لیست : 1-3 یک برنامه که قابلیت محاوره با کاربر را دارد . اعلان // Namespace using System;
کلاس آغازین برنامه // class InteractiveWelcome {
آغاز اجرای برنامه //
public static void Main() {
متنی بر روی صفحه نمایش داده میشود //
Console.Write("What is your name?”);
متنی نمایش داده شده و برنامه منتظر دریافت ورودی میماند //
Console.Write("Hello, {0}! ", Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Welcome to the C# Persian Tutorial!");
}
}
همانطوریکه در این برنامه دیده می شود، متد Main() دارای پارامتر نیست . در عوض یک خط به متن برنامه لیست 1-2 اضافه شده است . در اولین خط از این برنامه، متنی با عنوان اینکه نام شما چیست؟ بر روی صفحه ظاهر می شود . سپس در خط بعدی پس از نوشتن کلمه Hello, ، برنامه منتظر دریافت ورودی از کاربر می شود . بدین معنی که این بار تا زمانیکه کاربر متنی را به عنوان نام خود وارد نکند اجرای برنامه به
پیش نخواهد رفت و خط بعدی اجرا نمی شود . این برنامه روش ایجاد ارتباط از طریق برنامه با کاربر را نمایش میدهد . در این مثال کاربر دقیقاً متوجه میشود که چه زمانی باید اطلاعات را وارد نماید و این اطلاعات چه باید باشد در حالیکه در مثال قبل چنین نبود . همانگونه که میبینید در این برنامه آرگومان {0} مستقیماً از طریق دستور Console.ReadLine() دریافت می شود و بلافاصله در خروجی نمایش داده می شود . دستور ReadLine() نیز یکی از متدهای کلاس Console است که بوسیله آن رشته ورودی خوانده می شود . خروجی برنامه فوق به شکل زیر است :
www.cpORoje.ir
What is your name?:
)سپس برنامه منتظر دریافت متنی از ورودی توسط کاربر می ماند (
)پس از اینکه کاربر رشتهای را وارد کرد و کلید Enter را فشار داد، متن زیر نمایش داده می شود (. Hello, Meysam!
)سپس اجرای برنامه به دستور بعدی منتقل می شود ( Welcome to the C# Persian Tutorial!
خروجی کامل برنامه What is your name:
Hello, Meysam! Welcome to the C# Persian Tutorial!
توجه کنید که ReadLine() به عنوان یک مت د، مقداری را به سیستم بازمی گرداند . این مقدار در این برنامه به آرگومان {0} برگردانده میشود . این خط از برنامه را می توان طور دیگری هم نوشت :
string myName=Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Hello, {0}!",myName);
در این حالت ما یک متغیر از نوع رشته با نام myName تعریف کرده ایم که مقدار ورودی در آن ذخیره می شود و سپس از این مقدار به عنوان مقداری که {0} میپذیرد استفاده کرده ایم .
در این درس آموختید که ساختار کلی یک برنامه C# چگونه است . هر برنامه C# از یک کلاس اصلی تشکیل می شود که این کلاس شامل
داده ها و متغیرها و متدهایی می باشد . متد آغازین برنامه که برنامه با آن شروع به اجرا می کند، متد Main() است . با استفاده از توابع کتابخانه ای می نوان به کلاسها و متدهای C# دسترسی پیدا کرد . از جمله این توابع System بود که یکی از کلاسهای آن Console و چند متد این کلاس، متدهای WriteLine() و ReadLine() بودند .
در اینجا اولین درس به پایان رسید . از همه دوستانی که این مطلب را می خوانند تقاضا دارم نظرات و پیشنهادات خود را برای من mail کنند .
www.cporoje.ir