توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله معرفی وتاریخچه ونقش واهمیت سازمان نهضت سوادآموزی :

مقدمه
در آغاز’ حمدوستایش ان آغازوانجام بی انجام راكه آغازوانجام هستی تجلی اراده اوست.
اوكه باارسال رسل وفرستادن كتب نور ’بصیرت واگاهی رافراروی ادمیان قراردادوراه خروج ازتاریكی هارااموخت.خداوندی كه به «قلم »و«نوشته» سوگندیادكرد: «ن والقلم ومایسطرون » واموختن باقلم را شاهدی بركریمانه ترین جلوه ربوبی خویش معرفی فرمود.تعلیم وتربیت در همه جنبه های زندگی فردی واجتمایی نیروی نافذ وحیاتی است.بدیهی است كه بی سوادی با داشتن شعور وقوه درك منافاتی ندارد؛در حقیقت نبوغ درسنتهای شفاهی همه ملت هاومردم وجود دارد؛امادرجهان كنونی تعلیم وتربیت لازم ترین شرط وعامل نیرومند رشد وپیشرفت است وسواد ’یعنی توانایی ساختن نمادهای نوشتاری ودرك انها وبه سخن دیگر خواندن ونوشتن اساسی ترین مهارت یادگیری است؛كلیدی كه دستیابی به گنج دانش راممكن می سازد .

سوادبه عنوان ابزار یادگیری می تواند جریان یادگیری رادرفردتقویت كندوان گونه كه كولین پاور معاون مدیر كل یو نسكو در مقاله ای درباره سال جهانی سواد آموزیاظهار داشته است: «سواد اموزی‘ انگونه كه عموما مورد نظر است تنها اشنایی با سه مهارت خواندن ‘نوشتن ومحاسبه نیست’ بلكه تلمه برای وفق دادن یك استعداد بالقوه ودرحقیقت یك انقلاب فرهنگی است.سواد به انسان بینشی تازه می دهد تا به خود وجایگاهش در جهان پیرامون’ باروشی نو بنگرد. » 1

1علل اجتمایی بی سوادی كاربردی.محسن میرزایی.سال1380ناشر :سازمان نهضت سواد اموزی

تاریخچه سوادآموزی (تحقیقات كتابخانه ای)
در آغاز قرن بیست ویكم میلادی هستیم واین قرن نه تنها موجب تغییرات زمانی خواهد’شدبلكه تغییرات عمده ای رادر شیوه زندگی بسیاری از مردم به وجود خواهد اورد.قرن بیست ویكم’ قرنی است كه بر توسعه تاكید دارد ’اما این توسعه بیشتر به قابلیت های نا محدود ذهنی بشر بستگی دارد تا به منابع مادی محدود؛ مردم بی سواد نمی توا نند از منابع عصر جدید برای بهبود زندگی وكشورهای خود سود جویند وبه علت سطح پایین سواد در فعالیت های ملی’ از سایر كشورها عقب خواهند ماند.

بنا بر این نگرش عمیق تر به سواد ضرورتی اجتناب ناپذیر است وسیر تحول سواد –آموزی در اندیشه صاحب نظران این رشته بیانگر چنین ضرورتی است.
سوادآموزی كه شكل مهم وویژه آن آموزش خواندن ونوشتن وریاضیات پایه است كه به عنوان پایه واساس ایجاد اگاهی در فرد وفراهم كردن زمینه های رشد وتكامل او ونیز اساس سایر بر نامه های اموزشی بزرگسالان ضرور ت دارد.

