توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ولایت ، محبت ،امانت در قرآن :

ولایت ، محبت ،امانت در قرآن

یكی از شیوه های تحقیق در قرآن بررسی موضوعی است ویكی از روشهای تحقیق موضوعی داشتن نگرش مفهومی راجع به موضوع مورد بحث در همه قرآن یا بخشهائی از آن است . در این تحقیق با بررسی مفهومی جمعی از عزیزان دانش پژوه و عاشقان قرآن و عترت سلام الله علیهم پیرامون ولایت ،امانت ، محبت در 50 آیه سوره غافر – مومن – نتایج زیر مورد عنایت قرار گرفت . امید است با تدبر در آیات كریمه قرآن بتوانیم راه سعادت و كامیابی را برای خود و دیگران به ارمغان آوریم .

مقدمه :
برخی از واژه های ولایت عبارتند از ولی ، مولا ، وال ، یتولی ، اولیاء اولی
و ولی ، وَلاء و توالی به ، حاصل شدن دو چیز یا بیشتر بصورتیكه بین آنها چیز دیگری نباشد ، گویند و به نزدیكی مكانی ، نسبتی ، دینی ، درستی ، یاوری و اعتقادی اشاره دارد و وِلایت به معنای یاری و وَلایت به معنی صاحب اختیاری است .
محبت از حبّ به معنای دانه گرفته شده و به معنای دوست داشتن است كه چون بذری باید در درون فرد رویش یابد و شكوفا شود ، در واقع میوه ای است كه باید بتدریج در فرد به ثمر نشیند
امانت نیز از واژه امن به معنای اطمینان و آرامش گرفته شده و با واژه های ایمان و مومن ریشه مشترك دارد و از نظر معنائی نیز با هم مرتبط می باشند.
نكات مربوط به ولایت در سوره غافر :

غافرِالذَّنْبِ وقابِل التَّوْبِ شَدیدِ الْعِقابِ ذی الطُّولِ لا اله الا هو اِلیهِ الْمَصیر آیه 2
خدائی كه بخشنده گناه و آمرزنده توبه و منتقم سخت و صاحب نعمت است ، جز او خدائی نیست و بازگشت همه بسوی اوست .
1 – در آیه فوق با توجه به ذكر دو نوع از صفات خداوند عزوجل – رحمت و عذاب – انسان ها نیز در دو طیف رحمت و عذاب قرار دارند بنابراین برخی خود را در مجرای غافر اذنب و قابل التوب قرار داده و بعضی نیز مستوجب عقاب پروردگارند.و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت كسانیكه خود را در طیف رحمت حضرت او قرار دهند تحت ولایت اویند بخلاف كسانیكه از اوامر او سرپیچی می كنند بعبارت دیگر انسان همیشه در معرض دو نوع ولایت قرار دارد – ولایت الهی و ولایت غیر الهی –
2 – ولایت الهی و غیر الهی تجلی صفات الهی است .

ما یُجادِلُ فی ایات الله الا الذین كَفَروا فَلا یَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهم فی البِلاد
در آیات خدا به انكار و جدال نپرداختند جز مردم كافر برنخیزد پس تو از اینكه كافران در شهر ها متفرقند بی نیازی
1 كَذَّبَتْ قَبْلَهُم قَوْمُ نوحٍ وَ الْاَحزابُ مِنْ بَعْدِهِم قبل از آنان قوم نوح و گروه های دیگر بعد از آن پیامبر خود را تكذیب كردند
2 وَ هَمَّت كُلُّ اُمَّهٍ بِرسولِهِم لِیَاخُذوه و هر امتی همت می گماشت پیامبر خود را دستگیر كند
3 وَ جادِلوا بالْباطِلِ لِیُدْحِضوا به الحق ّو جدال به باطل می كردند تا حق را پامال كنند
فَاَخَذَتُهُم فَكیفَ كان عِقاب

3 – عكس العمل كسانیكه از ولایت الهی خارج و مبتلا به كفر شدند – یعنی بر حقیقت درونی خود سرپوش گذاشتند- جدال در آیات الهی است و به واسطه این جدال به دروغ و تكذیب رسول و مبازه با او و سرپوش گذاشتن بر حق دچار ودر نهایت به عذاب او گرفتار شدند
4 – استفاده از واژه كفر – سرپوش گذاشتن – به غیر حقیقی بودن مسیر كافران اشاره دارد .
5 – گرفتار شدن به هر یك از ویژگیهای ذكر شده در آیه – یعنی :جدال در آیات الهی ، تكذیب و مبارزه با رسول و جدال بوسیله باطل برای پامال كردن حق – موجب قرار گرفتن در طیف عذاب الهی است
6 – یكی از مصادیق بارز نشانه های خدا با توجه به آیه فوق سفیران الهی و پیام آوران و رسولان اوست و جدال آشكار ونهان با این رسولان در هر عصر وزمانی – كه صاحبان ولایت الهی هستند – از صفات كافران بشمار آمده است .
الذین یَحْمِلونَ العَرش وَ مَنْ حَوْلَه یُسَبِحونَ بِحَمْدِ رَبّهم وَ یومنون به و یستغفرون للذینَ امنوا ربنا وسعت كلَّ شیءٍ رَحْمَهً وَعِلما فاغْفِر للذین تابوا و اتبعوا سبیلَك وَ قِهِمْ عَذاب الْجَحیم
آیه 7- كسانیكه عرش با عظمت الهی را بر دوش گرفته و آنان كه پیرامون عرشند به تسبیح و ستایش حق مشغولند هم خود به خدا ایمان دارند و هم برای اهل ایمان از خدا آمرزش می خواهند كه ای پروردگار ما علم و رحمت بی منتهایت همه جا را فرا گرفته به لطف وكرمت گناه آنان را كه توبه كرده و از راه تو تبعیت می كنند را بیامرز و آنان ار از عذاب دوزخ محفوظ دار

7 – برای اینكه در طیف رحمت و مغفرت الهی قرار گیریم – كه همان مسیر ولایت الهی است – باید ابتدا در باور و سپس در ذهن و بعد از آن در عمل ، خود را بر فرامین حضرت او جل ذكره منطبق نمائیم .این سه مرحله در آیه فوق با واژه های ایمان ، توبه و تبعیت ذكر شده است
8 – سه مرحله باور ذهن و عمل را در كافرین نیز می توان با واژه های كفر ، جدال و تكذیب منطبق دانست.
9 – انسان علاوه بر سعی و تلاش خود در مسیر كمال احتیاج به عنایت و توفیق الهی دارد كه در در آیه فوق و آیات بعدی با واژه های قِ به معنای نگهدار آمده است .
10 – كسانیكه از دستورات پیام آوران و رسولان الهی پیروی می كنند مشمول عنایات غیبی و دعای ملائكه و ارواح مقدس می باشند .
هو الذی یریكم ایاته و ینزل لكم من السماء رزقا و ما یتذكر الا من ینیب آیه 13

او خدائی است كه آیات خود را به شما نشان می دهد و برای شما از آسمان روزی می فرستد و متذكر نمی شود مگر كسی كه دارای انابه است
11 – انابه ، كه عامل توجه و یادآوری حق و زمینه ای لازم برای عمل به فرامین الهی است ، به معنای بازگشت بسوی خدا با توجه ، توبه و تذكر است .
12 – در صورتیكه انسان مرتبا این بازگشت را نداشته باشد دچار غفلت و روی برگردانی از حضرت حق و جدال در آیات می شود.
.یوم هم بارزون لا یخفی علی الله منهم شی لمن الملك لله الواحد القهار – آیه 16
آن روز همه خلق آشكار شوند و هیچ چیز از آنها بر خدا پنهان نباشد در آن روز سلطنت عالم با كیست ؟ باخدای قاهر منتقم یكتا ست
13 – آیه فوق بر ولایت كامل الهی بر هستی و اصالت و بقای مطلق و منحصر به فرد آن اشاره دارد .

او لم یسیروا فی الارض فینظروا كیف كان عاقبه الذین كانوا من قبلهم كانوا هم اشد منهم قوه و اثارا فی الارض فاخذهم الله بذنوبهم
و ما كان لهم من الله من واق آیه 21
در آیه فوق مردم را از گردش نكردن و عبرت نگرفتن از سرگذشت اقوام گذشته مورد سوال و توبیخ قرار داده و در ادامه آثار نامطلوب رفتار آنان را راجع به فرستادگان الهی مطرح ساخته است و در ده آیه – آیه 32 – بصورت مصداقی به گوشه هائی از سرگشت حضرت موسی (س) اشاره دارد . با توجه به مجموعه این آیات نكات زیر مورد توجه است :
14- وجود ولیّ – كه در آیات فوق با عنوان رسول ذكر شده – یكی از مهم ترین رویدادهای هر زمانی است كه با توجه به نقش او مردم طبقه بندی می شوند .
15- نگاه به عاقبت تخطی از اوامر ولی می تواند انسان را از غفلت رهانیده و سختی ظاهری تبعیت از او را آسان نماید .
16- اوامر الهی توسط رسول – كه از جانب پروردگار سرپرستی معنوی مردم را بعهده دارد – به مردم ابلاغ می شود در صورت مخالفت با او با هر قدرتی كه باشند محكوم به شكست و نابودیند ، در این رابطه در آیات فوق واژه اخذ بكار رفته است .،
17 – در آیات 23 و 24 گروه بندی پیشوایان كفر – كه بعنوان یك جبهه در مقابل حضرت موسی به مبارزه برخاستند – با نام فرعون ، هامان و قارون مطرح شده كه یكی سمبل حكمرانی و زور مداری و دیگری تزویر و مكرگرائی ،و قارون مظهر سرمایه داری است .و گروه چهارم كه به نظر می رسد مهم تر از سه گروه قبلی هستند با عنوان مسرفین در آیات 28- 34 -43 نامبرده شده كه گروه بی بند وباری هستند كه مخالف وجود حد و حدود در زندگی می باشند
در ادامه آیه فوق بخشی از تهدیدهای فرعون عنوان شده است .تا به این آنجا كه از طریق استدلال ، فطرت گرائی مردم را تحریك كرده و اینچنین می گوید:
و قال فرعون ذرونی اقتل موسی ولْیَدعُ ربه انی اخاف ان یبدل دینكم او ان یُظْهِرَ فی الارض الفساد آیه 26
فرعون گفت : بگذارید تا من موسی را به قتل برسانم و او خدای خود را به یاری طلبد ، می ترسم كه اگر وی را زنده گذاریم آئین شما را دگرگون سازد یا در روی زمین فساد برانگیرد.
18- فرعونیان و سرپرستان طاغوت در هر دوره برای اغفال و فریب مردم با زیبا جلوه دادن اهداف شوم خود و
ناخوشایند نشان دادن مقاصد رسول و ولی الهی به مبارزه همه جانبه با حق می پردازند .

قال موسی انی عذت بربی و ربكم من كل متكبر لایومن بیوم الحساب آیه 27
حضرت موسی فرمود من به خدا كه صاحباختیار من و شماست پناه می برم از هر متكبری كه به روز حساب ایمان نمی آورد.
19 – تكبر به عنوان یكی از آفتهای مهم زیر بار نرفتن حق و سرپیچی از اوامر رسول بشمار می رود .
20 – باور نداشتن روز قیامت به همراه تكبر فرد را به مقابله در برابر ولی فرا می خواند بطوری كه حضرت موسی از این گروه به خدا پناه می برد كه نشاندهنده شروری است كه از ناحیه این قبیل افراد متوجه جبهه حق می شود..
22 – نقش كبر و خودبینی در آیات دیگری به طور مفصل بیان شده از جمل این آیات آیه 56 است كه می فرماید :
ان الذین یجادلون فی ایات الله بغیر سلطان اتیهم ان فی صدورهم الا كبر ما هم ببالغیه فاستعذ بالله انه هو السمیع البصیر
بدرستیكه كسانیكه در آیات الهی بدون دلیل و برهانی به جدال می پردازند جز تكبر در دلهایشان چیز دیگری نیست كه به آرزوی دلشان هم نمی رسند

و در 45 تا 49 كه از رسیدن عذاب به مجموعه جبهه خبر می دهد مجادله و گفتگوئی را كه بین گروه ضعیف و متكبر انجام شده را بیان می فرماید :
فیقول الضعفؤ للذین استكبروا انا كنا تبعا فهل انتم مغنون عنا نصیبا من النار
ضعیفان ملت به پیشوایان متكبر خود می گویند ما در پیرو شما بودیم آیا اكنون می توانید ما را از سهمیه آتش ما بی نیاز كنید
و قال رجل مومن ..ان الله لایهدی من هو مسرف كذّاب آیه 28

مرد با ایمانی از آل فرعون كه ایمانش را پنهان می داشت به فرعونیان گفت: آیا مردی را كه می گوید پروردگار من خداست می كشید در صورتیكه با معجزه و ادله روشن از جانب خدا برای شما آمده است اگر دروغگوست گناه دروغش بر خود اوست و اگر راستگو باشد از وعده های او بعضی به شما برسد و خدا مردم ستمكار و دروغگو را هدایت نخواهد كرد .
21 – با توجه به آیات فوق و آیات بعد كه راجع به مومن آل فرعون – از آیه 28 تا 33 – آمده در جبهه حق به تناسب سعه وجودی و بصیرت فرد و نزدیكی اعتقادی و رفتاری او با ولی هدایت جامعه را بعهده می گیرد در این رابطه توجه به الفاظی چون انی اخاف – من بر شما بیمناكم – من یضلل الله و;حالت سیطره روحی ومعنوی او را بر دیگران می رساند از اینرو این نوع از ولایت امری قراردادی و وضعی نبوده بلكه امری حقیقی .است.
22 – تشابه در برخورد خداوند با دیگر مردمان به عنوان ولی مطلق و رسول به عنوان ولی منسوب شده از طرف خدای عز و جل و دیگر افراد مومن در آیات فوق بخوبی مشهود است و بطور ملموسی همگی به آشكار ساختن و تذكر به جنبه های رحمانیت الهی و تشویق مردم به استفاده از آن و بیم دادن از عقاب و غضب خداوند و پرهیزدادن از زمینه های بروز آن پرداخته اند .و در رهبری معنوی سنخیتی جامع را می توان دید .

23 – با توجه به مطالب فوق تقرب رسول به خداوند و مومنین به ولی منجر به بروز صفات خداوند در آنها شده و دو وجه رحمت و غضب – غافرالذنب وقابل التوب ، شدیدالعقاب – در آنها نیز به تجلی در آمده است .- به همین دلیل در این آیات مصداقهائی از این دو نوع برخورد از جانب حضرت موسی (س) و مومن آل فرعون برای هدایت مردم ذكر شده است.
یا قوم لكم الملك الیوم ظاهرین فی الارض فمن ینصرنا من باس الله ان جاءنا
قال فرعون ما اریكم الا ما اری و ما اهدیكم الا سبیل الرشاد آیه 29
ای قوم امروز ملك و سلطنت در زمین با شماست لكن اگر قهر و انتقام خدا بر ما برسد كیست كه ما را از آن نجات دهد
فرعون باز گفت جز رای – قتل موسی – رای دیگری نمی دهم و شما را جز را رشد توصیه نمی نمایم

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir