توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بار الكتریكی دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بار الكتریكی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بار الكتریكی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بار الكتریكی :

بار الكتریكی
1- سارا دوست دارد هنگام درس خواندن و فكر كردن قدم بزند. برحسب اتفاق روزی در حالی كه مشغول فكر كردن درباره‌ی مساله ای بود و بر روی فرش اتاق خانه قدم می زد، جورابی به پا داشت كه از الیاف مصنوعی بافته شده بود. در هنگام قدم زدن ناگهان دستش به دستگیره در برخورد كرد و احساس برق گرفتگی نمود. آیا می‌توانید علت اتفاقی را كه برای سارا روی داده بیان كنید.

2- از بین شكل های زیر، نیروهای بین میله های باردار، در كدام شكل ها اشتباه است؟ چرا؟
3- هنگام باردار شدن یك اتم فقط تعداد الكترون ها كم یا زیاد می شود و تعداد پروتون ها و نوترون ها تغییری نمی كند. برای هر یك از این دو مورد بنویسید كه چرا تعداد آنها هنگام باردار شدن اتم، كم و زیاد نمی شود؟
الف) نوترون ها:
ب) پروتون ها:
4- سروش در گزارش درمورد كار با برق نما نوشته است: «اگر جسم بارداری را به كلاهك برق نمای بدون باری نزدیك كنیم، اگر بار جسم مثبت باشد ورقه ها از یك دیگر دور می شوند و اگر بار جسم منفی باشد ورقه ها به هم نزدیك می شوند.»

پویا معتقد است این گزارش اشتباه است. شما برای نظر پویا دلیل بیاورید.
5- اگر دو جسم خنثی را به هم مالش دهیم و یك جسم بار الكتریكی مثبت پیدا كند، جسم دیگر……………
الف) به همان اندازه بار مثبت می گیرد.
ب) به همان اندازه بار منفی می گیرد.
ج) با توجه به مقدار جرم جسم، بار منفی می گیرد.
د) دارای خاصیت مغناطیسی می شود.

6- كارگران اداره‌ی برق وقتیدر بالای تیر چراغ برق، سیم های برق را تعمیر می‌كنند، دستكش هایی به دست می كنند كه از جنس پارچه های ضخیم است. علت استفاده از این دستكش ها چیست؟
7- منوچهر یك میله‌ی مسی را در دست گرفته و می خواهد با مالش به یك تكه پارچه‌ی پشمی آن را باردار نماید. آیا او می تواند این كار را انجام دهد؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید.

8- یك كره‌ی فلزی خنثی مطابق شكل روی پایه‌ی عایقی قرار گرفته است. اگر یك میله‌ی باردار مثبت به این كره نزدیك كنیم، وضعیت بارهای مثبت و بارهای منفی در كره‌ی فلزی به چه صورت در خواهد آمد؟ روی شكل نشان دهید. آیا این دو بار با هم تفاوت دارد؟

9- برق نما یا الكتروسكوپ وسیله ای است كه توسط آن آزمایشهای ساده ای در مورد الكتریسیته می توان انجام داد. معمولاً تیغه های پایین در برق نماها به شكل لولا ساخته می شوند تا به راحتی بتوانند حركت كنند. علت این حالت لولایی را بنویسید.
10- با توجه شكل های زیر كه دو مرحله از یك آزمایش را نشان می دهد، درمورد باردار بودن یا نبودن میله و نیز نوع بار الكتریكی آن نظر خود را بنویسید:
مرحله دوم مرحله اول

11- بادكنكی را باد كرده و آن را به موهای سر خود مالش می دهیم وقتی بادكنك را از موهای خود دور می كنیم، موهای سر ما را به سمت خود می كشد. به نظر شما علت این اتفاق چیست؟
12- وقتی یك میله با بار منفی بسیار زیاد را به كلاهك یك برق نما (الكتروسكوپ) با بار مثبت باردار شده است، تماس بدهیم چه اتفاقی می افتد؟ (ممكن است بیش از یك مورد درست باشد.)
الف) ورقه های الكتروسكوپ بدون بار می شوند.
ب) به احتمال زیاد ورقه های الكتروسكوپ بار منفی پیدا می كند.
ج) بار مثبت ورقه های الكتروسكوپ بیش تر می شود.

د) تغییری در وضعیت بارهای ورقه های الكتروسكوپ ایجاد نمی شود.
13- فاطمه به همراه گروه خود مشغول انجام آزمایش هایی با برق نما بود ولی جواب‌های مناسبی بدست نمی آمد. فاطمه از بچه های گروه ایراد گرفت و به آنها تذكر داد كه اصلاً خوب كار نمی كنند در این هنگام معلم علوم به سر میز آنها آمد و علت نتیجه‌ی خوب نگرفتن بچه ها را رطوبت زیاد هوا اعلام كرد. شما برای ما بنویسید چرا رطوبت باعث می شود آزمایش ها مربوط به بار الكتریكی خوب انجام نشود؟

14- در مورد هر یك از شكل های زیر با ذكر دلیل بنویسید، بین بادكنك ها نیروی رانش وجود دارد یا كشش؟
15- یك صاعقه یا آذرخش در چه هنگامی به وجود می آید؟ برای جلوگیری از ایجاد خسارت صاعقه در ساختمان های بلند چه وسیله ای به كار برده می شود؟ این وسیله چه كاری انجام می دهد؟
16- وقتی یك میله‌ی پلاستیكی را با پارچه‌ی پشمی مالش می دهیم در پارچه بار الكتریكی مثبت و در میله‌ی پلاستیكی بار الكتریكی منفی انجام می شود. برای ما بنویسید الكترون ها در بین این دو جسم چگونه جابجا می شوند؟
17- در هر یك از حالت های زیر بنویسید كه اتم بار مثبت پیدا می كند یا بار منفی؟
الف) از اتم دو الكترون كم شود ( )

ب) به اتم سه الكترون اضافه شود ( )
پ)‌ به اتم دو الكترون اضافه شود ( )
18- اجسام مختلفی مانند یك تكه مقوا، سیم، شانه‌ی پلاستیكی، یك قطعه چوب، یك میله‌ی شیشه‌ای، زغال باتری و… را به كلاهك برقنمای باردار شده ای تماس می‌دهیم. از كجا متوجه می شویم كه كدام رسانای خوب و كدام رسانای ضعیف یا نارسانا هستند؟ چرا؟
19- اگر میله ای را با بار الكتریكی منفی به كلاهك الكتروسكوپی نزدیك نماییم سپس درهمان حال انگشت دست خود را در تماس با الكتروسكوپ قرار دهیم و جدا كنیم، سپس میله را از كلاهك دور كنیم در نتیجه الكتروسكوپ:
الف) دارای بار الكتریكی مثبت خواهد شد.

ب) دارای بار الكتریكی منفی خواهد شد.
ج) بدون بار خواهد شد.
برای انتخاب خود دلیل بیاورید.
20- زهرا یك قطعه‌ی مسی و یك قطعه‌ی پلاستیكی در اختیار دارد و او از دوستان خود در گروه ابوریحان می خواهد تا به او بگویند كدام یك از این دو جسم را می‌توان با روش القای بار الكتریكی باردار كرد؟ شما پاسخ زهرا را گفته و روش این نوع باردار كردن را توضیح دهید.
21- یك جسم باردار به كلاهك یك برق نما كه بار معینی دارد نزدیك می شود. اگر بار جسم و الكتروسكوپ یكسان باشد چه تغییری در وضع ورقه ها ایجاد می شود، در صورتی كه بارها غیر همنام باشند چه طور؟
22- در پمپ بنزین ها و در محل تخلیه‌ی بنزین، تابلوای نصب شده است كه روی آن مطلب زیر را نوشته شده است. دلیل این نوشته را توضیح دهید:
لطفاً قبل از تخلیه‌ی بنزین، از اتصال زنجیر عقب كامیون به زمین اطمینان حاصل كنید.

23- دو بادكنك پر باد مانند تصویر زیر به یك میله‌ی افقی متصل شده اند. با توجه به تصویر، از بین گزینه های داده شده كدام ها می توانند صحیح باشند؟ علت انتخاب‌های خود را توضیح دهید.
الف) بادكنك 1 بار الكتریكی مثبت و بادكنك 2 بار الكتریكی منفی دارد.
ب) بادكنك 1 بار الكتریكی مثبت و بادكنك 2بار الكتریكی منفی دارد.

پ) بادكنك 1 بار الكتریكی مثبت و بادكنك 2 بار الكتریكی منفی ندارد.
ت) هیچكدام از دو بادكنك بار الكتریكی ندارد.
ث) بادكنك 1و2 هر دوبار الكتریكی مثبت دارند.
ج) بادكنك 1و2 هر دو بار الكتریكی منفی دارند.

«جریان الكتریكی»
1- در یك مركز بازیافت اتومبیل برای جابجا كردن اتومبیل ها از انواع آهن رباها استفاده می شود بنظر شما كدام یك از انواع آهن رباها برای این محل مناسب‌تر است؟ چرا؟
آهن ربای الكتریكی آهن ربای دائمی
2- در شكل زیر دو مدار الكتریكی نشان داده شده است B,A دو كلید هستند كه در مدار قرار دارند.
الف) در كدام مدار برای روشن شدن لامپ لازم است هر دو كلید وصل باشد؟
ب) در كدام مدار وصل شدن یك كلید كافی است تا لامپ روشن شود؟
3- در یك مدار الكتریكی چه عاملی باعث ایجاد جریان الكتریكی می شود؟ مقدار جریان الكتریكی را با چه وسیله ای می توانیم اندازه گیری كنیم؟

4- یك آهن ربای تیغه ای دوبار هر بار درست از وسط به دو نیم تقسیم شده است. دو قطب آهن ربای تیغه ای پیش از دو نیم شدن روی شكل نشان داده شده است، آیا می توانید قطب های آهن ربا را پس از هر مرحله‌ی تقسیم روی شكل نشان دهید؟
5- قانون اهم رابطه‌ی بین ولتاژ، آمپراژ و مقاومت الكتریكی را نشان می دهد.
= آمپراژ ولتاژ
مقاومت الكتریكی

با توجه به این رابطه به هر یك از سوال های زیر پاسخ دهید.
الف) اگر در یك مدار مقاومت الكتریكی بیش تر شود اگر ولتاژ تغییر نكند، آمپراژ چه تغییری خواهد كرد؟
ب) اگر ولتاژ یك مدار را 2 برابر كنیم، آمپراژ مدار چه تغییری خواهد كرد؟
پ) اگر مقاومت الكتریكی یك مدار را 3 برابر و ولتاژ آن را نصف كنیم آمپراژ چه تغییری می كند؟
ت) اگر ولتاژ دو سر یك مدار را صفر كنیم شدت جریان چه تغییری می كند؟
6- هر یك از توضیحات زیر مربوط به كدام روش ساخت آهن ربا است؟

الف- یك میخ آهنی كه به یك آهن ربای قوی متصل است، یك سوزن ته گرد را به خود جلب می كند. ( )
ب- اگر دور یك میخ آهنی را سیم روكش دار بپیچیم و دو سر سیم را به باطری وصل كنیم، میخ آهن ربا می شود. ( )
پ- اگر یك آهن ربا را 100 بار روی یك سوزن آهنی بكشیم، سوزن خاصیت آهن ربایی پیدا می كند. ( )

7- شاید مشاهده كرده باشید پرندگان كوچكی كه روی سیم های لخت فشار قوی انتقال جریان الكتریسیته كه ولتاژ آن تا 20000 ولت نیز می رسد، می نشینند. این پرندگان دچار برق گرفتگی نمی شوند. چرا؟
8- لامپ های روشنایی B,A از نظر جنس رشته سیم لامپ و سایر مشخصات كاملاً با هم مشابه هستند تنها تفاوت این دو لامپ این است كه رشته سیم لامپ B صخیم‌تر از رشته سیم لامپ A است. اگر هر دو لامپ را به برق 220 ولت وصل كنیم. كدام لامپ پرنور خواهد بود؟ چرا؟
الف) A زیرا مقاومت آن بیش تر است.

د) B زیرا مقاومت آن بیش تر است.
ج) A زیرا مقاومت آن كم تر است.
د) B زیرا مقاومت آن كم تر است.
9- نقش الكترون های آزاد در موارد رسانا و نارسانا را با هم مقایسه كنید.
10- در شكل مقابل برای تیغه های آهن ربایی كه بین دو آهن ربا با نیروی مغناطیسی یكسان آویزان شده است چه اتفاقی می افتد؟

11- جدول زیر را كامل كنید.
نام كمیت
اختلاف پتانسیل
انرژی الكتریكی
یكای اندازه گیری
آمپر
اهم
12- 12 لامپ چراغ قوه كه هر كدام با اختلاف پتانسیل 3 ولت روشن می شود در یك رشته سیم چراغانی (مطابق شكل) قرار گرفته اند. اگر یكی از لامپ ها بسوزد، بریا بقیه‌ی لامپ ها چه وضعی رخ خواهد داد آیا روشن می شوند؟ چرا؟
13- پدر یوسف یك یخچال نو خریده و به منزل آورده بود. یوسف مشاهده كرد كه باز و بسته كردن در این یخچال نو، از یخچال قدیمی شان سخت تر است. او به یاد درس آهن ربا افتاد و به خاطر آورد كه در نوار دور در یخچال آهن ربا به كار رفته است. حالا او می خواهد علت محكم تر بودن در یخچال جدید را بداند. شما پاسخ یوسف را بنویسید.

14- در كدام یك از مدارهای زیر آمپر سنج و ولت سنج به طور صحیح در مدار قرار داده شده است.
15- به آهن رباهای زیر دقت كنید با توجه به علامت هائی كه رانش و ربایش قطب‌ها را نشان می دهند نام هر یك از قطب ها را مشخص كنید.
16- گروهی از دانش آموزان با یك آمپر سنج و یك منبع تغذیه كه ولتاژهای متفاوتی را می توان از آن دریافت كرد مدار زیر بسته اند وقتی مقدار مقاومت را تغییر می دهند آمپرسنج عددهای مختلفی را نشان می دهد. دانش آموزان نتایج آزمایش را در جدول مقابل نوشته اند. جدول را تكمیل كنید.
ولتاژ
6
12
آمپراژ
1
2
اهم
2
8

17- اگر یك قطعه آهن و یك آهن ربای تیغه‌ای كاملاً مشابهه هم رنگ و هم اندازه و هم شكل در اختیار شما قرار داده شود چگونه می توانید بدون استفاده از هیچ وسیله‌ی دیگر، آن دو را از یك دیگر تشخیص دهید؟
18- در گروه ابن سینا دانش آموزان در احل بحث راجع به مقاومت الكتریكی بودند:
محسن عقیده دارد كه: «هر دستگاه برقی كه مقاومت الكتریكی آن كم تر باشد، بهتر است».
علی با محسن مخالف است و برای مخالفت خود دلیل هم دارد.
آیا شما با محسن مخالف هستید یا موافق؟ دلیل انتخاب خود را با ذكر مثال بنویسید.
19- اگر ولتاژ باطری كافی باشد در كدام مواد الكتریكی زیر، رادیو روشن خواهد شده؟ علت را بنویسید.

20- یك میخ آهنی در اختیار دارید با چه روش هایی می توانید میخ را تبدیل به آهن ربا كنید؟ توضیح دهید.
21- مواد زیر را در ستون مناسب جدول مواد رسانا و نارسنا بنویسید:
صندلی چوبی- كاسه‌ی استیل- پالتوی چرمی- لیوان شیشه‌ای- زنجیر طلا- محلول آب و نمك.
رسانا:
نارسانا:
22- فرهاد، حسین و آرش در كلاس علوم در یك گروه هستند. برای درس جریان الكتریكی معلم از بچه ها خواست با وسایل موجود به یك مدار الكتریكی بسازند. آنها پس از ساخت مدار الكتریكی مشاهده كردند كه نور لامپ كم است. هر یك از آنها یك دلیل برای این پدیده ارایه كردند.
فرهاد: به نظر من اختلاف پتانسیل در مدار كم است.
حسین: به نظر من مقدار جریان در مدار كم است.

آرش: به نظر من مقاومت الكتریكی در مدار زیاد است.
توضیح دهید كه شما با نظر كدام از بچه ها موافق هستید؟
23- در شكل زیر دو سوزن ته گرد را مشاهده می كنید كه به انتهای یك آهن ربای تخت چسبیده اند و هر دو آهن ربا شده اند. یك قطب سوزن دوم در شكل N نشان داده شده است.
الف- قطب های آهن ربا را روی شكل نشان دهید.
ب- آهن ربا شدن سوزن ها به این روش چه نام دارد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir