توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله چابکی سازمانی دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چابکی سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چابکی سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چابکی سازمانی :

چکیده

مقاله حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ طرح تحقیق از نوع توصیفی و به لحاظ روش تحقیق از نوع کتابخانه ای انجام شده است . در این مقاله سعی شده است ضمن تشریح و تبعیین مفاهیم چابکی و اهمیت ان در سازمانها مورد بررسی قرار گیرد. از سال 1999 میدی، اصطح چابکی برای اولین بار به منظور توصیف ظرفیت زم برای تولید مدرن به کار گرفته شده است . چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیطی است. همانند تولیدکنندگان، سایر سازمانها و مؤسسات ناچارند که برای رقابت در قرن بیست و یکم، به دنبال چابکی باشند چرا که سازمانهای مدرن با فشار فزایندهای جهت یافتن راه های جدید رقابت کارآمد در بازار پویای جهانی مواجه هستند. چابکی، توانایی سازمان برای عرضه محصوت و خدمات با کیفیت با را ارتقا داده و در نتیجه عامل مهمی برای بهره وری سازمان می باشد.

واژگان کلیدی: چابکی، مفاهیم چابکی، سازمانها،بهره وری

-6-5-4-3-2-1 گروه علوم تربیتی ، پردیس تربیت معلم باهنر شهرکرد، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران،

1

i ×

×مقدمه

برای چابکی7 تعریفهای زیادی وجود دارد ولی به صورت مختصر به چند نوع از ان اشاره می کنیم که شامل :

-1چابکی به معنای توانایی پاسخ گویی و واکنش سریع و موفقیت امیز به تغییرات محیطی است.

-2چابکی توانایی سازمان برای عرضه ی محصوت و خدمات با کیفیت با را ارتقا داده و در نتیجه عامل مهمی برای بهره وری سازمان می باشد

-3چابکی در لغت به معنای توانایی حرکت و تفکر سریع با یک روش هوشمندانه به کار گرفته شده است (جعفر نژاد وشهایی، (1386

-4چابکی شامل زمان یادگیری و انطباق با تغییر زمان است که منجر به تغییرات سرویس دهی و ارایه خدمات می شود و دستاورد ان یادگیری انجام وظایف و عملیات و اعمال تغییرات در کوتاه ترین زمان است (شریفی و ژاگ، (1999

-5 چابکی نتیجه هشیار بودن نسبت به تغییرات، به صورتی همه جانبه(تشخیص فرصتها و چالشها) هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی است و با وجود قابلیتی شایسته در استفاده از منابع برای پاسخگویی به این تغییرات در زمان مناسب و به شکلی انعطاف پذیر و مربوط که سازمان نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد، صورت مؤثری به خود میگیرد (برانزچیدل سورش8، (2009 -6چابکی به طور کلی توانایی یک سازمان برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا به آن تغییر است. این

تغییر محیطی میتواند تغییرات تکنولوژیک و کاری یا تغییر نیاز مشتری باشد .
سرعت شاید مهم ترین ثروت در هزاره سوم و عصر جدید موسوم به عصر اطعات باشد برای کاستن زمان پاسخ گویی و بهبود انعطاف پذیری باید شکل کام جدیدی از سازمانها به وجود ایند که برای این منظور اصطح چابکی سازمانی برای اولین بار به کار گرفته شد .در واقع چابکی سازمانی9 به معنای ارزش دادن به مشتری و امادگی برای مواجه با تغییرات توجه به مهارتها و ایجاد مشارکت در کارکنان است.(گلدمن و همکارانش، (1995 چابکی سازمانی در کل می تواند باعث هزینههای تولید پایینتر، سهم بازار فزاینده، ارضاء نیازهای مشتری، تسهیل معرفی سریع محصوت جدید، و حذف کردن فعالیتهای فاقد ارزش افزوده شود و قابلیت رقابت کمپانی را افزایش دهد. هر سازمانی باید توان تولید همزمان محصوت متفاوت و با طول عمر کوتاه، طراحی مجدد محصوت، تغییر روشهای تولید و توان واکنش کارآمد به تغییرات را داشته باشد تا با نام »سازمان چابک« خوانده شود (پن ناگی،.(2009 10 سازمانهای چابک نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند، بلکه با یک آرایشبندی مناسب باید قادر به کسب مزایای رقابتی نیز باشند(نصیری، (1386

مفهوم چابکی سازمانی

7 Agile 8 Braunscheide.suresh 9 Organizational Agility 10 Pan.Nagi

2

×

واژه ی چابک در فرهنگ لغت به معنای حرکت سریع و چاک و فعال و چابکی توانایی حرکت به صورت سریع و اسان و قادر بودن به تفکر به صورت سریع و با یک روش هوشمندانه است (هورن بای11، (2000

ریشه و زادگاه چابکی ناشی از تولید چابک است و تولید چابک مفهومی از طی سالهای اخیر عمومیت پیدا کرده و به عنوان استراتژی موفق توسط تو i iلیدکنندگانی که خودشان را برای افزایش عملکرد قابل محظه ای اماده می کنند پذیرفته شده است در چنین محیطی هر سازمانی باید توان تولید همزمان محصوت متفاوت و با طول عمر کوتاه طراحی مجدد محصوت و تغییر روشهای تولید و توان واکنش کارامد به تغییرات را داشته باشد در صورت داشتن چنین تواناییهای به ان بنگاه تولیدی سازمان چابک اطق خواهد شد.

تعریفهای زیادی برای چابکی ارایه شده است اما هیچ یک مخالفهای دیگر نبوده و یک دیگر را نقص نمیکنند عموما این تعریفها ایده سرعت و تغییر در محیط کسب و کار را نشان می دهد با توجه به جدید بودن بحث چابکی تعریف جامعه ای که مورد تایید همگان باشد وجود ندارد .

چابکی را توانایی رونق و شکوفایی در محیط دارای تغییر مداوم و غیر قابل پیش بینی تعریف میکنند . از این بابت سازمانها تباید از تغییرات محیط کاری خود هراس داشته و از ان دوری کند بلکه باید تغییر را فرصتی برای کسب مزیت رقابتی در بازار تصور کنند (برایان ماسکل،(2001 12

چابکی را میتوان به صورت همراستایی نزدیک سازمان با نیازهای متغیر کاری در جهت کسب مزیت رقابتی تعریف کرد (ورنادات ،(1999 13

سازمان چابک یک کسب و کار با سرعت و سازگار و اگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحوت و وقایع غیر منتظره پیش بینی نشده است فرصتهای بازار و نیازمندیهای مشتری را دارد .در چنین کسب و کاری فرایندها و ساختارهایی یافت می شود که سرعت انطباق و استحکام را تسهیل کرده دارای سازمان هماهنگ و منظمی است که توانایی رسیدن به عملکرد رقابتی در محیط تجاری کام پویا و غیر قابل پیش بینی را دارد و البته این محیط با کارکردهای کنونی سازمان بی تناسب نیست (کیه ، (2000

بر حسب نتایج و پیامدها چابکی سازمانی به معنای تغییرات پویا و موقیت گرا و جسورانه است که متضمن موفقیت در زمینه ی سهم بازار و مشتریان انبوه می باشد به عبارت دیگر در ای جا منظور از چابکی سازمانی توانایی یک سازمان برای رشد و بقاءدر محیط رقابتی است که تغییرات ان مستمر و غیر قابل پیش بینی بوده(گولدمن و همکاران ، ( 1995

جکسون و جوهانسون (2003)، معتقدند که چابکی یک فلسفه ذهنی است و کام مشخص نیست که چگونه به اهداف مطلوب رسید. از نظر آنها، چابکی تمرکز روی منافع است، و می تواند به عنوان توانایی برای لمس تغییرات بلندمدت که قدرت ابتکار و نوآوری را در سازمان به کار میگیرد، تعریف شود. آنها معتقدند که انعطاف پذیری پیش نیاز چابکی است. و نتیجه

گرفتهاند که چابکی هدف نیست، بلکه وسیله ای ضروری جهت ادامه دادن رقابت در محیط سرشار از تغییر و عدم اطمینان است .

11 Horn by 12 Maskell
13 Henry Ford

3

تاریخچه چابکی سازمانی

صنعت تولید همواره در شرف تغییر بوده است. این تغییر از صنعت دستی به تولید انبوه سپس به تولید ناب و در عصر حاضر به تولید چابک در حال گذار بوده است. در طول تاریخ 3 تغییر در تولید وجود داشته است. دورهی اول تولید دستی بوده و از ویژگی های این دوره سطح تولید بسیار پائین، نظام استاد شاگردی، کیفیت پائین محصوت، وجود کارگران ماهر، وجود ماشینهای چندمنظوره، تولید سیستم کارگاهی، وجود سازماندهی غیر متمرکز و قیمت بای محصول است.

دوره دوم، دوره تولید انبوه هنری فورد بوده که می توان از خط مونتاژ متحرک، قابلیت تعویض کامل قطعات، راحتی اتصال قطعات مختلف به یکدیگر، کاهش زمان چرخه کاری، تعویض پذیری کارگران، خلق افراد جدیدی مانند تعمیرکاران و مهندسان صنایع و کاهش زمان راهاندازی ماشین آت به عنوان ویژگیهای اساسی آن نام برد، البته از نام آلفرد سلون14 کسی که مکمل کارهای فورد بوده به سادگی گذشت زیرا هنری فورد با موفقیت تولید انبوه را در کارخانه به ثمر رساند اما هرگز نتوانست دستگاه سازماندهی و مدیریتی بوجود آورد که بتواند سیستم کلی کارخانهها، عملیات مهندسی و سیاستهای بازاریابی، یعنی همه دستاوردهای تولید انبوه را اداره کند. سلون سیستمی را که فورد پیشگام آن بود تکمیل کرد و به شکل امروزی درآورد.

دوره سوم فلسفه تولید ناب ( سیستم تولیدی تویوتا) که بنیانگذار و مغز متفکر آن تایی چی اوهنو 15بود. فلسفه تولید ناب به مبنای حذف هر نوع فعالیت بدون ارزش افزوده میباشد، تولید ناب اصولی دارد که عبارتند از : حذف ضایعات، عیوب صفر، تیمهای چندمنظوره، کاهش یههای سازمانی، رهبری تیمی، سیستمهای اطعاتی عمودی و بهبود مستمر.

دوره چهارم تولید چابک است که هدف آن اغنای مشتری، اهرمی کردن اثر اطعات و افراد، تسلط بر تغییرات و افزایش رقابت پذیری از طریق همکاری می باشد.

تاریخچه چابکی به دوره رکود صنایع ایات متحده برمی گردد. با توجه به رکود صنایع تولیدی ایات متحده و از دست دادن رقابتپذیری در طول دهه 1980 که به خوبی مستند شده بود، در سال 1990 کنگرهی آمریکا تصمیم گرفت تا اقداماتی ضروری در این مورد انجام دهد. در نتیجه کنگره به وزارت دفاع دستور داد تا آژانسی را ایجاد نموده، تا صنعت تولید ایات متحده را با هدف رقابتی تر کردن آنها، مورد بررسی قرار دهد. در واقع با مشاهده اینکه نرخ تغییر در محیط کسب و کار بیشتر از نرخ سازگاری با محیط میباشد، گروهی از متخصصان و دانشگاهیان در دانشگاه لی های در ایات پنسیلوانیا از طرف وزارت دفاع با این هدف که چه سیستم و استراتژیهایی در صنعت موفق خواهند بود، گرد هم آمدند تا صنعت تولید ایات متحده را مورد بررسی قرار دهند، نتیجه تشهای این گروه گزارش دوجلدی با عنوان »استراتژی بنگاههای تولیدی قرن « 21 بود که در پائیز 1991، بوسیله موسسه یاکوکا در دانشگاه لی های منتشر شد و در همان زمان نام چابک بر روی آن قرار گرفت (کید، .(1996

مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی را می توان در موارد زیر خصه کرد

-1 پیشبرد سریعتر سازمان به سمت هدفهای از پیش تعیین شده(فتحیان و همکاران، ( 1385

-2خدمات رسانی بهتر و کاهش قیمتها و ثبات سازمان

14 Alfred Sloan 15 Tai’ichi Ohno

4

-3کسب ارزش در قبال سرمایه گذاری در زمینه ی فناوری اطعات

-4کاهش حجم بودجه ی اختصاصی در زمینه ی فناوری اطعات

-5برقراری هماهنگی زم بین سرویس دهندگان فناوری اطعات

-6توانای سازمان در تغییر فرایندها و بهبود عملیات کاری

-7پاسخ گویی سریعتر سازمان به نیازهای مشتری

-8افزایش رضایت خاطر کارکنان

-9پاسخ گوی مناسب به تغییرات

-10توسع چشم گیر مهارت کارکنان

-11افزایش ارزشهای کاری و عملیاتی

-12توجه و تاکید بر کنترل سازمانی

-13پیشرفت ساخ تار فرایند های سازمانی

-14بهبود کنترل هزینه و افزایش کارایایی سازمان به دلیل کنترل و کاهش هزینه ها

4 مفهوم کلیدی برای چابکی سازمانی

-1 مدیریت شایستگیهای کلیدی: نخستین مفهوم نهفته در پارادایم چابکی، شایستگیهای کلیدی است -2 سازمان مجازی: مصداق و نمونه بارز یک سازمان چابک، استفاده از ساختار مجازی است

-3 قابلیت تجدید ساختار: سازمانهای چابک به آسانی میتوانند تغییر قابلتوجهی را در تمرکز، متنوعسازی و تجربههای افراد سازمان، گزارشها، بانکهای اطعاتی و پرونده ها است.

سازمان دانشمحور: صاحبنظران تعاریف زیادی از دانش در سطح سازمان ارائه کردهاند که شامل نوسازی کسب و کار خود برای تسریع در رسیدن به یک هدف مخصوص ایجاد کنند؛ که بتواند فرصتهای گرانبهایی را برای سازمان به وجود آورد.(شهابی و سبحانی نژاد، (1385

ویژگیهای سازمان های چابکی(دولت مدلی، (1387

–1مبتنی بودن بر اطعات

-2غیر متمرکز است ولی از نظر فناوری شدیدا متمر کز عمل می کند

-3 تمرکز فعالیت های سازمان مجازی حول شایستگی های منحصر به فرد ان است

-4انعطا ف پذیر (قابلیت سازگاری داشتن )وچابک است

5

-5سرمایه گذاری های ان بهینه بوده وهزینه های سر بار در ان حذف می شود

-6خق . پویا.سازگار.و همراه با ساختاری مجازی مبتنی بر کارگروهی است

-7تمرکز روی قابلیت های کلیدی سازمان های همکار

-8 پروژه ای بودن این سازمانها و افق برنامه ریزی کوتاه مدت .

-9منحل شدن این سازمان ها در صورت کاهش سودهای حاصله ازهمکاری

-10فقدان سلسله مراتب بدین معنی که هیچ یک از اعضا نباید تحت نفوذ دیگری باشند .

-11حداکثر انعطاف پذیری سازمانی.

-12 ضرورت وجود زیر ساختارهای اطعاتی وارتباطی زم.

13 ضرورت وجود اعتماد واطمینان متقابل بین شرکت های همکار.

-14 اجتناب از رفتارهای فرصت طللبانه از طریق تعیین چار چوب های حقوقی مناسب.

مدلهای دست یابی به چابکی سازمانی

الف )مدل چابکی سازمانی از نظر(تورنگ لین وهمکاران16، (2005

هدف یک سازمان چابک عبارت است از تامین نیازهای مشتریان وکارکنان .چنین سازمانی اساسا مجموعه ای از قابلیت ها را برای انجام واکنشهای متناسب با تغییرات محیط کسب وکار در اختیار دارد تورنگ لی و همکاران((2005بر مبنای مرور ادبیات جامع.یک مدل مفهومی را به صورت نمودار زیر برای سازمان چابک ارائه کردند.دراین مدل مهمترین عامل محرک چابکی تغییر است.و میتوان این تغییر را عمدتا در نیاز های مشتریِ .مک های رقابتی .بازار.فناوری ومولفه های اجتماعی مشاهده کرد.از طرفی سازمان چابک برای مقابله ورویارویی با این تغییرات به مجموعه ای از قابلیت ها نیاز دارد.که انعطاف پذیری، شایستگی، پاسخگویی وسرعت از ان جمله اند.همچنین نیل به چابکی سازمانی بازبینی واصح راهبردها،واکنش نسبت به فناوری ها وامکانات کاری است ودراین راستا به توانمندسازی های متنوعی نیاز است تا به کمک انها،به محیط والزامات متغیر ان واکنش نشان داده شود.نهایتا قسمت پایانی مدل از تلفیق نظرات گلدمن وهمکاران((1991ومدل یوسف وهمکاران (1999)به دست امده است که عبارت اند از اهرم نمودن تاثیر افراد وفناوری اطعاتی ،ٍمهارت در زمینه تغییر وعدم اطمینان وروابط همیارانه ومشارکتی.

مدل چابکی سازمانی از نظر شریفی و ژانگ:

شریفی و ژانگ (1999)چابکی را این گونه تعریف می کند :توانای فائق امدن بر چالش های غیر منتظره برای مقابله با تهدید ات بی سابقه محیط کاری ،و کسب مزیت وسود از تغییرات به عنوان فر صت ها .شریفی وژانگ بر مبنای مرور ادبیات ،نظر

16 Torng lin .C.and et.al

6

سنجی ازمایشی وچندین مصاحبه با مدیران صنعتی ، یک ساختار اولیه ومدل از چابکی تهیه وتنظیم کردند در تحقیق انها ، پنج نکته برای متدولوژی دستیابی به چابکی در نظر گرفته شد:

-1چابکی یک توانایی وخصیصه است که به وسیله ان هرشرکت میتواند درنظام جدید محیط کاری ودرسطح جهانی دوام بیاورد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir