توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد امام محمد باقر دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد امام محمد باقر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد امام محمد باقر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد امام محمد باقر :

امام محمد باقر
تقدیم به : مدرسه ی مشكوه بر تمام دستاندركاران
با تشكر از مدیر محترم و معلم دل سوزمان خانم ریختگر و مریم برزگر فاطمه عباسپور، زهرا نجفی، ناهید عباسپور ، پروین عصمتی، محدثه فلاح، یثری نجفی.
فصل اول : اجمالی از ولادت تا رحلت

زانوی ادب در پیشگاه شكافنده علوم
آینده اندیشه در كلام امام باقر علیه السلام
جلوه های از معارف باقر العلوم علیه السلام
امام باقر(ع) شكافنده علوم و گشاینده درهای دانش

فصل دوم
زندگی علمی امام باقر(ع)
زندگی سیاسی امام
زندگی اجتماعی

فصل سوم
حكمتها و درسهایی از امام باقر علیه السلام

مقدمه
ارزش والای عقل
جایگاه بلند دانش
علم سلاحی كارآمد
لزوم دقت در گزینش معلم
ارزش علم در كنار عمل
آگاهان بی عمل گرگهای جامعه

اطاعت و بندگی
پایداری در مسیربندگی
آثار یاد و ذكر خدا
حسن خلق
فروخوردن خشم

راه غلبه بر خشم
اجتناب از تكبر و فخر
كنترل زبان
نهی از كسالت و بی حوصلگی
پیشتازی در میدان ارزشها
مومنان اعضای یك پیكر
عفو گذشت رمز زندگی با مردم
شیوه روستایی
صداقت و امانت
جاذبه و دافعه
عالترین نمود مورت اجتماعی
معاشرتهای ممنوع و زیانبار

مقدمه
شناخت و معرفت چهارده معصوم امری واجب و ضروری است و هیچ عذر و بهانه ای در ترك این امر پذیرفته نیست و هركس كه بدون معرفت و شناخت امام از دنیا برود مرگ او همانند مرگ زمان جاهلیت و مرگ گمراهان و كافران و منافقان می باشد هدف از گردآوری این مجموعه داستان هایی كه در این كتاب آمده است و به سری این كتاب ها خواهد آمد این است كه تا ملودی هرچند ناچیز نسبت به مقام والا و عظیم اهل بیت آشنا شویم و دیگران را نیز آشنا كنیم و فریاد بر آوریم كه این مسلمانان ای شیعیان! امام خود را بشناسید و بیش از این در ظلمت بی معرفتی نسبت به مقامات اهل بیت (ع) نمایند.
از این چاه تاریك و ظلمانی بیرون بیاید.

و با خورشید و نور آشنا شوید حقایق را ببینید و درك كنید خداوند متعال اهل بیت (ع) را به یار عزیز و گرامی خلق كرده است و آنها را بر تمام مخلوقات جهان هستی برتری داده است و هیچ مخلوقی بهتر است آنها وجود ندارد و آنها با معرفت ترین و با محبت ترین و مطیع ترین مخلوقات نسبت به خداوند متعال هستند. اهل بیت (ع) به لطف خدا دارای هر نوع علم و قدرتی هستند

و لی چون بنده و مطیع محض خداوند متعال می باشد بدون خواست خدا هیچ كاری نمی كنند و بنابر حكمتی كه خداوند متعال به آنان عنایت فرموده است عمل می كنند همان طور كه ذكر شد قدرت آن ها به قدری است كه می توانند جهان و جهانیان را خلق و نابود كنند چه برسد به پیروزی بر دشمنان و معالجه ی امراض خود با دیگران و چون بنده ی محض خدا هستند از قدرت خود فقط در موردی كه مصلحت باشد و خدا بخواهد استفاده می كنند.
فصل 1 اجمالی از ولادت تا رحلت
پنجمین طلوع امامت
1-ابو جعفر امام محمد باقر(ع) پنجمین آفتابی است كه بر افق امامت، جاودانه درخشید زندگیش سراسر دانش و ارزش بود، از این رو باقر العلوم نامیده شد: یعنی شكافنده دشواریهای دانش و گشاینده پیچیدگیهای معرفت.
ولادت: حضرت ابوجعفر، باقر العلوم در شهر مدینه تولد یافت.
تبار والای امام باقر(ع): امام محمد باقر(ع) از جانب پدر و نیز مادر به شجره پاكیزه نبوت منتهی می گردد. او نخستین مولودی است ه در خاندان علویان از التقای دو بحر امامت تولد یافت پدر: علی بن الحسین زین العابدین (ع)مادر: ام عبدالله ، فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع)
نام و كنیه: نام آن حضرت محمد است این نامی است كه رسول خدا(ص) از دیر زمان برای وی برگزیده بود.

القاب: برای امام باقر(ع) این القاب یاد شده است. 1-باقر2-شاكر3-هادی4-امین5-شبیه (به جهت شباهت آن حضرت به رسول خدا)
همسران : در منابع تاریخی ، برای امام باقر (ع) دو همسر و دو (ام ولد)) نام برده اند همراه عبارتند از : 1- ام مروه 2- ام حكیم
فرزندان: برای امام باقر (ع) هفت فرزند یاد كرده اند پنج پسر و دو دختر
1-جعفربن محمد الصادق(ع) 2-عبدالله بن محمد3-ابراهیم بن محمد از ام حكیم 4- عبیدالله بن محمد از ام حكیم5-علی بن محمد 6-زینب بن محمد 7-ام سلمه
جایگاه دینی و علمی: جایگاه دینی و علمی امام باقر(ع) اصولا از محوری ترین مباحث زندیگ ان حضرت می باشد، امام باقر از امامانی است كه شرایط و مقتضیات زمان و نیازهای جامعه اسلامی به وی مجال داد تا در جایگاه تبیین معارف دینی و تفسیر كلام و تشریع سنت پیامبر(ص) درخشش تمام بیابد.

پایگاه اجتماعی
امام باقر(ع) از یك سو بزرگ خاندان علومان بود. از سوی دیگر شیعه هر چند در تنگنای شرایط سیاسی و دوران تقیه به سر می برد. اما جمعیت متشكل و نیروی عقیدتی آنان برای هیچ یك از حكومتهای قابل چشم پوشی نبود و خود قدرتی اجتماعی به شمار می آمد. و منصب امامت باقر العلوم را در مركز رهبریت این نیروها قرار می داد. سومین پایگاه مهم اجتماعی امام باقر(ع) شاگردانش و رشد یافتگان مكتب او بودند این سه عامل مهم، پایگاه اجتماعی نیرومند و انكارناپذیری برای امام باقر(ع) پدید آورده بود

امامت باقر العلوم(ع): پس از وفات امام سجاد(ع) در سال 95 هجری فرزند برومند آن حضرت محمد بن علی بن الحسین (ع) به امامت نایل گشت.
از جمله مهمترین اهداف بررسی تاریخ زندگی امامان (ع) نمایاندن دلایل راستین امامت آنان است.
تصریح باقر العلوم (ع) به امامت خویش
شاید گمان رود كه ثبات امامان با استفاده به نظر و تایید خود آنان امری غیرقابل قبول است و تعبیر دیگر، شهادت فرد به نفع خود، نپذیرفته نیست و ثمری بر آن مترتب نمی باشد.

امام باقر (ع) به زراره فرمود ما دوازده امام هستیم كه از جمله ما حسن بن علی و حسین علی است و پس از ایشان امامان از نسل حسین (ع) می باشند.
امام باقر(ع) در بیانی دیگر فرمود: ماییم و الیان امر خدا و فزانه داران علم او و وارثان وحی و حاملان كتاب الهی، اطاعت ما بر مردم واجب و محبت ما ایمان و دشمن ما كفر است ، دوستان ما در بهشت و دشمنان ما در آتشند.
آن حضرت می فرمودند: در لیله القدر بر ما مفخی نیست زیرا ملائكه در آن شب اطراف ما در چرخشند.

انتخاب الهی، دارای ملاك
در بسیاری از ایات قرآن مشیت و خواست خدا مطرح شده است، مثلا در آیه ای آمده است
ان الله یفعل ما یشاء
خداوند می فرماید: نرفع درجات من نشاء ان ربك حكیم علیم

كمالها و كرامتها ، نشانه ای دیگر
هرچند ملاكهای مهم شایستگی امام را باید در شخصیت، علمی فكری و منش عملی وی جستجو كرد و امام در همه این زمینه ها سرآمد همگان می باشد. یكی از سخنان امام باقر(ع) در برابرهشام بن عبدالملك همین بود كه:
ما كمال و تمام آن چه را كه خداوند بر پیامبرش نازل كرده است به ارث برده ایم و زمین از انسانها ی كاملی كه وارث كمالهای یادشده اند مالی نخواهد بود و این كمال را درغیره نمی توان یافت
نظارت بر رفتار پنهانی پیروان
ابوبصیر گوید: زنی نزد من قرآن را فرا می گرفت، روزی در لابه لای درس سخنی آمیخته با شوخی و مزاح گفتم. ان جمله پایان یافت و من به حضور امام باقر (ع) رسیدم امام به من فرمود: ای ابوبصیر به آن زن چه گفتی: من شرمگین شدم امام فرمود: دیگر تكرار نشود. فصل

زندگی علمی امام باقر(ع)
برای ترسیم سیمای علمی و نقش بارز امام باقر(ع) در حوزه معرفیتی اسلام از سرزمینه می توان بهره جست:
الف-آن چه اندیشمندان فقیهان و صاحبنظران علوم اسلامی طی قرون متمادی درباره آن حضرت گفته اند.
ب-شما شاگردان و تربیت یافتگان مكتب ان امام، ونیز وجود چهره های درخشان علمی و معنوی در میان ایشان

ج-شیوه زندگی و درسهای علمی و نیز آثار علمی بر جای مانده از ان پیشوای الهی از جمله شخصیتهای مورد استناد و اتكا در منابع حدیثی ابوجعفر محمد بن علی الباقر است. او از خاندان نبوت بود و میان موقعیت والای دینی و جایگاه رفیع اجتماعی جمع كرده و در زمینه رخدادها و مسایل مستحدثه و نیز موضوعات خطیر و مهم صاحب نظر بود، در راستای بندگی و عبادت خدا اشكها ریخت و از سراء و درگیریهای لفظی و برتری جویانه با زمی داشت.
حكم بن عیینه با این كه فردی مسن و جلیل القدر بود وقتی در مقابل باقر العلوم قرار می گرفت. مانند كودكی می نمود كه در برابر معلم زانوزده ، در حال فراگیری دانش باشد.
شاگردان و تربیت یافتگان مكتب باقر العلوم(ع)
خاندان رسالت و اهل بیت رسول الله از ان جاا كه به گواهی قطعی و انكار ناپذیر اسلام (ص) عدل و همپا و هماوای قرآنند با حقیقت، محتوا و پیام قرآنی همگونی و سنخیت دارند.
حدیث ثقلین از جمله احادیث مهم مورد پذیرش اهل سنت و امامیه است.

در این حدیث رسول خدا، ثمره تلاش های طاقت فرسا خود در مسیر آنایی رسالت و هدایت خلق را ، در دو یادگار گرانبها كه پس از خود بر جا گذاشته خلاصه كرده و گفته است: من دو شی گرانبها د رمیان شما باقی می گذارم : قرآن واهل بیتم را، این دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا در قیامت بر حوض كوثر، بر من وارد شوند.
اگر خداوند قرآن را بدور از كمترین ضعف و كاستی و كمی و نادرستی فرو فرستاده اهل بیت را نیز از هر انصراف و گناه پاك گردانیده و مصونیت بخشیده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir