توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد ضرورت استاندارد و شرایط آن دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ضرورت استاندارد و شرایط آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ضرورت استاندارد و شرایط آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ضرورت استاندارد و شرایط آن :

مقدمه

كیفیت مطلوب كالا و انجام صحیح خدمت از زمان آشنایی انسان با كمیت و خواص اشیاء همراه او بوده است. تا زمانی كه تولید، دستی و غیر ماشینی و با استفاده از ابزارهای سنتی انجام می گرفت. تعیین كیفیت و تشخیص آن كار چندان مشكلی نبود و پی بردن به كیفیت تولید و خدمت با استفاده از حواس پنجگانه میسر بود اما با پیشرفت علوم، تكنولوژی، افزایش جمعیت، بالا رفتن میزان مصرف،   ضرورت تولید انبوه و در نتیجه جایگزین شدن ماشین به جای انسان و ابزار دستی، دیگر سنجش كیفیت با استفاده از حواس پنجگانه و بدون داشتن آزمایشگاه و ابزار و توانائی های فنی امكان پذیر نبود و در نتیجه ایجاد تشكیلاتی را به همین منظور در كشورهای مختلف جهان من جمله جمهوری اسلامی ایران مطرح می سازد.

 

تاریخچه

گذشته از پیشرفت تاریخی غیر مدون استاندارد در ایران اولین تشكیلات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 به لحاظ ضرورت تعیین ویژگی ها و نظارت بر كیفیت كالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد یك تشیكلات رسمی مورد توجه قرار گرفته و هسته اولیه تشكیلات سازمانی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت اداره ای از وزارت بازرگانی وقت شكل می گیرد. در سال 1339 با تصویب قانون تأسیس مؤسسه استاندارد ایران، این مؤسسه كار خود را در چهار چوب هدف ها و مسئولیت های تعیین شده آغاز می نماید. مؤسسه در سال 1343 به عضویت سازمان بین المللی استاندارد ISO در آمده و این عضویت تا به امروز شكل به مؤثری ادامه دارد به گونه ای كه در بیش تر كمیته های فنی بین المللی حضور فعال داشته و دبیرخانه بین المللی كمیته های فنی زیر در ایران مستقر است.

 

  1. دبیرخانه كمیته های فنی زیر در ایران مستقر است

2- دبیرخانه كمیته فرعی واژه شناسی اطلاعات و اسناد

3-دبیرخانه كمیته فنی شرینده ها ( مواد فعال سطحی)

 

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران علاوه بر عضویت در سازمان بین المللی استاندارد با سازمان های زیر همكاری دارد:

1- … كمیسیون بین المللی الكتروتكنیك

2- … سازمان بین المللی اندازه شناسی

3- عهد نامه راجع به دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها

4- انجمن جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و تكنولوژی

 

مهمترین وظایف و مسئولیت های اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی یزد

1-تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی به عنوان تنها مرجع رسمی كشور باستثنای مواد داروئی ( تدوین استانداردهای داروئی به عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی می باشد، تدوین استانداردهای انرژی هسته ای به سازمان انرژی اتمی واگذار گردیده است و جهت هماهنگی بهتر كارها وجود آمار دقیق استانداردها باید تماماً ثبت ملی شوند كه این كار بر عهده مؤسسه استانداردی می باشد.)

2- انجام تحقیقات كاربردی به منظور تدوین استاندارد. بالا بردن كیفیت كالاهای تولید داخلی، كمك به بهبود روش های تولید و كارآیی صنایع

3- ترویج استاداردهای ملی

4- نظارت بر اجرای استاندارد های اجباری به منظور تأمین ایمنی و سلامت جامعه و حفظ منافع مصرف كننده و تولید كننده

5- كنترل كیفیت كالاهای صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری و جلوگیری از صرور كالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امكان رقابت با كالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی.

6- كنترل كیفیت كالاهای وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان داخلی و جلوگیری از ورود كالاهای نامرغوب خارجی

7- ترویج سیستم بین المللی یكاها SI به عنوان سیستم رسمی اوزان و مقیاس ها در كشور و كالبیرده كردن وسایل سنجش ( با سلول های ثابت سنگین، با سلول های بسیار سبك، وسایل توزین سبك، ترازوهای مرغی، دیجیتالی و عقربه ای)

8- آزمایش و تطبیق نمونه كالاها با استاندارد مربوط اعلام مشخصات و اظهار نظر مقایسه ای و صدور گواهی نامه های لازم

9-تأیید صلاحیت شركت ها و مؤسسات بازرسی كننده داخلی و خارجی ( سررویانس) و بازرسی كالا در مبدأ.

10- انگ گذاری و تعیین عیار فلزات گرانبها

11- تأیید صلاحیت مسئولین كنترل كیفیت كارخانجات تولیدی

12- نظارت برسلوهای شارژ گاز مایع و توزیع گاز مایع

 

« اهداف استانداردها»

ترفیع منافع جامعه

توسعه تجارت

انتقال و توسعه فن آوری                          

نحوه شكل گیری استانداردها

برآیند حقوق آگاهانه و منافع منصفانه طرفهای ذینفع تفاهم جمعی، كه به تصویب سازمان رسمی آن نیز برسد.

 

استانداردهای ملی

ویژگی های كیفی، مشخصات عمل كردی و یا ایمنی محصول كه با توجه به شرایط اقتصادی و تكنولوژی كشور و ملحوظ داشتن آخرین اطلاعات و دستاوردهای فنی براساس ضوابط مشخص تنظیم می شود. پس از تصویب در كمیته های ملی مربوط استاندارد ملی نامیده می شود. در حال حاضر حدود 5600 فقره استاندارد ملی تدوین گردیده است و تعداد زیادی از آن ها چندین بار تجدید نظر شده اند.

 

استاندارد اجباری

استاندارد هائیكه اجراء آنها به عرض قانون اجباری اعلام می گردد و تولید كنندگان و عرضه كنندگان موظفند محصولات خود را منطبق با استاندارد ملی زیربط تولید و ارائه نمایند.

 

استاندارد تشویقی

برای محصولی كه با رعایت استاندارد ملی تولید یا عرضه گردد چنان چه اجرای استاندارد ملی مربوط اجباری نباشد پس ازكسب مجوز از موسسه می توان از علامت استاندارد به صورت تشویقی استفاده نمود.

 

علامت استاندارد ایران

واحدهای دارنده پروانه كاربرد علامت استاندارد ایران از مؤسسه، مجاز خواهند بود از علامت استاندارد ایران برای معرفی محصولات خود استفاده نمایند عدم رعایت ویژگی های استانداردهای اجباری مشمول پیگرد قانونی و ابطات پروانه كاربرد علامت استاندارد خواهد بود. كاربرد علامت استاندارد ایران نشانگر تعهد تولید كننده یا ارائه كننده محصول به رعایت ضوابط و موازین و استمرار انطباق مشخصات كالا با استاندارد ملی می‌باشد. تولید، تمركز، توزیع و فروش كالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد با كیفیت پایین تر از استاندارد و یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع می باشد.

 

علائم استاندارد

علائم استاندارد در اجلاسیه مورخه23 دی 1358 به تصویب شورای عالی استاندارد رسید و همگی به استثنای یك مورد دارای كادر اصلی به صورت S است و میتواند هم گویای كلمه SAFETY ( ایمنی) و هم علامت اختصاری STANDARD (استاندارد) باشد. طرح های داخل كادر نیز به نحوی با موضوع كار ارتباط دارند و طرح داخل علامت اصلی كلمه (ایران) است و در صورت وارونه نمودن علامت، نام اختصاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به زبان انگلیسی ISIRI مشاهده می شود.

تصاویر زیر علائم استاندارد و كاربردهای آن را نشان می دهد:

علامت اصلی و كامل استاندارد ایران برای كالاهایی كه ویژگی های آنها از هر حیث با استاندارد ملی ایران مطابقت داشته باشند و همچنین بر روی گواهینامه ها، اوراق و بسته بندی كالاهای استاندارد شده و مصنوعات مختلف بكار برده می شود.

علامتی كه می توان در صورت لزوم با اضافه نمودن علامت یا شكل برای مقاصد مختلف استاندارد كالاها بكار برده می شود.

علامت استاندارد ایمنی فقط برای كالاهائی كه از نظر ایمنی دارای اهمیت بوده و با استاندارد مربوط منطبق باشند، بكار برده می شود.

در موارد بسیار نادر و استثنایی كه كالا از نظر فنی مواجه با اشكالاتی گردد بكار برده می‌شود.

 

علامت ویژه مصنوعات كالا با عیار 22

علامت ویژه مصنوعات كالا با عیار 18

علامت ویژه مصنوعات طلا با عیار 14

علامت ویژه مصنوعات نقره با عیار 90

علامت ویژه مصنوعات نقره با عیار 84

 

شبكه اطلاع رسانی

ایجاد شبكه اطلاع رسانی كه بتواند اطلاعات به هنگام را در اختیار سطوح مختلف مدیران و كاربران قرار دهد در دنیای ارتباطات امروز امری لازم و ضروری میباشد. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با ایجاد شبكه اطلاع رسانی این امكان را فراهم نموده اسیت تا اقشار مختلف جامعه بتوانند اطلاعات مورد نیاز مرتبط با استاندارد را از این طریق در اختیار داشته باشند و این اداره كل با در اختیار داشتن یك خط اینترنت می تواند اطلاعات مورد نیاز كاربران را در بخش های مختلف صنعت در اختیار آنان قرار دهد. آدرس شبكه اینترنت مؤسسه www.IsiRi. org می باشد.

 

اداره اوزان و مقیاس ها

اداره اوزان و مقیاس ها طبق ماده 4 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد، ترویج سیستم بین المللی یكاها به عنوان سیستم رسمی اوزان و مقیاس ها در كشور و كالیبره كردن وسایل سنجش است. با توجه به این كه هرگونه وسیله توزین باید دارای علامت مخصوص دولتی باشد این اداره وظایف خود را به شرح ذیل انجام می دهد:

صدور گواهی كالیبراسیون برای باسكول های ثابت همكف منصوب توسط شركت های سازنده وسایل توزین در استان و علامت گذاری آنها، آزمون سنواتی و درخواستی از باسكول های ثابت همكف و تائید صحت كار آنها از نظر استاندارد، آزمون سنواتی
( ادواری) از وسایل سنجش داخل شهر شامل انواع ترازو ( مرغی، دیجیتالی، عقربه ای خودكار) و باسكول های متحرك، آزمون دوره ای از باسكول های متحرك در میادین میوه و تره بار استان، آزمون دوره ای از باسكون های شارژ گاز مایع و كشتار گاههای مرغ و دام استان، كالیبره، انگ گذاری و صدور گواهی كالیبراسیون برای وزنه های با دقت عادی و وزنه باسكول متحرك، صدور گواهی كالیبراسیون برای كلیه وسایل اندازه گیری جرم از ترازوهای دقیق و حساس آزمایشگاهی تا باسكول های ثابت همكف.

 

« استاداردهای 9000ISO »

هدف از تدوین این سری استاندارد به وجود آوردن الگوئی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستمهای مدیریت و تضمین كیفیت بوده كه مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت.

 

مزایای بكارگیری استاندارد:

  • بررسی مجدد فعالیتهای سازمان براساس اهداف سازمان و رفع كاستی ها.
  • شفافیت فرآیندها و شاخص ها در سازمان
  • جلوگیری از دوباره كاری ها به واسطه تعریف فعالیتهای برنامه ریزی شده و سیستماتیك.
  • كاهش هزینه ها – ایجاد اطمینان و اعتماد در بیرون سازمان
  • ایجاد اطمینان و اعتماد درون سازمان ( مشتری)
  • افزایش توان رقابت در عرصه بین المللی.

 

دامنه كاربردی:

این استاندارد در كلیه سازمان های تولیدی، خدماتی، پژوهشی و آموزشی و… كاربر دارد.

 

« استاندارد 14000 ISO»

استاندارد خانواده 14000 ISO شامل استانداردهای بین المللی در رابطه با سیستم های زیست محیطی می باشد.

این استاندارد در سال 1996 میلادی توسط كمیته فنی 207 سازمان ایزو به وجود آمد. یك سیستم مدیریت زیست محیطی می تواند به عنوان بخشی از سیستم جامعه مدیریت به حساب آید. این سیستم شامل ساختار سازمانی، فعالیتهای طرح ریزی، تعریف مسئولیت ها. تعیین روشها و فرآیندها و همچنین در اختیار گیری منابع لازم برای تهیه، اجرا، بازنگری، حفظ خط مشی زیست محیطی سازمان است.

 

مزایای بكارگیری استاندارد:

  • ایجاد سیستمهای مدیریت زیست محیطی كه منجر به حفاظت بیشتر از محیط زیست می شود.
  • به حداقل رسانیدن موانع غیر تعرفه ای تجاری و تسهیل تجارب بین الملل با توجه به بها دادن بیشتر به محیط در سازمان ها
  • جلب مشتریان بیشتر و افزایش سهم بازار در سطح بین المللی
  • افزایش رعایت مقررات و قوانین مربوطه به محیط زیست
  • استفاده بهینه از منابع طبیعی – تسهیل تجارب بین الملل
  • ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سازمان

 

دامنه كاربرد:

این استاندارد برای كلیه منابع كاربرد دارد.

 

« استاندارد 18001 ohsAs »

سری ارزیابی بهداشت حرفه ای ohsAs استانداردی واحد در پاسخ به نیاز فوری سازمان ها طراحی نموده و این استاندارد قابل ممیزی و اخذ گواهینامه می باشد كه به دو بخش تقسیم شده است 18001 ohsAs كه شامل مشخصاتی می باشد كه براساس آنها گواهی كسب می شود و 18002 ohsAs كه راهنمایی جهت پیاده سازی یك سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی می باشد.

ساختار استاندارد 18001 ohsAs سازگار ب استانداردهای 1996: 14001 و 2000: 9001 ISO می باشد سازمان ها به راحتی بتوانند سیستم مدیریت كیفیت محیط زیست و بهداشت و ایمنی شغلی را با یكدیگر ادغام كرده و سیستم واحدی را ایجاد نمایند.

 

مزایای بكارگیری استاندارد:

  • تفكری طرح ریزی شده و مستند در ارتباط با بهداشت شغلی و ایمنی
  • ساختاری روشن برای مدیریت ohsAs
  • ایجاد محیط كاری ایمن تر و سالم تر
  • افزایش آگاهی و دانش در خصوص مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • كاهش ریسك حوادث رویدادها و… های شغلی

 

دامنه كاربرد:

این استاندارد در كلیه سازمان های تولیدی و خدماتی دارای كاربرد می باشد.

 

« استاندارد 17025 ISO/IEC»

روند تخصصی شدن فعالیتهای موسسات و سازمان های تدوین كننده استاندارد و برآن می دارد تا نیازمندی های خاصی را جهت حصول اطمینان از كیفیت خدمات این نوع سازمان ها تدوین نمایند.

17025 ISO /IEC یكی از این استاندارد های تخصصی است كه برای تشریح سیستم مدیریت كیفیت آزمایشگاهها تدوین شده است. این استاندارد كه با همكاری كمیته بین المللی الكترونیك ( IEC) و سازمان بین المللی استاندارد ISO تهیه شده است. الزامات خود را در دو بخش سیستم مدیریت كیفیت و نیازمندی های فنی مطرح نموده است.

 

مزایای به كارگیری استاندارد:

  • ایجاد اطمینان در مشتریان در خصوص خدمات آزمایشگاهها
  • كسب سهم بازار مشتریان دارای گواهینامه 9000QS یا 16949 ISO/TS ( طبق الزامات این استاندارد در سازمان های دارنده گواهی مذكور به استفاده از خدمات آزمایشگاههای دارای گواهی 17025 ISO/ IEC می باشد)
  • ایجاد قابلیت اخذ تایید منفی از موسسه استاندارد ملی
  • سازگاری با سیستم های مدیریت كیفیت 9001 ISO( بخصوص برای آزمایشگاههایی كه بخش از یك سازمان بزرگ دارای گواهینامه 9001 ISO می باشند)
  • استفاده از مزایای عمومی استقرار سیستمهای مدیریت كیفیت در سازمانها

 

دامنه كاربرد:

این استاندارد برای كلیه آزمایشگاههای ارائه دهنده خدمات اندازه گیری، تست، آزمون و كالیبراسیون ( آزمایشگاههای صنعتی) بدون توجه به تعداد پرسنل یا گستردگی محدوده فعالیتهای آن قابل كاربرد می باشد.

 

« استاندارد 16949 ISO/TS »

با وجود آنكه استانداردهای سری 9000 ISO به دلیل ماهیت مستقل خود، برای بسیاری از نهادها به عنوان پایه و اساس ساختن سیستم مدیریت كیفیت قرار گرفته، اما برخی از حوزه های، اقتصادی بخصوص، مانند صنایع خودرو كه علاقه بیشتری بر برآورد شدن خواسته های كیفی خود دارند اقدام به تدوین الزامات ویژه نموده اند و اجرای این خواسته ها را برای تامین كنندگان خود الزام نموده اند.

امروزه سیستم كیفیت بر مبنای 16949 ISO/TSI را بهترین الگوی سیستم مدیریت كیفیت در جهان برای صنعت خودرو می باشد.

 

مزایای به كارگیری استاندارد:

-انطباق كامل با استاندارد 2000: 9001 ISO و قابلیت تلفیق بخصوص برای داده های تولیدی كه هم برای صنعت خودرو و هم خارج از آن فعالیت می نمایند.

-قابلیت انطباق و سازگاری با استاندارد مدیریت، زیست محیطی 1400 ISO

– استقرار یك سیستم مدیریت كیفیت فرآیند گر كه متضمن ایجاد بهبود مداوم در سازمان و حركت به سمت مدلهای TQM و تعالی سازمان است.

– قابلیت انطباق سیستم با الزامات خودرو سازمان ایرانی

– استفاده از مزایای عمومی سیستمهای مدیریت كیفیت.

 

دامنه كاربرد:

این استاندارد برای سازمانهای تولید كننده و تأمین كننده قطعات خودرو تدوین شده است. این مشخصه فنی می تواند برای زنجیره تأمین خودروسازی نیز استفاده شود.
( پیمانكاران فرعی، قطعه سازان طرف قرارداد با خودرو ساز)

 

«خط مشی كیفیت اداره ی كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد »

اداره ی كل استاندارد استان یزد سیاست های كل موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را مطابق با قوانین و مقررات، شناسه ها و دستور العمل های مربوطه اجرا نموده و در این راستا اقدامات ذیل را برای جلب رضایت هر چه بیش تر تمامی طرفهای ذی حق و ذی نفع برآوردن نیازها و انتظارات آنها در حد مقررات و مسئولیت ها انجام می دهد.

  • گسترش اجرای تشویقی استاندارد های ملی از راه توسعه ی كاربرد علامت استاندارد ایران
  1. نظارت دقیق بر اجرای استاندارد های اجباری اعم از تولیدات داخلی، صادرات و واردات.

3-شفاف سازی گردش كارهای اداره ی كل و توسعه ی نظام اطلاع رسانی در چارچوب دولت، الكترونیك

4- ترغیب و گسترش مشاركت آگاهانه ی عموم مردم به ویژه نمایندگان تشكل های تخصصی و حرفه ای ذیربط در تدوین استانداردها و در راستای شعار سال 2004 سازمان بین المللی استاندارد ( استاندارد های ملی در خدمت جامع جهانی اطلاعات)

5- توسعه ی فرهنگ استاندارد از طریق آموزش عمومی و تبلیغات

6- ارتقاء كارایی، اثر بخشی، بهره وری فعالیت های اداره كل

7- برتری دادن تدابیر پیشگیرانه بر اقدامات اصلاح و جیرانی

8- بالا بردن انظار عمومی از كیفیت محصولات، سطح استانداردها، تقویت اعتماد و گرایش جامعه به مصرف كالاهای دارای علامت استاندارد ایران.

9- ایجاد اطمینان به مشتریان در جهت حفظ دارایی های آن.

به منظور سازمان دهی بهتر فعالیت ها و موفقیت بیش تر یك سیستم مدیریت كیفیت منطبق با استاندارد ایران.

ایزو 9001 ( 1380) طراحی و مستقر گردیده است و در این راستا فرآیندهای موجود شناسایی و تعریف می شود و به طور منظم توسط نماینده ی مدیریت و تحت نظارت مدیر كل مورد باز نگهداری قرار می گیرد. از نتایج حاصله برای اتخاذ تدابیر لازم در بهبود مداوم عمل كرد سیستم مدیریت كیفیت اداره ی كل استفاده می شود.

به منظور پیگیری و نظارت بر حسن اجرای سیاست های فوق نماینده ای از سوی مدیر كل تعیین گردیده است كه علاوه بر وظایف معمول خود:

الف: نسبت به ایجاد، اجرا و برقراری فرآیندهای مورد نیاز برای سیستم مدیریت كیفیت اطمینان حاصل می كند.

ب : مرتباً در مورد عمل كرد سیستم مدیریت كیفیت و هرنوع نیاز برای بهبود به مدیر كل گزارش می دهد.

ج: نسبت به گسترش آگاهی در مورد خواسته های مشتری در سراسر سازمان اطمینان حاصل می نماید.

با توجه به تعهدی كه كلیه ی كاركنان در تحقق این خط مشی دارند شكی نیست كه همكاران با درك كامل مفاد این خط مشی و روش های اجرایی و دستورالعمل های ناشی از آن با علاقه و پشتكار در اجرای آنها و حفظ اعتبار اداره كل و بالطبع، موسسه نهایت جدید و مشاركت را به كار خواهند برد.

 

شرح وظایف : مدیر كل

1- تعیین سیاست ها، برنامه های اجرایی جهت تحقق اهداف اداره ی كل در راستای اهداف بلند مدت و كوتاه مدت مؤسسه ی استاندارد

2- نظارت و كنترل و بازرسی برنامه های اجرایی

3- هماهنگی با كار گروه صنایع و معادن و اجرای مصوبات كمیته ی برنامه ریزی استان

شرح وظایف : مسئول دفتر

1- رابطه ی شبكه ی دولت

2- تهیه و تنظیم لیست متقاضیان ملاقات با مدیر كل

3- اقدام لازم جهت برقراری ارتباط با مدیر كل و پاسخ گویی به تماس های تلفنی

4- تنظیم برنامه های جلسات دفتر مدیریت

5- ثبت نامه ها، اوراق، پرونده ها و سایر مكاتبات در دفتر اندیكاتور و اندیكس ویژه مدیر كل.

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir