توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله محاسبه ضریب رفتار سیستم باربر جانبی نوین تیر- ستون صلیبی دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله محاسبه ضریب رفتار سیستم باربر جانبی نوین تیر- ستون صلیبی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله محاسبه ضریب رفتار سیستم باربر جانبی نوین تیر- ستون صلیبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله محاسبه ضریب رفتار سیستم باربر جانبی نوین تیر- ستون صلیبی :

برخی از منابع:

8. مراجع
1. دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ،(1385)،”مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران ، بارهای وارد بر ساختمان .”
2. کمیته دائمی بازنگری آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله ،(1384) ،”نشریه شماره ض -253 ، آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله ، استاندارد 2800،” ویرایش سوم ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن .
3. دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ،(1384)، “مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران ، طرح و اجرای ساختمانهای فولادی.”
4. دفتر امور فنی و تدوین معیارها ،(1385)، “نشریه 360، دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود”،سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور.

مقدمه
در طراحی ساختمانها، انتخاب یک سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی از میان سیستم های مختلف لرزه بر و توجه به امتیازات و ضعف های هر یک از این سیستم ها، امری ضروری است . این انتخاب باید تأمین کننده کلیه نیازها مشتمل بر تأمین مقاومت و سختی جانبی کافی و شکل پذیری بالا باشد.
تأمین نیازهای معماری، کاهش هزینه ها، راحتی و سرعت مناسب اجرا نیز اهمیت خاص خود را دارد.
شایان ذکر است که فلسفه طراحی لرزه ای ساختمانها بدین صورت است که :
الف – ساختمان تحت ارتعاشات خفیف زمین ناشی از زلزله ای که ممکن است در طول عمر مفید سازه بار ها بوقوع بپیوندد، در محدوده رفتار خطی خود باقی بماند. بطوریکه از بوجود آمدن خسارتهای سازه ای و غیر سازه ای جلوگیری به عمل آید.
ب – ساختمان تحت ارتعاشات متوسط زمین ناشی از زلزله ای که ممکن است در طول عمر مفید سازه بوقوع بپیوندد، به گونه ای مقاومت کند که از بوجود آمدن خسارتهای سازه ای جلوگیری کرده و خسارتهای غیر سازه ای را به حداقل برساند.
پ – ساختمان تحت ارتعاشات شدید زمین ناشی از زلزله ای که ممکن است به ندرت در طول عمر مفید سازه اتفاق افتد، به گونه ای مقاومت کند که سازه خسارتهای سازه ای و غیر سازه ای را متحمل گردد، اما پایداری کلی سازه حفظ شده و از فروریزش آن جلوگیری به عمل آید.
به همین دلیل مقاومت جانبی طراحی معین شده در آیین نامه ها ی طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله ، عموما; کمتر و در برخی موارد خیلی کمتر از مقاومت جانبی مورد نیاز برای نگهداری سازه در محدوده رفتار خطی، در یک زلزله شدید می باشد. سازه ها در هنگام وقوع زلزله های متوسط و شدید وارد محدوده غیر خطی می گردند و برای طراحی آنها نیاز به یک تحلیل غیر خطی می باشد ولی به دلیل سهولت روشهای خطی، روشهای تحلیل و طراحی متداول ، بر اساس تحلیل خطی سازه و با نیروی کاهش یافته زلزله صورت می گیرد. کاهش مقاومت سازه از مقاومت الاستیک مورد نیاز از طریق استفاده از ضرایب کاهش مقاومت (ضرایب کاهش نیرو) انجام می شود. بدین منظور آیین نامه های طراحی لرزه ای کنونی با فلسفه ذکر شده ، نیروهای لرزه ای برای طراحی خطی ساختمان را از یک طیف خطی که وابسته به پریود طبیعی ساختمان و شرایط خاک محل احداث ساختمان است ، به دست می آورند و برای ملحوظ کردن اثر رفتار غیر خطی و اتلاف انرژی در اثر رفتارهیستریزیس ، میرایی و اثر اضافه مقاومت سازه ، این نیروی خطی را بوسیله ضریب کاهش مقاومت (ضریب رفتار) به نیروی طراحی تبدیل می کنند.
ر این مقاله مقادیر ضریب رفتار برای یک سیستم مقاوم جانبی جدید مورد محاسبه قرارمی گیرد. این سیستم از قابلیت شکل پذیری و استهلاک انرژی برخوردار بوده و تأمین کننده نیازهای یاد شده می باشد. این سیستم مقاوم جانبی از یک تیر عمیق I شکل فولادی (.P.G.Br) که به صورت قائم در داخل دهانه قاب فولادی قرارمی گیرد و توسط تیرهای بالا و پایین دهانه محصور می شود، تشکیل شده است . مشخصات مقطع این تیر ورق تأثیر بسزایی بر میزان شکل پذیری و استهلاک انرژی دارد. به جهت آسانتر شدن اجرا می توان این تیرورق را مانند ستون از پایین ترین تراز تا بام ساختمان به شکل ممتد در نظر گرفت . در ادامه ابتدا یک ساختمان نمونه مدلسازی و تیر عمیق فولادی آن طراحی می گردد و سپس اقدام به تعیین ضریب رفتار می گردد.

2. فرضیات و هندسه مدلسازی
بدلیل عدم وجود مطالعات آزمایشگاهی و نظری در زمینه رفتار این سامانه باربر جانبی، با استفاده از طرح مسأله ای رفتار این سیستم را در یک ساختمان منظم در پلان و ارتفاع مورد بررسی قرار می دهیم .
مدل مورد بررسی شکل (1) در یک ساختمان 5 طبقه مسکونی واقع در شهرستان تهران به عنوان سیستم باربر جانبی یکی از جهات اصلی پلان ساختمان انتخاب شده است . در امتداد دیگر ساختمان ، سیستم قاب ساده با مهاربندی هم محور استفاده شده است .
در شکل (2) پلان طبقات ساختمان ، جهت تیرچه ریزی سقف و موقعیت سیستم باربر جانبی مورد نظر (هاشورخورده ) دیده می شود.

شکل 1- قاب باربر جانبی محور C شکل 2- پلان ساختمان
ابعاد انتخابی دهانه ها براساس طول دهانه و ارتفاع معمول در ساختمانهای مسکونی اتخاذ گردیده است . اتصال تیر به ستون و پای ستونها در قاب شکل (1) گیردار می باشد. تحلیل و طراحی با استفاده از نرم افزار SAP2000 انجام گرفته است .
فرضیات تحلیل و طراحی ساختمان مزبور به شرح زیر می باشد:
الف ) آئین نامه های مورد استفاده :
بارگذاری ثقلی : مبحث ششم مقررات ملی ساختمانی ایران [1]
محاسبه بارهای ناشی از اثر زلزله : استاندارد 2800 ایران ، ویرایش سوم [2] طراحی ساختمانهای فولادی : مبحث دهم مقرران ملی ساختمانی ایران [3] انجام تحلیل غیرخطی : دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود[4].
ب ) فرضیات بارگذاری ثقلی، فرضیات ژئوتکنیکی زمین محل اجرای ساختمان و بارهای ناشی از اثر زلزله :

ج ) فولاد مصرفی 37-st، تنش تسلیم و تنش نهایی مدول الاستیسیته و ضریب پوآسون 0.3 = u.
د) برای طراحی ساختمان مزبور از تحلیل دینامیکی طیفی (طیف طرح استاندارد 2800) استفاده شده است . به دلیل منظم بودن ساختمان ، در محاسبه برش پایه دینامیکی از 90 درصد برش پایه استاتیکی استفاده شد[2].

اشتراک‌گذاری:

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir