توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله معرفی روش های كنترل آفات وبیوتكنولوژی دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله معرفی روش های كنترل آفات وبیوتكنولوژی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله معرفی روش های كنترل آفات وبیوتكنولوژی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله معرفی روش های كنترل آفات وبیوتكنولوژی :

معرفی روش های كنترل آفات وبیوتكنولوژی

طبیعت بی نهایت پیچیده است و غالباً این پیچیدگی بصورتی است كه ما نسبت به آن بطور وحشتناكی جاهل مانده ایم . درنتیجه هنگامی كه آگاهانه، یا ندانسته وتصادفی، تغییرات عمده ای درطبیعت به وجود می آوریم مكانیسم های هومواستاتیك فوق العاده پیچیده را به صورتی دگرگون می سازیم كه خود قادر به پیش بینی عواقب آن نیستیم. به همین دلیل است كه گاه چیزهای عجیب و غریبی اتفاق می افتد (Kennethe F.Watt).

مقدمه
ارزیابی مسأله آفات در مقیاس جهانی نشان می دهد كه اگر حشرات آفات وجود نداشتند، تولید مواد غذایی جهان تا حدودی یك سوم بیشتر از میزان موجود افزایش می یافت. با توجه به این همه خسارت، واضح است چنانچه كوششی برای دفع حشرات آفت انجام نمی گرفت ویا این مبارزه ها به نتیجه ای نمی رسید، نوع بشر با چه بلیه ای مواجه می شد. بدیهی است كه هر حشره به تنهایی مقدار نسبتاً كمی غذا احتیاج دارد، مثلاً تصور نمی رود كه یك رشته در تمام عمرش بیشتر از نیم سانتی متر مكعب شیره گیاهی تغذیه می كند. حتی یك كرمینه پرهور پروانه هم بیشتر از 50 گرم از وزن تر گیاه میزبان خود را مصرف نمی كند.

بنابراین باید تعداد بسیار زیادی حشره وجود داشته باشد تا باعث این همه خسارت شود كه در واقع همین طور هم هست و تعداد حشرات واقعاً فوق العاده زیاد است. در مقایسه با تراكم جمعیت انسانی یعنی 14/0 نفر در هكتار، ممكن است 25 میلیون حشره در هر هكتار خاك و 25 هزار حشره در حال پرواز روی هر هكتار موجود باشد. مسلم است كه همه آنها در حال از بین بردن محصولات غذایی بشر نیستند، ولی تعداد جمعیت یك گونه آفت به تنهایی در یك هكتار محصول اغلب قابل قیاس با ارقام ذكر شده است. مثالً ممكن است در یك هكتار جو 22 میلیون لار و مگس وجود داشته باشد و نیز 222 میلیون شته سیاه باقلا در یك هكتار چغندر گزارش شود، هر دوی این ارقام آلودگی، نشان دهنده سرعت ازدیاد حشرات مهاجر اولیه است كه به گیاهان یك ساله حمله می كنند و در واقع غالب گونه های حشرات كه مشكل ایجاد می كنند قدرت تكثیر خارق العاده ای دارند. این قدرت تكثیر وقتی به صورت ارقام و آماربیان شود، ذكرشان در داستان های تخیلی علمی بی مورد نخواهد بود.

در بین یك میلیون گونه حشره شناخته شده حدود ده هزار گونه گیاهخوار هستند و به این ترتیب زیان های ناشی از آنها به تاراج و نابودی محصولات زراعی در سراسر جهان منتهی می شود. باید گفت كه یك سوم محصولات غذایی جهان در مراحل رشد، برداشت و انبار به وسیله آفت های مختلف به تاراج می رود. در بعضی از كشورها میزان خسارت از این رقم زیاد تر است. باید توجه داشت كه به رقم تمام موارد فوق تمام گونه های حشرات آفت مضر نیستند. اكثر گونه های حشرات برای انسان مفید هستند و نقش آنها مخصوصاً گونه های انگل و شكارچی در نابودی حشرات آفت بسیار مؤثر است. به علاوه نقش حشرات گرده افشان در گرده افشانی صدها گیاه بویژه یونجه، توتون، گوجه فرنگی، آفتابگردان و درختان میوه و غیره در افزایش محصولات كشاورزی بسیار با ارزش است.

آنچه مسلم است ذخیره فعلی غذا در سطح جهان كافی نیست. در حال حاضر حدود 56 درصد از جمعیت جهان در فقر غذایی به سر می برند. در كشورهای توسعه نیافته وضعیت وخیم تر است به طوری كه تخمین زده می شود 79 درصد از جمعیت آنها در فقر غذایی هستند. آنچنان كه از گزارش ها پیداست، برآورده شده است كه سالیانه 15 میلیون انسان بر اثر سوء تغذیه و امراض وابسته به سوء تغذیه در دنیا از بین می روند و این در حالی است كه میزان معتنابهی از تولید سالیانه غلات توسط آفت ها و بیماری های گیاهی و پوسیدگی هدر می رود.

بااین توضیحات مختصر متوجه می شویم كه یكی از راه های تأمین غذا برای جمعیت روبه رشد جهان جلوگیری از ضایع شدن مواد غذایی و از بین رفتن محصولات كشاورزی توسط آفت ها به معنی اعم كلمه است تا تعادل غذا در جهان در وضعیت مناسبتری قرار گیرد.

یكی از مهمترین مسائل مورد توجه انسان در دفع آفات عبارت از حفاظت و نگهداری و حتی تقویت تعادل طبیعی در سیستم های زراعی است. برای رسیدن به این هدف كاربرد دشمنان طبیعی، آفات از جمله استفاده از موجودات ذره بینی بیماری زا، مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص تعریف كنترل بیولوژیك بین متخصصان امر اختلاف نظر زیادی وجود دارد . با مفهومی جامع تر، كنترل بیولوژیكی پدیده ای است طبیعی ناشی از كنش متقابل اجزای زنده یك زیست بوم در تنظیم جمعیت. با توجه به این مسأله كنترل بیولوژیكی همه عوامل مرگ و میر را در بر می گیرد كه خود شامل رقابت بین گونه های همسان یا متفاوت، تأثیر میزبان های مدافع یا مقاوم و نتایج مستقیم یا غیر مستقیم حمله موجودات وابسته به سطوح بالاتر غذایی است. كنترل بیولوژیكی كاربردی غالباً مستلزم حفظ منابع طبیعی و تكثیر انواع مخصوص موجودات به منظور تنظیم جمعیت گونه های نامطلوب و در نتیجه جلوگیری یا كاهش اثرات منفی آنها است.

Debach (1964) كنترل بیولوژیكی را چنین تعریف می كند: ‹‹فعالیت های پرداتورها (شكارگرها)، پارازیت ها (انگل ها)، یا پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به منظور نگهداری تراكم جمعیت سایر موجودات در یك پایین تری از تراكم احتمالی كه در اثر عدم وجود عوامل كنترل كننده بالا ممكن است ایجاد شود››. تعریف Deacan از مبارزه بیولوژیكی بر اساس نظریه Garrett (1970): ‹‹كنترل بیولوژیكی روشی است كه اثرات نامطلوب یك موجود زنده توسط عوامل یا موجود زنده دیگری كاهش یابد كه موجود زنده اخیر گیاه میزبان آفت یا پاتوژن و یا انسان نیست››.

امتیازات عمده مبارزه بیولوژیكی
1- انتخابی است، مساله آفت نه شدت پیدا می كند ونه آفت های جدیدی به وجود می آیند؛
2- موجودات مفید ازقبل دردسترس هستند، یعنی، احتیاج به ساختن وتولید آنها نیست؛
3- موجودات مفید می توانند جستجو كرده وآفت را پیدا كنند؛
4- موجودات مفید می توانند افزایش پیدا كنند وانتشار یابند؛

5- آفت قادر نیست ویا به سختی قادر است دربرابر این نوع مبارزه مقاومت پیدا كند؛
6- این نوع مبارزه به خودی خود پایاست .
نقاط ضعف مبارزه بیولوژیكی
1- مبارزه كند است؛
2- غالباً غیر قابل پیش بینی است؛
3- ایجاد وبكار بردن آن مشكل وپرخرج است ؛
4- احتیاج به نظارت متخصص دارد.

دراین شیوه با بهبود شرایط زیستی برای انگل ها وشكارچی هایی كه درمنطقه بطور طبیعی وجود دارند، به پیدایش وازدیاد آنها كمك می شود.از جمله این اقدامات می توان عملیات زراعی ومحفوظ نگهداشتن دشمنان طبیعی درموقع سم پاشی را نام برد.این روش بویژه برای مبارزه با آفت های بومی درمناطقی كه دركشاورزی مختلط رایج است مناسب است.

تلقیح
دشمنان طبیعی به تعداد نسبتاً كم وبه امید اینكه بتوانند درمنطقه استقرارپیداكنند رها می شوند. این روش برای مبارزه با آفت های وارداتی مورد استفاده قرارمی گیرند وجستجو برای دشمن طبیعی مطلوب باید دركشور مبدأ كه آفت از آنجا وارد شده ، به عمل آید.

اشباع
دراین شیوه تعداد زیادی دشمن طبیعی را درآزمایشگاه پرورش می دهند ودرمزرعه رها می كنند . چنین رهاسازی معمولاًبه مهار نسبتاً سریع آفت منجر می شود، ولی درنهایت منجر به ازبین رفتن دشمنان طبیعی نیز می شود. این شیوه شبیه به كار بردن حشره كش ها است و روی محصولات زراعی یكساله به میزان وسیعی استفاده می شود.

حشرات و دشمنان طبیعی
دشمنان طبیعی حشرات بر حسب طرز رفتار یا فعالیت غذایی در دو گروه شكارچی و انگل قرار می گیرند. این دسته از عوامل زنده از نوع حیوانی یا گیاهی در طبیعت وظیفه مهمی در جلوگیری از ازدیاد سریع و فوق العاده حشرات زیان آور به عهده دارند. اگر وجود آنها نبود بعضی افت ها با چنان سرعتی رو به فزونی می روفتند كه در مدت بسیار كوتاه اثری از سبزی و گیاه برروی زمین باقی نمی گذاشتند. درحشره شناسی كشاورزی یا دفع آفات اصطلاح مبارزه بیولوژیك شامل عملیاتی است كه برای استفاده از دشمنان طبیعی در مبارزه با آفت های نباتی و حیوانی به كار می رود. این عملیات یا به صورت استفاده از عوامل بیماری زا حشرات (Entomopathogene) و یا به صورت استفاده از بی مهرگان و مهره داران حشره خوار در گیاه پزشكی از نظر حفاظت و حمایت گیاهان زراعتی و جنگل ها از طریق مؤثر و قاطع و غالباً با صرفه اقتصادی است.

دشمنان طبیعی حشرات در طبیعت زیاد و متنوع هستند و فعالیت آنها روی گونه های مختلف غالباً به طور مشترك و به صورت چندخواری انجام می گیرد و حالت اخیر گاهی همراه با یك نوع ترجیح یا تخصص انگلی (Specific Parasite) نسبت به یك یا دو میزبان معین است. همچنین بعضی گونه به صورت تك خواری همیشه از یك گونه میزبان تغذیه می كنند. دشمنان طبیعی حشرات كه از نظر متعادل نگه داشتن نوسان انبوهی و ازدیاد گونه های مفید در سالهای عادی مانند یك ترمز دائمی و موضعی عمل می كنند، به طور كلی از چهارگروه : ویروسی، باكتریایی، قارچی و حیوانی هستند كه گروه حیوانی خود شامل گونه های پروتوزوآ، نماتود، بندپایان و عده ای از مهره داران است . ضمناً در این طبقه بندی گروه گونه های ویروسی، باكتریایی، قارچی و پروتوزوآ به عوامل میكروبی یا عوامل بیماری زا موسوم هستند.

مبارزه بیولوژیك، بخشی از مبارزه تلفیقی
آگاهی وشناخت بیشتر محیط زیست موجب شده است كه دراغلب كشورهای جهان مبارزه بیولوژیك به عنوان بخش از مبارزه تلفیقی، نسبت به مبارزه شیمیایی از اهمیت بیشتری برخوردار شود.اساساً دركشاورزی وباغبانی روش های گوناگونی برای مبارزه بیولوژیك وجود دارد كه دراین گونه روش ها از دشمنان طبیعی آفات برای كاهش جمعیت آنها استفاده می شود.

مراقبت وحمایت ازحشرات مفید
به منظور حمایت از حشرات مفید، مصرف سموم شیمیایی باید به حداقل ممكن كاهش داده شود وتنها هنگامی كه جمعیت آفات از حد زیان اقتصاد بالاتر باشد، می توان سموم شیمیایی را مورد مصرف قرارداد كه دراین صورت نیز منحصراً تركیبات بی خطر برای حشرات مفید باید به كارگرفته شوند. دراین زمینه دسترسی به اطلاعات مربوط به سموم شیمیایی بی خطر برای حشرات مفید كه توسط گروه بین المللی سموم گیاهی وارگانیسم های مفید موردآزمایش قرار گرفته اند، از طریق سازمان بین المللی مبارزه بیولوژیك (IOBS ) امكان پذیر می باشد. برای حمایت از ارگانیسم های مفید موجود درطبیعت روش های متنوعی بكار بسته می شود كه درزیر به چند نمونه از آنها به عنوان مثال اشاره می شود.

– كاشت ونگهداری گیاهان درحاشیه مزارع بصورت نوار یا پرچین برای بهبود بخشیدن به شرایط زندگی انواع حشرات مفید؛
– ایجاد محیط های اكولوژیكی سالم ومناسب وحفاظت ا زمنابع طبیعی موجود؛
– كاشت گیاهان شهد دار ویا جلب كننده برای حشرات شكاری مثل بالتوری كریزوپا (Chrysoperla carnea ) و مگس های خانواده سیرفیده (Syrphidae ) درنواحی مورد نظر درحاشیه مزارع؛
– ساختن آشیانه ویا نصب جعبه های مناسب برای تخم گذاری پرندگان ویا زندگی خفاش ها؛
– استفاده از توده های سنگ به عنوان پناهگاه برای پستانداران كوچك مفید؛

بومی كردن حشرات مفید وارداتی
دراین روش عوامل مفیدی راكه درمناطق دیگر دنیا به عنوان دشمنان طبیعی آفات شناخته شده اند به محیط جدید وارد كرده وپس ازتكثیر درآزمایشگاه( انسكتاریوم) آنهارا برای كنترل جمعیت آفات درمزارع وباغ ها مورد استفاده قرارمی دهند.دراین حالت رهاسازی حشرات مفید در كانون های مختلف ازدیاد آفات ضروری است. نمونه موفقی كه از بومی كردن حشرات مفید می توان نام برد، پرورش زنبور پروسپالتلا (Perospaltella perniciosi ) است كه به عنوان فاكتوری مهم ومحدودكننده برای شپشك سانژوزه (سانخوزه) كارآیی خود را به اثبات رسانیده است.

پرورش انبوه و رهاسازی حشرات مفید
تكثیر ورها سازی انگل ها (پارازیت ها) وشكارگرهای شناخته شده به عنوان دشمنان طبیعی حشرات وكنه های خسارات زا درسالهای اخیر از اهمیت زیادی برخوردار شده است. سطح مبارزه با آفات ازطریق كاربرد حشرات مفید همواره با افزایش روبه رو بوده است. به عنوان مثال استفاده از شكارگرها وزنبورهای انگل (پارازیت) درگلخانه های مخصوص پرورش سبزی ها از 10 هكتار درسال 1983 به حدود 200 هكتار درسال 1990 رسید.

دراروپا درسال 1990 برای كنترل آفات در15000 هكتار از سطح زیر كشت ذرت از روش های بیولوژیك استفاده شده است. امروزه حدود14 گونه حشره مفید برای مبارزه باكنه های تارعنكبوتی ، مگس های سفید بال، ریشكداران (تریپس ها) ، مگس های مینوز، شته ها ولاروهای سوسك های سرخرطومی ، شپشك های آرد آلود ونیز كرم ساقه خوار ذرت به شكل انبوه تولید وتوزیع می شوند.
رها سازی حشرات مفید برای مبارزه با آفات درشیوه مدیریت تلفیقی آفات( IPM ) دارای مزایای زیادی است كه دراینجا به ذكر چندین نمونه از آنها می پردازیم:
1- درجه تأثیرزیاد آنها، بطوری كه غالباً با حشره كش های شیمیایی قابل مقایسه هستند.

2- نسل هایی از آفات كه نسبت به سموم شیمیایی مقاومت نشا ن می دهند، به وسیله دشمنان مفید قابل كنترل هستند.
3- عملیات رهاسازی غالباً ساده بوده وبصورت دستی انجام می شود.برای این كار به دستگاه های گران قیمت وپیچیده نیازی نیست.
4- هزینه مصرف حشره كش های شیمیایی كاهش یافته وحشرات مفید موجود حفظ می شوند، زیرا عوامل مفید رها شده غالباً فقط علیه آفات بخصوصی مؤثر بوده وحیات حشرات دیگر را مورد تهدید قرارنمی دهند.
5- می توانید به نحو ساده ای درتركیب با دیگر عوامل بیولوژیك موجب افزایش محصول شوند، مثلاً استفاده از زنبورها برای گرده افشانی بهتر گوجه فرنگی درشرایط گلخانه ای .
6- برای استفاده از حشرات مفید محدودیتی وجود ندارد ومی توان آنها را درحاشیه تالاب ها ومحل های ذخیره آب ها كه مصرف سموم شیمیایی درآن مناطق مجاز نیست بكار برد.
7- استفاده از حشره كش های شیمیایی مشكل باقی مانده مواد شیمیایی درمحصولات را بدنبال دارد كه سلامت انسان وحیوانات سودمند را به مخاطره می اندازد، حال آنكه بهره گیری ازحشرات مفید دركنترل آفات این مشكل را نیز ندارد .

8- درهنگام استفاده از حشرات رعایت زمان انتطار (دوره كارنس) لزومی ندارد استفاده از حشرات مفید درمبارزه نیازمند به تجربه زیادی است كه می بایست توسط افراد مجرب انجام شود. همچنین برای كسب موفقیت درمبارزه بیولوژیك لازم است كه استفاده كنندگان از این روش دارای معلومات فنی مناسب باشند.

9- استفاده كننده باید از بیولوژی آفات وحشرات مفید آگاهی كافی داشته باشد ، زیراعلت اصلی عدم موفقیت دراین شیوه مهارآفات، غالباً بخاطر رهاسازی زود ویا دیرتر از موقع حشرات مفید است.
10- مخارج استفاده از حشرات مفید دربعضی ازموارد بیشتر ازمخارج استفاده از سموم شیمیایی است . اما توجه به تأثیرات زیست محیطی كمتر مبارزه بیولوژیك، این افزایش هزینه اندك راجبران می كند.
11- بسیاری ازحشرات مفید مانند كنه ها، برای ادامه فعالیت نیازمند درجه حرارت ورطوبت خاصی هستند ، بطوری كه استفاده از آنها درگلخانه ها ودرشرایط كنترل شده بسیاربیشتر ازهوای آزاد معمول است.

12- تركیب كردن استفاده ازحشرات مفید با دیگر عملیات زراعی تا حدی اشكال برانگیز است، تنها تعداد محدودی از سموم شیمیایی برای حشرات مفید درمراحل مختلف زندگی آنها بی خطر هستند. كشاورزان ویا باغداران باید قبل از استفاده از حشرات مفید دراین مورد كه چه عملیات دیگری را باید درارتباط با حشرات مفید انجام دهند، اطلاعات كافی بدست آورند . با برنامه ریزی دقیق وانتخاب انواع گیاهان مقاوم غالباً ازمصرف سموم شیمیایی جلوگیری می شود. به عنوان مثال باكشت انواع خیار مقاوم به سفیدك حقیقی از سم پاشی باسموم قارچ كش خودداری می شود. تنها بهره گیری مناسب از تمام روش های تلفیقی ممكن درحفظ نباتات است كه موجب می شود تا از بروز خسارت های اقتصادی ناگهانی به هنگام استفاده ازحشرات مفید جلوگیری به عمل آید. باید همه روش های كاشت را به نحوی برنامه ریزی كرد كه بتوان استفاده از حشرات مفید را با دیگر عملیات زراعی هماهنگ كرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir