توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نماز چیست دارای 52 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نماز چیست  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نماز چیست،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نماز چیست :

نمازمراسم مخصوصی است برای پرستش خداوند و راز و نیاز با او است كه در آن جنبه های ارزنده و آموزنده خاصی در نظر گرفته شده و به همین جهت شكل مخصوصی به خود گرفته است .
نماز سرود توحید و یكتا پرستی و سرود فضیلت و پاكی است كه باید فكر و روح ما را در برابر عوامل روزمره با آنها سرو كار داریم پاك و یكتا پرست نگه دارد.

كمتر كسی است كه در زندگی روزانه تن و چهره و البسه ها یش مورد آلودگی قرار نگیرد و به تعویض و تمیز كردن آن می پردازد تا آن ظاهر ناپاك و آلوده را از خود دور گرداند روح ما نیز چنین است و به همین اندازه یا بیشتر در معرض آلودگی است آلودگی به خود خواهی ها و چشم و همچشمی ها و هوس‌ها ،‌ كینه و انتقام و . . . .

بنابراین همانطور كه لباس و تن خود را شستشو می دهیم و پاكیزه می كنیم باید روح خود را نیز به سرچشمه پاكی و كمال نزدیك سازیم لحظاتی را به یاد خدا ، به نیایش با او و راز و نیاز با او بگذرانیم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهی شستشو دهیم .
این است نمازی كه مسلمان روزی چند بار می خواند ـ نماز یكنوع وظیفه شناسی است .

بنام خدا
درعشق تو سوز وسازدارد دل ما چون رشته ســر دراز دارد دل ما
چشمی است كه درنمازدارددل ما سرچشمه آب زندگی میگفتند

اهمیت نماز
قبل از بیان هر نكته ایی درباره نماز باید به اهمیت و ضرورت برپایی آن توجه داشت كه برای بیان این مطلب به نكاتی چند بسنده می كنیم :
نماز فریضه ای است كه در تمام ادیان بوده است : قبل ازخاتم انبیا حضرت محمد (ص) توجه به فریضه نماز در آئین حضرت عیسی بوده است كه قرآن از زبان آن حضرت نقل كرده است كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است:

« و اوصانی بالصواه )) (مریم / 31). وقبل از او موسی بوده ست كه خداوند به او خطاب می كند (( اقم الصلوه لذكری )) (طه / 24). و قبل از همه آنها حضرت ابراهیم بوده است كه از خداوند برای خود به ذریه اش توفیق اقامه نماز را می خواهد : (( رب احد لبنی مقیم الصلوه و من ذریتی )) (ابراهیم /40).
با توجه به دلایل و شواهد ذكر شده و می توان بدین نكته پی برد كه نماز بهترین راه برای قرب به خداست و به همین خاطر است كه اكثر پیامبران به برپایی نماز اشاره داشت لذا هر كس با هر دین و آئین الهی نمی تواند منكر اهمیت نماز شود .

2-نماز در پرتوی همه عبادات است
با نگاهی گذرا به مراسم مذهبی در می یابیم كه نماز از چنان اهمیتی برخوردار است كه در ایام ویژه مثل شب قدر ،اعیاد اسلامی ، جمعه ، و هر روزی كه دارای فضلیت است و برای ایام ری و مراسم مخصوص مثل شب مبعث و میلاد و . . . نماز های مخصوص هم وارد شده است و شاید نتوان ایام مقدسی را پیدا كرد كه در برنامه نماز نباشد .

3-جایگاه نماز در نزد اولیاء خدا
علاوه برآیات و احادیثی كه نقل شده است رفتار اولیا‌ء خدا نیز اهمیت و جایگاه آنرا بیان می كند . نماز جزو برنامه انبیا بوده است بطوری كه حضرت عیسی (ع) در گهواره هم می گوید خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زكات سفارش كرده است :

« و اوصانی بالصلوه و الزكوه ما دمت حیا»( سوره مریم / 31)
و حضرت ابراهیم (ع) همسر وكودك خویش را در بیابان های داغ كه هیج آب و گیاهی ،‌ نداشت مسكن داد و گفت (( خدایا تا نماز بپا دارند : انی اسنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع ربنا لیقیموا الصلواه )).( فهرست غررالحكم ، صلاه )
و نقل شده است كه پیشوایان معصوم ما ، هنگام نماز رنگ خود را می باختند و می فرمودند :‌ وقت ادای امانت الهی و حضور در پیشگاه و درگاه الهی است .
و نیز از یاران پیامبر نقل شده است كه ایشان بسیار نماز بپا می داشتند و هیچگاه از این فریضه غافل نمی گشتند .

4- تحریم شراب و قمار به خاطر جداشدن از نماز
با اینكه شراب و قمار مفاسد اجتماعی و روحی و جسمی بسیاری را به دنبال دارد اما قرآن می فرماید :حرام بودن اینها بدان خاطر است كه میان شما كینه ایجاد می كند و شما را از یاد خدا و نماز باز میدارد ((و یصدكم من ذكرالله و عن الصلوه )) (سوره مائده / 91)
در این آیه در میان هزاران خطری كه شراب دارد روی ضرر اجتماعی و معنوی آن تكیه شده است كه ضرر معنوی آن غفلت از یاد خدا و نماز است.

5- نماز اولین واجب بعد از ایمان و توحید و معاد
«الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه»(سوره بقره /2)
در ابتدای قرآن و سوره بقره بعد از ایمان به غیب كه شامل ایمان به خداوند و معاد و فرشتگان است اولین اصل عملی كه مورد ستایش قرار گرفته مسئله اقامه نماز است .

6-انتقاد شدید خداوند بخاطر ترك و یا بی توجهی به نماز
برای ذكر اهمیت نماز به برخی از آیات قرآنی درباره ترك و بی توجهی به این فریضه توجه مینمائیم :
عده ایی ایمان دارند و نماز نمی خوانند : فلا صدق و لا صلی ــــ نه تصدیق كرد و نه نماز خواند .( قیامت / آیه 31) قرآن صحنه جان دادن با یك دنیا حسرت این افراد را ترسیم كرده است .
عده ایی مانع از نماز دیگران می شوند : ارایت الذی ینهی عبداً ان اصلی . آیا دیدی آنرا كه مانع بنده باشد ، آنگاه كه نماز بخواند ؟ ( علق / آیه 40 )

روزی ابو جهل تصمیم گرفت هنگامی كه پیامبر در حال سجده است با لگد گردن آن حضرت را در هم بشكند هنگامی كه قصد این كار كرد مردم او را دیدند كه رفت ولی منصرف شد . دلیل را پرسیدند گفت : خندقی از آتش دیدم كه بر پیش روی من شعله ور بود.( تفسیر نمونه . به نقل از مجمع البیان )
عده ایی گاهی می خوانند و گاهی نمی خوانند : فویل للمصلین الذینهم عن صلوتهم ساهون ( ماعون /4و5 ) وای بر نمازگذارانی كه از نمازشان فراموشكارندكه در تفسیر می خوانیم مراد از سهو همراه تقصیر است ، سهو از نماز نه سهودر نماز .

7- نماز اولین سوال در قیامت است :
در احادیث می خوانیم اولین چیزی كه در قیامت مورد سوال و حساب قرار می گیرد نماز است .( بحار / ج 7/ بیروت / ص 267)
از پیامبر در جواب قوم سنی ثقیف كه خواستار مسلمانی به شرط معاف شدن از نماز بودند نقل شده است :
و اما الصلاه فأ نه لا خیر فی دین لاصلاه فیه . (‌سیره ابن هشام /ج 4/ ص‌185)
اما در موردنماز ، مسلمان شدنی كه با نماز خواندن همراه نباشد ارزشی ندارد.

نماز از دیدگاه عقل و وجدان
غیر از حق اسلامی كه هر مسلمان بخاطر اسلام بر گردن یكدیگر دارند نوع دیگر حق انسانی است كه به خاطر انسانیت است كه یكی از این حقوق انسانی سپاس از محبت و نیكی دیگران است و این حق ، نسبت به هر زبان و نژاد و ملیت و كشور یكسان است و حتی اگر مسلمان نباشیم احسان و نیكی دیگران به عهده ما مسئولیت تشكر را میگذارد .

حال این سوال مطرح است كه آیا بیشتر از خدا كسی بر ما حق دارد؟ جواب این است خیر ، چرا كه نعمت و نیكی او درباره ما بیشمار است و خودش نیز وجودی عظیم و فیاض می باشد.
خداوند ما را از یك سلول آفرید و هر چه نیاز حیات ما برایمان فراهم كرد و برای تربیت معنوی ما رسولان خویش را فرستاد و احكام سعادت بخش مقرر كرد و حلال و حرام وضع نمود و حیات مادی و روحی ما را از هر جهت ، برخوردار از ابزار و وسایل كمال ساخت و همه شرایط بهروزی و سعادت را برایمان فراهم نكرد و الحق و الانصاف كه نیكی را در حق ما تمام كرد،به قول سعدی:
از دست و زبان كه بر آید كز عهده شكرش به در آید

(گلستان /دیباچه)
وقتی كه به اطراف خود می نگریم نشانه های بی كرانی را از قدرت و عظمت خداوند كه همگی نشانه رحمت و لطف او به بنده اش می باشد را به نظاره می نشینیم . حال این سؤال مطرح است كه چرا باید برای تشكر از خداوند نماز بخوانیم در جواب باید گفت وقتی كه اصل لزوم تشكر را قبول كردیم برای اینكه در را ه خود سر در گم نشویم و یاوه نگوییم باید طبق خواسته خداوند آن سپاس را انجام دهیم و خواسته خداوند نماز است اگر قدر نعمتها و الطاف الهی را بدانیم چنان شیفته او

می شویم كه حاضریم فرمان او را تا پای جان انجام دهیم .لذا خداوند متعال یكی از بهترین راه های سپاسگزاری ما را در برابر خود برپایی نماز ذكر كرده است پس ما نیز موظفیم از فرمان خدای خود اطاعت نموده و آن را چنانكه شایسته ذات مقدس پروردگار است ادا نمائیم .

آداب نماز
برای بیان آداب نماز به نكاتی چند از جهات مختلف اشاره می كنیم :
1- نماز و تشریفات:در بسیاری از روایات اسلامی می خوانیم كه امامان برای نماز لباس مخصوص داشتند لباس شرفیابی خداوند بخصوص نماز عید و جمعه را با لباس مخصوص برگزار می كردند . برای مثال برای نماز باران سفارش شده است كه امام جماعت لباس وارونه بپوشد تا نشانه تذلل و خشوع بیشتری باشد . پارچه ایی همانند حوله ( هنگام نماز ) بر دوش اندازد و این دستورها به ما نشان میدهد كه نماز یك سری آداب و تشریفات مخصوص به خود دارد نه تنها نماز بلكه تمام امرهای مقدس .

نماز یك پرواز معنوی است كه بدون آمادگی های همه جانبه امكان ندارد ،تمام آداب و شرایط و احكام نماز را می توان نشانه اهمیت آن دانست و آن را به یك آداب رسمی همراه با تشریفات ویژه تشبیه كرد .( نماز ، محسن قرائتی)

2- نماز در بیان ادبی قرآن : در آیه 161 سوره نساء خداوند برای دانشمندان و مومنان نماز گزار و زكات دهندگان پاداش بزرگی را بیان می كند . اما هنگام نام بردن از این گروهها نام گروه نماز گزاران را در قالب مخصوصی بیان می كند :
الراسخون فی العلم
المومنون بالله
الموتون الزكوه
المقیمین الصلوه
برای توضیح باید ذكر كنم كه اگر به چهار كلمه نگاه كنید می بینید بیان نماز تفاوت دارد مثلاً باید ذكر شود والمقیمون تا با راسخون و مؤمنون همسان باشد ولی از كلمه مقیمین استفاده شده است به معنی آنكه قصد مخصوص برای نماز دارم .(( اعنی المقیمین ـــ توجه مخصوص به نماز دارم.))

حضرت ابراهیم می فرمایند :
ان الصلاتی و نسكی .(انعام / 162 ) با اینكه كلمه نسك به معنای عبادت است و عبادت شامل نماز هم می شود ولی نام نماز در این قسمت جداگانه برده شده است تا اهمیتش را برساند.
نیز در آیه 73 سوره انعام می خوانیم :
ما به انبیا كارهای خوب و برپای داشتن نماز را وحی كردیم .
«‌اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوه»‌ و با اینكه نماز نیز جزء كارهای نیك است اما باز كلمه نماز را جداگانه ذكر كرده است . (‌درباره نماز / محسن قرائتی)

3- نماز با ما سخن می گوید : طبق آیات و روایات ، كارهای انسان در برزخ و قیامت در برابر او مجسم می شود كارهای خوب او در قالب نیكو و كارهای زشت او در قالب زشت . رشتی و زیبایی كارها به دست خود ماست از جمله در روایات می خوانیم نماز خوب را فرشته در قیافه زیبا با لا می برد و نماز می گوید .(( حفظك الله كما حفظتنی )) خدا ترا حفظ كند همانطور كه تو مرا حفظ كردی . ولی نمازی كه با شرایط و دستوراتش اقامه نشود فرشته آن را به صورت تاریك بالا می برد و نماز میگوید : (( ضیعك الله كما ضیعتی ))‌ خداوند تو را ضایع كند همانطور كه تو مرا ضایع كردی .( اسرار الصلوه / امام خمینی ره / ص 8و7و6 )

4-نماز و همراهایش : در مواردی متعدد از آیات قران كه از نماز مطرح شده است ، در كنار آن فرمان دیگری نیز آمده است این جامعیت احكام عبادی اسلام را می رساند كه در كنار ارتباط با پروردگار و مسائل اقتصادی و اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان و انجام امر به معروف و نهی از منكر هم مطرح است .و هیچ مسئله ای مانع از توجه به مسائل دیگر نیست .( می توان به آیات بقره 83 ، انفاق 3 ، توبه 71، لقمان 17 و غیره در این رابطه مراجعه كرد .) و از همین جاست كه آیه ((‌ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر )) مفهوم روشنتری پیدا می كند و معلوم می شود كه بر پایی این فرضیه چگونه مانع مفاسد در جامعه اسلامی میگردد . ( پرتویی از اسرار نماز / محسن قرائتی )

شرایط نماز
در كتب فقهی و عرفانی و اخلاقی آورده اند كه : نماز حقیقتی است كه با چهار هزار مسأله بدرقه میشود این كثرت مسائل ظاهری و دیگری باطنی در این جا خیلی فشرده به شرایط ظاهری و باطنی نماز اشاره می شود.

شرایط ظاهری
طهارت یكی از این شروط است كه عبارت است از غسل ، وضو ، تیمم و رفع آلودگی از بدن و لباس و حتی الامكان تمام محل نماز و دیگر احتراز از لباس ابریشم ، حریر و نیز طلا برای مردان و دوری جستن از پوست و پشم و كرك حیوانات حرام گوشت تهیه شده است .

شرط دیگر مراعات وقت نماز ، بخصوص اول وقت و ایستادن در محلی كه كسانی یا چیزی از جلوی آدمی عبور نكند و دیگر قرار گرفتن به طرف قبله با تمام وجود و توجه به اینكه انسان می خواهد چه برنامه ای را اجرا كند و در برابر چه قدرت عظیمی ایستاده است و بسیاری از شرایط دیگر .

شرایط باطنی :
از جمله شرایط باطنی
حضور قلب : حضور قلب حقیقی است كه از تمركز در برنامه های نماز و توجه عمیق انسان به حق پدید می آید .چنانچه در نماز فكر انسان و حالات قلب مكلف ، میدان جولانی جز یاد محبوب داشته باشد ، حضور روی نخواهد داد و روی جان به جانب از عالم ملكوت كسب نور كند.

تفهم
عبارت از چشیدن معنای نماز و دریافت لطایف الهی آن است؛ لطایفی كه به دست آوردنش انسان را مست باده عالم معنا می كند و قدرت عجیبی برای معراج روح بوجود می آورد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir