توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 كارآموزی شركت خودرو سایپا دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد كارآموزی شركت خودرو سایپا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی كارآموزی شركت خودرو سایپا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن كارآموزی شركت خودرو سایپا :

مقدمه:
تصور کنید که روزی برایتان فرا رسیده ( و شاید امروز همان روز باشد ) که بخواهید یک خودرو از خودروهای مختلف کشورمان تهیه نمائید. برای خرید به یک نمایشگاه یا نمایندگی کمپانی می روید. رنگ ، فرم و حتی لیست اسامی خودروها ممکن است مهیج باشد. اما یک نگاه به جیب و یک نگاه هم به آنچه روبرویتان است فکر شما را مشغول می کند و ممکن است تصمیم گیریتان را دچار مشکل نماید. بخصوص در شهرهای بزرگ، وسعت جغرافیایی و حجم سنگین ترافیکی عوامل موثر دیگری هستند که بر شکل دهی ذهنیت شما نسبت به انتخاب اتومبیلتان تاثیر می گذارند. اگر با این سئوالات دست و پنجه نرم می کنید باید بگوئیم جای خوبی آمده اید. یک پایگاه اطلاعاتی موثر به بهترین وجه، ممکن است بتوانید شما را در این زمینه هدایت کند. ما با صدق نیت تلاش می کنیم نتایج بررسی های علمی و عملی خود را از اتومبیل های مختلف ارائه کرده و راه موثری در شناخت از جنس مورد نیازبرای هموطنان عزیز ایجاد نمائیم.

آشنایی با محل كار آموزی :
شركت سایپا واقع در ابهر – بلوار خرمشهر – جنب پمپ بنزین نمایندگی سایپا ابهر با مساحت 2200 متر مربع و با تعداد كاركنان 28 نفر در قسمت فروش و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سایپا در این شركت مشغول به فعالیت می باشند . فعالیتهای این شركت شامل تعمیر و فروش لوازم و قطعات كلیه انواع ماشین های تخت پوشش این شركت می باشد . 

آشنایی با اجزا و عمكرد سیستم انژكتوری در مدل زانتیا 2000
اساس كار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال یك سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .
عملگرها  (خروجی)                 ECU (پردازش)           اطلاعات سنسورها (ورودی

سنسورها
1- سنسور دماسنج آب موتور WTS  : این سنسور یك حس گر است كه داخل مدار خنك كننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می كند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار  ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC كاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار كمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را كاهش می دهد

 

 2- سنسور دمای هوا  ATS سنسور هوا روی درپوش هواكش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال كند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژكتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت كاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می كند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می كند و لذا سنسور هوا یكی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .

3- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژكتور تعیین می شود .

4- سنسور اكسیژن : این سنسور تشكیل شده از یك بدنه لوله ای سرامیكی پوشیده شده از لایه اكسید سیلیكونیوم (Zr) كه مانند دو الكترود یك باتری كوچك عمل می كند . روی لایه سیلیكونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت 10 میكرون پوشانیده اند . تا خاصیت كاتالیزوری اكسیداسیون داشته باشد . لایه خارجی در معرض لوله اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد . برای محافظت از لایه خارجی آن را با سرامیك متخلخل 100 میكرونی پوشانیده اند و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد . در دمای 300 درجه تا 900 درجه سانتیگراد وقتی خروجی با سوخت غنی به لایه خارجی می رسد . در دمای زیاد مقدار اكسیژن با سرعت با CO تركیب و CO2 می دهد . بنابراین تجمع اكسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل می شود . بر عكس در لایه داخلی اكسیژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم های اكسیژن در كنار لایه داخلی یونیزه شده و شارژ مثبت زیادتری را ایجاد می كند . و بر عكس در لایه خارجی شارژ منفی تولید می شود این اختلاف شارژ ولتاژی بین (8/0 تا 1 ولت ) در سنسور بوجود می آید در حالت سوخت ضعیف به علت فراوانی اكسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده لذا عمل الكتروموتیو به صفر می رسد و ارسال ولتاژ قطع می گردد . این سنسور دارای گرمكن است كه در ابتدای كار گرمكن سنسور را به سرعت به دمای لازم برای اندازه گیری می رساند و عمل اندازه گیری انجام می شود . سنسور اكسیژن در سیستم انژكتوری مدل 1800 دارای گرمكن نبوده و فقط در مدل 2000 زانتیا دارای گرمكن بوده است .

5- سنسور دور سنج و زاویه سنج SKP و سنسور تعیین پیستور اول CMP : سنسور دور سنج موتور وظیفه دارد دور میل لنگ را در دقیقه به اطلاع سیستم مدیریتی EMS و در عین حال زاویه گردش میل لنگ را به اطلاع ECM می رساند . سنسور تعیین سیلندر اول موقعیت پیستون اول در زمان كار را گزارش می دهد . در زانتیا این كار توسط دو دیود نوری به كار رفته مشخص می شود . دیود اول مربوط به تعیین پیستون اول و دیگری مربوط به وضعیت میل لنگ است .

روش كار : یك صفحه مشبك روی میلدركو قرار دارد كه از میان پایه دیودهای نوری عبور می كند . تعداد شیارهای زاویه و دور سنج 20 عدد برای هر سیلندر است و سوراخ هم برای تعیین موقعیت سیلندر اول وجود دارد . وقتی صفحه مشبك دلكو می چرخد نور دیود LED از سوراخ مشبك دوار عبور می كند و به آنود دیود فتوسل كه درست پایین جصفحه مشبك نصب شده می رسد و آن را فعال می كند . فعال شدن دیود فتو سل باعث می شود 5 ولت ارسالی از ECU كه در مدار بوده به ترمینال های پشت مقایسه كننده می رسد و باعث می شود 6 ولت به ترانزیستور ECU ارسال داشته و آن را روشن كند در هر دور صفحه مشبك 4 سری سیگنال برای دور سنج و زاویه سنج میل لنگ و یك سیگنال برای تعیین سیلندر اول به ECU ارسال می شود . 6 – سنوسر فشار سنج هوای مانیفولد MAP : این سنسور با اندازه گیری فشار مطلق مانیفولد هوا به صورت غیر مستقیم دبی هوا را تعیین می كند . سنسور MAP نوعی اندازه گیری مقاومت متغیر است كه تغییرات فشار مانیفولد هوا به صورت تغییرات ولتاژ به ECU گزارش می دهد . همچنین فشار هوا در حالت های شتاب گیری بار متوسط و غیر متوسط را اندازه گیری می كند . ECU براساس ولتاژهای دریافتی یك سری پردازش انجام می دهد . این پردازش ها قبلاً به صورت فرمان در حافظه ECU وارد شده و ECU با گرفتن هر ولتاژ متناسب با فرمان ضبط شده در حافظه اش در عملگر ها فرمان لازم را می دهد .

سیستم سوخت رسانی انژكتوری زانتیا مدل 2000 این مدار شامل : 1- باك 2- فیلتر فشار ضعیف یا قوی جبران كننده 3- پمپ بنزین 4- لوله های انتقال 5- فیلتر فشار قوی 6- لوله توزیع سوخت 7- انژكتورها 8- رگلاتور كنترل فشار سوخت و لوله برگشت سوخت به باك است . سوخت با فشار 5 اتمسفر توسط پمپ بنزین از لوله به فیلتر فشار قوی ارسال شده سپس به لوله توزیع سوخت رسیده و توسط رگلاتور فشار حدود 3 اتمسفر كنترل شده و با این فشار به انژكتورها ارسال می گردد .

عملگرها  
1- انژكتور ING انژكتورها از نوع الكتریكی هستند كه با فرمان ECU در زمان مناسب یعنی در حدود 180 درجه قبل از باز شدن سوپاپ هوا به مدت چند میلی ثانیه باز بوده و سوخت با فشار 3 اتمسفر را به موتور تزریق می كند . زمان باز بودن انژكتورها 3 الی 6 میلی ثانیه است و سوخت را به صورت پودر به ترتیب احتراق درآورده 1و3 و 4 و 2 در سر سوپاپ تزریق می كند .

2- سوپاپ كنترل دور آرام ISC در خودروی بنزینی كاربراتوری زانتیا با روشن شدن چراغ بزرگ ، كولر ، فن رادیاتور و موارد دیگر موتور شروع به لرزش می كند . برای رفع این نقیصه در سیستم انژكتوری سوپاپی به نام كنترل دور آرام طراحی و تعبیر شده است . در موقع وارد شدن بار اضافی به موتور در دور آرام سوخت توسط انژكتورها هم اضافه می شود در این موقع برای احتراق كامل ECU زمان باز بودن سوپاپ هوای  دور آرام را افزایش می دهد . اگر بخواهیم وضایف این سوپاپ را خلاصه كنیم می توانیم بگوییم

:1- تأمین هوای لازم برای حالت سرد كار كردن موتور 2- ثابت نگه داشتن دور آرام موتور3- تأمین هوای مورد نیاز موتور در حالت آرام نسبت به اعمال بار روی موتور

3- سوپاپ برقی كنیستر : این سوپاپ وظیفه دارد بخارات باك را جهت جلوگیری از پخش شدن آن در فضای باز گرفته و در زمانی كه ECU فرمان می دهد آنها را به مانیفولد هوا راهنمایی كند .

4- كوئل دوبل : كوئل در سیستم انژكتوری از نوع هوا خنك بوده و دارای یك خروجی ولتاژ قوی و یك ورودی مثبت و یك خروجی منفی است .

5- رله اصلی Minrail وظیفه این رله تغذیه برق ورودی سنسورها و عملگرهاست وقتی سوئیچ موتور در حالت خاموش در می آید رله اصلی برای 8 ثانیه روشن می ماند و با برق سنسورها و عملگرها را قطع می كند تا آخرین اطلاعات موتور در حافظه ECU ثبت شود . رله اصلی دارای 5 فیش است . فیش شماره 86 به برق سوئیچ متصل است كه این مدار رله اصلی را از طریق اتصال به بدنه كه از فیش شماره 48 به آن داده می شود . فعال می گردد . با باز كردن سوئیچ رله فعال شده و پلاتین های آن وصل می شود در این موقع از فیش شماره 30 برق از جعبه فیوز برق دریافت كرده و عمل كننده های كنیستر شیر خلعی EGR ، سوپاپ هوایی دور آرام و انژكتورها تغذیه می شود . منفی عملگرهای فوق توسط ECU تأمین می گردد .

6- رله فن (فن رل) : رل فن از ECU فرمان گرفته و در دمای 93 درجه سانتیگراد برق موتور فن رادیاتور را روشن و در دمای 87 درجه سانتیگراد برق فن را قطع می كند .

 7- پمپ بنزین Feulpomp : پمپ بنزین از نوع توربینی است و در داخل باك قرار دارد وقتی پمپ بنزین از طریق ECU فعال شود پره های پمپ سوخت را به مدار ارسال می كند . سوخت از دور بدنه آرمیچر عبور كرده و از سوپاپ یك طرفه گذشته و به مدار فیلتر می رود . پمپ دارای یك سوپاپ اطمینان است كه در فشار بین 5/4 تا 6 اتمسفر باز شده و سوخت را به باك بر می گرداند . سوپاپ یك طرفه وظیفه دارد سوخت را در مدار سوخت رسانی با پیش فشار لازم در هنگام خاموش شدن موتور نگهداری كند . 8- سوپاپ برقی EGR : وقتی دمای موتور افزایش می یابد تولید اكسیدهای ازت و NOX زیاد می شود برای كاهش تأثیرات زیان آور NOX سعی به خنك نگه داشتن موتور می كند . در دمای 50 تا 60 درجه آب موتور ECU سوپاپ برقی EGR را فعال می كند كه با فعال شدن این سوپاپ دیافراگم EGR حركت نموده و سوپاپ دیافراگم مقداری از دودهای مانیفولد دود را به مانیفولد گاز ارتباط می دهد و موتور به جای تنفس هوای تازه و بنزین از پسماندهای بدون انرژی دود استفاده كرده و گرمای آن را كاهش می دهد . مدار هوا رسانی : مدار هوا رسانی از قسمت فیلتر شروع شده و هوا پس از صاف شدن از لوله خرطومی به داخل ورودی مخزن آرامش جریان می یابد . در این قسمت دو حالت وجود دارد : یا در حالت دور آرام بوده و یا در حالت دور تند . اگر موتور در حالت دور آرام باشد قسمت سمت چپ مدار بسته بوده بنابراین هوا از لوله فرعی سمت راست بوسیله موتور كنترل دور آرام IFC داخل مانیفولد هوا می شود در این قسمت یك مخزن هوای دور آرام برای مواقعی كه به طور ناگهانی از دور زیاد به دور آرام وارد موتور می شود این قسمت نیز دارای یك مخزن هوای دور زیاد است كه در مواقعی كه به طور ناگهانی دور موتور زیاد می شود طراحی گردد . لازم به ذكر است سنسور هوا در ابتدای این مدار نصب شده است .

سالنامه  ریو
ریو نخستین بار در پایان دهه 90 میلادی به بازار گشت و در حضور چند ساله اش در بازار توانست به لطف قیمت ارزان در مقابل امکانات و تواناییهایش از فروش مطلوبی برخوردار شود.ضمن آنکه در سال 2003 چهره ظاهری آن مورد بازرسی قرار گرفت و کمی از حالت غیر عادی طراحی اولیه آن کاسته شد.
و اما در سال 2005 یکی از بدترین خودروها بود که در آزمایش ایمنی از پنج ستاره دو ستاره را دریافت کرده است.!

1) طراحی:
طراحی ظاهری آن ساده است و شاید بهترین نقاط طراحی آن خطوط روی در موتور و هماهنگی آن با جلو پنجره و سپر جلو باشد.
البته باید نگاهی نیز به طراحی رقبای آن در بازار داخلی داشت.در طیف قیمت کیا ریو خودروهایی همچون پژو 206 و انواع سمند و پژو 405 مهمترین رقبایش را تشکیل می دهد که گذشته از پژو 206 سایرین از طراحی شاهکاری برخوردار نیستند.

البته چنین طراحی های ظاهری نیز علاقه مندان خاص خود را دارند خصوصا افرادی که سالهای جوانی را پشت سر گذشته اند چنین خودروهایی را به خودروهایی همچون پژو 206 معمولا ترجیح می دهند .
آنچه بیشتر از همه جلب توجه می کند بکارگیری قطعات پلاستیکی با ظاهری نه چندان مرغوب است. و مثبت ترین نکته در این میان اهرم تعویض دنده است ضمن آنکه مواردی همچون پوشش در بر گیرنده بالابر شیشه ها و قاب در برگیرنده ادوات میانی داشبورد و قاب توپی پشت فرمان از موارد منفی است که بیشتر به نظر می رسد. فضای داخلی خودرو برای چهار نفر کافی به نظر می رسد البته اگر سرنشینان جلو بخواهند از راحتی خوبی بهره مند شوند طبیعی است که در چنین خودروهایی سرنشینان عقب بایستی به کاهش رفاهشان رضایت دهند!!!

به طور کلی این خودرو برای مسافرتهای کوتاه یا میان شهری مناسب است اما در مسافرتهای طولانی باعث خستگی سرنشینان می شود!!!!

2)مشخصات فنی:
ریو با پیشرانه 5/1 لیتری 16 سوپاپه در کشورمان عرضه شد که گونه قوی تر آن است.اسن پیشرانه دارای 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 132 نیوتون متر در 4500 درو در دقیقه است.چنین توانی برای جثه 1153 کیلوگرمی آن نسبتا کافی به نظر میرسد اما در مقایسه با 405 وسمند کمی ضعیف است!

و از نظر رقم نیز تقریبا با توان خودرویی همچون پژو 405 و برابری می کند.اما نکته ای که همانند بسیاری دیگر از چنین خودروهایی نظرتان را جلب خواهد کرد عدم لذت و همچنان در زمان یک شتاب گیری سریع که ناشی از چند عامل بوده :عدم جذابیت نشاندهنده ها غربالک فرمان و صدای موتور به همراه احساسی که در زمان انجام یک شتاب گیری به شما دست می دهد!!!

کشش آن نیز در دورهای میانی معمولی است و اگر خواهان توان بیشتر باشید بایشتی همواره نیم نگاهی نیز به یک دنده سنگین تر داشته باشید چون در دورهای 3500 دور هر زمان که پدال گاز را بفشارید پیشرانه اتومبیل عکس العمل سریع را از خود نشان نمیدهد.ابعاد نا مناسب رینگ و لاستیک موجب نوعی گیجی فرمان در سرعتهای بالا و عدم مانورپذیری خودرو می گردد با این حال از حیث هندلینگ با در نظر گرفتن ابعاد نا مطلوب رینگ و لاستیک بایستی نمره قبولی را به آن داد.

به طور کلی این خودرو بر خلاف تبلیغاتی که در موردش می شد نبایستی جوان پسند دانست و برعکس مناسب برای افرادی که شور و حال جوانی را پشت سر گذاشته اند و یک رانندگی نسبتا روان برای سرنشینان مهمتر از یک رانندگی همراه با لذت است.

طرح خارجی : این ماشین که در گروه خودروسازی سایپا تولید میشود در نمای خارجی دارای طرحی همچون مزدا و یا هیوندای ورنا میباشد . طرح چراغهای جلو و عقب همان طور که ملاحظه میکنید به نوعی مکمل یکدیگر بوده و زیبایی خاصی دارند . دستگیره درها ، سپرها و آینه ها همگی به رنگ بدنه میباشد . در کل این ماشین دارای طرحی جذاب بوده و خریدار قطعا از دیدن ماشین خسته نمیشود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir