توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ‌‌آشنایی با برینگها دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ‌‌آشنایی با برینگها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ‌‌آشنایی با برینگها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ‌‌آشنایی با برینگها :

آشنایی با برینگها

فهرست:
ضرورت توسعه آموزشهای فنی در زمینه برینگ
هزینه های توقف تولید در صنایع
آشنایی با سازندگان انواع برینگ ها
عناوین برخی از دوره های آموزش عمومی
آشنایی با چند ماشین مجهز به سیستمهای برینگ

منابع:

WWW.OMZMINING.COM

WWW.MACHIN.COM

ضرورت توسعه آموزشهای فنی در زمینه برینگ
برینگ (Bearing ) را میتوان به مثابه قلب ماشینآلات در تمام صنایع در نظر گرفت. نقش اصلی برینگ در ماشینآلات ایجاد بستر مناسب حرکت و تحمل بار است. لذا كوچكترین خلل در كاركرد برینگها ، ماشین آلات را از حركت یا کار مؤثر باز میدارد. از آنجا كه اصطكاك و سایش در اجزاء مکانیکی غیر قابل اجتناب است، برینگ ها نیز به مرور دچار فرسایش شده و عمرمفید آنها به سر آمده و می بایست تعویض گردند. از اینرو برینگ ها جزو قطعات مصرفی به حساب می آیند و همواره جزو سبد خرید كارخانجات قرار دارند.

برطبق تجارب وبررسیهای بعمل آمده، مصرف برینگ در صنایع ایران بیش از حد متعارف در صنایع كشورهای در حال توسعه یا پیشرفته است و بنظر میرسد رقم آن حداقل دو برابر باشد. این مقدار مصرف اضافی هزینه ای بسیار گزاف به کشور تحمیل میکند. از اینرو بهینه کردن وكاهش میزان مصرف برینگ می بایست جزو دغدغه مدیران صنعت قرار گیرد چرا که:
1 قریب به تمام برینگ های مصرفی در صنایع از خارج كشور تأمین و وارد گشته و در مقابل میلیونها دلار ارز سالیانه از كشور خارج میگردد.

2 در دنیای تولید رقابتی ، لازمه افزایش کمّی و کیفی تولید وبه طبع آن افزایش در آمد وسود ، در گرو افزایش زمان و کیفیت کارکرد ماشین آلات است. به عبارتی دیگر در گرو كاهش توقفات دستگاهها ناشی از تعمیرات و تعویضات و همچنین بهبود وضعیت کار ماشین آلات است. این دو مهم نیز با افزایش طول عمر برینگ ها محقق میشوند.

هزینه های توقف تولید در صنایع
صنعت هزینه
فولادسازی 10 میلیون ریال در ساعت
کاغذسازی 10 میلیون ریال در ساعت
نیروگاه (MW600) 15 میلیون ریال در ساعت
خودروسازی (خط رنگ) 100 میلیون ریال در ساعت
پتروشیمی میلیونها ریال (یک توقف = 3 تا 4 روز)
سیمان
غذایی 5 میلیون ریال در ساعت

3 در اثر خرابی پیش از موعد (زودرس) برینگ ها و نیاز به تعویض آنها، اجزاء جانبی ماشین نیز دچار آسیب و فرسایش گردیده وخرابی به بقیه قسمتهای ماشین سرایت میكند.

4 لازم است از حجم و فشار كار روی پرسنل واحد نگهداری وتعمیرات كاسته شده تا بركیفیت كار آنها افزوده شود.

مهمترین عامل مصرف غیرمتعارف برینگ در صنعت ایران ناشی از فقر آموزشها و آموخته های علمی و صحیح پرسنل واحدهای صنعتی مسئول در قسمتهایی همچون طراحی، فنی، تعمیرات، PM ، و تولید است. برخی اشتباهات و خطاهایی که این افراد در ارتباط با برینگ انجام میدهند را چنین میتوان برشمرد:
o انتخاب نادرست برینگ و ملزومات آن در طراحی ماشین
o عدم انتخاب و جایگزینی برینگ های جدید برای ماشین آلات قدیمی درحال کار
o عدم کنترل وضعیت محل نشیمن برینگ (محور و هوزینگ) و مقدار انطباقات ابعادی
o نصب برینگ در محیط بسیار آلوده و کثیف
o نصب برینگ با وسایل و روشهای ابتدایی و مرسوخ که موجب آسیب رسیدن جدّی به برینگ و محور در حین نصب میشود.
o عدم رعایت تلرانسهای بعد از نصب برینگ
o مصرف گریسهای متفرقه و فاقدکیفیت برای روانکاری برینگ
o گریسکاری و اعمال گریس بیش از مقدار لازم و مناسب
o عدم مراقبت از وضعیت برینگ در حال کار (کنترل دما، ارتعاش، دور و سروصدا)
o عدم بررسی علل خرابی زودرس برینگ و تلاش در رفع آن

عامل مهم دیگر در مصرف بیش از حّد برینگ، خرید و استفاده از برینگ های فاقد کیفیت یا تقلّبی است که به یک معضل اساسی برای تمام صنایع کشور تبدیل شده است. بنظر نگارنده، ریشه این معضل را نیز میتوان در فقر اطلاعات فنی و آموزشهای اصولی جستجو کرد. وقتی کارخانجات به دنبال خرید ارزانقیمت ترین برینگ های فاقدکیفیت رشد قارچ گونه یافته و صنعت و سرمایه های ملی را دچار هزینه های گزاف میکنند.

اما چگونه می توان در جهت كاهش مصرف بیرنگ وهمچنین مصرف بهینه آن گام برداشت یقیناً پاسخ این سؤال چیزی جز توجه ویژه به آموزشهای اصولی مرتبط با برینگ وگسترش آنها نیست. برای درك بهتر این مهّم لازم است وضعیت کنونی صنعت چه در رابطه با نحوه كار با برینگ و چه در رابطه با آموزشهای ذیربط مورد بررسی اجمالی قرار گیرد:

پر واضح است كه واحد نگهداری وتعمیرات در هر كارخانه ای مسئول مراقبت، سرویس وتعمیر ماشین آلات وبرین گهای آنهاست. امّا بینش و رفتار غالب در اكثر واحدهای نگهداری وتعمیرات صنایع كشوربسیار سنّتی است بدین معنی كه عموماً پرسنل این واحدها در پایینترین سطح تحصیلی وبدون آموزشهای فنی جذب می گردند وكارها را به روش سعی وخطا از همكاران رده جلوتر خود فرا می گیرند وعموماً در اثر فقر دانش و مهارتهای فنی اصولی، برداشتها و شیوه های غلط بعنوان روش كار شكل گرفته ، بکار برده شده و منتقل میشوند.

از سوی دیگر مدیران واحدهای نگهداری وتعمیرات نیز كه عموماً از طیف مهندسین برگزیده میشوند اكثراً فاقد کیفیت و تجارب عملی و مفید در صنعت هستند و همچنین آموزشها ومهارتهای فنی لازم را لزوماً طی ننموده اند. این افراد بیشتر گرداننده هستند و با وجود آنها بینشها و روشهای نادرست یا پر اشتباه همچنان به مسیر حركت رو به جلوی خود ادامه میدهند.

در ضمن این را باید اذغان نمود علیرغم اینكه گذراندن پاره ای كلاسهای آموزشی برای كلیه افراد در كارخانجات منجمله پرسنل فنی ونگهداری وتعمیرات سالیانی است كه الزامی شده است ولیكن متأسفانه اكثر برنامه های آموزشی نیز حول موضوعاتی یا بسیار ابتدایی و یا بسیار سطح بالا تدوین واجرا میشود. پرسنل نیز بیش از آنكه واقعاً بدنبال ارتقاء سطح مهارتهای خود باشند با انگیزه گرفتن امتیازات وارتقاء شغلی از كلاسهای آموزشی استقبال می كنند.

نتیجه و برآیند مواردی كه به آنها اشاره شد و موارد دیگری كه از موضوع این مقاله خارج است، به زعم نگارنده چیزی جز رخوت وسكون وعقب ماندگی برای واحدهای نگهداری وتعمیرات صنایع كشور در پی نداشته است. برای مثال هنوز هم چكش وقلم ولوله جزو وسایل اصلی جازدن برینگها است. هنوز هم گریسکاری ماشینآلات و برینگ ها بصورت غلط انجام میشود (گریس فاقد كیفیت ومتفرقه، بصورت آلوده وبیش از اندازه نیاز به برینگها اعمال میشود).
در اینجا لازم است اشارهای نیز به امكانات آموزشی پیرامون برینگ داشته باشیم. دروس علمی وعملی در رابطه با برینگ در دانشگاهها جز مختصرآشنایی با بارگذاری وانتخاب برینگ وطول عمر آن در درس طراحی اجزاء رشته مهندسی مكانیك كه در واقع هیچ است، وجود ندارد. بنابراین فارغ التحصیلان مهندسی دانشگاهها فاقد شناخت ودرك واقعی و کاربردی از برینگها هستند.

افراد و مؤسساتی نیز كه بدنبال برگزاری دوره های آموزش فنی- كاربردی کوتاهمدت برای صنایع هستند نیز بعضاً یك عنوان عمومی با موضوع برینگ را مطرح وتدریس میكنند و مدّرسین نیز یا آموخته های سنّتی و تجربی دارند و یا عنوان استاد دانشگاه كه در هر دو صورت با موضوع برینگ بصورت كاملاً تخصصی وكاربردی فاصله زیاد دارند.

به هر حال سعی شد با بیان مختصری از وضعیت حاکم ، توجه شما به كاستی های موجود در این خصوص جلب و اهمیت و ضرورت توسعه آموزشهای تخصصی در زمینه برینگ خاطرنشان گردد.

آشنایی با سازندگان انواع برینگ ها
به نظر شما متولّی باصلاحیت برای اشاعه و ترویج آموزشهای واقعی در زمینه برینگ چه کسی و با چه خصوصیاتی میتواند باشد . بدون تردید می بایست سراغ سازندگان حرفه ای وصاحب نام برینگ در دنیا را گرفت. نامهایی چون SKF و FAG كه هر دو نیز در صنعت كشور نامآور و مطرح می باشند.

شركتSKF با یك قرن فعالیت حرفه ای در موضوع برینگ هنوز پیشتاز عرصه صنعت و برینگ است. این شركت علاوه بر داشتن بیشترین تنوع وتیراژ ساخت برینگ، با دارا بودن بیشترین مراكز تحقیق وتوسعه وبالاترین سطح دانش فنی، بعنوان منبع علمی طراز اول در دنیای برینگ مطرح است. همچنین SKF سالیان متمادی است كه دوره های آموزشی علمی كاربردی در موضوعات برینگ و نگهداری وتعمیرات و ارنعاشات را تدوین واز طریق دفاتر ونمایندگیهای خود در تمام كشورهای جهان برای صنایع برگزار می نماید.

عناوین برخی از دوره های آموزش عمومی بدین قرار است :
1 اصول نگهداری برینگ
2 مبانی تكنولوژی برینگ
3 نگهداری وسرویس برینگ
4 آنالیز خرابی برینگ
5 روانكاری برینگ
6 انتخاب برینگ برای

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir