توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تفسیر آفتاب غدیر دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تفسیر آفتاب غدیر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تفسیر آفتاب غدیر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تفسیر آفتاب غدیر :

تفسیر آفتاب غدیر

مقدمه :
الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت ب الاسلام دنیا
سلام برغدیر، سلام بر روز انتخاب برتر، سلام بر عید بزرگ خدا، سلام بر انتخاب شونده در روز غدیر،‌ سلام بر مولا و پیشوای منتخب درود و سلام بیكران حضرت حق بر پیامبر رحمت و منادی رسالت الهی حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (ص) و بر جانشنین بر حق او كه قرآن این كتاب آسمانی جانشینی به آن اذعان دارد.انما ولیكم الله و رسول و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یؤتون الزكوه‌ و هم راكعون
و در سوره مائده آیه 67 می فرماید:یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك

و سلام بر ائمه هدی ، پیشوایان بزرگ الهی و چراغ هدایت انسانها بسوی پروردگار.
غدیر روز روشن كردن حق است.
غدیر روز عهد و پیمان است.
غدیر روز بیان حقایق ایمان است.
غدیر روز راندن شیطان است.
غدیر روز رهنمونی به رهنمایان است.
و غدیر روز كامل شدن دین است.

18 ذی حجه از حساس ترین روزهایی است كه تاریخ در خود دیده و در دل خود نگه داشته است. حماسه غدیر از مهمترین وظریف ترین موقعیت های جهان اسلام به شمار می رود چرا كه روز انتخاب الهی مولی الموحدین علی بن البیطالب (علیه السلام) به جانشینی پیامبر گرامی اسلامی می باشد.
هر كس مرا مولا و آقایش بخواند باید علی را رهبر و مولا بداند
از پیش خود هرگز نكردم انتصابش بر خلق كرده ذات خالق انتخابش
روز انتخاب بزرگ مردی كه پیامبر گرایم اسلام (ص) فرمودند: علی ریسمان استوار خدا و دستگیره مستحكم اوست كه گسستگی ندارد.
او نشان بزرگ الهی است كه نشان دین و نور و روشنایی و هدایت است.

علی كه اصل دین، مشعل ایمان، پرچم هدایت، رهبر سپیدرویان، ستون دین ، صدیق اكبر، محدث امت، كشتی نجات، سرور اوصیاء ، سرور شهیدان، بهترین انسانها، رحمت خدا بر بندگان، صاحب حوض كوثر، قسیم نارو الجنه است،‌در این روز مبارك بدستور خداوند متعال با ابلاغ پیام وحی به قلب رسول گرامی اسلام،‌فرمان نصب او را به خلافت ابلاغ نمود.
اعلام و ابلاغ این واقعه مهم در حضور جمعیتی كه نقل تاریخ در مرود آن مختلف است. كه به نقلی نود هزار نفر به نقلی دیگر صد و چهارده هزار و به نقل دیگر صد و بیست هزار نفر، حضور داشتند و كاتبان حدیث كه علامه امینی صاحب الغدیر صحابه پیامبر را صدو پنجاه نفر شمرده است این كه این حدیث را نقل نموده اند.
این دستور خداوند در مكه بر پیامبر چنین ابلاغ شد :‌نبوت تو به پایان رسیده و روزگارت كامل شده است اسم اعظم و آثار علم و میراث انبیاء را به علی بن ابی طالب بسیار كه او نخستین مومن است.
من زمین را بدون عالمی كه اطاعت من و ولایتم با او شناخته شود و حجت پس از پیامبر باشد رها نخواهم كرد.
كاروان بزرگ كه به منطقه غدیر خم رسید پیامبر مسیر حركت خود ره به سمت راست و به سوی غدیر برگرداند و فرمودند:
أیها الناس أجیبوا داعی اله انا رسول الله
ای مردم دعوت كننده خدا را اجابت كنید كه من پیام آور خدایم
و این خود كنایه از فرا رسیدن هنگام ابلاغ پیام مهمی بود.

مقارن ظهر روز 18 ذی حجه – بعد از اقامه نماز جماعت پیامبر گرامی اسلام بر فراز منبر رفتند و حضرت علی (علیه السلام) نیز یك پله پائین تر ایستاده بودند حضرت شروع كردند به سخنرانی كه قریب صد و بیست هزار نفر اجتماع كرده و منتظر شنیدن این پیام هستند.
آنچه كه حضرت ایراد فرمودند را میشود در یازده بخشش ترسیم نمود.
1ـ حمد و ثنای الهی.
2ـ فرمان الهی برای مطلبی بسیار مهم.
3ـ اعلام رسمی ولایت و امامت ائمه معصومین علیهم السلام

4ـ معرفی و بلند نمودن دست مولی الموحدین امیر مومنان به عنوان جانشین خود.«من كنت مولا فهذا علی مولاه»
5ـ‌تأكید و توجه همه امت اسلامی به مسئله مهم و سرنوشت ساز امامت.
6ـ گوش زد نسبت به كارشكنی های دشمنان و منافقان .
7ـ آثار دوستی و دشمنی با اهل بیت علیهم السلام.
8ـ اوصاف و ویژگی های حضرت حجه‌بن الحسن (علیه السلام)
9ـ فراخواندن امت به بیعت نمودن با حضرت امیر (علیه السلام)
10ـ بیان و حلال و حرام.
11ـ‌قرائت متن و اعتراف حضار به آن در مورد ولایت و اطاعت از دوازده امام معصوم (علیه السلام).
آنچه كه بعد از خطبه بسیار شیوا و مهم پیامبر رخ داد تبریك گفتن جماعت و بویژه سران قبائل و كلیه مردمان حاضر بود كه صدای بلند فریاد كشیدند آری شنیدم و طبق فرمان خدا و رسول با قلب و با جان و دستمان اطاعت می كنیم- ابراز احساسات و فریاد های شادی مردم كه از هر سوبر می خاست، شكوه و ابهت بی مانندی به آن اجتماع بزرگ می بخشید.

در ادامه برنامه غدیر – در خواست حسان بن ثابت بود كه از حضرت خواستند تا شعری كه درباره حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) به مناسبت این حماسه سروده اند قرائت نماید كه جضرت فرمودند شعرت را بخوان بعد از قرائت شعر در وصف غدیر و علی پیامبر گرامی اسلام فرمودند.
ای حسان مادامی كه با زبانت از ما دفاع می كنی از سوی روح القدس مؤیدخواهی بود.
این حادثه تاریخی چنان مهم و در خود توجه بود كه در سینه ها جای گرفت تا آنجا كه عده زیادی خطبه غدیر یا قسمتی از آن را حفظ كردند و برای نسل های در آینده به یادگار گذاشتند.

از ویژگی های دیگر این حدیث، این است شاهدان فراوانی دارد مسلمانان سراسر جهان از دور و نزدیك در صحه الوداع در كنار پیامبر گرامی اسلام (ص) در غدیر خم بودند و شنیدند كه پیامبر چه می فرمایند.
و پس از حادثه غدیر و بازگشت حاجیان به شهر و كشور خویش این حقیقت جاودانه در دل ها و تاریخ اسلام ثبت گردید.والحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین مولایه امیر المؤمنین (علیه السلام) و الائمه الاطهار (علیهم السلام).
برخی فرازهای خطابه غدیر در شئون علی علیه السلام .

1) در شان ولایت
; من كنت مولاه فهذا علی مولاه;
2) برادری و وصایت و جانشینی در امت .
; ان اقوم فی هذا المشهد فاعلم كل ابیض و اسود ان علی ابن ابیطالب اخی و وصیی و خلیفتی علی امتی و الامام من بعدی ، الذی محله منی محل هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی و هو ولیكم بعد الله و رسوله ;

(مرا امر نمود) كه بایستم دراین مشهد (بلندی محل مشاهده) و اعلام كنم به هر سپید و سیاه كه علی ابن ابیطالب علیهما السلام برادر و وصی و جانشین من در امتم و امام بعد از من است ، همان كه جایگاهش نسبت به من جایگاه هارون به موسی است و جز این كه بعد از من نبی نیست و او ولی شما بعد از خدا و رسولش است .
3) امام و ولی واجب الاطاعه من الله

; ان الله قد نصبه لكم ولیا و اماما فرض طاعته علی المهاجرین و الانصار و ;
اینكه خداوند او را نصب نمود بر شما (كار من نیست امر خداست) بعنوان ولی و امام كه واجب است اطاعتش بر مهاجرین و انصار و تابعین و ;
4) در امامت و ولایت علی و فرزندانش علیهم السلام تا قیامت .
; ثم من بعدی علی ولیكم و امامكم بامر الله ربكم ثم الامامه فی ذریتی من ولده الی ;
; (ولایت از آن خداست و سپس من و سپس ) بعد از من علی امام شما و ولی شما به امر خداوند است (امر خدا نه خواست شخصی من) سپس امامت در نسل من از فرزندان اوست تا (قیامت و) ;
5) در علم به كتاب و حلال و حرام خدا .

; و انا افضیت بما علمنی ربی من كتابه و حلاله و حرامه الیه ;.
; و من تفویض نمودم به او (به علی علیه السلام) آنچه را كه خدا از علوم قران و حرام و حلال آن به من آموخته بود ;. .
6) در همه علوم .
;.ما من علم الا و قد علمته علیا ;
; هیچ علمی نیست مگر اینكه آن را به علی آموختم ; .
7) جانشینی در امامت (پیشوایی)
;. انه امام من الله ;
; او امامی از جانب خداست (نه از جانب من بل فرمان خداست) ;.
8) در فضلیت (برتری)
;. فانه افضل الناس بعدی ;
;.. چراكه او برترین مردم بعد از من است . (یعنی من برترین مخلوق و علی علیه السلام بعد از من برترین مخلوق خداست) ;.. »

بزرگترین عید خدا
اگر بخواهیم با زبان روایات اسلامی سخن بگوییم باید روز غدیر را بزرگترین عید خدا بدانیم.عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم : یوم غدیر خمّ افضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی أمرنی الله تعالی ذكره فیه بنصب اخی علی بن ابی طالب علماً لأمتی یهتدون به من بعدی و هو الیوم الذی اكمل الله فیه الدین و اتّم علی امتی فیه النعمه و رضی لهم الاسلام دیناً. (1)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است كه فرمود: روز غدیر خم بهترین عیدهای امت من است. و آن روزی است كه خداوند به من فرمان داد برادرم علی بن ابیطالب را به جانشینی خود نصب كنم و مردم پس از من به وسیله او هدایت شوند. روز غدیر روزی است كه خداوند دین را كامل و نعمتش را بر امتم تمام كرد و رضایت داد كه اسلام آیین شان باشد!
عن عبدالرحمن بن سالم عن ابیه قال سألت ابا عبدالله علیه السلام هل للمسلیمن عید غیر یوم الجمعه والاضحی والفطر؟ قال نعم، اعظمهما حرمه. قلت و ایّ عید هو جعلت فداك؟ قال الیوم الذی نصب فیه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام و قال من كنت مولاه فعلیّ مولاه. قلت و ایّ یوم هو؟ قال; یوم ثمانیه عشر من ذی الحجّه. (2)

از امام صادق علیه السلام سؤال شد آیا مسلمانان غیر از روز جمعه و فطر و قربان عید دیگری ندارند؟ فرمود عیدی بزرگتر از آن را دارند. پرسیدم كدام است؟ فرمود روزی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم امیر المؤمنین علیه السلام را به ولایت منصوب كرد و فرمود هركه من مولای او بودم پس از من علی مولای اوست. پرسیدم در چه روزی این اتفاق افتاد؟ فرمود:; در روز هیجدهم ذی الحجّه.
روز غدیر نه تنها روز امیر المؤمنین به شمار می‌رود، بلكه روزی است كه به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تعلق دارد، و اصولا باید بگویم غدیر یوم الله و روز خداست. چون خدا و رسول و امیرالمؤمنین باهم‌اند و از یكدگیر جدایی ندارند. خداوند در وصف این روز فرموده است: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناً. (3)

امروز دینتان را كامل، نعمتم را تمام و آیین اسلام را برای شما برگزیدم.
بر طبق این آیه اسلام زمانی به كمال خویش رسید كه فریضه ولایت علی علیه السلام اعلام شد.
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود: وكانت الفرائض ینـزل منها شی بعد شی، تنـزل الفریضه ثم تنـزل الفریضه الاخری و كانت الولایه آخر الفرائض فانزل الله عزوجل: الیوم اكملت ; یقول الله عز وجل: لا أنزل علیكم بعد هذه الفریضه فریضه، قد اكملت لكم هذه الفرائض. (4)
احكام و واجبات یكی پس از دیگری نازل می‌شد و ولایت آخرین آنها بود. چون وقتی این حكم بیان گشت، خداوند آیه الیوم اكملت لكم دینكم; را نازل كرد و بدین وسیله اعلام داشت كه از آن پس فریضه‌ای را نازل نخواهد كرد.

چون پس از نزول این آیه و انتصاب امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مردم به مقصود خداوند از آیه: اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منكم (5) پی بردند و دانستند كه بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باید از امیر المؤمنین و اولاد طاهرین او علیهم السلام اطاعت كنند.

از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمود: آخر فریضه انزلها الله الولایه: الیوم اكلمت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناًً، فلم ینزل من الفرائض شیءٌ حتی قبض الله رسوله صلی الله علیه و آله و سلم. (6)
فریضه ولایت آخرین فریضه‌ای بود كه خداوند فرو فرستاد و پس از آن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را قبض روح فرمود.
1) صدوق، الأمالی، 188/ 197. سید بن طاووس، الاقبال، 2/264.

 

(2) كلینی، اصول كافی، 4/149، ح3.

(3) سوره مائده، آیه 3.

(4) قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، 1/14.

(5) سوره نساء، آیه 3.

(6) تفسیر العیّاشی، 1/292/20.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir