توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 دستورالعمل مربوط به تأسیسات كارگاه از نظر بهداشت محیط كار دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دستورالعمل مربوط به تأسیسات كارگاه از نظر بهداشت محیط كار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دستورالعمل مربوط به تأسیسات كارگاه از نظر بهداشت محیط كار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دستورالعمل مربوط به تأسیسات كارگاه از نظر بهداشت محیط كار :

ماده 1: كارگاه محلی است كه كارگر به درخواست كارفرما یا نماینده او در آنجا كار می كند.

تبصره 1: كلیه واحدهای یك نفره (خویش فرما) نیز مشمول این آئنی نامه خواهند بود.

تبصره 2: مجموعه كارگاه هایی كه در مجاورت یكدیگر و تحت پوشش یك مدیریت واحد قرار دارند مجتمع كارگاهی نامیده می شوند و در این صورت آنچه به عنوان تأسیسات بهداشتی كارگاهی و تأسیسات بهداشت عمومی كارگاه در این آئین نامه آمده است می توانند مناسب با استانداردهای ارائه شده به طور مشترك در محل های واحدی ایجاد گردند.

تبصره 3: ار نظر اجرای  این دستور العمل احتیارجات بهداشتی كارگاه بر دو دسته تأسیسات بهداشتی كارگاهی و تسهیلات بهداشتی كارگاه ها به شرح ذیل تعریف می گردند:

الف: تأسیسات بهداشتی كارگاه: شامل ساختمان و تأسیسات كارگاهی است كه در ارتباط با تأمین شرایط بهداشتی محیط كار مطرح می باشند از قبیل: ساختمان كارگاه، سیستم روشنایی، تهویه، آب، فاضلاب و زباله.

ب: تسهیلات بهداشتی كارگاه شامل كلیه تسهیلات جنبی كارگاه است كه برای حفظ سلامت شاغلین و افراد وابسته به آنان در كارگاه موجود و یا دایر می گردد، از قبیل آشپزخانه، محل غذاخوری، انبار مواد غذایی، سردخانه، حمام، رختگن، تسهیلات شستشوی البسه كارگران، دستشویی، آبخوری، توالت، اتاق استراحت زنان، مهدكودك و شیرخوارگاه، نمازخانه و تسهیلات مربوط به ارائه خدمات بهداشتی درمانی در كارگاه، تسهیلات مربوط به ایاب و ذهاب كارگران می باشد.

ماده 2: به استناد بند 2 ماده 1 قانون وظایف و تشكیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و مواد 85، 156 و تبصره 1 ماده 96 قانون كار رعایت شرایط و ضوابط مندرج در این دستورالعمل در كلیه كارگاه های كشور و برای كلیه كارفرمایان، كارگران و كارآموزان الزامی است. و كارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ناظر به اجرای صحیح آن می باشند.

تبصره: اظهارنظر در مواردی از قبیل مطلوب، نامطلوب، مناسب، نامناسب، كافی، ناكافی و ; به عهده كارشناس بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خواهد بود.

 

فصل اول: تأسیسات بهداشتی كارگاه

ماده 3: ساختمان كارگاه باید متناسب با وضع آب و هوای محل ساخته شده باشد.

ماده 4: ارتفاع كارگاه نباید از سه متر كمتر باشد برای هر كارگر در كارگاه باید حداقل سه متر مربع سطح منظور گردد و سطح اشغال شده به وسیله ماشین آلات یا ابزار و اثاثیه مربوط به كار و فاصله آنها از هم و مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه جزو سطح مزبور محسوب نمی شود.

ماده 5: دیوارها و سقف كارگاه طوری ساخته شود كه از نفوذ عوامل زیان آور از قبیل گرما، رطوبت، سرما، صدا و غیره به داخل كارگاه و یالعكس جلوگیری كند.

ماده 6: كف كارگاه باید هموار، بدون حفره و شكاف بوده و لغزنده نباشد و در صورت لزوم قابل شستشو باشد و دارای شیب مناسب به طرف كفشوی باشد.

ماده 7: دیوارها باید صاف، بدون ترك خوردگی و به رنگ روشن و متناسب باشد.

ماده 8: در كارگاه هایی با مواد شیمیایی و یا مواد غذایی سر و كار دارند و یا طبیعت كار طوری است كه باعث آلودگی و روغنی شدن دیوارها می شود، دیوارها باید صاف و قابل شستشو باشند.

ماده 9: در كارگاه باید به تناسب وسعت محل، نوع كار و شرایط اقلیمی به اندازه كافی درب و پنجره برای ورود نور و هوا موجود باشد.

ماده 10: شیشه درب و پنجره باید بدون شكستگی بوده و همیشه تمیز باشند.

ماده 11: درب و پنجره ها باید مجهز به توری بوده و دربها دارای فنر یا درب بند پنوماتیك باشند.

ماده 12: انباشتن كالا در جلو پنجره ممنوع می باشد.

ماده 13: مساحت پنجره باید متناسب با مساحت كف كارگاه و نوع كار باشد.

ماده 14: در كارگاه بایستی روشنایی كافی (طبیعی یا مصنوعی) متناسب با نوع كار و محل تأمین شود.

ماده 15: منابع روشنایی مصنوعی باید همواره سالم و تمیز باشند.

ماده 16: هوای كارگاه های بدون آلودگی باید متناسب با فصل و جمعیت شاغل تهویه گردد.

ماده 17: در كارگاه هایی كه آلودگی ناشی از كار وجود دارد می بایست تهویه به گونه ای صورت گیرد كه تراكم آن مطابق با حد تماس شغلی باشد.

ماده 18: وسایل سرمایشی و گرمایشی كارگاه باید دما و رطوبت محیط كار را مطابق با حد مواجهه مجاز تأمین نمایند.

ماده 19: كلیه كارگاه ها به تناسب كار و تولید خود باید دارای انبار مناسب باشند.

 

فصل دوم: تسهیلات بهداشتی كارگاه

مبحث اول: آشپزخانه

ماده 20: در كارگاه هایی كه زمان صرف غذا بر ساعات كار منطبق باشد باید دارای آشپزخانه با شرایط و ضوابط ذیل باشند:

تبصره: كارگاه هایی كه دارای آشپزخانه نیستند و یا غذا در محل دیگری تهیه و طبخ می گردد موظفند جهت گرم كردن و آماده سازی و توزیع غذا امكانات لازم مطابق با شرایط و ضوابط بهداشتی در این دستورالعمل را فراهم نمایند.

  • موقعیت آشپزخانه باید طوری باشد كه از مكان های آلوده دور بوده و مجار سالن غذاخوری باشد و وسایل و شرایط پخت باید به گونه ای باشد كه برای قسمت های مجاور آن مزاحمتی ایجاد ننماید.
  • فضای آشپزخانه باید متناسب با تعداد كارگران آشپزخانه و حجم كار باشد تا كار تهیه و طبخ غذا به راحتی انجام گیرد.
  • سقف آشپزخانه باید به رنگ روشن و بدون ترك خوردگی باشد.
  • دیوارهای آشپزخانه تا زیر سقف كاشی، بدون ترك خوردگی باشد.
  • كف آشپزخانه بدون ترك خوردگی، صاف، هموار، قابل شستشو و از نوع موزائیك، سنگ و امثالهم بوده و لغزنده نباشد و دارای شیب مناسب به طرف كفشوی باشد.
  • آشپزخانه باید دارای تهویه مناسب باشد و بر روی اجاقها و منابع آلوده كننده هوا، هود مناسب نصب شود.
  • آشپزخانه باید دارای وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب، متناسب با فصل باشد.
  • آشپزخانه باید دارای امكانات جنبی نظیر: انبار مواد غذایی، سرویس های بهداشتی اختصاصی (حمام، توالت، دستشویی، رختكن) مطابق با موازین بهداشتی باشد.
  • آشپزخانه كارگاه هایی كه نیاز به نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی دارند باید دارای یخچال، فریزر و یا سردخانه متناسب با حجم كاری و منطبق با شرایط و ضوابط بهداشتی باشند.

10- محل شستشو و نگهداری ظروف باید در مجاورت محل پخت غذا و در عین حال مجزا و مستقل از آنها باشد به طوری كه ظروف از یك درب یا دریچه به این محل وارد و ظروف تمیز از مسیرهای جداگانه وارد آشپزخانه و محل غذاخوری شود.

11- ظرفشویی باید دارای شیر آب گرم و سرد مشترك و شستشو یا مواد پاك كننده و آب كشی با آب گرم و سرد انجام گیرد.

12- ظروف باید بدون ترك خوردگی، بدون لب پریدگی بوده از جنس زنگ نزن باشد، كلیه لیوان و استكان های مورد استفاده ترجیحاً از جنس شیشه ای یا استیل زنگ نزن باشند.

13- استفاده از ظروفی كه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی غیر مجاز شناخته شود ممنوع است.

14- استفاده از ظروف چوبی، ترك خورده و ظروف یا آلیاژ سربی در آشپزخانه ممنوع می باشد.

15- استفاده از قندان، نمكدان و مشابه آنها بدون سرپوش ممنوعاست.

16- ابزار و وسایلی كه برای پوست كندن، مخلوط كردن، خرد كردن مواد غذایی به كار برده می شوند نباید درز و شكاف داشته باشد تا مواد در آنها جمع نشوند و فاسد نگردند و همچنین باید این وسایل به آسانی قابل جدا شدن از هم باشند تا بعد از انجام كار شستشو و خشك شوند و فقط هنگام استفاده، مجدداً سوار شوند.

17- پیشخوان، جاظرفی، كمدها، قفسه ها، گنجه ها باید قابل شستشو بوده و كف آنها حداقل 20 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد و از دسترس بندپایان و جوندگان به دور باشند.

18- نصب حشره كش برقی در آشپزخانه و محل غذاخوری الزامی است.

19- سطوح و میزهای كار باید صاف و به راحتی قابل شستشو باشد. میزی كه برای آماده سازی غذا مورد استفاده قرار می گیرد باید روكش مناسب، قابل شستشو و ضد عفونی و زنگ نزن باشد.

20- كف آشپزخانه باید پس از هر پخت و پز با محلول های ضد عفونی كننده شستشو گردد.

21- آشپزخانه باید دارای روشنایی كافی باشد و شیشه پنجره ها و درب های آن مرتباً تمیز نگهداری شوند.

22- كلیه پنجره ها و دربها باید مجهز به توری ضد زنگ بوده و درب های آشپزخانه مجهز به فنر یا درب بند پنوماتیك باشند.

23- كیفیت آب مصرفی در آشپزخانه باید مورد تأیید مقامات بهداشتی باشد.

24- آشپزخانه باید دارای سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب باشد.

25- آشپزخانه باید دارای زباله دان به تعداد و حجم مناسب باشد و دارای درب، قابل شستشو و از جنس زنگ نزن باشند به طوری كه زباله ها به طریق بهداشتی جمع آوری و دفع گردند.

26- كارگران آشپزخانه باید قبل از شروع به كار استحمام نمایند.

27- هر كارگر آشپزخانه باید برای البسه و وسایل نظافت و استحمام خود در بیرون از محوطه پخت و پز قفسه داشته باشد.

28- كارگران باید در هنگام كار ملبس به روپوش سفید، كلاه سفید و پیشبند باشند.

29- لباس كار و وسایل نظافت و استحمام باید به تعداد و مقدار كافی در اختیار كارگر آشپزخانه قرار گیرد.

30- لباس كارگرانی كه با مواد غذایی سر و كار دارند به طور اختصاصی و مجاز از لباس سایر كارگران و خارج از محوطه آشپزخانه و محل غذاخوری باید شستشو گردد.

31- كارگران موظفند بعد از توالت و قبل از شروع به كار دست های خود را با آب و صابون بشویند.

32- كلیه كارگرانی كه با تهیه، پخت و توزیع مواد غذایی سر و كار دارند باید دارای كارت بهداشتی مطابق با ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بوده و در محل كار نگهداری شود.

33- كارگران آشپزخانه باید رعایت بهداشت فردی را نموده، ناخن ها و موهای آنان كوتاه و تمیز باشد.

34- در موقع طبخ غذا دستگاه سوخت و نوع مواد سوختنی به گونه ای باشد كه احتراق به طور كامل صورت گیرد و باعث آلودگی هوا نگردد.

35- جعبه كمك های اولیه با حداقل داروهای مورد لزوم (چسبع تنسوپلاست، قیچی، گاز استریل بسته بندی شده، یك ماده شد عفونی كننده) تهیه و در محل مناسب نگهداری شود.

36- در صورت استفاده از قالبهای یخ، باید قبل از مصرف با آب تمیز شستشو داد.

ماده 21: كارفرما موظف است جهت آموزش موازین بهداشتی به كارگرانی كه با مواد غذایی سر و كار دارند، هماهنگی ها و امكانات لازم را فراهم نمایند.

ماده 22: هر گونه پخت و پز، آماده سازی و توزیع غذا در غیر از محل تعیین شده ممنوع می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir