توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی فقهی نماز قضای والدین دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی فقهی نماز قضای والدین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی فقهی نماز قضای والدین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی فقهی نماز قضای والدین :

منابع و مراجع
* قرآن کریم
* علی ابن ابی طالب (ع ) نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی، چاپ دهم ، تهران : شرکت انتشارت علمی و فرهنگی، 1379.
* امام سجاد علیه السّلام ، صحیف سجادیه ، رجوا صدر بلاغی، انتشارات حسین ارشاد.
الف ) منابع فارسی
1. توضیح المسائل ، قم ، مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت .
2. صافی گلپایگانی، ل ، 1424 ه ق ، احکام نوجوانان (صافی)، قم ، نشر راسخون .
3. فاضل موحدی لنکرانی، م ، 1379، جامع المسائل (فارسی)، قم ، نشرامیرکبیر.
4. قرائتی، م ، 1386، پرتوی از اسرار نماز ، تهران ، ستاد اقامه نماز.
5. گلپایگانی، م ، 1409ق ، مجمع المسائل (فارسی)، قم ، دارالقرآن الکریم .
6. مجلسی، م ، 1401، بحارالانوار، (نجفی ،م )، تهران ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه .

مقدمه
نماز یکی از مؤّثرترین عوامل رشد و تکامل انسان و مایه تقرّب به درگاه الهی است ؛ چرا که در سـایـه نـمـاز مـی تـوان یـاد خـدا، آرامـش قـلب ، آمـرزش گـنـاهـان ، قـبـولی اعمال و دوری از فحشاء و منکر را به دست آورد.قال رسول الله صلی الله علیه و آله :موضع الصلاه من الدین کموضع الرأس من الجسد.رسول گرامی صلی الله علیه و آله فرمود:جایگاه نماز در دین همانند سر است نسبت به بدن .1قال رسول الله صلی الله علیه و آله : مثل الصلوات الخمس کمثل نهر جار عذب علی باب احدکم یغتسل فیه کل یوم خمس مرات فما یبقی ذلک من الدنس .رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند.(یعنی کسی هم که شبانه روز نمازهای پنجگانه را بخواند از آلودگیهای روحی پاک می شود).دین مبین اسلام به رعایت احترام و تکریم پدر و مادر بسیار تاکید کرده است در آیات متعددی از قرآن به احسان به والدین دستور داده شده و حتی کمترین بی احترامی نسبت به آنان مورد نهی قرار گرفته است (ولا تقل لهما اف ) این توصیه و سفارش ها چنان تاکید شده است که اگر پدر یا مادر یا هر دو از نظر دینی کافر باشند بی احترامی به آن ها جایز شمرده نشده است .بر پایه این احترام و جایگاه والایی که اسلام برای والدین در نظر گرفته است ، احکامی نیز در فقه آمده است که از آن جمله می توان به وجوب تامین نفقه آنان در صورت نیاز از سوی فرزندان اشاره کرد.این مسئله در رساله های عملیه مراجع عظام در اواخر بحث نماز مطرح شده و برای وجوب قضای نماز و روزه والدین بر عهده پسر بزرگتر شرایطی ذکر شده است ، مهم ترین شرطی که در این باره مطرح شده آن است که پدر و مادر از روی عمد نماز و روزه خود را ترک نکرده باشند بنابراین نماز و روزه هایی که از روی معصیت و نافرمانی و بدون عذر از آنان ترک شده باشد، به نظر بسیاری از فقها برعهده پسر نیست .انجام قضای نماز و روزه پدر توسط پسر بزرگ تر، دلایل فقهی و روایی، همچنین حکمت های متعددی دارد. روایات فراوانی داریم که این وظیفه را متوجه پسر بزرگ تر کرده است و در برخی، علت آن را ارث بردن پسر بزرگ تر از برخی چیزها؛ مانند قرآن ، انگشتر، شمشیر و ; دانسته که بعد از مرگ پدر فقط به پسر بزرگ تر می رسد. التبه حکمت هایی هم می توان برای آن بر شمرد از جمله ، حفظ ارتباط عاطفی با پدر حتی بعد از مرگ ، و اهمیت دادن به نقش پسر بزرگ تر در خانواده بعد از مرگ پدر.همان طور که می دانید هیچ کس گناه دیگری را به دوش نمیکشدو این که در اسلام نماز قضای پدر بر پسر بزرگ واجب است ، به معنای این نیست که پسر بار گناه پدر را به دوش میکشد، یا پدر به خاطر ترک نماز مورد سؤال و بازخواست و عقاب قرار نمیگیرد، بلکه یک تکلیف مازاد بر پسر بزرگ است که دارای دلایل و حکمت های خاص خود میباشد که در این تحقیق پاسخ داده شده است .
در ارتباط با موضوع مورد مطالعه در رساله های فقها نظریات مختلف و متعددی ارائه شده و مطالعاتی نیز انجام گرفته که به برخی از آنها اشاره می گردد:
آیت ا; سیستانی در کتاب توضیح المسائل خود تنها قضای نماز و روزه پدر را بر پسر بزرگتر واجب دانسته اند. ایشان در رساله خود چنین می نویسند که : اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و می توانسته است قضا کند، چنان چه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنابر احتیاط واجب است که بعد از مرگش بجا آورد یا برای او اجیر بگیرد و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست هرچند بهتر است .آیت ا; سیستانی در این مسئله وجوب قضای نماز را به دو شرطی که پیش تر اشاره شده مشروط کرده اند. علاوه بر این حتی قضای نماز و روزه پدر را هم به احتیاط واجب برعهده پسر بزرگتر دانسته اند و این به معنای آن است که ایشان به صراحت فتوا به وجوب قضا نداده اند.
آیت ا; صافی گلپایگانی هم در توضیح المسائل خود به مسئله نماز قضای پدر و مادر پرداخته و چنین فتوا داده است .«اگر پدر به جهت عذری نماز یا روزه اش را بجا نیاورده باشد، بعد از فوت او بر پسر بزرگتر واجب است قضا نماید، یا برای انجام آن اجیر بگیرد، هرچند پدر نتوانسته قضا کند و بنابر احتیاط اگر از روی نافرمانی هم ترک کرده باشد، پسر بزرگتر باید آن را قضا نماید، یا برای او اجیر بگیرد.در مورد مادر نیز احتیاط واجب رعایت این حکم است ، بلکه در صورتی که وصیت نکرده باشند و پسر هم نداشته باشند، احتیاط واجب این است که اکبر ذکور از اولیای میت نماز و روزه او را قضا کند و با نبود ذکور اناث از آن ها انجام دهند.»آیت ا; صافی در این فتوا وجوب قضای نماز را مشروط به شرطی نکرده اند و با احتیاط فتوا داده اند که حتی در صورت ترک عمدی هم باید قضا را به جا آورد. علاوه بر آن فرموده است در صورتی که میت پسر نداشت ، بر سایر اولیای ذکور میت لازم است قضای نماز و روزه او را به جا آورند و با نبود ذکور اولیای اناث باید این وظیفه
1
را انجام دهند.
علامه مجلسی در بحارالانوار به حکمت های وجوب نماز والدین بر پسر بزرگ اشاره می کند الف ) اهمیت دادن به احترام فرزندان به والدین (به خصوص پدر) حتی والدین گنهکار؛ با تشریع چنین حکمی، عملا پسر بزرگ که به عنوان ولی و سرپرست خانواده است ، بعد از مرگ پدر، ارتباط عاطفی را حفظ کرده و در جهت برائت ذمه پدر قدم بر می دارد.ب ) اهمیت دادن به پسر بزرگ تر؛ و این بدان جهت است که خانواده بعد از فقدان پدر دچار فقدان مدیر و بزرگ نگردد. به طوری که در برخی از روایات از برادر بزرگ تر به عنوان “پدر” یاد شده است .
آیت ا; مکارم شیرازی در توضیح المسائل خود در مسئله 1205 می نویسد: «بر پسر بزرگتر (یعنی بزرگترین پسری که بعد از مرگ آن ها در حال حیات است ) واجب است که نماز و روزه هایی که از پدر یا مادرش فوت شده و از روی نافرمانی نبوده و توانایی بر قضا داشته ، بعد از مرگ آن ها به جا آورد، بلکه اگر از روی نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید همین طور عمل کند، همچنین روزه ای را که در سفر نگرفته هرچند توانایی قضای آن را پیدا نکرده احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید.»آیت ا; مکارم شیرازی هم وجوب قضای نماز را به دو شرط فوق مشروط کرده اند اما نکته جالب توجه در فتوای ایشان آن است که پسر بزرگتر را به «پسر بزرگتر در هنگام فوت » تفسیر کرده اند. بنابراین در صورتی که پسر بزرگتر خانواده پیش از مرگ والدین فوت کند قضای نماز و روزه بر عهده پسر بزرگتری خواهد بود که هنگام فوت والدین بزرگتر محسوب می شود.
امام خمینی(ره ) در کتاب تحریرالوسیله می فرماید: «بر ولی میت یعنی پسر بزرگتر واجب است نمازهایی که به خاطر عذری از قبیل خواب ماندن و از یاد بردن و امثال آن از پدرش فوت شده قضا کند و نماز مادر در این حکم ملحق به نماز پدر نمی شود هرچند که قضای نمازهای مادر نزدیک به احتیاط است و اقوی این است که فرقی میان ترک عمدی و غیرعمدی نیست . بله بعید نیست بگوییم نمازهایی که پدر از روی طغیان بر مولی جل جلاله ترک کرده این حکم را ندارد هرچند قضا کردن آن ها نیز نزدیک تر به احتیاط است بلکه این احتیاط ترک نشود و ظاهرا نمازهایی که پدر به طور فاسد خوانده یعنی آن چه که در نماز معتبر است را رعایت نکرده قضائش واجب است .»امام خمینی(ره ) گرچه در این مسئله به صراحت فتوا به وجوب قضای نماز مادر نداده اند و به صورت احتیاط مادر را هم ملحق به پدر دانسته اند اما در رساله توضیح المسائل آن جا که نمازهای واجب را نام می برند از وجوب قضای نماز مادر هم یاد می کنند و می نویسند: «پنجم : نماز قضای پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است .»نکته دیگری که در فتوای امام در تحریرالوسیله آمده آن است که فرموده اند: «اقوی آن است که فرقی بین ترک عمدی و غیرعمدی نیست .

اشتراک‌گذاری:

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir