توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 كارآموزی در شركت پارس خودرو دارای 82 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد كارآموزی در شركت پارس خودرو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
فصل اول
تاریخچه شركت پارس خودرو
فعالیتهای شركت
تولیدات شركت
وضعیت زمین و ساختمانهای شركت
تولیدات شركت از بدو تأسیس (با ضمیمه تصاویر)
تحولات شركت از بدو تأسیس
ساختار سازمانی شركت پارس خودرو
امكانات و تجهیزات و توانمندیهای شركت
بررسی سطح تكنولوژی در شركت پارس خودرو
آرمان شركت
اهداف كلان
سیاستها
برنامه ها
فصل دوم
واحد مهندسی و تحقیقات محصول
 بخش نقشه كشی شركت
اداره استاندارد و مشخصات فنی شركت پارس خودرو
نحوه اخذ مدارك فنی از اداره استاندارد و مشخصات فنی
وظایف واحد مهندسی صنایع
وظایف عمده مهندسی صنایع واحد ساخت
قسمتهایی كه با مهندسی صنایع به نحوی در ارتباط اند
تاریخچه زمانسنجی
فصل سوم
تحقیق دوره كارآموزی
فصل چهارم
نقشه های ترسیم شده در طول دوره كارآموزی
 
فصل اول
تارخچه شركت پارس خودرو
شركت پارس خودرو در سال 1335 با نام شركت جیپ به منظور واردات و فروش اتومبیلهای جیپ ویلیز آمریكایی تأسیس گردید. در سال 1338 با احداث سالن جیپ شروع به مونتاژ انواع جیپ كرد و در سال 1345 با احداث سالن پرس توسعه پیدا نمود و از سال 1346 با احداث سالن سواری تولید اتومبیلهای سواری آریا و شاهین را آغاز نمود.
این شركت در سال 1352 به نام شركت موتور جك (سهامی خاص) به ثبت رسید و همان سال پس از انتقال داراییها و تعهدات مربوطه، به  شركت جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر نام یافت و به استناد موافقت نامه سازمان صنایع ملی ایران در سال 1359 نام شركت به پارس خودرو (شركت سهامی خاص) تغییر نمود ودر سال 1371 طبق مصوبه مجمع عمومی (صاحبان سهام) و در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی وضعیت سهام شركت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.

فعالیتهای شركت
به موجب بند 14 اساسنامه شركت، موضوع فعالیت پارس خودرو عبارتست از: ساخت و مونتاژ انواع وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها و یا تدارك و تهیه مواد، تجهیزات و ماشین آلات از منابع داخلی یا از طریق واردات و همچنین هر گونه فعالیتی كه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به هر یك از موضوعات مذكور و به نحوی از انحاء مفید و یا نانع باشد.


تولیدات شركت
1-    تولید و مونتاژ اتومبیل های اولیه
جیپ شهباز، كالسكه ای، كروكی ساده ونظامی، جیپ استیشن آهو، جیپ وانت و سیمرغ و آمبولانس كه از سال 1338 آغاز و تا سال1359 ادامه داشت ولی به دلیل قطع رابطه با آمریكا و عدم تأمین قطعات یدكی از منبع اصلی، تولید آنها مدتی متوقف و مجددا از سال 1362 تا 1364 تولید 88808 دستگاه سفارش مربوطه به مصالحه در دیوان داوری لاهه انجام گرفت كه تاكنون حدود 94746 دستگاه انواع جیپ در این شركت تولید شده است.
در ادامه تولیدات جیپ در سال 1359 قراردادی با شركت ماهیندرای هند بسته شده كه با ورود قوای محركه تولید جیپ های توسن، كالسكه ای و كروكی در خط تولید قرار گرفت ولی به دلیل كیفیت نامرغوب آنها در سال 1365 نیروی محركه جیپ به شركت میتسوبیشی ژاپن سفارش داده شد كه از مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار بود.
با مطالعات بسیار گسترده ای كه از مدتها پیش توسط سازمان مهندسی شركت شروع شده بود اتومبیل جیپ را به شكل بسیار مطلوبی تغییر داد و در سال 1368 جیپ صحرا را آماده عرضه به متقاضیان نمود. این اتومبیل با قوای محركه میتسوبیشی تولید گردید كه به عنوان یك اتومبیل دو منظوره (شهری و بیابانی) مورد استفاده قرار می گیرد. به موازات تولید جیپ وانت شورلت نیز از سال 1356 آغاز گردید كه تا سال 1361 ادامه داشت و حدود 1984 دستگاه تولیدشد. همچنین تولید لندرور 7 نفره اسپانیایی نیز از سال 1362 آغاز شد كه تا سال 1366 ادامه داشت و در مجموع حدود 14591 دستگاه از این خودرو تولید گردید.

2-تولید و مونتاژ اتومبیلهای سواری
در سال 1346 با آریا و شاهین (رامبلر) شروع شد و به موازات آن با احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات، حجم قطعات وارداتی به تدریج كاهش یافت.
در سال 1352 با تبدیل شركت جیپ به جنرال موتورز ایران تولید سواریهای آریا و شاهین با 32784 دستگاه خاتمه یافت كه بلافاصله تولید سواری شورلت ایران (اپل) در سه مدل (2800،2500، رویال) جایگزین گردید كه تا سال 1355 تعداد 18859 دستگاه تولید شد. در این سال تولید سواریهای  جنرال موتورز به نام شورولت نوا در چهار مدل، بیوك در پنج مدل و كادیلاك سویل جایگزین تولید اتومبیلهای اپل گردیدند و تولید این سری از اتومبیلها نیز به علت قطع رابطه با آمریكا در سال 1361 خاتمه یافت تعدادی از سفارش اتومبیلهای فوق در بنادر كانادا بلاتكلیف مانده بود كه پس از مصالحه در دادگاه لاهه تولید مجدد شروع، و در سال 1367 جمعاً با 25822 دستگاه تولید این محصولات خاتمه یافت.

3-پروژه نیسان پاترول
طرح تولید خودروهای دو دیفرانسیل كه به عنوان یكی از طرحهای مهم دهه اول انقلاب در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در غالب بخشی از پروژه عظیم انتقال تكنولوژی و كمكهای فنی در سال 1364 طی قراردادی بین نیسان موتور ژاپن و سازمان گسترش به عنوان مجری، بخشی از طرح به شركت پارس خودرو واگذار گردید كه متعاقب آن، مطالعات اولیه و عملیات اجرایی در فروردین ماه 1365 شروع شد و در بهمن ماه 1365 نیسان استیشن چهار درب VAN و در آبان ماه 1366 مدل استیشن دو درب (HARD TAP) ودر شهریور ماه 1367 مدل وانت دو دیفرانسیل نیسان (PICK UP) به مرحله تولید رسید كه تولید وانت با 7560 دستگاه در سال 1370 خاتمه یافت. ضمن این كه تولید نیسان دو درب و چهار درب تا اواخردهه70  ادامه یافت .  ضمناً در سال 1366 به دلیل نیاز جبهه‌های جنگ تحمیلی به نیسان استیشن چهار درب آمبولانس و در سال 1368 نیز به جهت نیاز بانك مركزی به اتومبیل پول رسانی خودروی نیسان  چهار درب جهت امر مذكور طراحی و شروع به تولید گردید، به موازات حذف تعدادی از قطعات CDK نیسان پاترول، تولید و ساخت داخل و جایگزین كردن آنها از جمله صندلی، كابین عقب وانت به طور كامل، رادیاتور، شیشه، باك بنزین، اگزوز، فنر شمش، سپر، زاپاس بند و ركاب، گارد جلو، بچه گل گیر، باربند، بخاری و آئینه ها از طریق ساخت قطعات در داخل شركت و تولیدكنندگان داخل كشور شروع شد.
4- خودروی سپند
در اوایل سال 1376 خط تولید خودروی چیپ صحرا از سالن قدیمی خود جمع شده و تولید خودروی سپند در این سالن آغاز گشت، با خریدن امتیاز تولید از سایپا ، خودروی سپند 1  (رنو سابق) سپند جوانان، سپند 2 در سالن شماره 2 تولید شد. سپند جوانان با امكانات بیشتر نسبت به سپند 2 از جمله افزایش حجم موتور و نیز تغییر در فرم سپرهای جلو و عقب و … تولید شد.
سپند PK كه با استفاده از موتور پراید برای نیرو محركه و نیز تغییرات در تزئینات داخلی، در این سالن تولید گشت. از اول سال 85 خودروی بهینه سازی شده NEW PK كه از لحاظ بدنه و كاركرد بهینه شده PK میباشد در سالن شماره 2 تولید میشود. (روزانه حدود 60 دستگاه)
5- خودروی ماكسیما
كار تولید و مونتاژ این خودرو از دی ماه 1380 در سایت شمالی شركت واقع در پشت ساختمان سایپا گستر شروع شد. این خودرو یكی از محصولات شركت نیسان در سال 99-1998 میلادی بوده وبه صورت انبوه به تولید رسید. در حال حاضر به علت نبود سفارش خرید تولید این خودرو به حد بسیار پایینی رسیده است.
6- خودروی پیك آپ
كار تولید انبوه خودروی وانت تك كابینه و دو كابینه نیسان پیك آپ (PICK UP) با موتور انژكتوری به صورت قطعات منفصله  CKD در سالن مونتاژ شماره 1 آغاز شد.  و هم اكنون نیز كار تولید این خودرو ادامه دارد.
7- خودروی رونیز
شركت برای حفظ موقعیت خود به عنوان اولین وبرترین تولید كننده خودرو دو دیفرانسیل در كشور كار مطالعاتی را روی خودوری دو دیفرانسیل رونیز شروع كرد و به متعاقبب آن كار تولید آن را آغاز نمود.

8- پروژه L90 و L84
شركت پارس خودرو در جهت نیل به اهداف كلان خود و برآورده كردن نیاز مشتری، طرح تولید دو خودروی سواری جدید و روز دنیا را به نام Logane 90 و Megane 84 در سال 85 دارد.
این پروژه با همكاری شركت رنو فرانسه انجام می پذیرد. هم اكنون كار احداث سالن تولید به انجام رسیده و كار نصب تجهیزات و اتوماسیون ادامه دارد. شركت در نظر دارد از شهریور ماه 85 كار تولید انبوه این خودروها را آغاز كند.
9- خودروی پراید و  141
با توجه به نیاز شركت سایپا و بودن پتانسیل تولید در شركت پارس خودرو سفارش تولید خودروی پراید و 141 به صورت دستمزدی پذیرفته شد و كار تولید این دو خودرو آغاز شد و هم اكنون نیز ادامه دارد.
وضعیت زمین و ساختمانهای شركت
مساحت كل شركت 567546 مترمربع می باشد كه 102419 مترمربع آن زیربنا شامل سالنهای تولید و سالن پرس، ساخت قطعات و انبارها و ساختمانهای اداری است كه از این مقدار 82644 مترمربع زیر بنای تولید می باشد.
تولیدات شركت از بدو تأسیس
تولیدات پارس خودرو از بدو تأسیس تیرماه 85 را میتوان بر اساس تیپولوژی خودروهای سواری گروههای زیر طبقه بندی نمود.
1- (Sport Utility Vehicle) SUV
شامل : الف- انواع مدل جیپ در مدلهای شهباز، توسن، صحرا (كالسكه ای كروكی و نظامی) و  لندرور
ب-انواع مدل استیشن در مدلهای آهو، نیسان پاترول، آمبولانس،‌پول رسانی، رونیز و  سرانزا
2- Sedan
شامل انواع سواری در مدلهای آریا، شاهین، شورولت، اپل،‌شورولت نوا، بیوك كادیلاك، ماكسیما. سپند1، سند2، Pk ، NewPK ، پراید و 141
2-    وانت شامل انواع وانت در مدلهای شورولت سیمرغ ، نیسان پاترول، پیك‏آپ.

تحولات شركت از بدو تأسیس:
اكنون بیش از 40 سال از تاریخ تأسیس شركت پارس خودرو و مونتاژ نخستین اتومبیل در ایران میگذرد و صنعت اتومبیل سازی در این دوران با تحولات گسترده‏ای روبرو بوده و مسائل بسیاری را تجربه نموده است. شركت پارس خودرو نیز همانند سایر خودرو سازان داخلی فعالیت خود را از مونتاژ اتومبیل شروع كرده و به موازات توسعه امكانات و افزایش قابلیتها ،     سیا ستهایی  را در نیل به هدف تعمیق ساخت داخل   اجرا نموده ا ست . شركت پارس خودرو در عمر 40 سا له خود چهار دوره متفاوت را گذرانده است.
دوره اول:
این دوره با شروع نخستین فعالیت مونتاژ جیپ در سال 1338 آغاز و تا سال 1346 ادامه داشت. خصوصیات ویژه صنایع اتومبیل سازی در كشورهای در حال توسعه نظیر تك مدلی و محدود شدن فعالیتها صرفاً به مونتاژ خودرو از ویژگیهای این دوره محسوب می گردند. در این دوره هیچگونه فعالیتی در جهت ساخت قطعات انجام نپذیرفته است.

دوره دوم:
این دوره با آغاز تولید اتومبیلهای سواری آریا و شاهین در سال 1346 و نیز احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات آغاز و تا سال 1352 ادامه داشت. خروج از حلقه تولید (تك مدلی) و توجه خاص به ساخت قطعات خودروهای تولیدی در جهت كاهش حجم قطعات وارداتی از مشخصه های این دوره است. ساخت كلیه قطعات بدنه و رینگهای چرخ آریا و شاهین در این دوره از مهمترین و نخستین اقدامات در زمینه ساخت داخل در ایران محسوب میگردد.
دوره سوم:
حركت در جهت ساخت داخلی قطعات در سال 1352 مقارن با توقف تولید آریا و شاهین و آغاز مشاركت سرمایه ای شركت جنرال موتورز آمریكا در سهام شركت جیپ (پارس خودروی فعلی) متوقف و به فراموشی سپرده شد. سیاستهای شریك جدید ایجاب مینمود كه فعالیت شركت صرفاً به مونتاژ شورولتهای اپل، شورولت نوا، بیوك و كادیلاك كه تمامی قطعات آن وارداتی بود محدود گردید. این دوره تا پیروزی انقلاب اسلامی و قطع رابطه با امریكا و نیز خاتمه واردات قطعات منفصله اتومبیلهای تولیدی از آمریكا ادامه داشت.
دوره چهارم:
متعاقب پیروزی انقلاب و قطع رابطه با آمریكا و نیز خاتمه واردات قطعات منفصله از آن كشور، مقتضیات سیاسی و تجاری، مشكلات اقتصادی و عدم ایفای تعهدات از سوی شركتهای خارجی و مسائل ارزی و گشایش اعتبار وضعیت جدیدی را به صنایع، خصوصاً صنعت خودرو سازی تحمیل نموده و توسعه خود كفایی در صنایع و جهت گیری به سمت تعمیق ساخت قطعات در داخل ، در رأس برنامه ها قرار گرفت.
شركت پارس خودرو با تدوین برنامه های ساخت قطعات در داخل از طریق سازماندهی منابع داخلی كشور و سرمایه گذاری و یا حمایت از صنایع تولید قطعات خودرو در داخل كشور سعی در گذر از نخستین مرحله خودرو سازی (مونتاژ، تعمیق ساخت قطعات و یا كپی سازی ) به مرحله دوم (طراحی خودرو) را دارد. برنامه ریزی گسترده در جهت تعمیق ساخت قطعات و كاهش روز افزون وابستگی به واردات CKD از مشخصات این دوره به شمار میرود.
ساختار سازمانی شركت پارس خودرو:
ساختار تشكیلاتی شركت پارس خودرو طی عمر 40 ساله شركت بارها تغییر كرده است و نهایتاً بخشها بر مبنای وظیفه و كاری كه انجام میدهند شكل گرفته اند (Functional Structure) معهذا ایجاد انعطاف در سازمان جهت امكان اعمال تغییرات لازم در زمان مناسب و مساعد به صورتی كه عوامل درون سازمانی قابل كنترل را با عوامل برون سازمانی غیر قابل كنترل در راستای تحقق اهداف عالیه سازمان انطباق بخشد، مورد توجه دائمی قرار دارد. بدیهی است در هر ساختار نظام یافته و جدید، الگوهای  سازماندهی در حوزه های ساخت داری، ساخت آفرینی، اجرا و پشتیبانی  و حوزه مدیریت استراتژیك مدنظر خواهد بود.
امكانات و تجهیزات و توانمندی های شركت
این شركت دارای 560000 مترمربع مساحت است كه یك پنجم آن مسقف به سالنهای مونتاژ، ساخت، پرس قطعات، قالب و ابزار سازی و همچنین انبارهای CKD و موارد تولیدی و ساختمانهای اداری و نیروگاه است. در حال حاضر با راه اندازی ماشین آلات بسیار مدرن فرز CNC بوكو ویونیدا، دستگاه برش لیزری، پرس دو آلفرم و آزمایشگاه مجهز و بهینه سازی سیستم رنگ خودرو این شركت از نظر دسترسی به تكنولوژی نوین قدمهای مؤثری را برداشته و با توجه به وجود 4 سالن مونتاژ میزان راندمان شركت را به مقدار قابل ملاحظه‏ای افزایش داده است. كه از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-    طراحی و ساخت انواع قالبهای برش، كشش، خم و فرم
2-    طراحی و ساخت انواع جیك های ماشینكاری و فیكسچرهای جوشكاری، سوراخكاری و چند منظوره و انواع مختلف ابزارهای خاص
3-    ساخت پیچیده ترین قالبهای كشش با تكنولوژی خاص به كمك پرس دو آلفرم به ابعاد 400×1600×2100 میلی متر
4-    ساخت سنبه و ماتریس انواع قالب به كمك انواع ماشینهای فرزكپی CNC با حداكثر ابعاد 800×2000×4000 میلی متر
5-    دستگاه اندازه گیری 3 بعدی با دقت 002/0 میلی متر
6-    انواع پرسهای ضربه ای و هیدرولیك از 45 تا 1800 تن
7-    حكاكی و جوشكاری و برشكاری دقیق ترین فرمها به كمك دستگاه لیزر با حداكثر برش 18 میلی متر بر روی  انواع مختلف فلزات
قابل ذكر است كه شركت پارس خودرو با دارا بودن مراكز آموزش توانمند با برخورداری از كارگاه های فلز كاری، جوشكاری، تراشكاری ، اتومكانیك و واحدهای كامپیوتر و آموزش زبان و با به كارگیری وسایل كمك آموزشی سمعی و بصری، بسیاری از نیازهای آموزشی شركت را با استفاده از متخصصین داخلی شركت و نیز همكاری اساتید صاحب نام دانشگاهی و مربیان مجرب سازمان فنی و حرفه ای برطرف می نماید. با توجه به اهمیت توسعه و بهسازی نیروی انسانی از طریق آموزش، این مركز در تلاش است تا با اجرای طرح جامع شناخت نیازهای آموزشی پرسنل با برنامه ریزی بلند مدت و نهایتاً ارزشیابی عملكردها، در آینده  نزدیك نتایج مطلوبی را در روند بهره وری نیروهای آموزش دیده و نهایتاً توسعه و پیشرفت نصیب شركت نماید.
بررسی سطح تكنولوژی در شركت پارس خودرو
 شیوه های مختلفی برای ارزیابی سطح تكنولوژی در رده یك شركت و یا كشور ارائه شده است مدل عرضه شده توسط كمسیون اقتصادی، اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) تصویر مناسب تری از وجوه مختلف تكنولوژی در سطح صنعت یا شركت ارائه میدهد. به كمك این مدل میتوان به یك ارزیابی كمی از وضعیت تكنولوژی در صنایع خودروسازی داخلی در مقایسه با شركتهای معتبر در سایر كشورها و وضعیت ایده آل موجود دراین صنعت در جهان (State Of The Art) S.O.A دست یافت.
بر اساس مدل ارائه شده توسط ESCAP  تكنولوژی به عنوان اصلی ترین عامل در تولید هر نوع كالا از اجزا بنیادین زیر تشكیل میگردد.
-    تكنولوژی متبلور در تجهیزات یا سخت افزار (T:TECHNOWARE)
-    تكنولوژی متبلور شده در افراد یا انسان افزار (H:HUMANWARE)
-    تكنولوژی متبلور در مدارك و اطلاعات  یا اطلاعات افزار (I: INFOWARE)
-    تكنولوژی متبلور در تشكیلات و مدیریت یا سازمان افزار (O: ORGANWARE)
آرمان شركت:
راهبری شركت جهت ایفا نقش تولید كننده در سطح جهانی
اهداف كلان:
-    ارتقاء دانش فنی، توان طراحی، ساخت، مونتاژ، تست و سرویس خودرو و  قطعات
-    حفظ موقعیت پارس خودرو به عنوان معتبرترین تولید كننده خودروهای دو دیفرانسیل در كشور
-    ایجاد و گسترش تولید انواع خودروهای سواری در كلاسهای مختلف
-    سازماندهی و به كارگیری سازندگان داخلی قطعات و مجموعه ها جهت تعمیق ساخت داخل
-     بهبود مستمر تكنولوژی در تمامی ابعاد، ارتقاء كیفیت و نوآوری در محصولات و خدمات در انطباق با  ا لزامات محیطی، نیازها و انتظارات مشتریان
-    انطباق تولیدات با استانداردهای بین المللی
-    رشد وتوسعه سهم پارس خودرو از بازار داخلی اتومبیل و نفوذ در بازارهای منطقه ای و جهانی از طریق عرضه داخلی و صدور خودرو و قطعات
سیاستها:
1-    سرمایه گذاری جهت افزایش ظرفیت تولید مناسب با نیاز جامعه، سپس بكارگیری كلیه ظرفیتهای موجود
2-    صرفه جویی اقتصادی و كنترل هزینه های تولیدی، خدماتی و پشتیبانی جهت كاهش قیمت تمام شده محصولات و هدایت منابع جهت ایجاد دارایی های مولد
3-    سرمایه گذاری در امر تحقیقات و نوآوری و تقویت واحد مهند سی و تحقیقات محصول به منظور توانمند شدن در طراحی محصول و اصلاح مستمر آن
4-    حركت در راستای توسعه ساخت داخل مجموعه ها و استقلال از شركتهای خارجی
5-    ایجاد تنوع در تولیدات و محصولات مبتنی بر استراتژی محصولا ت آتی
6-    حمایت فنی اقتصادی جهت ایجاد توسعه و بازسازی پایگاههای ساخت داخل قطعات و مراكز تحقیقاتی خودرو
7-    ایجاد زمینه های ساخت منعطف اقلام و قطعات استراتژیك سرمایه بر در تولید محصولات
8-    تأكید در ساخت قطعات و محصولاتی كه دارای توجیه اقتصادی بوده ودر تقلیل ارزیری مؤثر باشند و تقدم در ساخت قطعاتی كه سریعاً ایجاد ارزش افزوده می نمایند.
9-    ارتقاء مستمر كیفیت محصولات و بهبود مستمر و بهسازی قطعات و مجموعه ها در انطباق با تغییرات تكنولوژی و الزام‌ها وانتظارات
10-    سازماندهی، توسعه وبازسازی پایگاههای ساخت داخل ( از طریق شركت طراحی و مهندسی پارس خودرو) و ایجاد هماهنگی در امر كیفیت و كمیت قطعات ساخت داخل
11-    انتخاب و به كارگیری تكنولوژی هایی كه فاقد اثرات سوء در محیط زیست بوده و یا این اثرات سوء را به حداقل برسانند.
12-    انتخاب تكنولوژی های پیشرفته، سازگار با واقعیتها و تنگناها
13-    افزایش بهره برداری از ظرفیت ماشین آلات و تجهیزات تا دستیابی به استانداردهای متداول در جهان
14-     بكارگیری الگوها و متدهای نوین سازماندهی و مدیریت و توسعه نیروی انسانی
15-    تأكید بر امر آموزش كاركنان و متخصصین (ایجاد امكانات آموزشی، ارتباط با مراكز آموزشی و تحقیقاتی و افزایش آموزش ویژه، دوره‏های تخصصی و … )
16-    جلب رضایت مشتریان از طریق افزایش كیفیت، كاهش هزینه، گسترش شبكه فروش و خدمات پس از فروش
17-    تأكید بر بررسی و تجزیه و تحلیل در ارزیابی بازارهای خارجی و توجه به توسعه صادرات محصولات و قطعاتی كه دارای ارزش افزوده ارزی هستند.
برنامه ها
شركت پارس خودرو به منظور نیل به اهداف كلان شركت و براساس سیاستهای اعلام شده، اجرای برنامه هایی را در چهار چوب طرحهای ذیل را در سالهای آینده مدنظر دارد:
1-    طرحهای مربوط به كاهش ارزبری واحد تولید و توسعه ساخت داخل
2-    طرحهای مربوط به افزایش كیفیت محصول
3-    طرحهای مربوط به صادرات
4-    طرحهای تحقیق و توسعه
5-    طرحهای مربوط به افزایش سازگاری محصولات با محیط زیست
6-    طرحهای مربوط به افزایش بهره وری ماشین آلات و كاركنان
7-    طرحهای مربوط به بروز نمودن تكنولوژی و توان  تولید
8-    طرحهای مربوط به خدمات بعد از فروش
9-    طرحهای مربوط به بهسازی و بروز كردن محصولات
 
فصل دوم
واحد مهندسی و تحقیقات محصول
یكی از بخشهای مهم معاونت مهندسی میباشد و وظایف مهمی را بر عهده  دارد كه شامل موارد ذیل میباشد:
1-    طراحی و محاسبه قطعات خودروها
2-    ارائه پیشنهادات علمی و عملی در جهت بهبود و ارتقاء كیفیت خودروها
3-    تهیه و تدوین مشخصات فنی خودرو از قبیل (نقشه، ERS، مدارك فنی و …)
4-    آزمایش و تست عملكرد قطعات خودرو به خصوص قطعات ایمنی و تغییر یافته
5-    بررسی قطعات ارسالی از منابع مختلف و تهیه گزارشات لازم
6-    اصلاح و بهبود محصولات موجود
7-    تماس با مراكز علمی و فنی ونیز شركت در سمینارها و نمایشگاهها و ارائه گزارش
8-    نظارت و همكاری در جهت رفع معایب و اشكالات مشاهده شده در طراحی
9-    انجام عملیات مربوط به مستند سازی طرح ها وتهیه نقشه و مدارك و گزارشات
10-    طراحی و بهینه سازی قطعات بدنه
11-    بررسی قطعات ارسالی از منابع قطعات و تهیه گزارشات توجیهی
12-    نظارت بر ساخت نمونه و بررسی و تأیید قطعات ارسالی از قسمت ساخت
13-    طراحی و بهینه سازی قطعات شاسی و نیرو محركه
14-    برنامه ریزی برای انجام پروژه های جدید
15-    بررسی و تأیید نقشه های ترسیم شده در قسمت نقشه كشی و مقایسه آنها با استانداردها
16-    نظارت بر تست قطعات خودرو از نظر نصب، عملكرد، طول عمر، استحكام و … )
17-    نظارت و همكاری در اجرای آزمایش طرحها و انجام اصلاحات نهایی
18-    نظارت و اجرای پروژه های جدید تا مرحله ساخت و تولید
19-    ارتباط مستمر با كارشناسان و مسئولین و احدهای مختلف شركت
20-    بررسی اقتصادی، علمی، اجرائی و فنی طرحها
بخش نقشه كشی شركت:
بی شك قسمت طراحی و نقشه كشی از مهمترین و شاخص ترین قسمتهای هر كارخانه یا شركت تولیدی میباشد.
این قسمت در شركت پارس خودرو یكی از زیر مجموعه های واحد مهندسی و تحقیقات محصول بوده و وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-    دریافت سفارش كار از بخش های گوناگون شركت
2-    انجام اندازه گیری دقیق از قطعه
3-    ارسال قطعات پیچیده و دفرم به واحد CMM به منظور دریافت فایل CMM قطعه
4-    تهیه طرح مقدماتی از قطعه مورد نظر
5-    ترسیم نقشه های اجرایی دقیق با توجه به آخرین استانداردهای نقشه كشی از قطعه یا طرح یا نمونه یا مجموعه به وسیله كامپیوتر
6-    انجام تغییرات بر روی نقشه های قبلی بر اساس درخواست ارائه شده توسط كارشناس مربوطه (به صورت دستی یا كامپیوتری)
7-    ضبط،كنترل و نگهداری فایلهای كامپیوتری مربوط به نقشه ها در سیستم آرشیو مكانیزه
8-    كنترل نقشه هایی كه توسط شركتهای سازنده قطعات به شركت ما در ارسال می شوند
9-    گرفتن PLOT از نقشه های ترسیم شده و تحویل آن به بخش یا كارشناس سفارش دهنده
اداره استاندارد و مشخصات فنی شركت پارس خودرو
بخشی از معاونت مهندسی و قسمت مهمی از كارخانه است كه وظیفه دارد تا اسناد، مدارك، استانداردها، نقشه ها، كاتالوگها، كتابها، مجلات، جزوات و …  مورد نیاز را تهیه نماید و با ایجاد نظم و حفاظت آنها نیازهای فنی بخشهای مختلف شركت را برطرف نماید.
این اداره از قسمتهای زیر تشكیل شده است:

1-    قسمت استاندارد و مشخصات مهندسی
این قسمت وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-1    جمع آوری و ارائه اطلاعات فنی مورد نیاز قسمتها
2-1-جوابگویی و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سازمانها و مراكز مختلف
3-1-بررسی اولیه اطلاعات و مدارك فنی واصله از كارخانجات تأمین كننده قطعات CKD و تبادل این گونه مدارك با قسمتهای ذیربط در سطح شركت بر اساس فرمهای موجود
4-1-ایجاد ارتباط با مدیریت اطلاعات رایانه ای در خصوص تنظیم پارت لیستهای مختلف در سیستم شبكه
5-1-ایجاد ارتباط با مدیریت اطلاعات رایانه ای در خصوص كد گذاری خودروهای مختلف و محصولات جدید از لحاظ مدل، تیپ، كد محصول، كد رنگهای مختلف و مشخصات فنی
6-1- بررسی، كنترل، آماده سازی، مشخصات فنی خودروها
7-1-نظارت بر تنظیم گرافیك، رنگ خودروهای مختلف با ارائه شماره فنی و كدهای مورد نظر
8-1-تصمیم گیری در نحوه اجراء كامل زیر برنامه ها و دستورالعملها
9-1-تماس با كارخانجات تأمین كننده قطعات CKD به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز (نقشه- مشخصات فنی) و هم چنین بروزآوری اطلاعات مربوطه و …
10-1-گردآوری اطلاعات و تدوین درخواستهای تغییر ازكارخانجات تأمین كننده CKD با هماهنگی واحد ساخت داخل بر اساس فرمهای خاص
2-    قسمت پردازش مدارك مهندسی
این قسمت وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-2- تنظیم پارت لیستهای كیه مدلها بر اساس اطلاعت دریافتی از كارخانه ها و یا ادارات تحقیق و توسعه
2-2- حضور در برنامه تولید نمونه اولیه هر خودرو PILOT
3-2- بروزآوری اطلاعات پارت لیستی بر اساس مدارك دریافتی
4-2- ثبت شماره فنی قطعات به منظور تنظیم E.S.R مربوطه
5-2- انجام تغییرات در سیستم شبكه در صورت نیاز
6-2- تهیه گزارشهای درخواستی و ارائه به كارشناس مسئول استاندارد و مشخصات مهندسی
7-2- گزارش گیری از اطلاعات ریخته شده در سیستم به طریق مختلف
3-قسمت تأمین تكنولوژی
وظایف این قسمت عبارت است از:
1-3- نگهداری و گسترش شبكه كامپیوتری مهندسی
2-3- نگهداری و گسترش آرشیو مكانیزه
3-3- نصب و راه اندازی نرم افزارهای مختلف مهندسی در شبكه و كامپیوترهای معاونت مهندسی
4-3- رفع اشكالات نرم افزاری كاربران معاونت مهندسی
5-3- برنامه نویسی كامپیوتر در خصوص استفاده از نرم افزارهای موجود مربوط به اطلاعات خودروهای تولید شده در شركت
6-3- دریافت اطلاعات از اینترنت وارائه گزارش لازم
7-3- بررسی وتهیه لیست نرم افزارهای جدید مورد نیاز معاونت مهندسی
8-3-گزارش گیری از نرم افزارهای مربوط به اطلاعات مهندسی به طریق مختلف
4-قسمت بایگانی و امور چاپ
این قسمت وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-4-انجام امور مربوط به امور بایگانی (نقشه ها، نامه ها، مدارك‏مهندسی و…)
و همچنین نسخه برداری از اطلاعات مربوطه را به عهده داشته و ملزم به اجراء دستورالعمل های مصوب می باشد.
2-4-كنترل و نگهداری نقشه ها به تفكیك مدل و برخی موضوعات اختصاصی و كلاسه بندی دقیق آنها
3-4-نظارت بر بایگانی كلیه مدارك و پرونده ها و رعایت دقت در حفظ و نگهداری آنها
4-4 نظارت بر ثبت كلیه كتب و نشریات جدید خریداری شده
5-4-كنترل وضعیت نشریاتی كه دوره اشتراك آنها منقضی شده و می‏بایست در رأس تاریخ مقرر نسبت به تمدید اشتراك اقدام لازم صورت پذیرد.
6-4-كنترل در به روز آوری اطلاعات مهندسی
7-4-كنترل فایل كامپیوتری نقشه های اسكن شده و بروز نگه داشتن آنها
5-قسمت كتابخانه وبایگانی
این قسمت وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-5-ایجاد رابطه و تفاهم هر چه بیشتر بین كتابخانه مهندسی و كاركنان شركت
2-5-فهرست نویسی كتب خریداری شده جدید
3-5-آماده سازی مشخصات  نشریات برای تایپ
4-5-تهیه گزارش ادواری در جهت دریافت نشریات و كتب حداقل هر سه دفعه یكبار
5-5-كنترل كتب فارسی و لاتین و انبار گردانی هر سه ماه یكبار
6-5-ثبت كتب جدید خریداری شده و هم چنین نشریات در دفتر مخصوص و كاردكس مربوطه
7-5-ممهور نمودن كلیه كتب و نشریات جدید به مهر موجود
8-5-كنترل لیست سفارشات، با نشریات و كتب دریافتی
9-5-نظارت دقیق بر امانت كتب و نشریات، پیگیری در جهت عودت آنها بر اساس تاریخ برگشت
10-5-نظارت بر حسن استفاده از كتب و نشریات
11-5 بروزآوری لیست كتب و نشریات  و استانداردهای موجود در كتابخانه  ...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir