کاربرد نرم افزارGT-SUITE در سيستم خنک کاري

 
ارسال شده در تاریخ 14/3/2017 توسط admin در زمینه
 

مدل کردن موتور

 مشخصات کامل هندسی موتور مثل سیستم مکش و تخلیه که شامل مواردی مثل قطروطول پورتها و رانرهای ورودی و خروجی ، حجم منیفولد ورودی و خروجی ، حجم مخزن آرامش ،قطر و مشخصات دریچه گاز ،قطر و طول لوله های رابط ،مشخصات وزمانبندی نشست و برخاست سوپاپهای ورودی و خروجی با ضرایب تخلیه مورد نظر وهمینطور ضرایب اصطکاک سطوح در قسمت های مختلف جدار لوله های انتقال سیال خنک کاری و هوا و روغن در نظر گرفته شود .با توجه به اینکه گشتاور تولیدی موتور وهمینطور راندمان آن بستگی شدیدی به دما و فشار محیط دارد[1] بنابراین دمای هوای ورودی و فشار های ورودی به داخل سیلندر باید کاملا مشخص شود . مدل کردن موتور در  suite–tG  بر اساس یکسری معادلات دیفرانسیل معین و تعریف شده ، پایستاری  انرژی و جرم در حجم کنترل (داخل سیلندر ) می باشد ( 1988 , Heywood )

مدل کردن سیستم خنک کاری

 نحوه خنک کاری سیستم در این بخش شرایط کاری موتور خودرو ،هندسه موتور،شرایط محیط ،هندسه رادیاتور ، ترموستات، نرخ انتقال حرارت ،شار حرارتی و دمای هر بخش  از سیستم خنک کاری خودرو محاسبه می شود برای مدل کردن دقیق سیستم خنک کاری ، حرارت تلف شده در لوله ها واتصالات سیستم خنک کاری باید محاسبه شود .در حالت دیگر می توان فرض کرد که حرارت تولید شده در موتور تماما توسط رادیاتور جذب می شود یعنی در این حالت از تلفات حرارتی در لوله ها و اتصالات صرفنظر می شود .معادله انرژی و تعادل حرارتی کلی بین موتور و رادیاتور نقش مهمی در مدل کردن   سیستم خنک کاری دارد[11].پیشینه روشهای عددی بکار رفته  برای بدست آوردن دمای سیال سیستم خنک کاری ، در شرایط پایدار و در حالت باز بودن دریچه ترموستات ،را می توان در برخی از مقالات زیر بدست آورد. ( ,.al  te  press) ، ( ,Kays and London) ، ( 1984, methods NTU)و (,park) .در نمودار شماره 2 لیفت ترموستات با توجه به نسبت دور موتور و واترپمپ (1:1.05)آورده شده است . ترموستات پراید در      80.5 شروع به باز شدن و در  c  در  ماکزیمم لیفت خود یعنی     mm  قرار دارد. ویسکوزیته دینامیکی هوا بصورت تابعی از دما به روش زیرمحاسبه میشود در رابطه بالا T دمای لحظه ای هوا خواهد بود [15]

نتایج

نمودار شماره (2) تغییرات نرخ انتقال حرارت به سیال خنک کاری با سرعت سرعت خودرو را نشان می دهد با افزایش سرعت خودرو میزان انتقال حرارت هم افزایش نشان می دهد که ناشی از سرعت باد است

Copyright © 2014 icbc.ir