توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  کارآموزی مراحل ساختمان سازی دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی مراحل ساختمان سازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه کارآموزی مراحل ساختمان سازی

فصل اول
اهمیت و کاربرد مدیریت فنی      
شناخت از مسائل اولیه کارگاهی و تجهیز کارگاه     
قرارداد و مدارک آن          
روش های مختلف اجرای کار         ;
توضیح مختصری در مورد فهرست بها   
چگونگی تنظیم صورت وضعیت کارها    ;
قرارداد به صورت امانی      
قرار داد امانی با پرداخت ثابت          ;
قرارداد امانی شرطی         
بررسی و مطالعه حرکت و زمان در اجرای پروژه     ;
برآورد مخارج ساختمانی         
برنامه پیشرفت کار و گزارش         ;
برنامه ریزی مالی و کنترل مخارج      
طرح ریزی          
تعریف فعالیت در شبکه کار     
تعریف شبکه        ;
فصل دوم
توضیح کلی       ;
بازدیدزمین وریشه کشی      ;
تخریب          ;
توضیح گودبرداری      
خاک برداری(گزارش پرژه)     
مرحله پیاده کردن نقشه(گزارش پرژه)           ;
پی سازی در ساختمان های فلزی     
بتن مگر(گزارش پرژه)        
قالب بندی(گزارش پرژه)      ;
آرماتور بندی(گزارش پرژه)     
شناژ             ;
صفحه زیر ستون         
بتون ریزی فونداسیون(گزارش پرژه)  
ستون ها. (گزارش پرژه)      ;
اتصال ستون به صفحه زیر ستون      
صفحه های تقویتی      
لچکی یا ورق پشت بند        
ورق بست         
طریقه اتصال پل به ستون     
بادبندها          ;
سقف(گزارش پرژه)       
کرسی چینی       
خرپاها (گزارش پرژه)         ;

مقدمه

شکر وسپاس  بی پایان بر درگاه خدای تبارک وتعالی که تا این مرحله زندگی مرا یاری نموده است

من سعی کردم در این مجموعه تمامی مراحلی که در یک گارگاه انجام می شود را به صورت گزارش در بیاورم این پروژه شامل دو  فصل می باشد که در فصل اول توضیح کلی در مورد طراحی ،مدیریت و مصالح شناسی بحث شده است  ودر فصل دوم گزارش پروژه  ودر بعضی قسمت های این   برای درک بیشتر مراحل پروژه مجبور به توضیح  کلی که منبع از کتاب بوده  تا مخاطبین عزیز استفاده کامل را ببرند

اهمیت و کاربرد مدیریت فنی

مدیریت را می توان استعداد دستیابی به حداکثر کیفیت و کمیت تولیدات در برابر حداقل هزینه و کار تعبیر نمود . در حقیقت آگاهی از ارزش وقت ، کار ، مواد و مصالح و وسایل از ضروریات اولیه امر مدیریت صحیح به حساب می آید و مدیر خوب آن است که پیوسته مراقب و درصدد پیدا کردن روشهای مناسب و بهتری جهت برگزاری و انجام کارها و بهبود بخشیدن به اوضاع کار باشد

امروزه با توجه به پیچیده بودن پروژه های بزرگ ساختمانی و در نظر گرفتن تشکیلات کارگری و قوانین کار و ماشین آلات ساختمانی ، همگی باعث می شود که مسئله مدیریت یک فن و علم پدیدار شود

موفقیت یک مدیر خوب در صورتی خواهد بود که بتواند هماهنگی لازم را در زیر بخش های تشکیلات به وجود آورد از جمله آن

1 . تقسیم مناسب مسئولیت به اداره کنندگان و واگذاری اختیارات لازم با داشتن نظارت کامل و اعطای کار و خواستن مسئولیت انجام کارها

2 . داشتن تعداد کافی اشخاص ذیصلاح در امر مدیریت

3 . داشتن استعداد رهبری و مدیریت

4 . آگاهی به امور مالی و سیستم های حسابداری و تعیین درآمدها و هزینه ها

بررسی ضرورت اجرای یک طرح در یک منطقه

به طور کلی انجام مطالعات اولیه فنی و اقتصادی و توجیهات لازم آن با در نظر گرفتن خصوصیات خاص هر پروژه و محل اجرای آن از ضروریات اجرای یک طرح در یک منطقه است

نتایج این مطالعات اولیه به صورت یک گزارش کامل و جامع در مورد پروژه مورد نظر برای کارفرما فراهم می گردد که دفتر فنی کارفرما پس از مطالعه دقیق این گزارش و در صورت توجیه داشتن آن اعتبار لازم را برای اجرای طرح در اختیار مجریان قرار می دهد

خطوط کلی بررسی ضرورت اجرای یک طرح در منطقه را می توان به شرح ذیل  خلاصه نمود

1 . انجام مطالعات و بررسی های لازم در زمینه های تولیدی ، شناخت امکانات فنی ، مالی ، انسانی ، زمین و نیازها ، توجیهات ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی

2 . انجام مذاکره و تبادل نظر لازم با مقامات و مسئولین منطقه و مؤسسات پیرامون اهداف مذکور و کسب اطلاعات و مجوزهای لازم برای اجرای طرح

3 . تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار و ارقام گرد آوری شده در جهت شناخت هر چه بیشتر از مسائل و مشکلات موجود و ضرورت های ایجاد طرح و انجام پیش بینی های لازم برای برطرف کردن نارسایی های موجود

4 . مشخص نمودن اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده

5 . تهیه و تنظیم برنامه های لازم جهت دستیابی به اهداف طرح و تخمین هزینه کارهای اجرایی

شناخت از مسائل اولیه کارگاهی و تجهیز کارگاه

به طور کلی در هر کارگاه ساختمانی بررسی نکاتی چند قبل از شروع هر گونه عملیات لازم و ضروری است که موجب پیشرفت بعدی کار و در نتیجه به پایین آوردن هزینه طرح کمک خواهد کرد

این بررسی را می توان به مراحل مختلف زیر تقسیم کرد

الف .  دسترسی ها

بررسی و مشخص نمودن راههای دسترسی به کارگاه ، خیابان های اطراف ، راههای موجود و ایجاد راههای جدید موقتی در صورت لزوم

ب .  بررسی موقعیت طبیعی و جغرافیایی

بررسی فصول و زمانهای کار ، مدت زمان یخبندان ، بارانی ، طوفانی ، روزهای بسیار گرم ، بررسی عوامل طبیعی زمین مانند کوه ، تپه ، سنگ ، باتلاق ، مرداب

 ج .  بررسی روشهای مختلف تدارکات مصالح مورد نیاز کارگاه

محل تهیه شن ، ماسه ، سیمان ، آب ، چوب ، تخته داربست ، میخ ، آجر ، آهن ، میلی گرد و . . . و تأمین برق کارگاه

مرحله دوم :‌  تدوین برنامه اجرایی و تدارکاتی کارگاه

مدت زمان اجرای پروژه و مشکلات و مسائل مربوط به آن در خصوص جزئیات نحوه اجرایی کار و مراحل مختلف زمانبندی آن ، میزان ذخیره سازی و انبارهای مورد نیاز ، تجهیزات و لوازمات ضروری کارگاه

مرحله سوم :   آماده محل کار سازی

مرحله چهارم :  تهیه و تدارک مصالح لازم

بررسی و تعیین معادن مصالحی نظیر شن ،  ماسه ، سنگ و کارخانجات ، تهیه سیمان ، میلی گرد و چگونگی حمل آنها از معادن و یا کارخانه به محل کارگاه

مرحله پنجم :  تجهیزات و ماشین آلات

از قبیل ماشین آلات راه سازی ، بتن سازی و حمل بتن ، حمل و نقل مصالح در کارگاه ( دامپر و . . . )

ماشین آلات ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی دارای تنوع بسیاری می باشند که با توجه به نوع پروژه از آنها استفاده می شود

اطلاعات مورد نیاز در خصوص کاربرد این وسایل را در دروس مختلف نظیر ماشین آلات راه سازی ، اجرای ساختمان های بتنی و . . . خوانده اید لذا فقط نام آنها ذیلا آمده است

کامیون ، تریلی ، بیل مکانیکی ، بولدوزر ، لودر ، گریدر ، اسکریپر ، غلطک ( صاف و پاچه پزی و چرخ لاستیکی ) ، دامپر ، تراک میسکر ( ماشین حمل بتن ) اتومیکسر ، کمپکتور ، بتونیر ، بالا برها ، جرثقیل ، دستگاه سنگ شکن ، کرین ، پمپ بتن ، ویبراتور ، کمپرسور ، سرند یا غربال ، ماشین قیر پاش ، فینیشر

 قرارداد و مدارک آن

براساس قراردادی که بین پیمانکار و کارفرما منعقد می شود . پیمانکار موظف به انجام کار مورد پیمان و کارفرما موظف به پرداخت هزینه کارهای انجام شده می گردد . به همین منظور قرارداد مشخص می نماید که کار چیست و فرم پرداخت آن چگونه می باشد لذا قرارداد شامل مقداری مدارک به شرح زیر می باشد

الف . نقشه های پیمان

که در آن دقیقا کاری که می بایست اجرا شود مشخص است

ب .  دفترچه مشخصات خصوصی

در این دفترچه نوع مصالح ، طریقه اجرای کار و روش آزمایش های لازم در آن ذکر شده است

ج .  دفترچه فهرست بها

که در آن قیمت عملیات مختلف اجرایی با توجه به نقشه ها و احجام متره شده و همچنین بسته به نوع کار و سال انتشار فهرست بها مشخص می گردد

د . شرایط عمومی پیمان

که در آن وظایف و مسئولیت های کارفرما ، مشاور و پیمانکار و تعهدات هر یک در برابر دیگری مشخص گردیده است

ه . اسناد مناقصه

شامل قیمت پیشنهادی پیمانکار براساس موارد فوق الذکر می باشد که به امضاء پیمانکار نیز رسیده است

و . نامه ها و مدارک توضیحی

شامل موافقتنامه هایی است بین طرفین قرارداد در مورد مسائلی که ممکن است در حین اجرای عملیات اجرایی پیش می آید

ز .  پیمان

که به وسیله طرفین قرارداد امضاء می شود و براساس مدارک فوق هر یک از طرفین ملزم به رعایت مسئولیت هایی می شود

روش های مختلف اجرای کار

بخشی از فهرست مطالب پروژه کارآموزی مراحل ساختمان سازی

در این روش مبلغ تعیین شده در قرارداد جمع کل مبالغی خواهد بود که به صورت منفرد آنالیز شده و یا به صورت مقطوع در فهرست بها منظور گردیده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه کارآموزی مراحل ساختمان سازی

با توجه به نوع کاری که انجام می شود فهرست بها مربوطه نیز تهیه می گردد . در ایران فهرست های بها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و تدوین می گردد که به طور معمول هر ساله ضرایبی با توجه به نرخ تورم در مورد آن منظور و اعلام می گردد

لذا پیمانکاری که براساس فهرست بها قرارداد منعقد می نماید نمی تواند بعدا نسبت به شرح قیمت های مشخص شده در فهرست بها و یا صحت آن بحث و یا ادعایی داشته باشد و یا اظهار بی اطلاعی نماید . در صورتی که شرح قیمتها برای هر یک از طرفین قرارداد روشن نبوده باشد . در این رابطه از سازمان برنامه و بودجه کسب تکلیف می گردد و نظر آن در مورد شرح قیمت مذکور قاطعیت خواهد داشت

لازم به ذکر است فقط آیتم هایی از فهرست بها که با نقشه و مشخصات فنی آن مطابقت دارند قابل اعمال و پرداخت خواهد بود

پس از آنکه احجام کار توسط مشاور محاسبه گردید با توجه به نوع کار فهرست بها مربوطه انتخاب شده و پروژه برآورد می گردد و در پایان ضرایب مربوطه از قبیل هزینه تجهیز و بر چیدن کارگاه ، هزینه صعوبت انجام کار در ارتفاع ، هزینه انجام کار در طبقات ، هزینه بیمه کارگاه و ضریب بالا سری انجام می شود که در نهایت پیمانکار تخفیف و یا اضافه پیشنهادی را به آن اضافه می کند . مبلغی که بدین طریق مشخص می شود مبلغ کل قرارداد خواهد بود

از مزایای این روش قرارداد که در حال حاضر معمولترین و شدید بهترین روشهای انجام کار می باشد بر سایر روشها را می توان به طور خلاصه به شرح زیر بیان نمود

1 . مبلغ پرداخت شده توسط کارفرما همواره دقیقا بابت حجم کاری خواهد بود که انجام می گیرد

2 . در صورتی که جزئیات نقشه های اجرایی کامل و دقیق باشند . مبلغ پرداختی توسط کارفرما معادل مبلغی خواهد بود که در قرارداد پیش بینی گردیده است

3 . در این روش چنانچه در ضمن کار در صورت لزوم تغییراتی داده شود همواره مبنایی جهت پرداخت بین کارفرما و پیمانکار وجود خواهد داشت

4 . کلیه قراردادها و براساس یک پایه انجام می شود و در نتیجه می توان از این موضوع برای مقایسه کارها استفاده نمود

5 . فهرست بهاء این امکان را برای پیمانکار به وجود می آورد تا بتواند پیش داوری لازم را نسبت به کارهایی که باید انجام بدهد داشته باشد

چگونگی تنظیم صورت وضعیت کارها

دستگاه نظارت مهندسین مشاور در پایان هر ماه به همراه نماینده پیمانکار از کلیه کارهایی که به وسیله پیمانکار از شروع پیمان تا آن تاریخ انجام یافته است و همچنین از مصالح پایه کار صورت جلسه تنظیم نموده و یک صورت وضعیت تهیه می نمایند که باید به امضای نماینده پیمانکار و دستگاه نظارت رسیده باشد . به این گونه صورت وضعیتها موقت می گویند و باید در مدت مقرر در شرایط عمومی پیمان به آن رسیدگی و مبلغ نهایی مورد تأیید پس از کسر کسورات مربوطه پرداخت گردد

در سر برگ هر صورت وضعیت نام مهندس مشاور و کارفرما قید می گردد و در زیر هر برگ تاریخ تهیه صورت وضعیت ( از تاریخ . . . تا تاریخ . . . ) و نام شرکت پیمانکار ، شماره پیمان ، شماره طرح و شماره صورت وضعیت مربوطه نوشته می شود سپس کل کارکرد پیمانکار با توجه به صورت وضعیت های قبلی که از خلاصه صورت وضعیت انتقال یافته است مشخص و کل کارکرد تا صورت وضعیت قبلی از آن کسر می گردد

مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار تعیین و پس از تأیید و امضاء نماینده دستگاه نظارت و مدیر امور اجرایی و اصلاحات احتمالی لازم از طرف کارفرما قابل پرداخت خواهد بود

قرارداد به صورت امانی

در این حالت هیچ محدودیتی از نظر مبلغ کار وجود ندارد و پیمانکار با گرفتن درصد معینی که با توافق کارفرما تعیین می شود بر روی کلیه مخارجی که انجام می دهد از قبیل خریدها ، پرداخت های کارگری ، ماشین آلات ، حقوق پرسنل و غیره . . . کار را انجام می دهد . این روش دارای معایب زیر است و کاربرد چندانی ندارد

1 . چون مخارج کار با سود پیمانکار نسبت مستقیم دارد و هر چه مخارج بیشتر باشد سود پیمانکار نیز بیشتر است لذا این روش به طور معمول مورد توجه کارفرما و مقرون به صرفه نخواهد بود

2 . به دلیل کنترل های زیادی که باید روی فاکتورها و صورت حسابها به وسیله مشاور انجام می شود لذا مشاور نیز علاقه ای به این کار ندارد

3 . پیمانکار نیز به دلیل نداشتن آزادی عمل در مورد خرید و یا انجام کار که بایستی توسط مشاور و کارفرما دائما مورد کنترل باشد این روش را نمی پسندد

4 . در این روش کاغذ بازی و سوء ظن زیاد است لذا توصیه نمی شود

از این روش تنها در مواردی می توان استفاده کرد که فرصت کافی برای تهیه مشخصات و جزئیات اجرایی نقشه ها و همچنین تهیه و تدوین فهرست مقادیر و بهای واحد عملیات وجود نداشته باشد

قرار داد امانی با پرداخت ثابت

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir