توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اوراق قرضه دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اوراق قرضه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اوراق قرضه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اوراق قرضه :

تأمین مالی شركتها:
اغلب شركتها در روند فعالیتهای،نیاز به منابع مالی جدید و تأمین وجوه آن دارند.برخی از شركتها می توانند نیازهای مالی خویش را از طریق اخذ وام از بانك یا فروش سهام عادی و ممتاز خود تأمین نمایند اما برای تهیه وجوه نقد به منظور اجرای پروژه های عظیم مانند ساختمان پالایشگاه یا توسعه كارخانه های بزرگ و سد سازی و غیره مؤسسات بیشتر از مبلغی كه یك مؤسسه مالی بتواند در اختیار آنها قرار دهد به وجه نقد نیاز دارند در چنین مواردی شركتها ممكن است اقدام به صدور سهام یا اوراق قرضه نمایند.

باید توجه داشت كه هر كدام از شیوه های تأمین مالی دارای معایب و مزایایی می باشد كه بسته به وضعیت شركتها فرق می كند.مثلاً چنانچه شركتی جهت تأمین عملیات خود اقدام به صدور سهام نماید و بدین طریق تعداد سهامداران خود را افزایش دهد،این عمل احتمالاً موجب كاهش سود هر سهم می گردد.بطور مشابه اگر تأمین مالی از طریق اخذ وام صورت گیرد،ممكن است وضع نقدینگی شركت جهت بازپرداخت اقساط سالانه آن مساعد نباشد بدین ترتیب اگر شركت برای مدت مدیدی به منابع تحصیل شده نیاز داشته باشد انتشار اوراق قرضه می تواند شیوه مناسبی برای تأمین مالی مورد نظر باشد در این صورت هزینه بهره اوراق قرضه نیز می تواند تأثیر بسزایی در سود خالص شركت داشته باشد.

انتشار اوراق قرضه به نوبه خود تابع شرایط و مقررات خاصی می باشد از جمله طبق ماده 51 قانون تجارت تنها شركتهای سهامی عام می توانند اوراق قرضه منتشر نمایند.طبق ماده 55 همین قانون،انتشار اوراق قرضه ممكن نیست،مگر زمانی كه كلیه سرمایه ثبت شده شركت تأیید شده و در دو سال تمام از تاریخ ثبت شركت(در اداره ثبت شركتها)گذشته و در ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام رسیده باشد.
اوراق قرضه:

طبق ماده 52 قانون تجارت«ورقه قرضه»ورقه قابل معامله ای است كه معرف مبلغی وام است با بهره معین كه تمام یا اجزاء آن در موعد یا مواعد معینی باید مسترد گردد.برای ورقه قرضه ممكن است علاوه بر بهره حقوق دیگری نیز شناخته شود.صدور اوراق قرضه،راهی برای كوچك و خرد كردن وام های بزرگ بوده و برای واحد صادر كننده نوعی بدهی بلند مدت می باشند همچنین اوراق قرضه دارای شرایطی می باشند كه روی برگه قرضه قید می گردد.از جمله مندرجات اوراق قرضه می توان موارد زیر را نام برد:

الف)مبلغ اسمی:
كه عبارت است از اصل مبلغی كه روی اوراق قرضه درج شده و نماینده بدهی شركت صادر كننده اوراق به دارنده آنها می باشد.
ب)نرخ بهره:
نرخی است كه شركت صادر كننده اوراق قرضه مؤظف است بر اساس آن و بر مبنای مبلغ اسمی ورقه قرضه،به دارنده آن بهره پرداخت نماید به نرخ بهره،نرخ سود تضمین شده نیز گفته می شود.

ج)تاریخ های پرداخت بهره:
مبلغ بهره اوراق قرضه مممن است سه ماهه،6 ماهه یا یك ساله پرداخت گردد.به تاریخی كه روی ورقه قرضه جهت پرداخت اقساط بهره معین شده است،تاریخ پرداخت بهره گویند.
د)سررسید اوراق قرضه:
سررسید اوراق قرضه تاریخی است كه صادر كننده اوراق قرضه مكلف است مبلغ اسمی این اوراق را به دارنده آن پرداخت نماید با توجه به مطالب فوق می توان اوراق قرضه را چنین تعریف كرد:

اوراق قرضه اسناد بهاداری است كه شركتهای سهامی عام با انتشار آنها مبالغی وام گرفته و تعهد می كنند كه اصل وام(مبلغ اسمی)را در سررسید و سود تضمین شده(بهره)آنها را در تاریخ های معین مثلاً سه ماهه یا شش ماهه یا یك ساله بپردازند.
اوراق قرضه از جهاتی شبیه به سهام می باشد از جمله هر دو اوراق قابل خرید و فروش هستند دارای ارزش اسمی مشخص بوده و ارزش مبادله ای هر دو در بازار بورس اوراق بهادار تعیین می شود.

از جهت دیگر اوراق قرضه و سهام،دارای وجوه افتراق نیز می باشند از جمله این وجوه افتراق می توان به موارد زیر اشاره كرد:
1اوراق قرضه برای موسسه صادر كننده نوعی بدهی می باشد و دارندگان این اوراق بستانكاران شركت می باشند در صورتی كه دارندگان سهام،صاحبان شركت هستند.

2صاحبان سهام در سود شركت شریك بوده و دارای حق رأی نیز می باشند در صورتی كه دارندگان اوراق قرضه،اولاً حق رأی ندارند،ثانیاً بر اساس نرخ تعیین شده و بر مبنای مبلغ اسمی اوراقی كه در اختیار دارند،بهره دریافت نموده و در سود شركت سهیم نمی باشند.
3اوراق قرضه تنها توسط شركتهای سهامی عام منتشر می گردد،در صورتی كه سهام از طریق شركتهای سهامی عام و خاص عرضه می گردد.
4بهره اوراق قرضه جزء هزینه های شركت بوده و به عنوان هزینه مالی در صورت حساب سود و زیان منعكس می گردد در صورتی كه سود سهام جزء هزینه های شركت نیست و از محل سود خالص پرداخت می گردد.

5اوراق قرضه دارای تاریخ سررسید بوده و مبلغ اسمی آنها باید در تاریخ سررسید پرداخت گردد در صورتی كه سهام فاقد تاریخ سررسید بوده و تا پایان عمر شركت می توانند باقی بمانند.
6پرداخت بهره از تعهدات شركت می باشد در صورتی كه سود سهام تا زمانی كه توسط مجمع عمومی صاحبان سهام تصویب نشده است قابل پرداخت نمی باشد.

انواع اوراق قرضه:
اوراق قرضه را بر اساس ویژگی های مختلف می توان به گروههای متفاوتی طبقه بندی نمود كه اهم آن به شرح زیر می باشد:
اوراق قرضه با نام و بی نام:

نظر به اینكه اوراق قرضه،اوراق قابل ملاحظه ای است كه ممكن است در بورس اوراق بهادار خرید و فروش شود خریداران مجبور به نگهداری این اوراق تا سررسید نمی باشند انتقال مالكیت این اوراق بستگی به ویژگی با نام یا بی نام بودن آنها دارد اوراق با نام در وجه شخص معینی صادر و نام خریدار در دفاتر واحد تجاری صادر كننده اوراق ثبت می گردد زمانی كه دارنده این اوراق اقدام به فروش آنها می نماید واحد تجاری صادر كننده،آن اوراق را باطل و اوراق جدیدی را به نام خریداران جدید صادر می نماید.اوراق قرضه بی نام،در وجه شخص معین صادر نمی شود و دارنده آن مالك آن تلقی می گردد این نوع اوراق قرضه طرفداران زیادی دارند.

به اوراق قرضه بی نام معمولاً مقداری كوپن بهره ضمیمه است و در تاریخ های پرداخت بهره از آن اوراق جدا و به واحد تجاری صادر كننده یا بانك كارگزار آن تسلیم می شود تا واحد تجاری در مقابل،مبلغ بهره را پرداخت نماید.به اوراق قرضه با نام عموماً كوپنهای بهره ضمیمه نیست و واحدهای تجاری صادر كننده مستقیماً مبالغ بهره را برای دارنده این اوراق ارسال می نماید.

اوراق قرضه تضمین شده و تضمین نشده:
اوراق قرضه بدون وثیقه را اوراق تضمین نشده گویند برخی از دارایی های واحد تجاری ممكن است به عنوان وثیقه بازپرداخت اوراق قرضه قرار گیرد.اگر واحد تجاری نتواند مبالغ اصل و بهره اوراق قرضه را در موعد مقرر بازپرداخت نماید.دارایی های مورد وثیقه ممكن است از سوی دارندگان اوراق قرضه تملك شود این نوع اوراق،اوراق قرضه تضمین شده نام دارند.البته اعتبار اوراق قرضه،اساساً به قدرت مالی و ارزش و اعتبار واحد تجاری بستگی دارد و چه بسا اوراق قرضه تضمین نشده برخی مؤسسات به مراتب معتبرتر از اوراق تضمین شده دیگر مؤسسات می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir