توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی اعتبار تجاری وعملکرد شرکت ها:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی اعتبار تجاری وعملکرد شرکت ها:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی اعتبار تجاری وعملکرد شرکت ها:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی اعتبار تجاری وعملکرد شرکت ها:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران :

چکیده

در این تحقیق اعتبار تجاری وعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.بدین منظور از حساب پرداختنی(لاAب(A به عنوان نماینده اعتبار تجاری و برای بررسی عملکرد شرکت ها نیز از بازده دارایی های شرکت(Aقل)، دوره پرداخت به بستانکاران شرکت(ببه) ، بازده سرمایه به کار گرفته شده ی شرکت(غهقل) ،حاشیه سود خالص شرکت(قبش) وبازده سرمایه گذاری شرکت (عقل) استفاده شد.از این رو تعداد59 شرکت در طی دوره زمانی -1388 1380 بررسی شده اند.نتایج نشان دادند که بین حساب پرداختنی و بازده دارایی های شرکت، دوره پرداخت به بستانکاران شرکت، بازده سرمایه به کار گرفته شده ی شرکت، حاشیه سود خالص شرکت، بازده سرمایه گذاری شرکت رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد.بنابر نتایج نحقیق حاضر اعتبارتجاری رابطه معنی دار مثبتی با عملکرد شرکت دارد.

واژه های کلیدی: اعتبار تجاری،تامین مالی،عقل،Aقل،غهقل،قبش، ببه

مقدمه

در هر اقتصادی دستیابی به رشد بلندمدت و مداوم بدون تخصیص بهینه منابع مالی در سطح ملی امکان پذیر نیست.عدم دسترسی بـه منابع مالی کافی به عنوان یکی از موانع اصلی فعالیت و رشد شرکت های کوچک و متوسط محسوب می شود.این در حـالی اسـت کـه شرکت های کوچک و متوسط که از توانایی بالایی برای ارتقای رشد اقتصادی برخوردارند،نقش بسـزایی در اقتصـاد کشـورهای درحـال توسعه و نیز کشورهای توسعه یافته ایفا می کنند و اگر منابع مالی کافی در دسترس آنها قرار گیرد می توانند به بهره وری بالایی دست یابند.[1]یکی از راه های تامین مالی این شرکت ها استفاده از بازارهای مالی است.

بازارهای مالی شامل بازارهای پول،سرمایه و بیمه می باشند.بازار پول که بازار مطالبات کوتاه مدت است،خود از نهادهای مـالی بـانکی و نهادهای مالی غیربانکی(موسسات مالی و اعتباری) تشکیل می شود.موسسات مالی و اعتباری به عنـوان واسـطه ی وجـوه در بازارهـای مالی عمل می کنند و نقش و اثر آنها در اقتصاد فراتر از تعداد و اندازه آنهاست.2]متجربه نشان داده استفاده از موسسات مالی و اعتباری و کارایی آنها به طور قابل ملاحظه ای به رشد واحدهای خرد و تازه تاسیس کمک می کنـد.اما متاسـفانه اغلـب در کشـورهای درحـال توسعه اهمیت موسسات مالی و اعتباری نادیده گرفته می شود و یا کمیت و کیفیت خدماتی که توسط این موسسات ارائه می شـود،در سطح پایینی قرار دارد.به طوری که کارآفرینان خرد در این کشورها به سـختی مـی تواننـد بـه خـدمات مـالی دسترسـی یابنـد.کمبود اعتبارات در دسترس شرکت های کوچک و متوسط منجر به بروز مشکلاتی برای شرکت ها در ارتباط با تـامین سـرمایه موردنیـاز آنهـا شده،درنتیجه از پیشرفت و توسعه فعالیت های آنها جلوگیری می کند و مانع بزرگی برای رشـد اقتصـادی کشـورهای درحـال توسـعه محسوب می شود.

در این تحقیق به بررسی تاثیر اعتبار تجاری)1حساب پرداختنی2 به عنوان نماینده اعتبار تجـاری) وعملکـرد3 شـرکت هـای پذیرفتـه شده(بازده دارایی های4 شرکت، دوره پرداخت به بستانکاران5 شرکت، بازده سرمایه به کار گرفته شده6 ی شرکت،حاشـیه سـود خـالص شرکت7 وبازده سرمایه گذاری8 شرکت) در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم.

پیشینه تحقیق

از جمله مطالعاتی که در زمینه اعتبار تجاری صورت گرفته می توان به تحقیق اجنیک ، آسااولو و اولوونییب7م (2012) اشاره کرد کـه در بررسی های خود اثر اعتبار تجاری بر عملکرد شرکت ها را موردتوجه قرار دادند.یافته های آنها نشان داد که اعتبار تجاری به صورت مثبت بر حاشیه سود خالص،بازده سرمایه گذاری و بازده سرمایه به کار گرفته شده توسط شرکت ها تاثیر داشته است.

سالیما پاول و چریف گوارمات[8] نیز در تحقیقی به مطالعه ی ابعاد جدیدی از اعتبـار تجـاری در انگلسـتان پرداختند.براسـاس نتـایج تحقیق آنها اعتبار تجاری به عنوان مکمل یا جانشین منابع تامین مالی استفاده می شود.آنان هم چنین دریافتند کـه شـرکت هـای بـا ریسک اعتباری بالاتر بیشتر بر اعتبار تجاری تکیه می کنند.

صط2کطه ک2هط1 ذ کئتهyهب کصغأپططA ل کطغهعطپسطکب ص کصکککA غپ کغطأصکل خ

2پططکب صغکعyهب کطپصط2کطه ز کطکyپئژعغ ئهصطژهه غپ کغطأصکل خ غط؟طهق صطسپطب صکش ، صغکعصککهغع غپ کغطأصکل ن

گرزنسی و نیلسن(1999) [9] عنوان کردند که اگر مدت زمان اعتبار تجاری تمدید شود،پرهزینه خواهد بود و یک منبـع تـامین مـالی نامطلوب محسوب خواهد شد.

کورنایب10م (1980) استفاده کلی از اعتبار تجاری در اقتصادهای در مرحله ی گذار را رد کرد و معتقد بود استفاده از اعتبار تجاری از تغییر ساختار کارآمد شرکت ها جلوگیری می کند.اما از سوی دیگر کریسلی (1996)[11] و کوك(1999) [12] بر اثر مثبـت اسـتفاده از اعتبار تجاری در این اقتصادها تاکید کردند و اظهار داشتند اعتبار تجاری از طریـق فـراهم کـردن دسترسـی بـه یازارهـای اعتبـاری خصوصی به رشد شرکت های تازه تاسیس کمک می کند.

در ایران نیز تحقیق روح االله ابوجعفریب3م با عنوان مدلسازی نقش بانک ها در تامین مالی صـنایع کوچـک و متوسـط و ارائـه الگـویی مبتنی بر سرمایه گذاری ریسک پذیر یکی از تحقیقاتی است که در این زمینه صورت گرفته است.نتایج تحقیق او بر این موضوع دلالـت می کند که بانک ها نقش مناسبی در تامین مالی بنگاه های جدید ایفا نمی کنند.وی معتقد است به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در این نوع بنگاه ها،بانک ها بیشتر به تامین مالی بنگاه های بزرگ علاقمندند.درحالیکه در دنیا بانک ها به دلیل دسترسـی بـه صـنایع جدید،استفاده از ابزارهای جدید و فرصت مشتریان آینده از سرمایه گذاری ریسک پذیر بهره می برند.

ملانظری،حجازی و صحرایی[4] در مطالعه ای به بررسی رابطه بین روش های تامین مـالی و موفقیـت و عـدم موفقیـت شـرکت هـای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.آنها بدین منظور شرکت هایی که طی سالهای 1382 تـا 1386 فقـط از طریـق وام بانکی و افزایش سرمایه تامین مالی نمودند را انتخاب و آنها را بر اساس بازده سالانه به دو گروه شرکت های موفق یعنی شـرکت هـایی که بازده سالانه آنها بیشتر از میانگین بازده بازار بوده است و شرکت های ناموفق که شرکت هایی با بازده کمتر از میانگین بـازده بـازار بوده اند،طبقه بندی کردند.نتایج تحقیق آنان نشان داد که بین روش های تامین مالی و موفقیت و عدم موفقیت شرکت ها ارتباط معنی داری وجود دارد و هم چنین افزایش سرمایه بیشتر از وام بانکی بر موفقیت شرکت ها تاثیر دارد.

محسن شجاع وشوشاد[5] نیز در مقاله ی خود نقش تسهیلات بانکی در چرخه حیات شرکت ها را مورد توجه قـرار داد و عنـوان کـرد داشتن اطلاعات صحیح در خصوص تسهیلاتی که بانک ها در اختیار شرکت ها قرار می دهند،می تواند در چرخه حیات شرکت ها نقش بسزایی داشته باشد و هم چنین با مدیریت صحیح تامین منابع مالی هزینه های تولید و یا خدمات شرکت ها کاهش می یابد و آنهـا را به سودآوری بیشتر نزدیک می کند.

فرضیه تحقیق

به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق، فرضیه هایی به شرح زیر تدوین گردیده است:

فرضیه اول : اعتبار تجاری بر بازده دارایی های شرکت تاثیرگذار است.

فرضیه دوم : اعتبار تجاری بر بازده سرمایه گذاری شرکت تاثیرگذار است.

فرضیه سوم : اعتبار تجاری بر بازده سرمایه به کار گرفته شده ی شرکت تاثیرگذار است.

فرضیه چهارم : اعتبار تجاری بر حاشیه سود خالص شرکت تاثیرگذار است.

فرضیه پنجم : اعتبار تجاری بر دوره پرداخت به بستانکاران شرکت تاثیرگذار است.

روش گردآوری اطلاعات

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir