توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طالوت و نیرومندی جسمانی دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طالوت و نیرومندی جسمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طالوت و نیرومندی جسمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طالوت و نیرومندی جسمانی :

طالوت و نیرومندی جسمانی

از جمله مواردی كه نیرومندی جسمانی به عنوان یك مزیت و امتیاز در قرآن ذكر شده، داستان طالوت و قوم بنی اسرائیل است. قوم یهود كه در زیر سلطه فرعونیان، ضعیف و ناتوان شده بودند، بر اثر رهبری های خردمندانه حضرت موسی از آن وضع اسف‌انگیز نجات یافته و به قدرت و عظمت رسیدند، ولی پس از مدتی دچار غرور شده و دست به قانون‌شكنی زدند، و به همین جهت، سرانجام از قوم (جالوت)-كه در ساحل دریای روم، بین فلسطین و مصر می زیستند-شكست خورده و 440 نفر از شاه زادگانشان نیز به اسارت جالوتیان درآمدند.این وضع، چندین سال ادامه داشت، تا آن كه خداوند پیامبری به نام (اشموئیل) را برای نجات و ارشاد آنها برانگیخت. بنی اسرائیل گرد او اجتماع نموده و از او خواستند رهبر و امیری برای آنها انتخاب كند، تا همگی تحت فرمان و هدایت او، با دشمن نبرد كنند و عزت از دست رفته خویش را باز یابند.

اشموئیل به درگاه خداوند روی آورده و خواسته قوم خود را به پیشگاه حضرت احدیت عرضه داشت، به او وحی شد كه طالوت را به پادشاهی ایشان برگزیدم:
‹و قال لهم نبیهم ان الله قد بعث لكم طالوت ملكا؛
و پیامبرشان به آنها گفت: خداوند، طالوت را برای زمام داری شما مبعوث {انتخاب} كرده است.›
از آنجا كه طالوت مردی كشاورز بوده و توانایی مالی چندانی نداشت، اشراف با انتخاب وی مخالفت نمودند:
‹قالوا انی یكون له الملك علینا و نحن احق بالملك منه و لم یؤت سعه من المال؛
گفتند: چگونه او بر ما حكومت داشته باشد، با اینكه از او شایسته تریم؟ و او ثروت زیادی ندارد.›

او نه ثروت و قدرت مالی دارد و نه موقعیت اجتماعی و خانوادگی، زیرا از خاندان نبوت و پیامبری نبوده و از خاندان پادشاهی نیز نیست. اشموئیل در پاسخ گفت:
‹ان الله اصطفه علیكم و زاده بسطه فی العلم و الجسم؛
خداوند او را بر شما برگزیده و علم و {قدرت} جسم او را وسعت بخشیده است.›
چنان كه لاحظه می شود، اشموئیل پیامبر دو خصلت (گسترش علمی و توانایی جسمی) را بر دو خصوصیت دیگر، یعنی قدرت مالی و افتخارات نژادی و نسبی، فضیلت و ترجیح می دهد و دارنده این دو خصلت را برای احراز مقام رهبری شایسته تر می داند، در این جا قدرت بدنی با صراحت به عنوان یك مزیت و عضیلت مطرح شده و در كنار علم و قدرت علمی قرار گرفته و با آن مقایسه شده است. هنگامی اهمیت این مقایسه روشن می شود كه با اهمیت علم از دیدگاه اسلام آشنا شویم. در قرآن می خوانیم:
‹انما یخشی الله من عباده العلموا؛

در جمع بندگان الهی، فقط علما هستند كه ترس و بیم از خداوند دارند {و حس تقوا و پرهیزگاری در دل آنها راه دارد}›.
خداوند در مقام بیان منزلت والای حضرت یحیی می فرماید:
(و اتیناه الحكم صبیا؛
ما به یحیی ، آنگاه كه كودكی بیش نبود، حكم و داوری متین و رأی و اندیشه‌ای استوار ارزانی داشتیم. و در كودكی به او دانایی عطا كردیم.›
‹یرفع الله الذین امنوا منكم و الذین اوتوا العلم درجات؛
خداوند آنهایی را كه ایمان آورده‌اند و كسانی را كه داش یافته‌اند، به درجاتی برافرازد.›
در احادیث نبوی نیز در این خصوص چنین آمده است:
مداد العلماء افضل من دماء الشهداء؛
مركب قلم دانشمندان از خون شهدا برتر است.›

‹ان الملائكه لتضع اجنحتها لطالب العلم رضی بما یصنع؛
فرشتگان آسمانی برای ابراز رضایت و شادمانی نسبت به دانش آموختن طالبان علم، پروبال خویش را فرو می نهند›
‹اطلبوا العلم ولو باالصین؛
جویای دانش و علم باشید، هرچند آن را در چین {و نقاط بسیار دور دست} سراغ گرفته باشید.›
حال آنكه تا حدودی با ارزش و مقام والای علم و عالم از دیدگاه اسلام آشنا شدیم، می توانیم به اهمیت تقویت جسم نیز پی ببریم، زیرا در این آیه قرآنی، نیرومندی جسمانی در ردیف نیرومندی علمی-و البته بلافاصله پس از آن- ذكر شده است. البته باید توجه داشت نیرومندی علمی بر توانایی جسمانی اولویت و برتری دارد و رهبر چنان چه از نظر علمی ضعیف باشد، دیگر نمی تواند رهبری كند و توانایی جسمی او نیز كمكی به وی نخواهد كرد. بدین جهت است كه می بینیم ابتدا توانایی علمی طالوت مطرح شده و سپس توانایی جسمی وی، و فرمود؟ ‹وزاده بسطه فی العلم و الجسم.›

از همین جا می توان استفاده كرد كه قوی بودن جسمانی برای یك ورزشكار كافی نبوده و باید به موازات تقویت جسم-بلكه مقدم بر تقویت جسم- به تقویت جنبه علمی و ایمانی نیز بپردازد. قدرت بدنی و حتی قدرت علمی فراوان، چنان چه با ایمان به خدا همراه نگردد، جز زیان و خسران، فایده دیگری برای جامعه بشری نداشته و همچون تیغ تیزی خواهد بود در دست زنگی مست.

شجاعت و توان رزمی حضرت داوود
هنگامی كه طالوت برای مبارزه با جالوت به سوی او حركت می كند. جنگ جویان فراوانی از مردان بنی اسرائیل وی را همراهی می كنند، ولی در نهایت با تعداد نیروی اندكی كه دارای ایمانی راسخ و استوار بودند، در برابر لشكر انبوه و مجهز جالوت، صف آرایی می نماید. خداوند متعال به اشموئیل پیامبر وحی می فرستد كه قابل جالوت شخصی است كه زره حضرت موسی به تن او اندازه باشد، و او مردی است كه از فرزندان (لاوی بن یعقوب) و نامش (داووود بن ایش) است ایش، مرد چوپانی بود كه ده پسر داشت و داوود كوچك ترین آنها بود.

طالوت به هنگام گردآوری سپاه، به دنبال ایش می فرستد كه خود و فرزندانت در لشكر من حضور یابید. آنگاه زره حضرت موسی را به تن یك یك فرزندان ایش می كند، ولی برای هر كدام یا كوتاه است و یا بلند؛ می پرسد: آیا پسر دیگری نیز داری؟
می گوید: آری، كوچكترین پسرم را با خود نیاورده‌ام، تا از گوسفندان نگهداری كند.
طالوت به دنبال داوود می فرستد و وقتی زره را به وی می پوشاند، آن را درست به اندازه وی می یابد.
داوود شخصی قوی هیكل، نیرومند و شجاع بود. طالوت برای این كه به توان رزمی و قدرت بدنی داوود پی ببرد، از او می پرسد: آیا تاكنون قدرت و نیروی خود را آزمایش كرده‌ای؟
وی پاسخ می دهد: آری، هرگاه شیری به گله من حمله نموده و گوسفندی را به دهان می گیرد، من خود را به آن شیر رسانده و با قدرت، دهانش را باز نموده و گوسفند را از آن خارج می كنم!

جالوت كه دارای عظمت و ابهت ویژه‌ای بود، در پیشاپیش لشكر خویش بر فیلی سوار بوده و تاجی بر سر داشت، یاقوتی نیز بر پیشانی وی می درخشید.داوود به اقتضای شغل چوپانی، فلاخونی در اختیار داشت كه سنگ در آن نهاده و به طرف حیوانات درنده‌ای كه قصد دریدن گوسفندان را داشتند پرتاب می كرد. سنگی در آن نهاده و آن را به طرف سربازانی كه در سیت راست جالوت بودند پرتاب می كند و آنان را متفرق می سازد. سربازان سمت چپ وی را نیز به همین ترتیب از او دور می سازد. آنگاه آخرین سنگی را كه به همراه آورده بود، در فلاخن نهاده و آن را به سوی جالوت پرتاب می كند. سنگ به یاقوتی كه روی پیشانی جالوت بود اصابت نموده، آن را خرد كرده و به مغزش اصابت می كند! ناگاه پیكر بیجان جالوت بر روی زمین قرار می گیرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir