مولفه هاي موثر بر حضور زنان در فضاهاي خريد

 
ارسال شده در تاریخ 15/3/2017 توسط admin در زمینه
 

nx

در جامعه سنتی بخشی از استفاده کنندگان فضا (زنان ) به صورت محدود و تعریف شده در فضاهای شهری و معماری حضور مییافتند. با تبدیل جامعه سنتی به مدرن به ویژه در دهههای اخیر، حضور زنان درعرصه های اجتماعی پررنگ شده اما فضاهای معماری متناسب با این افزایش حضور، طراحی نشدهاند و زنان بطور مکرر در بهرهبرداری از فضاهای شهری و معماری محدودیتها و ناسازگاریهایی را تجربه مینمایند (کاظمی، 1388 ، ص.(49 عوامل کالبدی و طراحی فضاها و هنجارهای غالب اجتماعی و فرهنگی از این دست هستند. از طرفی فضاهای مدرن طراحی شده برای زنان از جمله مراکز خرید نیز فاقد برخی کیفیتهای فضاهای معماری ایرانی- اسلامی گذشته نظیر آرامش بخشی، تذکر، تامل، انجام مناسک و شرکت در فعالیتهای دینی و ; هستند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در ارتباط با مولفههای سازنده کیفیت طراحی (گلکار، 1380، ص(45، عوامل محدود کننده حضور زنان در فضاهای شهری (رضازاده و محمدی، 1388، ص(109 و با توجه به نتایج مطالعات صورت گرفته توسط نگارندگان در زمینه nx (برگرفته از مطالعات پایان نامه ارشد نگارنده)، نتیجه تحلیل داده های جمع آوری شده حاکی از nx، طبق نمودار 1 میباشد. 

  مولفه امنیت محیطی

لامنیت محیطیل به عنوان یکی از مولفههای موثر بر حضور زنان در فضاهای شهری و معماری میباشد. ایجاد احساس امنیت و خلق فضایی امن از طریق راهکارهایی چون دید کافی و مناسب (اشرافیت دید)، روشنایی و نور کافی و ; امکان پذیر است.

اصلیترین عنصر بازار که ارتباط مستقیمی با کارکرد تجاری و مبادلاتی بازار دارد، راسته های اصلی و فرعی میباشند. هندسه راستههای بازار به صورت خطی و با عرض حدود 35 تا 5 متر سبب ایجاد یک محور خطی و طولانی شده است (فرزام شاد، 1386، ص.(6 خطی بودن این محور با عرض کم، امکان نظارت و دید کافی که سبب ایجاد امنیت محیطی میشود را کم میکند و در نتیجه پاسخگوی نیاز امنیت زنان نیست. در محل تقاطع راستههای بازار، فضایی به نام چهارسوق وجود دارد، چهارسوقها در اکثر بازارهای شهرهای اسلامی محل استقرار داروغه و محتسب بوده است. که به امور انتظامی بازار رسیدگی میکردهاند (پیرنیا، 1387، ص.(124 بدین ترتیب، تنها چهار سوقهای بازار بودند که امکان کنترل امنیتی بازار را با نظارت منقطع فراهم میکردند. از نقطه نظر روشنایی و نور که بعنوان راهکار ایجاد فضایی امن برای زنان میباشد، در سقفهای بازار راستهها و دکانها بسته به نوع اقلیم منطقهشان هورانه یا هرنو (به معنی تخمدان ختمی که گرد است) میساختند (همان،ص.(126 علاوه بر هورانه، عناصری چون روزنها، نوردانها و; در سقفهای راستهها وجود دارد که سبب نفوذ نور طبیعی به داخل بازار میشود (تصویر.(1 اما این عناصر امکان نورگیری کافی فضای داخلی بازار را فراهم نمیآورند و در نتیجه عدم روشنایی کافی بازارها سبب سلب احساس امنیت در زنان میشود.

Copyright © 2014 icbc.ir