توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده برای شهر تهران دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده برای شهر تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده برای شهر تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده برای شهر تهران :

چکیده

در تحقیق حاضر به تحلیل حرارتی یک اتاقک پیشساخته نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده پرداخته شده است. برای این منظور، معادلات حاکم شامل معادلات بقای انرژی برای دیوارها و معادله تعادل دمایی اتاق منفصل شده و سپس یک برنامه عددی به زبان فرترن بر اساس روش اختلاف محدود ضمنی تهیه شد. شبیهسازی با گام زمانی 60 ثانیه برای بازه زمانی یک سال برای شهر تهران انجام گرفت. با استفاده از نتایج حل عددی تأثیر پارامترهای مختلف، از جمله دمای ذوب ماده تغییرفازدهنده، ضخامت لایه ماده تغییرفازدهنده و نرخ تعویض هوای اتاق، بر روی دمای اتاق و ذخیرهسازی گرمای درون اتاق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که با استفاده از مواد تغییرفازدهنده میتوان نوسانات دمای اتاق را تا 3 درجه سلسیوس کاهش داد. با استفاده از نتایج شبیهسازی میتوان نتیجهگیری نمود که برای فصول گرم ماده تغییرفازدهنده با دمای ذوب بالاتر 28) درجه سلسیوس) مناسبتر است در حالیکه برای فصول سرد بهتر است ماده تغییرفازدهنده با دمای ذوب کمتر 22) درجه سلسیوس) انتخاب شود.

واژههای کلیدی: ماده تغییرفازدهنده، تحلیل حرارتی ساختمان، ذخیرهسازی گرما، کاهش مصرف انرژی

تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفاز دهنده برای شهر تهران

مقدمه

افزایش روزافزون گازهای گلخانهای، محدودیت منابع سوختهای فسیلی و بالا رفتن قیمت سوخت، از مهمترین انگیزههای تلاش برای استفاده بهینه از منابع مختلف انرژی و همچنین استفاده از منابع جدید انرژی تجدیدپذیر میباشد. با توجه به شکل 1 حدود %40 از کل مصرف انرژی ایران را مصارف خانگی و تجاری تشکیل میدهد. این آمار نشان میدهند که سهم انرژی تولیدی از سوختهای فسیلی (گازوئیل، گاز طبیعی و ذغال سنگ ) از کل انرژی تولید شده در ایران حدود % 97 است. شکل 2 نشاندهنده این است که بخش خانگی و تجاری بهتنهایی مسئول %25 از تولید گاز کربن دیاکسید به طور مستقیم میباشد. البته با درنظر گرفتن این واقعیت که %30 از برق تولید شده در نیروگاهها صرف مصارف خانگی و تجاری میشود، سهم واقعی بخش خانگی و تجاری از تولید کربن دیاکسید حدود %35 میباشد .[1]

شکل .1 مصرف سالانه انرژی در ایران (میلیون بشکه معادل نفت خام) [1]

شکل .2 میزان انتشار CO2 از بخشهای مختلف انرژی در سال 1390 (میلیون تن) [1]

این آمار خود نشاندهنده اهمیت بسیار زیاد یافتن راههایی برای کاهش مصرف و افزایش بازده و همچنین استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور است. در صورت بیتوجهی و ادامه روند کنونی، عواقب ناگوار اقتصادی و زیستمحیطی در انتظار کشور خواهد بود. آلودگی روزافزون هوای شهرهای بزرگ کشور، تصویری روشن از چشمانداز نگرانکننده آینده و هشداری جدی برای تغییر وضعیت فعلی تولید و مصرف انرژی در ایران است.
با توجه به مصرف بالای انرژی در ساختمانها، تلاشهای زیادی برای کاهش و بهینه مصرف نمودن سوختهای فسیلی در ساختمان انجام شده است. ابراهیمپور و کریمی واحد [2] با استفاده از نرمافزار انرژی پلاس مصرف انرژی یک ساختمان

تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفاز دهنده برای شهر تهران

آموزشی را در تبریز بهدست آوردند و نشان دادند که میتوان با انجام تغییرات مختلف جهت بهینهسازی مصرف انرژی در این ساختمان، میزان مصرف سالانه انرژی را تا 40 درصد کاهش داد.

یکی از گزینههای افزایش بازده انرژی، توسعه سیستمهای ذخیرهکننده انرژی میباشد که بهاندازه یافتن منابع جدید انرژی مهم است. یکی از روشهای مؤثر برای ذخیرهسازی انرژی گرمایی در ساختمان، استفاده از مواد تغییرفازدهنده میباشد. در این روش، از یک ماده تغییرفازدهنده با خواص مناسب (گرمای نهان ذوب بالا و دمای ذوب در محدوده مورد نیاز) در اجزاء مختلف ساختمان استفاده میشود. ماده تغییرفازدهنده بر اساس مکانیزم جذب یا آزاد شدن گرما هنگام تغییر فاز، انرژی گرمایی را در خود ذخیره و به هنگام نیاز آزاد میسازد و بدین طریق نوسانات دمایی هوای ساختمان را کمتر میکند. استفاده از مواد تغییرفازدهنده بهعنوان ذخیرهساز گرما در ساختمانها، یکی از کاربردهای اولیه مورد مطالعه در زمینه مواد تغییرفازدهنده بوده است. اولین گزارشها در مورد کاربرد مواد تغییرفازدهنده مربوط میشود به مطالعاتی که توسط تلکس [3] در سال 1975 و لین [4] در سال 1986 در زمینه گرمایش و سرمایش ساختمانها انجام گرفت. این مطالعات، آغازی بود برای توسعه سیستم-های ذخیرهسازی انرژی که یکی از راهحلهای ممکن برای مشکل عدم تناسب عرضه و تقاضای انرژی میباشد. ابهت [5]، لورش و همکاران [6] و فرید [7] لیست جامعی از مواد مناسب برای ذخیرهسازی گرمای نهان را با پوشش طیف گستردهای از دماهای ذوب گزارش نمودهاند.

شبیهسازی انرژی ساختمان کمک میکند تا ظرفیت ذخیرهسازی گرما توسط سیستمهای حاوی مواد تغییرفازدهنده را بتوان تخمین زد. به عنوان نمونه میتوان به مطالعه عددی انجام شده توسط دارکوا و اوکالاقان [8] اشاره نمود که در آن کاربرد مواد تغییرفازدهنده در ساختمان به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از دو نوع لایه تغییرفازدهنده با درصد وزنی مشابه استفاده شده است. نوع اول از لایهای به ضخامت 10 میلیمتر از گچ و 2 میلیمتر ماده تغییرفازدهنده لایه-ای مسطح تشکیل شده بود. نوع دوم از لایهای به ضخامت 12 میلیمتر تشکیل شده از مخلوط گچ و ماده تغییرفازدهنده بود. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از ماده تغییرفازدهنده لایهای مسطح نازك برای متعادلسازی دمای اتاق در شب مفیدتر است و دمای اتاق را در شب به میزان %17 بیشتر از لایه مخلوط ماده تغییرفازدهنده و گچ افزایش میدهد.

در این تحقیق به تحلیل حرارتی یک ساختمان نمونه با دیوارهای حاوی مواد تغییرفازدهنده در شرایط اقلیمی تهران پرداخته شده است. روش عددی مورد استفاده در این مطالعه، بر مبنای دسته سوم مطالعات عددی در این زمینه است که مورد اشاره قرار گرفت؛ یعنی حل معادله حرارت یکبعدی در دیوارها و معادله تعادل انرژی در یک اتاق. در این روش با استفاده از یک برنامه کامپیوتری به زبان فرترن، بر اساس روش اختلاف محدود ضمنی، انتقال حرارت و دمای ساختمان برای مدت یک سال محاسبه شده و تأثیر پارامترهای مختلف در استفاده از ماده تغییرفازدهنده به منظور کاهش مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار میگیرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir