ، به استفاده از امکانات کره زمین محدود شود.به دلیل همین محدودیت ، انسان با بکار گرفتن شیوه های پیشرفته علمی سعی می کند تا هر روز به کمیت و کیفیت محصول درواحد سطح بیفزاید که این امر خود باعث بهم خوردن قوانین طبیعت می شود و در دراز مدت مشکلات فراوانی را بوجود می آورد که دربسیاری از کشورهای پیشرفته تجربه شده است ، و بیم آن می رود که کشاورزی مدرن با شکستی فجیع روبرو شود.
در این مقاله سعی برآن است که با اشاره به اهمیت آب و خاک و هوا ورابطه جنگل با هریک ازآنها، نظر برنامه ریزان جامعه به حفاظت و احیای جنگلها جلب شود.

خاک
خاک یکی از منابع طبیعی و شاید مهمترین زیربنای تمدن هر کشور است و در واقع مسیر پیشرفت یا سیر قهقرایی هر جامعه را اصول و چگونگی بهره برداری از حاک تعیین می کند.
لایه نازکی از پوسته زمین را که روی سنگها قرار گرفته ، خاک می نامند که در هر گرم آن میلیونها باکتری تک یاخته و موجودات ذره بینی وجود دارد، و منشاء مواد معدنی آن متعلق به سنگها و منشاء مواد آلی آن وابسته به پوشش زنده ی آن و میکروارگانیسم ها است.
قرنها طول می کشد تا فقط یک سانتیمتر خاک بر روی زمین پدید آید ، و در مناطق مختلف مقدار و حاصلخیزی خاک متفاوت است . عمق متوسط تقریبی خاک هجده سانتیمتراست و در یک کلام حیات تمام انسانها و گیاهان و جانوران بسته به این قشر نازک است که به خاک سطح الارضی معروف است.

متاسفانه در سراسردنیا سالانه 25 میلیارد تن خاک به وسیله رودها به اقیانوسها می ریزند که به دلیل نداشتن پوشش گیاهی مناسب تحت بارش باران شسته شده اند.
در چند دهه ی اخیر ، ریشه کن کردن صدها هزار درخت و نابودی میلیونها هکتار جنگل برای منظورهای مختلف سبب شده تا باران های سنگین بخش های بزرگی از خاک سطحی را شسته و از میان ببرد.
آب
کره خاکی ، دنیایی است که آن را محیطی آبی به نام هیدروسفر پوشانده است ، هیدروسفر شامل اقیانوسها ، دریاها و همه منابع آبی دیگراست .(تا عمق 12 کیلومتر)
زیست در اقیانوسها ظاهر شد و شکل گرفت .اما بطورکلی امروزه در کره زمین مکانیسم پیچیده ی حیات بدون آب شیرین و در واقع بدون بخش کوچکی از آب که هرساله در چرخه ی آب بصورت تبخیر، بارش ، نفوذ به زمین و جاری شدن در سطح آن تجدید می شود ممکن نخواهد بود.

بر پایه ی برآورد های به دست آمده (یونسکو) سالانه 505 هزار کیلومتر مکعب آب از سطح اقیانوسها تبخیر می شود. اما 458 هزار کیلومترمکعب از آن مستقیما بر اقیانوسها می بارد و تنها 47 هزار کیلومتر مکعب از آن به شکل ابر از اقیانوسها دور می شوند و بر روی قاره ها می بارند و همین آب است که مصارف صنعتی ، کشاورزی و عادی انسان را تامین میکند.
در حقیقت سالانه 119 هزار کیلومتر مکعب آب به صورت باران بر قاره ها می بارد و اختلاف این دومقدار( 72 = 47 – 119) ناشی از رطوبت موجود در اتمسفر ، خاک و پوششهای گیاهی است که توسط یک چرخه دائمی در اثر تبخیر از آبهای سطحی ، تراوش بر گهای گیاهان و انقباض مولکولهای آب موجود در آتمسفر تامین می شود . بطور کلی این مقدار بارش سالانه

(119کیلومتر مکعب) تنها برابر 1% آبهای جاری و 01% آبهای زیر زمینی است که خود مهمترین عامل ادامه زیست در سیاره ی ما شمرده می شود چرا که پوشش گیاهی خاک را ، که برای کشاورزی اهمیت فراوان دارد ، سیراب می سازد و ادامه زیست و کسترش جنگلها را ممکن می سازد و سر انجام منابع زیر زمینی آب را تکمیل می کند.
در نقاط گرمسیرو خشک جهان که شبکه های رود خانه ای از اهمیت فراوان برخودارند ، منابع آبی بر اثر استفاده بیش از اندازه برای رفع نیازهای اقتصادی هم اکنون تهی شده یا به زودی خواهند شد . فعالیتهای اقتصادی بشر ضمن تاثیر بر سیستمهای هیدرولوژیک و کیفیت منابع آبی، چرخه ی آب را تغییر می دهد. وارد شدن ترکیبات سولفور به جو موجب پدید آمدن (باران اسیدی) شده و سبب بالا رفتن میزان اسیدیته محیط آبی شده و برانواع گوناگون آبزیان اثر زیان بخش گذارده و از رشد گیاهان می کاهد.

نتیجه همه رویدادهای مخربی که توسط انسان انجام می شود کاهش بارندگی در فصل بهار و عدم طغیان رودخانه ها است . بدین ترتیب سر زمینهای کمتری بطور طبیعی آبیاری می شوند و شوری آب نیز در دهانه ی رودخانه ها افزایش می یابد.
ریشه گیاهان در خاک موجب باز شدن کانالهای متعددی می شود که آب در آن خاک نفوذ یابد . مواد آلی که در اثر بقایای گیاهی به خاک اضافه می شود خاک را بهبود می بخشد . چنین خاکی آب بیشتری را جذب می کند و در خود نگه می دارد .
بطور کلی قابلیت نفوذ خاک جنگلی در برابر آب ، 40 بار بیشتر از خاکهای دیگر است.

هوا
هوای طبیعی از 09/78% نیتروژن و 20% اکسیژن و 03% اکسید کربن و بقیه مقدار ناچیزی از گازهای کربنیک ، نئون ، هلیوم ، متان و کدیپتون تشکیل یافته است که نسبت های یاد شده با تغییرات فاصله از سطح زمین دچار تغییراتی می شود.

زندگی ماشینی و صنعتی شدن با استفاده از سوخت های مختلف همراه است که از سوختن آنها گازهای متصاعد شده همراه با استفاده بشر از سایر آلوده کننده های هوا باعث به هم خوردن نسبت های فوق می شود.
به عنوان مثال از سوختن یک کیلو گرم بنزین 800 گرم اکسید کربن و 20 گرم اکسید ازت و 90 گرم هیدروکربن و 18 گرم آلدئید و انیدرید سولفورو و ترکیبات سرب همراه با 012 گرم گرد و غبار در فضا پخش می شود.

در همین رابطه مردم تهران در حال حاضر در خطر شدید مسمومیت های ناشی از آلودگی هوا قرار دارند بطوریکه منو اکسید کربن در بیشترین حد خود 1811 قسمت در میلیون و دی اکسید ازت 011 قسمت در میلیون (حد مجاز 005) برای هوای تهران ثبت شده است .
(گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست)
هرهکنار از جنگل سالانه 2500 تن اکسیژن آزاد می کند و ضمن آن 70 تن از ذرات گرد وغبار و گازهای مضر را به خود جذب می کند.
انرژی
گیاهان سبز تنها تامین کننده ی انرژی مورد نیاز موجودات زنده می باشند که آنرا طی مکانیزم پیچیده ی فتوسنتز از تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی به وجود می آورند.
در اعماق خورشید ، ماده با سرعتی برابر 120 میلیون تن در دقیقه ناپدید شده و به واسطه آن سالانه 33^10 ×135 کالری انرژی آزاد می شود که تقریبا 23^10×55 کالری از آن به سطح زمین می رسد (10^10×4 نسبت به کل) که یک سوم آن صرف تبخیر آب و بقیه در فتو سنتز بکار گرفته می شود.
گیاهان با جذب انرژی یاد شده و تبدیل آن به انواع پیچیده ای از مواد آلی منبع نهایی تمام مواد غذایی هستند.
گیاهان با گونه های متنوع در اشکال و ترکیب و ساختمان و رفتار فیزیولوژی متفاوت در تمامی سطح زمین گسترده اند و فقط در نواحی فوق العاده خشک یا فوق العاده سرد اثری از آنها دیده نمی شود .
عوامل و فاکتورهای مختلفی ممکن است با عث ض

عف و نامرغوب شدن گیاهان شوند که از آن میان آبهای آلوده و خاک خسته یا نامتعادل می باشد.
اکنون ثابتد شده که خاکهای مریض ، گیاهان مریض را موجب می شوند و گیاهان مریض جانوران و انسانهای مریض را باعث می شوند.
انسان
1- خداوند انسان را آفرید و انسان بیابان را

2- نخست جنگلها پدید آمدند بعد انسانها و بعد بیابانها

انسان با تمام پیشرفتهای علمی خود در ارتباط با محیط زندگی خود چنان غافل است که امروزه حیات وی به مخاطره افتاده و اگر چاره ای اندیشده نشود ادامه زندگی بشر با خطرات جدی روبرو است .

هم اکنون طی آمارهایی که سازمان خواربار جهانی (F.A.O) انتشار داده بالغ بر 100 کشور جهان با 850 میلیون انسان در معرض خطرند و هرسال شش میلیون هکتار از بهترین اراضی کشاورزی جهان به بیابان تبدیل می شود و هم اکنون 21 میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی جهان در حال تخریب و در معرض خطر بیابان زایی است.
خساراتی که از این راه به محصولات کشاورزی جهان وارد می شود برابر است با بیست وشش میلیارد دلار در سال. که متاسفانه بیشتر این فجایع در کشورهای جهان سوم اتفاق می افتد.
از طرفی برای هرگونه مقابله با چنین رخدادهایی به اقداماتی هماهنگ و بین المللی نیاز می باشد که شاید تا مدتها بصورت یک آرزو بیشتر نماند.
ولی آنچه که روزنه امیدی باقی می گذارد شرایط خاص کشورمان است که به ما امکان می دهد که با تکیه بر ملتی انقلابی به یک بسیج همگانی بیاندیشیم.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir