مقاله فیزیك پایه دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله فیزیك پایه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فیزیك پایه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
فیزیك پایه
فهرست:
فیزیك چیست ؟
شاخه های سنتی فیزیك
حضرت نورعلیشاه ثانی و نظریه نسبیت در فیزیكپایه
همانندیهای فیزیك پایه و تصوّف مشرق زمین
نظریه نسبیت خاص
سال2005 سال فیزیك و آشنایی با پایگاه های اینترنتی معتبر در این زمینه
سال جهانی فیزیك، اهداف و برنامه ها
آشنایی با سایت هماهنگ كننده مركزی WYP :
افتتاح رقابت بین المللی پوسترها
فیزیك در معماری مدرسه
منابع:
www.fizikdan.com
www.hotfizik.com
فیزیك چیست ؟
فیزیك یكی از شاخه های مهم ” شاید مهم ترین ” علومم طبیعی بوده و بررسی تمام پدیده های طبیعی را به نحوی زیر پوشش خود قرار می دهد .
علم فیزیك در مطالعه عناصر تشكیل دهنده ماده یا جسم مادی و عمل متقابل این عناصر غیر قابل انكار و بررسی چنین برهم كنشها ، خواص جسم مادی را در پیش روی ما قرار داده و دسترسی به مجهولات پدیده های طبیعی را آسان می كند . فیزیك علاوه بر بررسی ساختار جسم مادی و عوامل تشكیل دهنده آن ، ارتباط نزدیك با سایر علوم طبیعی در رشته و بعنوان یك پدیده بنیادی در تمامی پژوهشهای علمی كاربرد وسیعی را به خود اختصاص می دهد . بررسی اوضاع و احوال علومی نظیر انرژی ، نور ، مكانیك ” جامدات و سیالات ” شیمی ، نجوم ، زمین شناسی بدون استفاده از فیزیك امكان ندارد .
شاخه های سنتی فیزیك :
تا پایان قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم ، حیطه عملیات علم فیزیك را در علومی نظیر ، مكانیك ، ترمودینامیك ، الكتریسیته ، مغناطیس ، صدا و نور خلاصه می دانستند . مثلا ،مكانیك را علم الحركات و نور را برای دستیابی به علم اپتیك و صدا و شنوائی را برای دسترسی به علم اكوستییك و الكترومغناطیس را بعنوان رابط با تمامی شاخه های ذكر شده بكار می گرفتند .
علم مكانیك بعنوان شاخص ترینن رشته های علم فیزیك بكار گرفته شد و بسرعت توسعه یافت و بهه دو بخش استاتیك ودینامیك تقسیم گردید. قوانین بیشماری در ارتباط با استاتیك و دینامیك مطرح شد كه اغلب آنها امروز نیز در فعالیتهای علمی ـ صنعتی ـ ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند ” در مقالات آتی به این قوانین و كاربرد آنها در ورزش اشاره خواهد شد “.
در شروع قرن بیستم دیدگاه ها نسبت به علم فیزیك دستخوش دگرگونی گردید و شاخه جدیدی بنام فیزیك نوین خصوصا بررسی انرژی هسته ای بدان اضافه شد . این تغییرات بیشتر تحت تاثیر اندیشه های نوین ، ستاره تابناك و جاویدان عالم فیزیك یعنی ” آلبرت انیشتین ” قرار داشت .
انیشتین دیده فیزیك دانان ، عالمان و دانشمندان را نسبت به فضا ، زمان و سرعت و حركت بكلی دگرگون ساخت و مسائل پیچیده نیروی جاذبه ومعماهای كهكشانها را حل نمود .
كارهای علمی انیشتین و معادلات و برداشت او از نیروی جاذبه ” كه بنحو چشم گیری با تعریف نیروی جاذبه نیوتن اختلاف دارد ” زمان فعلی را پوشش میدهد و قوانین ارائه شده او برآینده جهان تاثیر خواهد گذاشت . ثقل انیشتینی یا ” نسببیت عام ” همانطوری كه بر اجرام سماوی و اقمار و ستارگان و سفینه ها اثر میگذارد ، مطمئنا رشته های مختلف ورزش را متحول و متاثر خواهد كرد .
چرا كه سرعت در بیدار كردن انرژی نهفته اجسام رل اساسی بازی می كند و این مهم در فرمول E= mc انیشتین بیان شده . می دانیم سرعت و شتاب در كسب ركوردهای بالا رل اساسی را بازی می كند و كسب انرژی بالا توسط ورزشكار ” یعنی فرمول انیشتین ” قادر به خلق ركوردهای غیر قابل باور در سالهای 2500 یا 3000 میلادی خواهد بود . البته آنچه در رابطه باانرژی نهفته و سرعت گفته شد ، می تواند بعنوان خیال پردازی تلقی شده ، ولی آینده ركوردهای حیرت انگیز در رشته های گوناگون ورزشی بستگی به سرعت و جذب انرژی دراین راستا دارد .
بهر صورت با بكارگیری و استفاده از ثقل انیشتینی و حذف ثقل نیوتنی ” به هر حال در مقابل ثقل انیشتینی قابل هضم نیست ” كار ركوردها و ورزش نیز بهمین جا ختم نمی شود . به هر صورت فیزیك نوین ایجاب می كند در هر زمان ، اصول و مبانی و تفكرات قبلی دانشمندان علوم ریاضی ـ فیزیك مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات جدید بكار رود .
حضرت نورعلیشاه ثانی و نظریه نسبیت در فیزیك پایه
عرفان از قدیم الایام در طریقت همه ادیان الهی وجود داشته. ادیانی كه قدیمیتر از ظهور حضرت محمّد (ص) تعلیم اسلام میدادند نیز از همین بُعد مربیان عرفان بودهاند و تربیت را از اسلام (به معنی تسلیم) به رب آغاز میكردند. بررسی عرفان ادیان باستانی از دیدگاه غربیان در زمان حاضر با اهمیت تلقی میشود و علّت این امرتطبیق بیانات ارباب عرفان با یافتههای علوم جدید بالاخص فیزیك نوین میباشد.
توجّه به آئین هندو یا مذهب برهما، مذهب بودا و آئینهای كنفسیوس و لائوتسو در چین و بسیاری از طریقتهای دیگر كه در سرتاسر شرق زمین گستردهاند وقتی آغاز شد كه بارقهای از فیزیك جدید امكان قبول نظریات شهودی عرفا را از دیدگاه عقل مادرزاد قابل بررسی دانست.
لذا متون زیادی نگارش شد تا بیان نماید كه آری گفتههای عرفای مشرق زمین از كنه ناپیدایی آمده كه پس از قرنها بررسی علم با چشم بسته و عصازنان به دنبال آن میگردد. آئینها و مذاهب و طریقتهای فوق حاوی همان پیامی هستند كه پس از حداقل ده قرن بعد از آنها توسط حضرت بیسواد گفته شد و همچنان در چهارده قرن بعد نیز به بیان و قلم اهل معرفت ومحمّد عرفای اسلام مطرح گردید.
گرچه همه وصف یكی نمودهاند ولی شرح نامهها به تفاوت ذوقها وسلیقهها بوده است. یكی از این كلام كتاب بینظیر صالحیّه( ) تألیف حضرت نورعلیشاه ثانی است كه محتوی متجاوز از یكهزار مطلب است كه زوایای مختلف جهانبینی عرفان اسلامی را عرضه میدارد. یك مطلب از این مجموعه را اینجا باختصار بررسی خواهیم كرد كه همان نظریهای است كه در فیزیك پایه به نام «نظریه عمومی نسبیت» شناخته میشود.
همانندیهای فیزیك پایه و تصوّف مشرق زمین
كاپرا( ) در كتاب «تائوی فیزیك» در همانندیهای فیزیك پایه و تصوّف مشرق زمین كاوش زیادی نموده و بسیاری از نظریههای فیزیك نوین را با تصوّف و عرفان شرق مقایسه نموده است.
منجمله این مقایسات تطبیق «نظریه نسبیت» آلبرت انیشتن است. وی مصادیقی از جهانبینی عرفای مشرق زمین در مطابقت با «تئوری نسبیت خاص» بدست میآورد ولی «تئوری عمومی نسبیت» را نمیتواند در فرمایشات عرفا بیابد. لذا در این مقاله به این موضوع میپردازیم.
بر اساس نظریات فیزیك كلاسیك فضای سه بعدی اطراف ما مستقل از اجسام مادی محتوی آن بود و از طرفی زمان نیز چون بُعدی مجزا ومستقل از جهان مادّی تعریف میشد. طرح نظریه نسبیت خاص و نظریه عمومی نسبیت توسط آبرت انیشتین این دیدگاه مستقل زمان و فضا را به نحو چشمگیری تغییرداد.
نظریه نسبیت خاص
نظریه نسبیت خاص بر این مبنی استوار است كه كلیه ا ندازهگیریهای زمانی و مكانی نسبی هستند و عامل ایجاد این نسبیت سرعت نور است.
فرض كنید فردی شیئی را مینگرد نور فاصله بین شئ و چشم بیننده را با سرعتی حدود 300000 كیلو متر در ثانیه طی میكند و در زمان كمی به چشم بیننده میرسد. حال فرض كنید این بیننده باسرعت بسیار زیاد در حال حركت و دور شدن از شئ باشد در این حالت زمان بیشتری طول میكشد تا نور حركت كرده از شئ به چشم بیننده برسد. بدین ترتیب مشاهده یك رویداد برای بینندههای كه در سرعتهای متفاوت در حركت هستند در زمانهای مختلف اتّفاق میافتد.
البتّه این اختلاف در سرعتهای معمولی بسیار كم و غیر قابل تمییز است ولی هنگامی كه سرعتها به سرعت نور نزدیك شوند با اهمیت خواهند شد. لذا اندازهگیریهائی كه متضمّن فضا (به معنای سه بُعد «بالا و پائین»-«چپ و راست»-«جلو وعقب» مكان) و زمان هستند معنای مطلق خود را از دست میدهند . ارتباط موجود میان فضا و زمان در ستارهشناسی به دلیل فاصلههای زیاد بخوبی شناخته شده است.
نور فاصله بین خورشید و زمین را حدوداً در هشت دقیقه میپیماید لذا هرلحظه كه به خورشید بنگریم وضیعت هشت دقیقه قبل او را میبینیم و با تلسكوپهای قوی مرز كائنات را در سیزده میلیارد سال پیش مشاهده میكنیم . یعنی نور هائی كه در سیزده میلیارد سال پیش حركت كردهاند و الان به چشم ما میرسند.
در فیزیك كلاسیك طول یك میله چه در حركت و چه در سكون یكسان تلقّی میشد. ولی نظریه نسبیت طول میله را تابع حركت آن نسبت به ناظر میداند بطوریكه در جهت حركت میله طول آن كوتاه میشود. گرچه این شهود بدلیل ادراك ما توسط واسطهای به نام نور است كه از سرعت متناهی برخوردار است و اگر سرعت نور نامتناهی میبود این مسئله صادق نمیافتاد. به هر حال مسئله مهم درك این موضوع است كه طول واقعی یك جسم سؤالی فاقد معنی است. همین مسئله طول میله بر«فواصل زمانی» نیز قابل طرح است.
به این معنی كه برخلاف فاصله مكانی هرچه سرعت نسبت به بیننده افزایش یابد این فواصل زمانی هم بیشتر خواهد شد بعبارت دیگر زمان كندتر میشود. یعنی اگر یك ساعت در حركت با سرعت زیاد باشد آهستهتر كار میكند و زمان كندتر پیش میرود.
این مسئله به این معنی است كه اگر یكی از دو برادر دوقلو با وسیلهای بسیار تندرو به مسافرت برود وقتی به خانه برگردد از برادرش جوانتر خواهد بود. این مسئله به معمّای دوقلوها در فیزیك پایه معروف است و به آسانی قابل درك نیست ولی آزمایشات نزیادی آن را ثابت كردهاند كه ذرّات اتمپارههای ناپایدار كه طول عمر متو سط معیّنی دارند و سپس از هم میپاشند چنانچه در سرعتی برابر80% سرعت نور حركت كنند عمرشان 7/1 برابر طول عمر ذرّات مشابه خواهد بود و اگر این سرعت به 99% سرعت نور برسد طول عمرشان هفت برابر خواهد شد.
جالب اینجاست كه عمر ذرّه از دیدگاه خودش ثابت است ولی از دید ناظر بیرونی چون ساعت درونی ذرّه كند كار میكند عمرش طولانی است. این مباحث به این دلیل تعجّب آورند كه ما نمیتوانیم فضای چهار بُعدی مكان و زمان را با هم درك كرده و ببینیم چون حواس ما برای ادراك سه بُعدی خلق شدهاند و فقط با تصویر (سایه) سه بُعدی از اشكال چهار بُعدی صورتی ناقص از آن را میبینیم.
سال فیزیك و آشنایی با پایگاه های اینترنتی معتبر در این زمینه
آلبرت انیشتین در سال 1905 دانش فیزیك را با نظریههای انفلابی خود متحول كرد. امسال كه صد سال از پیشنهاد نظریههای او میگذرد، سال جهانی فیزیك نامگذاری شده است.
در این سال انجمنهای مختلف در سراسر جهان تلاش میكنند جامعه را با آلبرت انیشتین، نظریههای او و دانش فیزیك بیشتر آشنا كند. در ادامه فهرست برخی از مهمترین پایگاههای اینترنتی كه در این زمینه فعال هستند، آمده است.
http://www.physics2005.org/einstein.html
انجمن فیزیك پایه و كاربردی سال 2005 را به عنوان سال جهانی فیزیك معرفی كرد كه مورد استقبال دانشمن
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0