تحول آموزش بزرگسالان درجهان:
اولین كنفرانس بین المللی اموزش بزرگسالان رادر سال 1929با شركت نمایندگان ملل اروپایی در دانشگاه كمپریج لندن تشكیل دادند .این كنفرانس تنها به برخی از مسایل مربوط به اموزش بزرگسالان اروپا توجه كرد.
بعد از بیست سال (1949)یونسكو باتوجه به تصمیمات و قطعنامه كنفرانس مذكور’ اولین كنفرانس رسمی بین المللی اموزش بزرگسالان را در شهر السینور دانمارك ترتیب داد كه از 25نماینده شركت كننده دران فقط 6نماینده از كشورهای جهان سوم بود.
از سال 1960به بعد یعنی در فاصله پنج سالی كه كنفرانس وزرای آموزش وپرورش جهان در سال 1965در تهران برگزار گردید ’ مفاهیم تازه ای در زمینه اموزش بزرگسالان جای خود را باز كردند وبسیاری از كشورهای جهان ’ به ویژه كشور -های جهان سوم به اجرای برنامه های وسیع اموزشی برای بزرگسالان با تاكید بر بعد سواد آموزیعلاقمند گردیدند .1

 

پس از كنفرانس تهران’ شهر توكیو میزبان كنفرانس جهانی اموزش بزرگسالان شد در این كنفرانس كه در سال 1972ترتیب یافت مقرر گردید كه نیروی انسانی كشورها بایستی بیش از هرزمان دیگر در جهت توسعه’ عمران وتولید بیشتر مجهز شود واموزش وپرورش به عنوان عامل اصلی تغییر جوامع در زمینه های مختلف كشاورزی وصنعتی مورد توجه قرار گیرد.
در این مورد كنفرانس باز هم با اشاره به مسئله بی سوادی ومبارزه پی گیر علیه ان تاكید كرد.

كمیته ملی پیكار جهانی بابی سوادی:
درزمستان سال 1343كمیته ای به نام كمیته ملی پیكار جهانی با بی سوادی تشكیل شد كه اكثر شخصیتهای مملكتی در ان عضویت داشتند.این كمیته شعباتی نیز در مراكز استانها زیر نظر استانداران درمراكزشهرستا نها وبخشها زیر نظرفرمانداران وبخشداران وعضویت مسئولان اموزش وپرورش واشخاص علاقمند دایر كرد.فعالیت وسیع كمیته –های مذ كور از سال1346اغازشد وبرای جلب بی سوادان به كلا سهای مبارزه با بی سوادی به اقدامات زیر دست زد.

1امورش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال1372-74ناشردانشگاه پیام نور.ص33و32
1استفاده از رادیو وتلوزیون ومطبوعات وپوسترهای تبلیغاتی برای تشریح مزایای با -سوادی وتشویق بی سوادان برای شركت در كلاسها.
2تطیق ساعات كار كلاسها باساعات فراغت سواد اموزان.
3استخدام پرستار برای نگهداری كودكان مادرانی كه در كلاسها شركت می -جویند.
4ملزم كردن كار كنان بی سواد دولت ومؤسسات وابسته به دولت برای شركت در كلاسها.
5قائل شدن مزایایی برای نوسوادان از قبیل تقدم در استخدام’ترفیع’دریافت دستمزد بیشترو…1

در ایران باستان دراوج قدرت ساسانیان باوجود گسترش نسبی اموزش عالی دربین فرزندان طبقات ممتازومرفه ’ مردم خواندن ونو شتن بهره ای نداشتند و اموزش خواندن ونوشتن به فرزندان اشراف وطبقات خاص اختصاص داشت.با ظهوردین مبین اسلام وتاكید اسلام برفراگرفتن دانش درهرسن وسال’ درصدر اسلام مساجد’ مركز عمده تجمع مردم وتعلیم وتربیت انان شد.از اوایل قرن دوم ’ برای تعلیم قران واصول دین ’ مكتبخانه هابیی در جوار مساجد به وجود امد كه در انها اموزش قران وتعلیم خواندن ونوشتن مورد تاكید بود.

علی رغم اهمیتی كه فرهنگ اسلامی به تعلیم وتربیت عمومی داده است ’ در دورهای بعدی تاریخ ایران به دلایل گوناگون درزمینه اموزش همگانی وسوادآموزیبه صورت گسترده اقدامات جدی صورت نگرفت و باانكه مكتبخانه ها توسعه یافته بود ولی تعداد بسیاری از مردم بی سواد بودند یا سواد نوشتن نداشتند ویا امكانات اموزش برای بزرگسالان درزمینه خواندن ونوشتن فراهم نبود.

1 امورش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال1372-74ناشردانشگاه پیام نور.ص45و35
سابقه تاریخی سواد آموزیدر ایران:

پس از اعلام مشروطیت ظاهرا نخستین كلاس به نام « كلاس اكابر» در سال -1327ه.ق در دبستان رحمت شیراز تاسیس شد وبتدریج برای اموزش خواندن ونوشتن زبان فارسی به بزرگسالان ’ كلاسهایی درمدارس باهزینه مردم خیرخواه دایر گردید ’ ولی باتصویب قانون اساسی معارف در1290ه.ش بود كه دولت ’ سیاست مشخصی برای اجرای اموزش همگانی ومبارزه با بی سوادی تعیین واعلام كرد.1

در سال 1315ه.ش برای اولین بار نظامنامه « تعلیمات اكابری »به تصویب هیات وزیران رسید وبه موجب ماده 1این نظامنامه ’ وزارت معارف مكلف شد در سراسر كشور’ در هر دبستان دولتی یا مدرسه ای كه مقتضی بداند كلاس اكابر برای اموزش خواندن ونوشتن وحساب به بزرگسالان و افراد بی سواد تاسیس كند.دوره تعلیمات اكابر دوسال ’ مدت هر درس دوساعت وبرنامه درسی شامل خواندن ونوشتن زبان فارسی’ حساب ومختصری اطلاعالات تاریخی‘ جغرافیایی وتعلیمات مدنی بود.

تحصیل دركلا سهای اكابر رایگان بودودرپایان دوره گواهینامه كلاس اكابر داده می-شدكه ارزش تحصیلی ان بعدها معادل كلاس سوم ابتدایی شد.درسال 1322كلاسهای اكابر باعنوان جدید « اموزش سالمندان» فعالیت خودرا اغاز كرد ودر سال 1335 باعنوان« اموزش بزرگسا لان» سواد آموزیمورد توجه قرار گرفت و كتابهای به نام «همه باسوادشویم » برای تدریس بزرگسالان تالیف شد .

1سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.تهران1373سمت.ص110

باتصویب طرح «پیكار بابیسوادی» در برنامه چهارم عمرانی وقت (1347-1351)راههای بسیاری برای مبارزه با بیسوادی در نظر گرفته شد وسمپوزیومها وسمینارهای متعددی در این زمینه برپا شد.
درسال1355تصمیم گرفته شد كار مبارزه بابیسوادی اصطلاحاً به صورت یك جهاد ملی درآید وبنابراین كار سوادآموزی به عنوان « جهاد ملی سواداموزی» ادامه یافت.

دقت نظر در سیر تحول سوادآموزی و طرحهای متعدد مبارزه با بیسوادی تاسال 1357مبین این واقعیت است كه باوجود تشكیلات گسترده’بوجه مناسب’صرف وقت زیاد’تشكیل سمینارها’كنگرهاوسمپوزیومهای متعدد’تبلیغات داخلی وخارجی وامارهایارائه شده طرحهای مبارزه با بیسوادی در ایران باعدم توفیق ازنظراهداف مورد همواره بوده است.1
درتحلیلی كه دراین زمینه صورت گرفته است ’علل متعددی بر عدم موفقیت طرحهای مذكورارائه شده است كه به چند مورد ان اشاره می شود:
-افزایش تدریجی تعداد بیسوادان به علت همگانی نشدن اموزش عمومی واجباری.
-تمركزفعالیتهادرمناطق شهری وعدم توجه كافی به مناطق روستایی ونقاط دورافتاده كه محل اجتماع اكثر بیسوادهابوده است.
-كاغذ بازی بیش ازحدوگرایش سازمانها ی اجرایی به انجام دادن فعالیتهای صرفاً اداری ورفع تكلیف.
-عدم انطباق مواداموزشی با نیازهای شغلی وعلایق نوسوادان.
-نداشتن معیارهای دقیق برای ارزشیابی علمی…2

1 – سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.تهران1373سمت ص 111 .
2 – .همان كتاب.112

تعاریف آموزش بزرگسالان
درسال1976نمایندگان142كشوردراجلاس عمومی یونسكوتوصیه ای كلی رادرموردتوسعه اموزش بزرگسالان تصویب كردند كه تعر یف زیررا نیزدربرمیگیرد: «اصطلاح آموزش بزرگسلان » دلالت بر مجموعه فعالیتهای اموزشی سازمان یافتهای میكند كه صرفنظراز چگونگی محتوا’سطح’روش’رسمی بودن یانبودن اعم ازانكه دنبال اموزش دبستانی‘دبیرستانی’دانشگاهی وكارآموزیحرفه ای باشدیاجایگزین انهاشود ’ به مددانهاكسانی كه ازدیدجامعه خودبزرگسال شناخته می شوند استعدادهایشان رارشد می دهند؛دانش خویش راغنی تر می سازند؛معلومات ومهارتهای فنی یاحرفهای خودرابهبودمی بخشند یادرمسیرنوین می اندازندونگرشهایارفتارخودرادرچشم اندازی دوگانه ومستقل اجتماعی’اقتصادی وفرهنگی متحول می سازد.

آموزش بزرگسالان جریانی است كه دران افرادی كه به نحوی به مراكز اموزشی راه نیافته اند ویا دوره اموزشی شان قطع شد ه است اگاهانه برای آموختن مها رتهای گوناگون ودگر گونی یا پیشرفت اطلاعات دانش ومهارتهای خویش فعا لیتهای سازمان یافته ومداومی راانجام می دهند كه بو سیله دولت یا او لیای امور محلی برای انها تدارك می شود .1

نقش انگیزه دریادگیری بزرگسالان
انگیزه كه برای یادگیری انسان نقش اساسی دارد ’ معلول عوامل درونی پیچیده است كه شاید تركیبی از تمایلات ’ نیازها ’ ارزوها واهداف باشد. جداكردن این عوامل از یكدیگر غیرممكن بوده و مطالعه آنها بصورت

1 – . علل اجتماعی بیسوادی كاربردی.محسن میرزایی.سال1380ن.سازمان نهضت سواداموزی. ص28و27

مجزابرای درك بهتر مفهوم انگیزه مشكل بهنظر می رسد.تمام بزرگسالان بوسیله انگیزهای درونی -كه گاهی هم باهم درتضادهستند-تحت تاثیرقرارمیگیرد.هراندازه فرداگاهی وشناخت بیشتری داشته باشد’ .
به همان اندازه خواهان و پذیرای تحرك ‘تغییر ‘عقاید جدید و استقلال خواهد بود
افرادكم سوادیابیسوادنیز تمایل بیشتری به امنیت’ثبات’میراثهای گذشته ووابستگی فردی دارند.به همین دلیل رفتار این قبیل افرادمعمولا نشانگر ملایمت به جای پرخاشگری’جانبداری به جای سلطه جویی’كناره گیری به جای خودنمایی است.1

ظرفیت یادگیری بزرگسالان

زمانی فرض بر این بود كه علاقه به یادگیری وتوانایی آن تا سنین معین در انسان وجود دارد وازان به بعد یادگیری كاری بسیار مشكل است.اما امروز دیگر بحثی دراین نیست كه بزرگسالان هم میتوانند همانند كودكان ونوجوانان وجوانان یاد بگیرند وكاهش توانایی یادگیری ’از نقطه نظر علمی ان چنان ناچیز است كه به راحتی می توان از ان چشم پوشی كرد .مثلا گزارش شده است كه در تعدادی از افراد ’ توانایی یادگیری مهارتهای ریاضیات جدید با افزایش سن ’ كاهش می یابد .اما تحقیقات انجام گرفته روی هوش در بزرگسالان نشان داده كه این قبیل كاهشها به كاهش درهوش افراد بستگی ندارد .بلكه از یك طرف به سرعت پاسخگویی وازطرفی به استفاده كم ونامنظم از این مهارتهابستگی دارد.چون چنین كاهشی در توانایی یاد گیری لغات نه تنها مشاهده نمی شود بلكه با افزایش سن ’ بیشتر هم می شود.2

1اموزش بزرگسالان.عیسی ابراهیم زاده.سال74و72ن.دانشگاه پیام نور.ص129
2همان.ص127

یادگیری بزرگسالان درآموزش بزرگسالان میل به یادگیری بیش از خودیادگیری اهمیت دارد.زیرا معمولا بزرگسالان اجبار به یادگیری ویا حضور دركلاس را كمتراحساس می كنند.تمایل به یادگیری در بزرگسالان ’ ممكن است ازیك علاقه شدید –ولو به طور موقت –به برخی از مسائل وموضوعات واحساس نیاز به بعضی از دانشها ومهارتها برای حل مشكل یا مشكلاتی ناشی شده باشد .ایجاد چنین علاقه ای توسط معلمان ’ رهبران ویاافراد مورد احترام بزرگسالان نیز ممكن است.تا این انگیزه وعلاقه نباشد بزرگسالان كمتر حاضر به یادگیری میشوند .بدیهی است كه یادگیری تا اندازه زیادی نتیجه فعالیتهای فردی است.اما انچه ازدست معلم ساخته است وامر یادگیری راتسهیل می -كند ’ فراهم كردن عوامل وزمینه ها به منظور تشویق فراگیر به یادگیری است.

اهمیت سواد آموزی
مسئله مبارزه بابیسوادی وگسترش اموزش وپرورش عمومی از مسائل عمدهای است كه موردتوجه كشورهای مختلف جهان قرارگرفته است وبه دلیل ارتباط وهمبستگی رشداخلاقی ’فرهنگی ’اجتماعی واقتصادی هرجامعه باافزایش تعدادباسوادان ’ سرمایه گذاری دراین زمینه وتلاش برای مبارزه با بیسوادی از مهمترین سیاستهای كشورهای امروزه جهان اعلام شده است.

علی رغم تلاشهایی كه در این زمینه صورت گرفته است’ به دلایل گوناگون از جمله افزایش جمعیت دربعضی از كشورها پیش بینی می شود كه تعداد بیسوادان بالای پانزده سال جهان درسال 2000م.به بیش از نهصد میلیون نفر برسد.
در ایران توجه به سوادآموزیوضرورت تداوم اموزش وپرورش وفرا گیری علم در مراحل مختلف زندگی از دیر باز مورد تاكید بوده است.
به فرموده حضرت محمد(ص)«اطلبو العلم من المهدالی اللحد» وتاكید فراوان ان حضرت بر اموزش مردان وزنان « طلب العلم فریضهعلی كل مسلم ومستمه » موُید
عنایت مكتب اسلام به اهمیت وضرورت گسترش سواد وكسب علم در جوامع بشری وبیان كننده فلسفه اموزش مداوم است كه پس ازگذشت پانزده قرن ‍’امروزه در جهان معاصر ظاهر شده است.1

 

تشكیلات نهضت سوادآموزی
در تشكیلات جدید سازمان نهضت سواد آموزی’رئیس سازمان كه معاون وزیر اموزش وپرورش نیز هست ’دارای قائم مقام وچهار معاون درامور اداری ومالی ’روابط عمومی وتبلیغات ’تامین وتربیت نیروی انسانی ’ واموزشی است وزیر نظر هر معاون ’مدیریتهای مختلف فعالیت دارند. تشكیلات دفاتر استان وشهرستان نیز مشابه سازمان مركزی ’امابه صورت محدودتر’وظایف محول راانجام می دهند.تا سال 1368طرحهای گوناگونی باعنوان طرح سوادآموزیدركارخانه ها’نیروهای مسلح ’مدارس كودكان واجب التعلیم’شیوهای اموزشی .

برای نیل به این اهداف’ تشكیل كلاسهای حضوری در مناطق شهری وروستایی ’اموزش فردبه فردواموزش ازراه دور (برنامه های تلوزیونی ومكاتبه ای )درطرح’مورد توجه قرار گرفته است .كلاسهای درس درهفته شش روز وهر روزسه ساعت در كلیه فضا های اموزشی (بخصوص مدارس ابتدایی)’مساجد وتكایا ’محیطهای اداری ’چادرهای خیمه ای ومنازل دایر بوده است.

1همان كتاب .ص12

نیروی موردنیاز:
-اموزشیاران نهضت سواداموزی.
-كارمندان دولت.
-دیپلمه های مشمول با عنوان سرباز معلم.
-دانشجویان مراكز تربیت معلم و…
ایین نامه ها ومقررات اموزشی وامتحانی:
دراین ایین نامه ها زمانبندی هر یك از دورهای اموزشی’مواد درسی’ مقررات امتحانی’تعریف وشرح وظایف اموزشیار راهنمایی تحصیلی مشخص شده است .برابر مقررات مصوب’ارزش تحصیلی باسوادانی كه دوره تكمیلی را بگذرانند معادل كلاس سوم ابتدایی است 1

برای افزایش معلومات سواد اموزان ’دوره سومی با عنوان دوره پایانی درنظر گرفته شده است كه سواد اموزان با گذراندن این دوره می توانند در امتحانات پنجم ابتدایی شر كت كنند كه در صورت توفیق به انان گواهینامه پنجم ابتدایی داده میشود.

1سازمان وقوانین اموزش وپرورش ایران.احمدصافی.سمت.سال1373ص109

تعداد ومدت دورهای آموزشی:
1دوره مقدماتی:260یا270ساعت(گویش محلی40ساعت’عقب ماندگی20ساعت’تجدیدی30-20ساعت)كلاس مقدماتی (معادل پایه اول ودوم ابتدایی است )شروع تشكیل وثبت نام كلاسهای مقدماتی از اول فروردین تا اواخر اردیبهشت ادامه داردوشروع تشكیل وثبت نام كلاسهای نیمه دوم از اول مهر تا اواخر ابان می باشدكه باده یا دوازده نفر كلاس شروع می شود.ساعت تدریس كلاس در روز دو ساعت در ایام هفته دوازده ساعت می باشد كه طول این دوره 240ساعت می باشدوكتاب شامل تدریس فارسی كه باعنوان خواندن ونوشتن وریاضی كه شناخت اعداد تا100تایی وجمع وتفریق ساده میباشد.

2دوره تكمیلی:378-368ساعت(40ساعت گویش محلی’20ساعت عقب ماندگی’30-20ساعت تجدیدی)كلاس تكمیلی (معادل پایه سوم ابتدایی تشكیل وثبت نام ان مثل دوره مقدما تی می باشدوكتابهای دوره تكمیلی شامل قران’فارسی’ریاضی’تعلیمات دینی.
3دوره پایانی :576-546ساعت(40ساعت گویش محلی ‘30ساعت عقب ماندگی’ 60-30ساعت تجدیدی)كلاس پایانی معادل چهارم ابتدایی میباشد.شروع وتشكیل كلاس پایانی در نیمه دوم از اول مهر تا 15ابان می باشد ساعت تدریس سه ساعت در روز می باشد كه در طول دوره در حدود 484ساعت می با شد.كتابها شامل: قران’ فارسی’ ریاضی’دینی’ تعلیمات اجتماعی می باشد. ‍

4دوره پنجم:800ساعت(40ساعت گویش محلی’30ساعت عقب ماندگی’60-40ساعت تجدیدی)شروع تشكیل كلاس پنجم از15شهریور اغاز وتا15مهر می باشد تدریس 4ساعت درروز می باشد وطول این دوره نه ماه است كه مطابق با اموزش پرورش است.وكتابهای ان نیز مانند پنجم ابتدایی می باشد.
نهضت سواد آموزی واهم مقررات آن

پس ازانقلاب اسلامی در دی هاه 1358باصدور فرمانی از جانب رهبر انقلاب اسلامی همه بیسوادان برای یاد گیری وهمه با سوادان زن ومرد برای یاد دادن دعوت شدند .دراین فرمان نكات بر جسته ای مطرح شده است ‏؛از جمله :
-توجه به اموزش همگانی به عنوان نیاز اولیه هر ملت .
-تاكید بر طلب علم به عنوان فریضه .
-بسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی ’بدون از دست دادن وقت وبدون تشریفات خسته كننده.
-دعوت از ائمه جماعات شهروروستا برای تحریض واموزش بیسوادان درمساجدوتكایا.

-تشویق افراد باسواد خانوادها به اموزش بیسوادان خانواده خودو…
برای باسواد كردن بیسوادان كشور ’سازمان نهضت سواد آموزیبه عنوان یك سازما ن وابسطه وزارت اموزش وپرورش با اساس نامه وایین نامه های مختلف به وجود امد وبه تدریج در مركز ’استانها ’شهرستانها وبخشهاگسترده شد.1
اساسنامه نهضت سواد آموزی:
این اساسنامه در خرداد 1363در8ماده و6تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
نكات برجسته این اساسنامه عبارت است از:
-وابسته بودن این سازمان به وزارت اموزش وپرورش.
-اموزش بزرگسالان در حد خواندن ونوشتن واموزش حساب ’به گروه سنی ده سال به بالا.

1همان.ص113

– تاُمین اموزشیاران مورد نیاز وامتیازات استخدامی آنان.
-تهیه ایین نامه های اجرایی واداری نهضت سوادآموزیوتصویب ان درهیات دولت1

تعریف سوادوسوادآموزی
تعریف سواد:«سوادعبارت است از توانایی ازتوانائی خواندن ونوشتن یك نامه ساده به هر زبانی كه شخص تكلم می كند »
كمیسیون كارشناسان سازمان ملل متحد 1948:
«با سوادكسی است كه مطلبی را كه می خواند درك كند وبتواند وقایع ساده زندگی روزانهُ خود را بنویسد كسی كه فقط خواندن بداند شبه باسواد ونیمه باسواد شناخته می شود.2
تعریف بیسوادبزرگسال:
بزرگسالی’دورانی از زندگی است كه رشد جسمی انسان تقریبا به پایان رسیده است’ حال چنانچه چنین اشخاصی نتوانند یك متن ساده وكوتاه را بخوانند’ بنویسندودرك كنند’به انها «بیسواد بزرگسال» اطلاق می شود.3
تعاریف ومفاهیم سواد آموزی:

برای سواد آموزیتعاریف گوناگون وغالبا مبهم كه از لحاظ نگارش ونیز شیوه عمل متعارضند وجود دارد.

1همان.ص114
2 . علل اجتماعی بیسوادی كاربردی.محسن میرزایی.سال1380ن سازمان نهضت سواداموزی
3- منشور اموزشیاران – سال 1380 – سازمان نهضت سواد آموزی

همچنین تعابیر وتفاسیر مربوط به بیسوادی وباسوادی از دودیدگاه ونگرش ریشه میگیرد.دیدگاه اول دیدگاه سنتی است كه منظور از سواد را خواندن ونوشتن وحساب كردن یعنی همان سه مهارت اصلی می داند ودید گاه دوم دیدگاه جدیدونوینی است كه در ان منظور ازسوادتوانایی وامادگی افراد برای مشاركت در سرنوشت خود وپیشرفت وتوسعه جامعه ارزیابی می شودكه مهارتهای خواندن’نوشتن وحساب كردن تنها وسیله ای برای رسیدن به اهداف فوق تلقی می شود.

دیدگاه قطعنامهُ تخت جمشید از سواد آموزی چنین است:
«سواد آموزیتنهافرایند یاد گیری مهارتهای خواندن’نوشتن وحساب كردن نیست’ بلكه كمك به ازاد سازی انسان ورشد كامل ان است.سواد آموزیحق اساسی انسان است.سواد آموزیاولین مرحله اموزش وپرورش پایه را تشكیل می دهد.
شرایط لازم برای گسترش اموزش رسمی ’برای استفاده ان دسته از افرادی كه از نظام اموزشی جاری محروم هستند ’فراهم میسازد …سرانجام به اصلاحات بنیانی در ساختار كل نظام اموزشی خواهد پرداخت.1

بسیج وبازاریابی اجتماعی برای اموزش با تاكید بر اموزش بزرگسالان :
ه س .بولا’متخصص برجسته جهانی در زمینه سواد آموزیواموزش بزرگسالان معتقد است:«فقرا وبیسوادان خودشان به سراغ دست اندركاران اموزش بزرگسالان نمی ایند كه ازانها كمك بگیرند.یكی ازنكات مسخره ای كه درنظریه تحول اجتماعی وجود دارد همین است كه استثمارشدگان وطردشدگان بایدنسبت به وضع خوداگاهی پیدا كنند وسپس برای احقاق حقشان سازماندهی شوند؛ مطابق با همین نظریه تامدتهای مدید ’متصدیان اموزشی بزرگسالان شكست خود را درجذب بیسوادی به گردن بزرگسالان

1-همان ص 39

می انداختند ومی گفتند انها برای استفاده از امكانات اموزشی كه در اختیارشان گذاشته شده انگیزه ندارند .امروز دیگر معلوم شده است كه انگیزه خود به خود ایجاد نمی شود وباید ازطریق بسیج اجتماعی عمومی ’ستم دیدگان و مستضعفان را در جهت منافعشان برانگیزیم.(ه س.بولا-99:1373).
نقش آموزشیار
اموزشیاران از اصلی ترین وتا‏‏ُثیر گذارترین عوامل اجرایی سوادآموزیواموزشهای پس از ان’در ارتقا وتعالی فرهنگ ایران اسلامی محسوب می شوند .
تعریف آموزشیار:
اموزشیار فردی است كه در كلاسهای سوادآموزیوگروه های پیگیر ویژه بزرگسالان وظیفه تعامل وهماهنگ كنندگی جریان بحث وگفتگوباسواداموزان وفراگیران را درقالب كار یاد دهی ویاد گیری به عهده دارد.به عبارت ساده تر ’اموزشیار شخصی است كه دانش وتجارب خود رابه سواداموزان منتقل میكندوازدانسته هاوتجارب انان’مطالب جدیدی رافرامیگیرد .
جایگاه وموقعیت مربی بزرگسالان:
شاید به دلیل ماهیت فرایند اموزش بزرگسالان تعداد بسیار كمی از افرادی كه در این رابطه فعالیت دارند خود رابه عنوان مربی یااموزشیار تلقی می كنند .معمولاً این افراد خودرابه صورتهای مختلف معرفی می كنندمثلاً رئیس مركز…معاون مركز اموزش روستائیان’مدیر اجرایی…وغیره.اما باید توجه داشت كلیه این افراد دررابطه باموضوعی خاص فعالیت دارند یعنی

آموزش بزرگسالان.به هر حال اكثر این افرادخودبا عناوین سازمانی معرفی نموده وبعضاً غافل از این امر هستند كه به عنوان یك گروه بزرگ مربیان درجهت بالا بردن سطح مهارتهای بزرگسالان فعالیت داشته وهدفی واحد را دارا هستند.1
ارزیابی این موقعیت :

اگر چه میزان حقوق در تعیین جایگاه مربیان بزرگسال زیاد مهم نیست ولی به هرحال به عنوان یك عامل همیشه مطرح بوده است.چراكه در بیشتر مواقع ودر بیشتر كشورها میزان حقوق ودستمزد اموزشیاران بسیار پایین بوده وقابل مقایسه بافعالیتهای ونقش مهم انان دراموزش نیست.
به عبارت دیگر این افراد وقتی خودرابادیگرافرادجامعه ومشاغل دیگر مقایسه می كنند درمی یابند كه از حقوق ومزایای ناچیز برخوردارند.البته این راهم باید دانست كه این وضعیت معمولاًدربخشهای دولتی دیده می شود ودربخشهای خصوصی حقوق ماهیانه مربیان بزرگسال نسبت به این اشخاص بیشتراست.
چه چیز جایگاه مربیان بزرگسال راتعیین می كند:

جایگاه یك اموزشیار تاحدزیادی به عملكرد’كارایی وخلاقیت او بستگی دارد.از سوی دیگر اینكه تا چه حددرزمینه كاری خودمسئولیت پذیر است .نیز مهم می باشد .از دیگرمسائلی كه روی این موضوع می تواندتاُثیر بگذاردمحیط كار او مانند دفتر’كلاس ’كارخانه’روستاویاحتی موُسسه خصوصی بوده واز طرف دیگرتعریف خوداوازحرفه خودواگاهی به اهمیت ان نیزمهم است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir