توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اعتیاد و ایدز و هپاتیت در زندان دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اعتیاد و ایدز و هپاتیت در زندان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اعتیاد و ایدز و هپاتیت در زندان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اعتیاد و ایدز و هپاتیت در زندان :

مقدمه:
اعتیاد ، سالها تنها به عنوان یك « جرم » شناخته می شد و فرد معتاد را صرفاً یك « مجرم » می شناختند . تحقیقات جامعی كه به ویژه در دانشگاه « یل » انجام گرفت بروز تغییرات شیمیایی و حتی ، فیزیكی در بافت مغز افراد معتاد را به اثبات رساند و كارشناسان ، امروزه اعتیاد را یك بیماری مزمن و عود كننده می شناسند كه به صورت حمله های متناوب « احساس نیاز » و « مصرف » ماده مخدر تظاهر می یابد . متأسفانه به نظر می رسد كه در برخورد با معضلات و

مشكلاتی كه اهمیتی به مراتب كمتر از اعتیاد دارند منطقی تر برخورد می شود . عذر یك فرد سیگاری كه با قیافه حق به جانب ادعا می كند كه « مجبور است » سیگار بكشد ؛ به راحتی پذیرفته می شود و خیلی مؤدبانه از او می خواهند كه در محل مجزایی به استعمال دخانیات مشغول شود .

این در حالی است كه نگاه صرفاً مجرمانه به شخص معتاد ، از او تنها و تنها انتظار « ترك » و آن هم « خیلی فوری » دارد . دكتر آلن لشنر «Alan Leshner » دبیر انستیتو ملی مبارزه با مواد مخدر معتقد است كه هیچ نیازی در انسان ، قوی تر و شدیدتر از احساس نیاز یك معتاد به مصرف مواد مخدر نیست .

اعتیاد در ایران
كشور اسلامی ایران به علت قرار داشتن در شاهراه ترانزیت مواد مخدر و نیز جایگاه نسبتاً موجه مصرف تریاك در فرهنگ ایرانی ، همواره با خطر و عوارض اجتماعی اعتیاد روبرو بوده است .
تخمین زده می شود كه حدود 2 میلیون نفر معادل 3 درصد از كل جمعیت ایران به نوعی از مواد مخدر استفاده می كنند . پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در یك دهه اخیر اقدامات بسیار جدی و مؤثری در مقابله با گروههای قاچاق و توزیع مواد مخدر صورت گرفته است . با این حال ، افزایش شیوع اعتیاد در جمعیت زنان همه و همه حقایقی هستند كه لزوم برخورد ریشه ای تر و منطقی تر با این معضل ملی را طلب می كنند .

نكته مهمی كه در این مجال قصد پرداختن به آن را داریم ؛ پرداختن به مشكلات بهداشتی و بیماریهای عفونی خطرناك است كه یك فرد معتاد را در جامعه و محیط زندان تهدید می كنند و با توجه به ارتباط این افراد با كل جامعه ، آنها را به منابع خطرناكی برای انتشار بیماریهای عفونی خطرناكی چون ایدز و هپاتیت تبدیل می سازند .
ایـدز
از زمانی كه نخستین مورد بیماری ایدز در سال 1981 در كشور آمریكا گزارش شد تا كنون بالغ بر 3 میلیون مورد ثابت شده بیماری ایدز از 208 كشور جهانی به سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) گزارش شده است و به گزارش همین سازمان ، امروزه حدود 1/36 میلیون نفر انسان زنده آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می كنند.

آمار رسمی منشر شده در انتهای سال 1380، تعداد مبتلایان به عفونت ویروس ایدز در ایران را 3109 نفر عنوان می كند . در حالیكه كارشناسان و متخصصین امر، این رقم را به حدود 25 هزار نفر تخمین می زنند
بر اساس آمارهای جهانی ، حدود 80 درصد از عفوتنهای ویروس ایدز از راه تماس و رابطه جنسی ، 12 درصد از طریق اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگهای آلوده و مشترك و 4 درصد از طریق انتقال فرآورده های خونی آلوده منتقل می شوند .

این در حالی است كه متخصصین و كارشناسان معتقدند كه الگوی انتقال ویروس ایدز در كشور ما متفاوت است و برآورد می شود كه 31 درصد از موارد ابتلا در ایران از طریق اعتیاد تزریقی ، 25 درصد از راه انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و 11 درصد متفرقه انتقال می یباند .
به این ترتیب در می یابیم كه افراد معتاد و به ویژه ، معتادان تزریقی به طرز فاحشی بیشتر از افراد عادی جامعه در معرض خطر آلودگی با ویروس ایدز ( HIV ) قرار دارند .

هپـاتـیت
هپاتیت به معنی التهاب كبد است و 5 نوع ویروس هپاتیت D ، C ،B ،A و E شایع ترین و مهمترین علت این بیماری به شمار می روند .
هپاتیتهای ویروسی شایع ترین علت بیماریهای مزمن كبدی و سرطان كبد شناخته شده اند و سازمان بهداشت جهانی سرطان و سیروز كبدی ناشی از هپاتیت B را نهمین علت مرگ و میر در تمامی دنیا معرفی كرده است .

ویروسهای هپاتیت نوع B وC مهمترین و خطرناكترین نوع هپاتیتهای ویروسی را ایجاد می كنند ودرست مانند ویروس ایدز ، اعتیاد تزریقی و انتقال فرآورده های خونی آلوده ، مهمترین راه انتقال آنها به شمار می روند و معتادان تزریقی ، باز هم به عنوان گروه پر خطری شناخته می شوند كه بیش از افراد عادی جامعه در معرض آلودگی با این نوع ویروسها قرار دارند .
در خصوص بیماری هپاتیت نوع B كه 2 میلیون نفر را در ایران مبتلا نموده است ، 3 درصد جمعیت كشور را پوشش می دهد .

زنـدان
جرمهایی كه افراد زندانی به علت انجام آنها در زندان به سر می برند اغلب همان رفتارهای پر خطری هستند كه فرد را در معرض ابتلاء به بیماریهای عفونی خطرناكی چون ایدز و هپاتیت قرار می دهند . ( اعتیاد تزریقی ، بی بند و باری جنسی ، خشونت و ; ) از سوی دیگر ، محیط زندان برای بسیاری از افراد ، نخستین فرصت زندگی برای آشنایی با اعمال خلافی چون اعتیاد و بی بند و باری جنسی محسوب می شود .

با وجود تمام ممنوعیتها و مراقبتها دیده می شود كه رفتارهای پر خطری چون اعتیاد تزریقی ، اشتراك سرنگ ، خالكوبی ، رابطه جنسی و ; در بین زندانیان از شیوع بالایی برخوردار است .
زندانیهای معتاد در اثر پیامدهای روانی ماده مخدر و یا در ازای دریافت پول یا دارو گاهی تن به روابط جنسی نامشروع می دهند . از سوی دیگر، ممنوع بودن استفاده از مواد مخدر و در دسترس نبودن وسیله مناسب تزریق گاهی افراد معتاد را مجبور می سازد كه از هر راه و به هر شیوه ای متوسل شود تا ماده مخدر را به بدن خود برساند . دیده شده است كه در برخی موارد 15 تا 20 نفر از یك سرنگ آلوده مشترك استفاده می كنند و استفاده از وسایل معمولی مانند مغز خودكار به یك جهت تزریق مواد مخدر چندان ناشایع نیست.
بر اساس اطلاعات موثق و تأیید شده ای كه از زندانها و مراكز بازپروری كشور به دست آمده است ، عده بسیاری از ساكنان این مراكز بخصوص در استانهای كرمانشاه و كرمان از نظر عفونت با ویروس ایدز ، ویروس هپاتیت ، مثبت هستند .
از سوی دیگر ، زندانها ، دیگر چهار دیواریهای بلند و جدا از جامعه به شمار نمی روند . خیلی از زندانیها دوره حبس كوتاه دارند و بسیاری از آنها در دوران مرخصی و یا پس از آزادی به جامعه باز می گردند و با جامعه در ارتباط هستند .

در تحقیقی كه در كشو رآمریكا انجام گرفت دیده شد كه 51 درصد از زندانیان و 12 ساعت پس از آزادی ، یك رابطه جنسی داشته و 11 درصد آنها در نخستین روز آزادی به تزریق مواد مخدر روی آورده اند .
یك فرد معتاد زندانی نه تنها خود در معرض آلودگی به بیماریهای خطرناكی چون ایدز و هپاتیت قرار دارد بلكه می تواند به ع

نوان یك ناقل عمل كرده و عوامل عفونی خطرناك را به داخل انتقال دهد .
اقدامات صحیح
زندان برای بسیاری ، نخستین فرصت آشنایی با اعمال خلاف است . با این حال ، برای بسیاری از افراد هم اولین و تنها فرصت بهرمند شدن از امكانات بهداشتی و درمانی به شمار می رود .
كم نیستند افرادی كه فرصت معاینه و بررسی جامع و دقیق پزشكی را برای نخستین بار در زندان بدست می آورند . پس ، پسندیده است كه ما هم از این فرصت استفاده كرده و :
1- با آموزش صحیح آنها را از رفتارهای پرخطر آگاه كرده و رفتارهای سالم و صحیح را به آنها آموزش دهیم .
2- با انجام بیماریابی ، زندا

نیان بیمار و معتاد را در بدو ورود به زندان شناسایی كنیم .
3- زندانیهای بیمار و معتاد را افراد نیازمندی بدانیم كه درمان كامل آنها می تواند از خطر جدی انتشار آلودگی بین زندانیان و نیز انتقال به محیط خارج از زندان جلوگیری كند .
4- با پیگیری كارآمد زندانی پس از آزاد شدن از زندان ، از سوی آوردن مجدد وی به اعمال رفتارهای پر خطر جلوگیری نماییم .

استراتژیهای كاهش آسیب
در آخرین دستورالعمل انجمن طب اعتیاد آمریكا ، فصل مجزایی به معرفی روشهای كاهش آسیب در معتادان تزریقی اختصاص یافته است .
امروزه كارشناسان معتقدند كه انتظار ترك آنی و اصلاح فوری و كامل از یك فرد معتاد كه با مشكلات فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی متعددی دست به گریبان است چندان انتظار واقع بینانه ای به نظر نمی رسد و پیشنهاد می كنند كه با آموزش صحیح رفتارهای كم خطر و بهداشتی لااقل از آلودگی وی با انواع بیماریهای خطرناك و مسری جلوگیری به عمل آید .
به این ترتیب ، علاوه بر اینكه فرد معتاد و كل جامعه در مقابل ابتلاء و انتقال عوامل عفونی خطرناك مصون می مانند ، خود این تغییرات رفتاری اندك می توانند زمینه ساز اصلاحات بزرگتر و ترك كامل ماده مخدر توسط فرد معتاد گردند .
در بسیاری از كشورها امكان دستیابی فرد معتاد به سرنگ استریل چه در جامعه و چه در داخل زندان ، حتی شرایط و ضوابط خاصی وجود دارد. دسترسی فرد معتاد به داروی متادون نیز اقدام دیگری است كه كارشناسان معتقدند لااقل سبب می گردد كه فرد معتاد از رفتار پرخطرتزریق به شیوه كم خطر تر خوردن ماده مخدر روی آورد .

به هر حال، تجربه نشان داده است كه منع كردن انسانها از یك رفتار اشتباه بدون جایگزین كردن یك رفتار صحیح ، اغلب نتیجه ای جز تلاش انسانها برای دستیابی به آن رفتار اشتباه از شیوه هایی به مراتب خطرناك تر و اشتباه تر به بار نخواهد آورد

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir