توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اثرهای صوفیان دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اثرهای صوفیان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اثرهای صوفیان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اثرهای صوفیان :

اثرهای صوفیان

صوفیان این عهد ، در ایران و آنیران ،اثرهایی كه غالباً در مرتبه های دوم و سوم قرار دارند ، بنظم و نثر پدید آورند و آیین پیشینیان را در این دنبال كردند . هیچ یك از این كتابها و دفترها ارزش آثار عارفان بزرگ گذشته را ندارد ، نه از حال و ذوق و فصاحت آنان در اینجا اثریست و نه از عمق فكر و اندیشه پاردیی از آنها در اینها خبری . بیشتر در آنها به بیان آیینها و سنت ها ، تعبیر و اصطلا حها و یا تكرار مطلبهای گذشتگان با شرح و بیانی كه درخور زمان باشد توجه شده است . بعضی هم در شرح حال و اثرها و سخنان عارفان پیشین و یا ترجمه احوال مشایخ متأخر است .

بقای تصوف
درستست كه ستیزه جوییها ی عالمان مذهبی ، از میانه عهد صفوی ببعد با تصوف و صوفیان و حتی با عرفان ایرانی ، سخت و طولانی بود ، لیكن باه همه شدت و توانایی نتوانست بنیاد این جریان خاص فكری و ذوقی را بر اندازد .
نهضت های صوفیان شیعی مرهب دوران تیموری كه پیش از ین اشاره كرده ام ضامن بقای تصوف در دوران ترویج قهر آمیز تشیع و همچنین در عهد غلبه عالمان قشری می توانست بود و چنین نیز شد زیرا صوفیان شیعی در زمره دیگر شیعیان ، بی آنكه حاجت بتظاهر داشته باشند ، توانستند خود را از دوره شدت عمل بیرون كشند و بحیات اجتماعی خود ادامه دهند .

از سویی دیگر میان عالمان اخباری و اصولی و بعضی از حكیمان بیش و كم كسانی بودند كه یا خود بنحوی تمایل بمقالات عارفان و صوفیان داشتند و یا در برابر آنان خاموش می نشیتند و بدین طریق صوفیان مجال بازماندن و گسترش دایره كوشایی خود می بافتند .

در همین احوال ، اگر ایران آن عهد جولانگاه آمادگی برای صوفیان نبود ، در بیرون از مرزها ی آن محیطهای امنی برای آن قوم وجود داشت مانند قلمرو و دولت عثمانی كه در آن بكتا شیان شیعی و مولو یان سنّی آزادانه عمل می كردند و بویژه آثار «حضرت مٍوًلانا »و پیرون او حرمت فراوان داشتند ؛ و هندوستان كه د رآن سهر وردیان و چشتیان و نغمه اللهیان و مر شدان و قادریان و همانند گان آنان بآسانی و با احترام بسر می بردند ، و هنوز هم صوفی مشربان آن دیار بانگاه داشت همه سنتهای پیشین د رمراسم خود شركت می كنند ، و من كه آرزوی حضور در مجلس سماع صوفیان داشتم باین آرزوی خود در غیاث آباد دهلی ، در خانقاه چشتیان ، بر مزار نظام الدین اولیا و امیر خسرو دهلوی رسیدم و بروان آزادگانی كه آنجا خفته اند درود فرستادم و همین لذت معنوی در قونیه ، بر مزار مولانا جلال الدین محمد و خانقاه مولویان ،دست داد .

همزمان با سختگریهای قزلباشان نسبت باهل سنّت ، فرقه های صوفیه سنّی هم طرد شدند و از آن میان فرقه مر شدید كازرونیه زحمت بسیار دیدند و گروهی از آن جماعت كشته شدند .آزردن صوفیان سنی و شیعی همچنان ادامه داشت تا دور ریاست دینی بملامحمد باقر مجلس رسید كه بحكم او تكفیر و آزار شكنجه كردن صوفیان بنهایت شدت یافت و حتی از صوفیان سرخ كلاه هم در این راه صرف نطر نشد .
بر اثر این شدت عمل بیشتر طریقتهای تصوف ایرانی عملاً از آغاز قرن دوازدهم هجری ببیرون از مرزهای ایران انتقال یافت و بر طریقتهایی كه پیش از آن بو د افزوده شد و مهمترین آنها ، كه هنوز هم در خارج از ایران پیروانی دارند عبارتند از دنباله سهروردیه مولتان ، چشنیه ، قدریه ، خلوتیه ، بكتاشیه، مولویه ، نقشبند یه ، رفاعیّه ، نعمه اللهیه و جز آن . طریقه نعمه اللهیه چنانكه خواهیم دید از دوران زندانیان بایران بازگشت داده شد و در همان حال بازمانده فرقه های دیگر بتدریج و خاصه از اواسط سده سیزدهم دنباله تعلیمات خود را گرفتند .

كتابهای در رَدِّ تصوف
در ستیزه جوییهای علمان مذهبی علمان مذهبی با صوفیان ، تنها بدشنام و نكوهش بسنده نمی شد بلكه رساله ها و كتابهایی هم در ین را ه فراهم می آمد و درین امرگاه حكیمان روزگار نیز ك شیوه متصوفه ، و یا بهتر بگوییم مشتهرادر دغوی شناخت حقایق مردود می دانسته اند ، شركت داشتند . حكیم صدرای شیرازی كه نام و آثار او را در شمار فیلسوفان خواهید دید ، كتابی دارد بنام « كسر الاصنام الجاهلیه قی كفر جماعه الصوفیه » و شاگرد معروفش ملامحسن فیض كاشانی در مقاله شصت و دوم و شصت و سوم و شصت و چهارم از كتاب « الكلمات الطریفه » و نیز در كتاب بشاره الشیعه در نكوهش صوفیان سخنانی مشروح دارد .

درباره حكیم صدرا نوشته اند « كان حكیما فلسفیاً بحتاً » و این انتساب او بتصوف درست نظیر همان نسبتی است كه بشاگرد و دامادش فیض در این مورد می دادند . اما این تكته روشنست كه صدرا و فیض هر دو د رمقالات خود متمایل بحایق عرفانی و بیان مقاصد عالیه متصوفه بوده اند نه پای بند ظواهر ی كه صوفیان د رسنتهای خانقاهی بدانها دلبستگی داشته اند ، و ازین رویست كه گفته اند نظر ملاصدرا د ركتاب كسر الا صنام الجاهلیه « به متدلسین و متشهبین است بصوفیه » و چنین نیز هست ، چنانچه برخی از محققان در قسمت دوم از نام این كتاب یعنی « ..فی مدح جماعه الصوفیه »

زیرا كه صردای شیرازی در این كتاب در ستایش « اهل الله و ارباب التصوف » كه بمدارج واقعی عرفان رسیده باشند ، مبالغه می كند بهمان نحو كه پشمینه پوشان ظاهر ساز و پوست نشیانان در غ پرداز را سخت می نكوهد .
سید نعمه الله جزائری شاگرد فیض در كتاب « مقامات » صمن دفاع از استاد خود كه متهم بتصوف بود كفته است كه استاد استادش یعنی ملاصدرا منكر طریقه صوفیان بوده و كتاب كسر الصنام الجاهلیه را هم با همین اعتقاد نوشته است . به دنبال همین مثال در كتاب روضات الجنات چنین آمده كه علت تاختن صاحب لؤلؤالبحرین ، پیخ یوسف بحرانی ، بحكیم صدرا و مولانا فیض این بود كه او از شیوه ارباب معقول بی خبر بوده و میان آنان كه حكیم ربانی بوده اند با فقیر صوفی و لاقید مدعی تفاون نمی گذارده است ، در صورتی كه جدایی میان آنان در گروه همانست كه بین بینا و كور و بهشتی و دوزخی و میان حقیقت جویان و دروغ پردازانست .
اما عالمان شرع از ین حد فراتر می رفتند و بعارف و صوفی هر دو بیك چشم می نگریستند ، یكی را از باب اعتقاد بمسائلی ا زقبیل مكاشفه و شهود و وحد ت وجود ، و دیگری را بسبب سنتهای خانقاهی و سماع و سرود و جز آنها كه درد یده آنان خلاف شریعت و سرمایه ضلالت بود .

ستیزه جویی با صوفیان
عهدصفوی،اگرچه بانهضت دسته ای ازصوفیان اغازشد،لیكن دورانی تامساعد
بحال تصوف است وهر چه بپایان نزدیكتر شویم این نا بسامانی را بیشتر وروشنتر مشاهده می كنیم وبوضعی نامطلوب بازمی خوریم كه از ان روزگار
فراتر رفت ونا باغاز پادشاهی محمد شاه قاجار ادامه یافت بی انكه بتواند سیر
عمومی تصوف وعرفان ایرانی را متوقف سارد و یا از تمایل فطری ایرانیان بدین شیوه خاص از جهان بینی بكاهد .

برای وضع نامطلوب تصوف در این عهد دو علت اصلی می توان شناخت :
چیرگی صوفیان صفوی و غلبه عالمان قشری .
دسته صوفیان صفوی در زمان قیام و توسعه فدرت شاه اسمعیل و پسرش شاه تهماسب فاقد جنبه تربیتی تصوف بود ؛ و نه تنها از مقاصد عالی آن خبر نداشت بلكه بدان اعتقادی عامیانه می ورزید و از آن اطاعتی دیگر را در این راه مردود می شمرد و كمر بنابودی آن می بست .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir