توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

بررسی مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی مشکلات رفتاری دانش آموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

فهرست :
مقدمه :
فصل اول هنجارهای اجتماعی و انواع آن
فصل دوم ارزش های اجتماعی و نقش نهادهای مختلف پرورش ارزش ها
فصل سوم كنترل اجتماعی
فصل چهارم كجروی
فصل پنجم بزهكاری جوانان و نوجوانان
- تعریف بزه و بزهكاری
- علل و عوامل بزهكاری
- زمینه ها و علل پیدایش بزه و بزهكاری
- چگونگی پیشگیری از بزهكاری نوجوانان ( پیشنهادات عملی )
فصل ششم فرار از مدرسه و ترك تحصیل
فصل هفتم فرار از خانه
فصل هشتم اعتیاد
فصل نهم تهاجم فرهنگی علل و عوامل .
- الف ) بررسی یك موضوع
- ب ) تهاجم فرهنگی جدید
1 – عناصر اساسی
2 – ویژگی ها
فصل دهم نیاز به شادی در جامعه ها
فصل یازدهم موسیقی و گرایش جوانان امروز به موسیقی های پاپ كلاسیك غربی .
فصل دوازدهم حجاب دختران ( مصاحبه )

پیشگفتار :
نوجوانان دلی پاك و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می‌برند و نیازمند هدایت حكایت و همدلی اند نوجوانان نهال نو رسیده ای هستند كه برای رشد و بالندگی به باغبانی دلسوز روشن بین نیاز دارند تا آنها را از آفتها و حادثه در امان دارد .
بها دادن به نوجوانان در تربیت و ارشاد آنان كوشیدن بی گمان یكی از نشانه های آشكار رشد فرهنگی یك جامعه است بر خلاف گمان برخی مردم تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نكته های ظریف بسیاری است شاید گفته‌ی حكیمانه‌ی كانت ، متفكر و فیلسوف نامی آلمانی حق مططلب را در این زمینه ادا كرده باشد آنجا كه می گویند : دو كار هست كه در دشواری هیچ كار دیگری به پای آن نمی رسد : مملكت داری و تربیت .
برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی ، كه خود در باره‌ی ( تربیت )
كتابهای نگاشته است اعتراف می كند كه گفتار من در این زمینه بهتر از كردارم بود .
هیچ یك از نهادهای اجتماعی نقشی را كه خانواده در ساختار فكری ، روحی و اخلاقی انسان دارد ، نمی توانند ایفا كننده نابسمانی های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده هاست و سعادت یك اجتماعی بستگی كامل به وجود خانو اده های سالم و سعادتمند دارد.
اگر خانواده ها نقش خود را به درستی ایفا نكنند نهادهای اجتماعی دیگر ( از قبیل مدرسه ، رسانه های گروهی و غیره ) این خلاء را نمی توانند پر كنند .
بسیاری از مشكلات اخلاقی و رفتاری نوجوانان ریشه در بر خوردهای نامناسب پدران و ماردان مربیان دارد تجربه نشان می دهد در بیشتر موارد كه نوجوانان به خانواده ای آگاه و مربی شایسته در دسترسی دارنده از زندگی سالم و موفقی بر خور دارند ، این نشان می دهد كه نوجوانان به خوبی تربیت پذیر هستند و اگر نابسامانی هایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می شود ،
ناشی از نبود تربیت صحیح است . پیامبر اسلام (ص ) می فرماید : در به شما در باره ی نوجوانان و جوانان سفارش می كنم زیرا آنها دارای قلبی رقیقتر و فضیلت پذیرتر می باشند .
و امام علی (ع ) می فرماید : دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است كه هر بذری در آن افشانده شود ، می پذیرد و در خود می پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آن كه دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب سر بازند .
هدف گروه ما از انتخاب این مهم این است كه موضوع بهنجار بارزترین موضوع در جامعه‌ی ما هست و خواستیم مشكلات جوانان را با استفاده از این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و در حدتوانان خود را حل های خوبی پیش پای جوانان و نوجوانان بنهیم .
فصل اول هنجارهای اجتماعی و انواع مختلف آن
( هنجارها ارزش ها و كنترل اجتماعی )
( الف – هنجارهای اجتماعی )
هنجارهای اجتماعی رفتارهای معینی هستند كه بر اساس ارزش های اجتماعی قرار دارند ارزشهای اجتماعی به تدریج بصورت هنجارهای اجتماعی در می آیند و با رعایت كردن آنها جامعه انتظام پیدا می كند هنجارهای اجتماعی شیوه های رفتار ی معینی است كه در گروه یا جامعه متداول است و فرد در جریان زندگی خود آن را می آموزد به كار می بندد و نیز انتظار دارد كه دیگر افراد گروه یا جامعه آنرا انجام دهنده مثلا شیوه حرف زدن با افراد سلام كردن احترام كردن دست دادن جزئی از قواعد و آدابی است كه افراد از طریق تعلیم و تربیت فرا می گیرند و به كار می برند و افراد دیگر را هم در اجرای این هنجارها تحت كنترل قرار می دهند اگر كسی هنجار جامعه یا گروه را رعایت نكند مورد سرزنش و حتی مجازات قرار می گیرد مثلاً تعارف كردن یكی از هنجارهای جامعه ماست همه وقتی می خواهیم از در كلاس خارج شویم یا اینكه به سالن غذا خوری بروین به هم تعارف می كنیم و در خروج از كلاس یا رفتن به سالن غذا خوری حق تقدم با بزرگتر است اجرای این رسم اخلاقی رضایت ما را جلب می كند رعایت كردن هنجار جامعه تنها ناشی از وجود پاداش یا مجازات نیست . ما در اجرای این هنجارها و قواعد نیاز به تذكر دیگران نداریم این قواعد نزاكت جزئی از وجو ماست و به نحوی با آن آشنا هستیم و خود را موظف به اجرای آن می دانیم كه به كار نبستن آنها در مواردی ما را دچار احساس گناه می كند به عبارت دیگر افراد در صورت تخلف از هنجارهای گجروهی خود را مجازات می كنند راعایت كردن هنجار اجتماعی یا سازگاری همنوائی با جامعه است در بسیاری از موارد همنوائی بر اساس تمایل و خواست و دلبستگی فرد است و گاه بر اساس اجبار اجتماعی صورت می گیرد افراد از همان آغاز كودكی و تشكیل شخصیت از طریق خانواده پدر و مادر خواهران برادران بزرگتر دوستان و خویشاوندان خود بتدریج هنجارهای اجتماعی را فرا می گیرند و آنرا جزئی از شخصیت خود می سازند و می آموزند آنچه را كه هنجار اجتماعی است به كار بندند و آنچه را كه خلاف هنجار اجتماعی است به كار نبندند .
پذیرش هنجارهای اجتماعی دو صورت دارد یكی اینكه جامعه یا گروه مانند خانواده كودكستان ، مدرسه عمداً به جامعه پذیر كردن فرد می پردازد و از طریق آموزش ، افراد را با هنجارهای اجتماعی گروه آشنا می سازد و او را ملزم به انجام آن می كند دیگر اینكه فرد خود با مشاهده رفتارهای اعضای گروه یا جامعه با هنجارهای اجتماعی آشنا می شود و آنها را اجرا می كند .
در هر جامعه ای برای رعایت كردن و ارجای هنجارهای اجتماعی ، قواعد عرفی و مدون وجود دارد قواعد از طریق نظارت و كنترل اجتماعی صورت می گیرد همه كس همگان را در اجرای هنجار گروه یا جامعه خود تحت كنترل قرار می دهند . در اجتماعات كوچك و محدود از نوع روستا ، عشیره یا طایفه كه روابطه افراد رویا روی چهره به چهره و مبتنی در بر شناخت متقابل است ، كنترل اجتماعی اهمیت زیادی دارد و افراد را تحت فشار قرار می دهد و ملزم به اجرای هنجار اجتماعی می كند در اجتماعات بزرگتر در شهرها خصوصا ً شهرهای بزرگ كه مردم نسبت به هم بیگانه اند كنترل افراد از طریق دستگاه های انتظامی ، اجرائی و نظامی صورت می گیرد عبور اتومبیل به هنگامی كه چراغ راهنمائی قرمز باشد ممنوع و امری نابهنجار است و جریمه دارد هنجار این است كه اتومبیل ها یا افراد صبر كنند تا چراغ سبز شود و آنگاه از چهار راه یا خیابان بگذرند . اگر فردی هم به هنگام قرمز بودن چراغ راهنمائی از خیابان یا چهار راه عبور كند با نگاه سرزنش آمیز و تند و تیز عابرین كه در انتظار سبز شدن چراغ ایستاده اند روبرو و مجازات می شود . وقتی عده‌ای مسافر در ترمینال منتظر اتوبوس هستند و چند نفر از آنها دارند سیگار می كشند و یك نفر می آید و به آنها می گوید : آقایان چرا سیگار می كشید ؟ منظورش این نیست كه در اینجا سیگار كشیدن ممنوع و خلاف هنجار اجتماعی جامعه است بلكه منظورش این است كه سیگار نكشید البته این یك امر اخلاقی است و توصیه ای كه به آنها می كند آنها را اندرز می دهد این امر با وقتی كه شخص در اتوبوس داخل شهر سیگاری در می آورد و آتش می زند و دودش را هوا می كند یا اینكه با سیگاری كه به لب دارد داخل اتوبوس می شود فرق دارد سیگار كشیدن در اتوبوس بر خلاف انجار اجتماعی است و فرد هنجار شكن ممكن است با اعتراض و سر زنش مردم مواجه شود و از عمل خلاف هنجار دست بكشد بدین ترتیب همه اعضای جامعه همدیگر را در اجرای هنجار جامعه به منظور انتام امور جامعه بر قراری و حفظ وحدت و یگانگی تحت كنترل قرار می دهند وقتی همه اعضای جامعه هنجارهای اجتماعی جامعه را به كار بندند سازگاری و امنیت اجتماعی بر قرار خواهد شد در صورتی كه هنجارها را رعایت نكنند و یا اینكه جامعه دارای هنجارهای متضادی باشد ناسازگاری و نا ایمنی در جامعه پدید خواهد آمد و نظام جامعه دستخوش تزلزل قرار خواهد گرفت .
هنجارهای جامعه انواع مختلف دارد پاره ای از مهمترین هنجارهای جامعه عبارتند از ،
1 – رسم اجتماعی : رسم های اجتماعی رفتارهای هستند كه در آغاز برای رفع نیازهای اجتماعی انسان بوجود می آیند و بر اثر تكرار در طول زمان به تدریج به صورت ثابت در می آیند مانند رسم میهمان نوازی در اجتماعات روستائی و عشایری در روستاها و مناطق عشایری به علت نبودن مسافر خانه یا محلی برای گذراندن در شب ، مسافران غالباً به خانه های روستائیان و عشایر مراجعه می كنند این پدیده به تدریج در اثر تكرار بوصرت یكی از رسم های پسندیده در آمده است و بوسیله مردم روستائی و عشایری و همچنین در جامعه شهری كه در گذشته دور یا نزدیك خاستگاه روستائی یا عشایری داشته اند ، اجرا می شود .
2 – میثاق اجتماعی رسمی است كه بر اثر وضعیت خاصی بوسیله بخشی از افراد جامعه بر قرار می شود و با هم عهد و پیمان میبندند كه در امر خاصی بطور متحد اقدام كنند . در زمان بزرگ مالكی در یكی از روستاهای جنوب كه مالك ده بهره مالكانه را از صورت جنسی كه معادل محصول بود بصورت نقدی تبدیل كرد ، زارعان در مسجد اجتماع كردند و هم قسم شدند كه تا وقتی ارباب ده بهره مالكانه نقدی را لغو نكند در زمین او زراعت نكنند بر اثر این وضعیت مالك از روستاها دیگر عده ای از زارعان را بكار زراعت به شیوه دلخواه خود مشغول كرد و در آن سال زارعان ده زمین مالك را كشت نكردند.
3 – تشریفات اجتماعی مانند آداب پذیرایی از میهمان در جشن های بزرگ .
4 – شعائیر اجتمماعی : تشریفات اجتماعی خاصی كه دارای قدمت و اهمیت زیادی است مانند عید قربان یا عید غدیر و اعیاد دینی دیگر شعائر اجتماعی خوانده خوانده می شود .
5 – آداب اجتماعی : مانند آداب غذا خوردن ، آداب لباس پوشیدن كه به منظور خوشایند دیگران انجام می گیرد .
6 – شیوه های قومی : رسمی كه در میان گروه خاصی از مردم كه دارای فرهنگ یا خرده فرهنگ مشتركی هستند وجود دارد مانند سحر خیزی نزد دهقانان و یا رسم پتلاچ در میان بومیان كناره های شمالی اقیانوس آرام كه بر اساس آن هدایائی میان دو خانواده رد و بدل می شود این رسم در پاره ای مناطق دیگر به شیوه مشابهی وجود دارد .
7 – قوانین اجتماعی : قوانینی هستند كه بر اساس آگاهی قبلی در مجلس قانون گذاری وضع می شوند و برای نقض آنها نیز مجازاتهائی پیش بینی شده است .
8– اخلاق اجتماعی : رسم اجتماعی كه دارای اهمیت زیادی است و جامعه نقض آنرا زشت و ناپسند می داند ، اخلاق اجتماعی نامیده می شود مانند احترام گذاشتن به پیران كه یك رسم اخلاقی است .
9 – مقررات اجتماعی : قوانی خاصی است كه جامعه با آگاهی قبلی وضع می كند . این قوانین كلیت ندارد و به گروه خاصی مربوط می باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی .
مجموعه ای از هنجارهای اجتماعی بصورت یك نهاد اجتماعی در می آید مانند نهاد اجتماعی خانواده ، پدر و مادر از فرزندان رفتار خاصی انتظار دارند فرزندان به پدر و مادر احترام می گذارند و از آنها حرف شنوی دارند همچنین پدر و مادر برای فرزندان خود خوراك و پوشاك فراهم می كنند و به آنها محبت می كنند زن و شوهر و برادران و خواهران نسبت به هم رفتار معینی دارند . بنابر این در خانواده ، نظامی از هنجارها پدید می آید كه آنرا بصورت یك نهاد اجتماعی در می آورد خانواده دارای دو نوع هنجار است بعضی از هنجارها خصوصی اند و بعضی عمومی ترند هر زن و مرد ممكن است برای خود در خانواده هنجار خاصی داشته باشند .
فصل دوم
ارزش های اجتماعی و نقش نهادهای مختلف در پروش ارزش ها

(ارزش های اجتماعی و نقش نهادهای مختلف در پرورش ارزش ها )
ارزش نوعی معیار و ملاك بریا تشخیص برای مادی یا معنوی اشیاء است و آدمی بر اساس آن تحریك به كرا و تلاش می شود و سعی در به دست آوردن آن می كند .
ما در زمینه تهیه لباس ، غذا ، مسكن ، انتخاب رشته تحصیلی ، انتخاب همسر ، عبادت ، خدمت ، جنگ ، صلح و ……. به مسئله ارزشها توجه داریم . .
منشاء ارزشها ممكن است یكی از مواردذیل باشند 1 – ذهن و فكر خود انسان 2 – فلسفه های اجتماعی سیاسی 3 – مذهب و وحی
در عین حال منابع در چه دومی نیز وجود دارد مانند شرایط اجتماعی – زمینه های روانی – ارتباط و تداعی انفكار – زمینه های منطقی آداب و رسوم – قانون گذاری پارلمان ما – اظهار نظر مرتاضان و ….. كه از نظر ما هیچكدام از آنها اصیل نیستند و البته در آنجا كه اصطكاك با مذهب پدید نیاورند می توانند برای ما قابل اخذ باشند .
شك نیست كه تربیت صحیح می تواند ارزشهای مطلوب را به جای ارزشهای نامطلوب بگذارد و آنچه را كه پسندیده است به نسل بعدی منتقل سازد ، مفاسد و معایب هر جامعه را تشخیص دهد به فرزندان میهن تفهیم كند كه چه چیزی خوب پسندیده و چه چیز ناپسند است .
ما از طریق ارزش می توانیم به افراد بیاموزیم كه چرا مسئولیت بپذیرد چرا باید در رعایت آن وفادار باشد یا چرا باید كار كند ، دانش بیاموزد مودب باشد و … و به جراًت می توان ادعا نمود هر گاه ارزش در جامعه ای سقوط كرد در ان جامعه به قهقرا سقوط می كند هرج و مرج وبی ثباتی در آن پدید می آید ، مفاهیم معروفو منكر در آن جابجا می شود البته باید در نظر گرفت كه بسیاری از ارزشها در جوامع غیر مذهبی در حال تغییر و در گرگونی هستند و این به علت دگرگونی شرایط اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنی در جامعه است البته ارزشها مطلق مانند دوستی ، زیبایی – اخلاق – مذهب – علم عدالت و ثابت هستند به عنوان مثال انتقال از فقر به ثروتمندی – یا مهاجرت از كشوری به كشور دیگر و همچنین شرایطی چون جنگ صلح و اكتشافات نوین و پیشرفتها ، انتقال از كشاورزی سنتی به صنعتی ، پدید آمدن تحولات تاریخی در جامعه تجارب و معلومات جدید در این امر موثر است و در امر تربیت این مراقبت ضروری است كه از ورود چه ارزشهای جدید ی در جامعه جلوگیری به عمل آید و یا چه ارزشهایی ضبط و جذب گردند .
ارزشها تحت تاثیر عواملی چون سن – رشد – وضع اقتصادی – وضع فرهنگی – وضع سیاسی – فلسفه جات – نیاز ها و لرزشهای مورد قبول ) - تحولات هستند لذا باید خانواده ها و در بیان به این مسائل توجه كافی داشته باشند . و غفلت خانواده ها و مربیان موجب گرایش آن به ناهنجاریهای مختلف می شود .
نوجوانان ارزشها را از خانواده – مدرسه – جامعه كسب می كنند .
خانواده : خانواده ها در آن ها والدین ، لاابالی و بی عقیده باشند و با ارزشهای مخالف و متضاد در آن وجود داشته باشد كودكان حالت سر گردانی و سردرگمی دارند .
مدرسه : برای فرزندان كه به سنین مدرسه رفتن رسیده اند مسئله معلم و مدیر و ناظم و مستخدم مطرح است اگر برنامه مدرسه در حقیقت ادامه راه تربیت در خاه باشد مسئله ای پیش نمی آید ولی اگر متضاد و مخالفتی در كار باشد حاصل آن سرگردانی مجدد است .
نحوه رفتار معلم ، روش تدریس او – طرق اصلاح و سازندگی كه معلم به كار می برد امر و نهی های مدیر و ناظم و نوع بر خورد معاشران با كودكان و نوجوانان ، محتوای درس و برنامه اهداف تربیت و در كل سیستم و نظام حاكم بر او خود ناقل ارزشهای خاص به كودك است كه در جمع ممكن است عامل سازندگی با مدیران بنای شخصیت او باشد .
تسلط و نفوذ هر كدام از خانواده و مدرسه كه بیشتر باشد نفوذ ارزش ها از آن سو زیادتر خواهد بود .
جامعه : منظور از آن فرهنگی است كه بر مردم اجتماع حاكم است و در آن مسئله هنر – ادبیات – آداب و رسوم – علم – فكر سن و شعائر مطرح است .
این زمینه ها از سوی افراد جامعه و بخصوص گروه دوستان به نوجوانان منتقل می شود و باید تحت ضابطه ای در آید كودكان از وقتی به سن تشخیص رسیدند تحت تاثیر وسایل و ابزار و فكر و القاآت دیگران قرار می گیرند . وسایل ارتباط جمعی از روزنامه ها مجلات كمیت – محتوای برنامه رادیو – تلویزیون - سینما – ویدئو – ماهواره و در آن ها اثر گذارند . ارزش هایی كه توسط این وسایل ابزار به فرد منتقل می شوند اهمیتی كمتر از تاثیر خانواده ندارند .
نتیجه گیری
والدین و مربیان باید با كمك تربیت ارزشها و هنجارها را در كودكان و نوجوانان نهادینه كنند برای این كا باید نكات مهمی را در نظر گرفت .
1 – شناخت ارزشها كه ارزشهای حاكم هر جامعه كدام صحیح كدام نا صحیح هستند یا كدام شخصی كدام غیر شخصی و … 2 – شناخت طرز فكرها كه طرز فكر كودك یا نوجوان در باره ارزشهایی پذیرفته چگونه است برخی به دنبال ارزشهای بعضی به دنبال ارزش های مشروط ثابت یا متغیر و … طرز فكرها شناخته نشوند القای ارزش و كیفیت انتقال آن به نسل كودك و نوجوان و جوان و بزرگسال امكان پذیر نیست .
3 – شناخت تمایلات و عواطف كه بر اساس جنس دختر و پسر و همچنین بر اساس سن متفاوت است شناخت تمایلات در سنین كودكی – نوجوانی – جوانی و بزرگسالی متفاوت است .
4 – شناخت مملكیت مورد قبول تربیت بر اساس ملكیت و مذهب مورد قبول انجام می شود
كه معتقدیم خداوند شناخت جامع نسبت به انسان دارند لذا از ملكیت خود شناخت داشته باشیم تا بتوانیم براساس آن فرزندان خود را تربیت كنیم .
در آخر اینكه ارزشها از طریق
1 – احیای فطرات
2 – آموزش مستقیم
3 – آموزش غیر مستقیم
4 – ارائه الگو به نسل دیگر منتقل كرد .
و در این راه باید والدین و مربیان خود الگوهای نمونه در این زمینه باشند .
فصل سوم
كنترل اجتماعی
كنترل اجتماعی از وسایلی است كه بر رفتار افراد اثر می گذارد و آنان را به پیروی از هنجارهای و ارزش ها وادار می كند در صورتی كه فردی از هنجارهای اجتماعی سر پیچی كند و رفتارش مخالف هنجارها و ارزشهای اجتماعی باشد ، از طرف گروه یا جامعه مورد سرزنش و مجازات قرار می گیرید واژه كنترل اجتماعی باشد از طرف گروه یا جامعه مورد سرزنش و مجازات قرار می گیرد واژه كنترل اجتماعی در زبان انگلیسی به معانی قدرت ، توانائی ، تسلط و اقتدار آمده است این واژه در زبان فرانسه با مفهوم اخبار اجتماعی منطبق است و این همان معنائی است می توان آن تحت عنوان (( قدرت معنوی )) معرفی كرد . از نظر اگوست كنت ویژگی اصلی ( قدرت معنوی ) آن است كه هدایت عالی تعلیم و تربیت خصوصی و عمومی را بر عهده دارد قدرت معنوی عبارت از مجموعه افكار و عاداتی است كه افراد را برای پذیرش نظم جامعه ای كه در آن زندگی می كنند و وظیفه ای كه انجام می دهند آماده می سازد تعلیم و تربیت تنها به نسل جوان اختصاص ندارد بلكه نسل بالغ و نیز شامل می شود .
بنابر این همه وظایف اجتماعی را در بر خواهد داشت . هدف این وظایف معنوی آن است كه اصولی كه در افراد نفوذ پیدا كرده است ، یعنی ارزشها هنجارها و رسوم و غیره را به آنان نشان دهد و با استفاده از حد اعلای تائید وسایل اخلاقی هر بار كه افراد از این اصول دور می شوند به آنان یاد آور شود و آنان را به اجرای این وظایف بر انگیزد در واقع كنترل اجتماعی بر اساس ضرورتی است كه از طرف جامعه بر انگیخته می شود و افراد را به منظور حفظ انتظام جامعه به قبول ارزشهای اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی وادار می كند و اجرای این امور ، جامعه نظام های پاداش و مجازات ویژه ای دارد . بدین سان افرادی را كه خلاف ارزشها و هنجارهای اجتماعی رفتار می كنند سرزنش و مجازات می كند و آنهایی را كه رفتاری متناسب با هنجارها و ارزشهای جامعه دارند تشویق می كند و پاداش می دهد .
هنجارهای اجتماعی ، شیوه سازمان یابی و عمل بیشتر گروه های جامعه را تعین می كنند . این هنجارها فرد را به زاهنماهای رفتاری فراتر از هنجارهای گروه های خاصی كه فرد بر آنها وابستگی دارد مجهز می نماید .
بطور كلی زندگی اجتماعی بدون وجود هنجارهای مشترك مورد پذیرش اكثریت افراد ، غیر قابل پیش بینی می گردد همانطور كه قبلاً نیز اشاره گردید برخی از گروه های و نهادهای اجتماعی باید به خاطر نقش ویژه ای كه در فرآیند جامعه پذیری بازی می كنند ، مورد توجه بیشتری قرار می گیرند آژانسهای اصلی جامعه پذیری نظیر خانواده و مدرسه از طرف جامعه قیومت دارند تا به اعضای جدید (( آموزش )) دهند یعنی میراث فرهنگی گذشته و شیوه های قابل قبول عمل اند احساس را بیاموزد بر عكس آژانسهای نظیر گروه هماسالان و ارتباط جمعی بیشتر آموزشهای خود را نداشته یا تصادفی انجام می دهند و بر ادارك و پاسخ های فرد تاثیر می گذارد آژانسهای تخصصصی تر جامعه پذیری گروه های رسمی دیگری هستند كه فرد به آنها می پیوندد هر یك از این گروه ها در فرآیند پرورش اعضای موثر برای خود ، كم و بیش گریشها باور داشته ها و انگیزه هایی را مجدداً در فرد شكل می دهند . بیشتر نظریات موجود در باره تكوین شخصیت ، جامعه پذیری و پرورش كودك كه در علوم رفتاری صورت بندی شده اند تاكید اصلی آموزش كودكان در مورد اساس نظم اجتماعی و فرهنگ جهت توسعه شخصیت آنها را به عهده داشته است ذیلاً او دیدگاه در مورد سازمان اجتماعی خانواده به اجمال بررسی می گردند امروزه وسایل ارتباط جمعی و به ویژه رادیو و تلویزیون مورد استفاده روز افزون قرار می گیرند این وسایل چه نقشی در جامعه پذیری دارند ؟
1 ) وسایل ارتباط جمعی در هنجارهای فرهنگی
2 ) نوع یاد گیری تصادفی كه در نتیجه استفاده از وسایل مذكور ایجاد می گردد
3 – موثر بودن كوششهای سنجیده برای در خدمت گرفتن وسایل ارتباط جمعی و به ویژه تلویزیون برای ایجاد یاد گیری و تغییر اجتماعی تاكید داشته اند كودكان از طریق تلویزیون و سینما در معرض زندگی بزرگسالی قرار می گیرد كه هنوز آنرا تجربه نكرده اند ولی آرزوی دستیابی به آن را داردند كودكان از این طریق تصوراتی در مورد ارزشها ، هنجارها ، نقشهای اجتماعی و دانش اجتماعی لازم برای زندگی آینده را بدست می آوردند این پدیده نتیجه یاد گیری تصادفی بوده و فرآورده سر گرمی برنامه ریزی نشده است .
انواع نا هنجاری ها و كجروی های
موجود در جامعه
فصل چهارم
كجروی
كجروی : در زمان ها فرهنگهای متفاوت ، رفتارهای زیادی به عنوان كجروی یا همنوایی تلقی شده اند گاهی یك عمل واحد در یك گروه به مثابه كجروی تعریف می گردد ولی در گروه دیگر به عنوان همنوایی در نظر گرفته می شود به عنوان مثال بی حجابی (( بعضی جوامع یك رفتار همنوا تلقی می گردد در حالی كه در یك جامعه اسلامی این رفتارها با واكنش نسبتا ً شدیدی روبرو می شود . همچنین از لحاظ می توان این پدیده را مورد بررسی قرار داد – یعنی : در یك جامعه زمانی بی حجابی به عنوان هنجار در آمده است و در زمانی دیگر این پدیده نوعی ناهنجاری به حساب می آید در این ارتباط می توان از ایران قبل و بعد از انقلاب نام برد .
بنابر این ، محیطی اجتماعی – فرهنگی كه عمل كجروی در آن می گیرد باید با دقت مورد ملاحظه واقع گردد .
فصل پنجم
بزهكاری جوانان و…
نوجوانان
- تعریف بزه و بزهكاری
- علل و عوامل بزهكاری نوجوانان
- زمینه ها و علل پیدایش بزه و بزهكاری
- چگونگی پیشگیری از بزهكاری نوجوانان ( پیشنهادات عملی )

معنی و مفهوم ( بزه ) در تمام جوامع بشری یعنی انجام برخی اعمال علیه قانون كه این اعمال
می‌تواند دارای ماهیت های گوناگون باشند مانند
آسیب به اموال – صدمه به افراد – لطمه به نظم عمومی یا ارزشها حاكم و …
بزهكاری به اعمالی اشاره می كند كه منع قانونی دارد و در رده سنی زیر 18 سال انجام می شود .
بزهكاری نوجوانان و جوانان
انتقال :نوجوانی دوره ی جالبی است زیرا برای هر عبارت كه درباره ی نوجوانان بكار می رود مفهوم مقابل و ضد آن نیز می تواند مورد استفاده قرار می گیرد . مثلاً نوجوانان با والدین خود سازگاری دارند و با نوجوانان علیه والدین خویش شورش و طغیان می كند به نظر می رسد كه اختلا‏ عمده‌ی نوجوانان با والدین و دیگر بزرگسالان در زمیه ی كسب آزادی به منظور آزمودن انواع نقش ها و فرصت هاست تا بتوانند الگوهای جدید احساس افكار و اعمال را فرا گیرند با این حال عده ای از نوجوانان بیشتر از بقیه از آزادی بهره مند و بیشتر از سایرین از آن استفاده می كنند خوشبختانه اكثریت نوجوانان از معیارها و شیوه های رفتاری والدین خود چندان دور نمی مانند و دره ی نواجوانی به بزرگسالی راه موفقیت و حداقل مشكل می گذرانند در حالی كه عده ای از این نظم اجتماعی به سوی فرهنگ بزهكاری انحراف پیدا می كنند .
از نظر تكنیكی نوجوان بزهكار كسی است كه متهم به ارتكاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شكنی است ولی به علت آن كه به سن قانونی نرسیده است مانند یك محرم بزرگسال مجازات نمی شود رفتار نوجوان بزهكار موجب می گردد تا به چنگ قانون بیفتد زیرا رفتار او نه تنها خود نوجوان بلكه افراد دیگر و احتمالاَ جامعه را نیز به مخاطره انداخته است باین ترتیب بزهكاری نیز به ویژه توسط روانشاسان به جزائمی اطاق می شود كه افرادی كه به سن قانونی نرسیده اند مرتكب آن ها می شوند .
بزهكاری :
یكی از عوامل موثر در بزهكاری اضطراب و ناآرامی روحی است نابسامانیها از قبیل اختلافات پدر و مادر و بد رفتاری والدین با فرزندان به اضظراب روحی در فرزندان دامن می زنند و آنان را بیشتر در معرض این گونه انحرافات قرار می دهند . تحقیقی كه روی 2652 نفر از نوجوانان بزهكار انجام شده است نشان می دهد كه در خانواده هایی كه سازش پدر و مادر كمتر است درصد بزهكاری و انحرافات بیشتر اسثت .
پسران و دختران برای تسكین اضطرابات ناشی از ناراحتیهای خانوادگی به دوستیهای تباه كننده روی می آورند تا بدین وسیله به دنبال پر كردن خلاء روحی خود و فرو نشاندن ناآرامیهای درونی خویش و چه بسا در این راه چنان زیاده روی كند كه خود را بكلی تباه سازد .
از این رو داشتن پیوندهای محكم عاطفی و برقراری انس و الفت با فرزندان و جلوگیری از پیدایش كمبودهای عاطفی (كمبود محبت ) كه به ایجاد آرامش روان و ارضاء روحی در نوجوانان منتهی مشود – از عوامل بسیار موثر در جلوگیری نفس ( خود را موجودی بی ارزش دانستن ) از عوامل زمینه ساز انحرافات در نوجوانان هستند كه پدران و مادران باید با رفتارهای مناسب خود از شكل گیری چنین احساسهایی در فرزند ان خود جلوگیری كنند ...

منابع
1 – ماهنامه راهنما شماره‌ی 19 و 18 مرداد شهریور ماه 1382 ، چاپ شركت ایثار .
2 – راهنمای پوران و مادران ( شیوه های برخورد بانوجوانان جلد اول ، تالیف محمد علی سادات ، نشر دفتر فرهنگ اسلامی .
چاب پنجم 1374 .
3 – پرورش مذهبی و اخلاقی كودكان ، دكتر علی قائمی ، انتشارات امیری ، چاپ بهرام شهریور 1370.
4 – ماهنامه بصیریت دانش آموز بسیجی ، شماره‌ی 3 ، آبان ماه 1382 ، چاپ میثاق
منابع و ماخذ
مباحث اجتماعی اقتباس از خبرهای مجلس و پژوهش .
مبانی جامعه شناسی – حمید خضر نجات – 1371 – چاپ اول
جامعه شناسی ارزش ها – پرویز مانعی – 1374
رفتارهای بهنجار و هنجار . دكتر شكوه نوابی نژاد – چاپ چهارم – 1373 انتشارت انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران .
فصلنامه می آییند – تابستان 1382 – شماره 16
فصلنامه می آیند – زمستان 1379 – شماره 8
فرهنگیان بسیجی – پیش شماره – 1382
سلسله رهنمودهای موضوعی – دشمن شناسی سخنرانی مقام معظم رهبری .
سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح – 1381 چاپ اول
مباحث اجتماعی – مفاسد اجتماعی – گرد آورنده : مرتضی حسینیان –
اطلاعات هفتگی – شماره ی 16 – 1381
لغت نامه دهخدا ، واژه ای ارزش .
بصیرت ماهنامه سیاسی فرهنگی اجتماعی شماره 3 آبان 1382

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir